Nekromanti STAR WARulvsSpel - Runda 1

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Som jag sa, det var exakt den sköldpaddstekniken som Bearnie använde i det förra spelet. Det räcker för mig.

Jag håller faktiskt inte med. Det här är faktiskt ingen vidare bra analys av dig. I förra spelet hade jag en passiv-aggressiv spelstil som gick ut på att jag noggrant valde vilken kritik jag skulle besvara, det är sant, men också på att jag aktivt försökte svartmåla andra, så att det fanns desto fler måltavlor att välja ibland för den tveksamme. Det var det senare som räddade mig den första rundan den gången.

Det tycks alltså fattas en stor och viktig aspekt av mitt spel numare. Har mitt varulvsspel blivit så mycket sämre att en så viktig betåndsdel har ersatts av tveksamma kommentarer och överdrivna farhågor?

Varför skriver du "exakt"? Det borde vara uppenbart även för dig att det finns stora skillnader. Var det en dåligt genomtänkt kommentar? Eller vill du aktivt fortsätta att bygga på det luftslott av misstankar som omger mig nu? (Vad nu ditt syfte med det skulle vara?)

Jag kan inte övertrumfa de farhågor ni bär med er. Det är er sak att bestämma hur mycket det ska väga in på ert spel. Självklart förstår jag att HJK känner sig vilse bland dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Banarok said:
jag tycker det är roligt att krank inte släpper mig från kroken med tanke på att kultister bara var en kommentar om förra spelet, eftersom AÅ var kultist då.
Tja, jag är villig att byta nu när du förklarat din relativa inaktivitet.

Däremot vill jag nog, precis som du (och andra), gärna ha lite fart på Vandraren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Varför postar du inte dina förmågor nu? Att du bekänner färg ger inte tillräckligt mycket, även om det är tacksamt, för att jag ska byta röst. Ta och gå igenom vilka du misstänker och varför och vilka du tror är säkra, för det kommer ge oss mer information att bearbeta till nästa omgång.

/Hon som ska dra iväg och träna nu
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

"Varför postar du inte dina förmågor nu?"

Det är andra gången jag tycker du läser mina inlägg lite väl slapphänt. Följande är en fullt godtagbar motivering:

mig själv said:
[...] därför att postas informationen och jag blir kvar, så gynnar den imperialisterna i deras kartläggning av oss (eftersom ingen rebell kan se den som tillförlitlig så länge jag är i livet). Postas informationen och jag dör (ergo, det bevisas att jag är rebell), så gynnar informationen istället rebellerna som kollektiv."
"Att du bekänner färg ger inte tillräckligt mycket, även om det är tacksamt, för att jag ska byta röst."

Du har en väldigt vagt motiverad röst på mig redan till att börja med. Det tycker jag både du och övriga också ska reflektera över.

"Ta och gå igenom vilka du misstänker och varför och vilka du tror är säkra, för det kommer ge oss mer information att bearbeta till nästa omgång."

Det är för svårt för mig just nu. Ingen har lyckats cleara sig i mina ögon, och det är anmärkningsvärt. Första rundan har alltså varit direkt dålig för rebellerna. Många vilar i nått slags grådaskigt halvmörker. Det kommer däremot finnas mer att gå på nästa runda.

Det finns deltagare jag kan säga att jag är missnöjd med:
Vicotnik - han var bättre som medborgare förra spelet än vad han hittills lyckas bevisa som rebell.
Måns - hoppar på drevet mot mig väldigt sent, och det han har att komma med är substanslöst. Måns har potential att leda vägen med skarpa iakttagelser, nu tycks han mest stå och stampa.
krank - han syns inte och gör väldigt lite avtryck hittills.
Han - thats right! Din analys var halvhjärtad och dina kommentarer i den svåra att sätta i samband med vad som står. Du lägger press på mig som om du hade åtminstone en väl formulerad misstanke att backa upp med. Men det har du inte. Det är i värsta fall en alibipress och en alibiröst - något du gör för att smälta in som duktig häxjägare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Bearnie said:
krank - han syns inte och gör väldigt lite avtryck hittills.
Jag greppar det. Hoppas dock att folk faktiskt litar på mig tillräckligt för att inte tro att jag ljuger när jag säger att jag ligger hemma och är sjuk och inte har haft koncentrationsförmågan för att hänga med eller göra några djuplodande analyser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Förresten: VICOTNIK sms:ade mig just och bad mig meddela att hans internet just slutade funka, och att han inte vet om han får tillbaks det innan rundans slut.

