Nekromanti STAR WARulvsSpel - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu börjar det. Era roller postas samtidigt som det här. Fråga om ni undrar någonting (efter att ha läst hela det här inlägget då förstås).

Regler och rutiner
1. Endast deltagare med levande roller - samt spelledaren (jag) - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tack för gott spel, men inte nämna någon spelinformation där.

2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan, diskutera det inte med varandra om ni träffas fysiskt. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligast och rättvisast så här.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får -inte- editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte skriver någonting på en hel runda så tas du ur spel.

6. Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska leda anfallet mot alla Tie Fighters. Den som leder anfallet kommer att bli nedskjuten och få lämna spelet. Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Att i inlägget där du lägger din röst göra en summering av röstläget är inget krav, men brukar uppskattas av övriga deltagare.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!

När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på måndag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

Piloter som försvinner ur spel kommer att få namn, ras och fraktion avslöjade för alla, men kodnamn och förmåga kommer att behållas hemliga.

7. Alla deltagare har en förmåga, aktiv eller passiv. Ni med aktiva förmågor ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM eller epost. Min epostadress hittar ni i min profil och om ni skickas dit så var noga med att ert forumsnamn står med i meddelandet så att jag inte sitter med ett mail från Knut Knutsson och inte vet vem det är. Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste som gäller.

Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så se till att era medspelare hittar fungerande epost etc i era profiler.

8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem samt hur mycket mutor jag fått in på förhand.

Stämningstext
18 X-wings flyger i formation runt fraktskeppen under resan mot basen på Hoth där rebellerna har satt upp sin bas efter att ha sprängt Dödsstjärnan. Basen behöver förnödenheter och då detta är en vital transport så behövs det ett ordentligt skydd. Dessutom ryktas det att imperiet har infiltratörer bland rebellerna! Ingen av piloterna vet vilka de andra är (förutom eventuella infiltratörer då) utan kommunicerar genom sina beteckningar "Red 5", "Gold leader" etc. Vem man kan lita på och vem som är en infiltratör kommer snart att visa sig, för ryktet var sant och nu anfalls kolonnen av en stor grupp Tie Fighters!

Deltagare
Anders Åstrand
Banarok
Basenanji
Bearnie
Björn den gode
Craygh
Eksem
Han
HJK
krank
Lindenius
Måns
Poseur
Purgatory
Vandraren
Vicotnic
Vimes
Zebulon
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jaha, då var spelet igång då, så som jag har längtat.

För att sätta fart på det hela med engång och hålla sig till en beprövad teknik så lägger jag min röst på på Anders Åstrand då han är först i bokstavsordning.

Röst: Anders Åstrand

~Må kraften vara med oss.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
So the saga begins...

Det här ska bli intressant. Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar. Jag skulle vilja be om en tjänst. Såhär i början är det endast slumpmässigt vem det blir så jag vill att tre stycken nämner först en annan var men sedan röster på en helt annorlunda person. Försök att inte titta på de andras inlägg när du skriver din egen nominerar.

För jag tänkte som så att om man är 20 personer och du röster på en av dem är det 5% chans att du gissade rätt. Alltså verkar det logiskt att ta någon helt annan person. Om ni väljer, slumpar eller hur ni gör spelar för mig ingen roll. Jag kommer att göra ett följdinlägg om hur vi kan hantera den här datan.

/Hon som antar att kapten Solo är med oss
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Trevligt med varulvsspel igen, vi behöver info och det snabbt. Jag hakar på Vicotnik för att helt enkelt försöka få fram lite information.

Röst: Anders Åstrand
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Äntligen. Jag har verkligen sett fram emot det här.

Jag tänker spela lite mer tillbakalutat än förra omgången. Vill du ha tre misstänkta, Han? Just nu avvaktar jag.

Men, nu har det första textdokumentet tagit form.
Jag återkommer med röst och tankar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Han said:
Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar.
Tror inte det spelar någon roll, med tanke på att det folk använder ändå använder sig av pm funktionen för att kommunisera mellan varandra, och sen har ju admin/moderatorerna en roll på forumet som kräver att de skickar pm, så att göra sig osynlig tror jag inte spelar någon roll. Något som kan vara värt att tänka på, jag kommer dock inte ställa in så att jag är osynlig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

För att inte vi inte ska behöva lägga tid senare på att sammanställa rösträkningen så tänker jag i alla fall föra en uppdatering av vem som röstar på vem och i vilken ordning öppet på forumet. Startar nu:

---
Anders Åstrand: 2 (Vicotnik, Purgatory)

---
Försök att hjälpa till att updatera listan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vad skulle det tjäna till? Dessutom är vi inte tjugo personer.

Jag tycker det verkar skumt. Du får min röst, Han.

Röst: Han
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vicotnik said:
Han said:
Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar.
Tror inte det spelar någon roll, med tanke på att det folk använder ändå använder sig av pm funktionen för att kommunisera mellan varandra, och sen har ju admin/moderatorerna en roll på forumet som kräver att de skickar pm, så att göra sig osynlig tror jag inte spelar någon roll. Något som kan vara värt att tänka på, jag kommer dock inte ställa in så att jag är osynlig.
Tilllägg, kollar man på regel nr 7 så har alla någon form av förmåga så alla kommer kommunisera med Feuflux.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Tilllägg, kollar man på regel nr 7 så har alla någon form av förmåga så alla kommer kommunisera med Feuflux.
Nja, faktiskt inte. Det finns aktiva och passiva förmågor. De med aktiva ska skicka order till mig medans de med passiva sköter sig själva.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Okej, som jag förstår läget:

Vi är 18 stycken. Ett visst antal av oss är Människor, resten är Robotar. Ett visst antal av oss är Rebeller, resten är Imperialister. Vi har alla Kodnamn, som är i temat Red och Gold med tillhörande rank.

Som jag minns det från förra omgången så hade vi infödda och utbölingar, vilket tycks motsvaras av Människor och Robotar. Den gången hade vi viss nytta av den informationen vill jag minnas, men först när någon klantade sig. Vi hade även yrken, som verkar motsvaras av Kodnamnen i det här spelet, eller om de är en mix mellan yrkena och tillhörigheten.

Jag är intresserad av Hans plan, får se hur det utvecklar sig.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Är det någon som har en aning om varför kodnamnen skulle vara hemliga? Det verkar ju vara de sanna namnen som är hemligast eftersom de kan ge en ledtråd om man är rebell eller imperialist och om man är människa eller robot?

T.ex. så borde väl Han Solo vara människa och rebell och Darth Vader vara människa och imperialist? Eller tror ni att jag är helt ute och cyklar?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Utan annat än slumpen att gå på så här tidigt så låter jag tärningen avgöra: Eksem

Det där är ingen röst. Gå tillbaka till startinlägget och titta efter hur det ska göras.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Reality check:

Okej, dags för en reality check.

Vi kommer inte få fatt i någon infiltratör första rundan. De har alldeles för många att gömma sig bland och vi har alldeles för lite information att gå på. Det är klart, klantar någon till det så kan vi sätta dit någon av dem. Men de är smarta, så det är inget vi kan hoppas på.

Högst skumhetsfaktor så här långt har Vimes. Han (Vimes) avfärdar Hans plan alldeles för lättvindigt. Sedan tycker han dess "skumhet" är skäl nog för en röst. Det luktar alibi lång väg. Det enda som räddar honom just nu är att han troligtvis är en nybörjare på detta.

Det Han försöker göra är en matematisk fint som jag förvisso inte vet vad den heter, men som har med dörrar och sannolikhet att göra. Jag kan tänka mig att ge det en chans, bara för att... jag inte har så mycket bättre för mig:

Röst: Craygh

(Det kommer förvisso inte att funka, för att fånga infiltratörer har inte med matematisk sannolikhet att göra)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Vicotnik said:
Han said:
Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar.
Tror inte det spelar någon roll, med tanke på att det folk använder ändå använder sig av pm funktionen för att kommunisera mellan varandra, och sen har ju admin/moderatorerna en roll på forumet som kräver att de skickar pm, så att göra sig osynlig tror jag inte spelar någon roll. Något som kan vara värt att tänka på, jag kommer dock inte ställa in så att jag är osynlig.
Eftersom imperie-soldaterna får snacka sinsemellan och eftersom det finns aktiva ("Du får göra X mot Y") och passiva ("Det finns en imperie-soldat i varje skvadron") så innebär det att imperiets spioner lätt kan se vilka av rebellerna som har de mycket mer kraftfulla aktiva förmågorna.

Jag vill ha nomineringar på det sätt jag skrev - "Nominera en, rösta på en annan" - så att jag kan göra sannolikhetsberäkning på det hela, då det i början endast är slumpen som avgör nu de första rundorna.

/Hon som efter datan ska be skeppet bearbeta informationen
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
It's on!

Jag ska verkligen försöka att inte tappa bort mig alldeles den här gången, första rundan kommer nog bli rätt mycket eftersom den är en hel vecka och samtliga är med.

Röstar på krank gör jag.

Det är ju lite av en tradition att rösta ut honom tidigt. :gremsmile:

Röst: krank

Till er som röstat på mig vill jag bara säga: Use the force och ni kommer att känna godheten i mitt sinne. :gremsmile:


--
Anders Åstrand: 2 (Vicotnik, Purgatory)
Han: 1 (Vimes)
Krank: 1 (Anders Åstrand)
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Reality check:

Bearnie said:
Det Han försöker göra är en matematisk fint som jag förvisso inte vet vad den heter, men som har med dörrar och sannolikhet att göra. Jag kan tänka mig att ge det en chans, bara för att... jag inte har så mycket bättre för mig:
Ehm. Den du tänker på med dörrarna går ut på att man, efter att ha valt, får reda på alla felaktiga dörrar utom den man valt och en till och sen ska byta.

I Hans fall får han ju inte reda på någon mer information än folks val.

Jag förstår inte riktigt vad Han försöker göra, men för mig ser det ut som att han har gjort någon matematisk fint och fintat bort sig själv.

Din röst på craygh fanns förresten inte med i min sammanställning, för ditt inlägg fanns inte när jag skrev mitt.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Reality check:

för tillfället ser jag ingen anledning att sprida rösterna, därför röstar jag på

Röst: Anders Åstrand

han är en kultist, men ifall han är rebell eller inte har jag ingen aning om.

men nu kommer jackpot frågan hur många kultister *host* jag menar imperialister finns det vanligtvis är det en fjärdedel av gruppen, men på 18 får vi en halv-imperialist, räknas han som imperialist eller rebell? själv har jag klassificerat honom till imperialist bättre vara paranoid i dehär spelen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Bearnie said:
Högst skumhetsfaktor så här långt har Vimes. Han (Vimes) avfärdar Hans plan alldeles för lättvindigt.

/.../

Det Han försöker göra är en matematisk fint /.../ Jag kan tänka mig att ge det en chans, bara för att... jag inte har så mycket bättre för mig:

...Craygh
Ok, om du vill ge mig en chans så innebär det att du nominerar Vimes (ej på måfå, men det gör inget) och röstar på Craygh? Jag vill bara veta, så det inte blir något fel. Kom ihåg att man kan byta röst, så jag försöker inte direkt lura folk till att låsa sin röst. Det här är för att få igång någonting.

/Hon som själv inte ville nominera och sedan vända och rösta på någon annan då skumhetsfaktorn skulle bli stor för henne, men tydligen fick hon en röst ändå :gremtongue:
 
Top