Basatt ni vet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Du vet att alla röster i runda ett är vagt motiverade. Jag tycker inte att du är desperat nog, men tänker ändå byta röst. Det har bildats ett drev mot vandraren och jag har buggt upp en aversion mot inaktiva spelare. Du babblar iaf på och det duger för mig just nu.

Så, Gold? Hmm...Okej. Jag köper det.

Röst: Vandraren
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Du, i ditt läge har man inget val. Om man är rebell och det som kan rädda livet på en är att berätta om sin förmåga – då är det du ska göra. Laget har inte råd att bli av med en rebell i onödan.

Sedan måste man inte säga exakt vad man har för förmåga. Jag lovar att du skulle kunna tipsa oss andra om vad du kan, utan att röja dig.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Bandvagn mot Bearnie

Några andra som gärna får avslöja sin färg är:

Banarok
Björn den gode
Lindenius
Vandraren

Och om ni vägrar - ge oss andra en förklaring till varför.
Röd. Jag är röd.
Jag har känt mig lite skeptisk till att vi massavslöjar för mycket för tidigt. Någonting säger mig att det kommer komma någon sorts info om någon omgång som kan ställa till det för någon fraktion – och inte nödvändigtvis imperialisterna. Det känns lite för mycket som en chansning. Jag hade nog föredragit att vi väntat lite med färg-outandet och i stället försökt pressa ut sådan info av folk som uppvisat skumt beteende.

Appropå skumt beteende. Jag tänker försöka hinna kommentera lite tankar om några stycken som jag anser vara misstänkta i nästa inlägg… det måste dock ske i all hast.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Skriv bra, bättre och bäst!

Och jag som är licentiand (1/2 doktorsavhandling) vet att de som forskar blir rätt bra på att skriva. Lindenius, du är klar med din avhandling. Hur svårt kan det vara för dig (bra på att skriva + smart teknogeni) att skita ur sig lite tankar kring ett varulvsspel?
Det är inte avhandlingen. Den är klar. Jag är universitetslärare nu och försöker hantera 120 studenter och förbereda totalt 8 timmar föreläsningar/seminarier med dem som jag hållit igår och idag. Det får ni faktiskt ha överseende med.

Nåja… härmed ska jag bara försöka skriva mer matnyttiga inlägg.

Efter det här alltså…
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Skriv bra, bättre och bäst!

När jag letar efter varulvar tittar jag inte så mycket efter röstningsmönster (det kanske jag börjar göra vid runda 3-4) utan snarare efter överdrivna uttryck eller plötsliga "humörsvängar".

De personer jag citerar nedan tycker jag är skumma, av de anledningar som jag själv har fetat i deras texter. Ursäkta att jag inte länkar till inlägg.

Eksem said:
Sen har jag svårt att tänka bort att jag blev blåst om och om och om igen av Bearnie förra spelet, och det kanske grumlar mitt omdöme den här gången. Är jag bara paranoid av fel anledningar?
Basenanji said:
Därefter vill jag hålla koll på Lindenius, Han och HJK. Men då är jag också superparanoid just nu och brukar ha fel i varulvsspel, så jag ber om er hjälp.
Poseur said:
Må kraften vara med oss rebeller.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
men, men Craygh då

Jag blir lite besviken på min auktoritet, när jag nu kommer fram med en välmotiverad röst så förväntar jag mig att åtminstone någon ska hänga på, annars skadas mitt ego. Istället så har det dragits fram två helt andra vagnar, och visst, det finns skäl för båda dessa också, men jag tycker fortfarande att Craygh är den bästa rösten. Mina argument hittar ni här: här . Det som hände efteråt var att Craygh svarade på inlägget och försökte hävda att det andra argumentet bara var ett missförstånd. Och visst, så kan det vara men totalt sett tycker jag inte hans reaktion efteråt har gjort honom mindre misstänkt. Jag tänker alltså hålla kvar min röst och hoppas att det är fler som i vart fall funderar över vad Craygh har skrivit och kollar ifall det inte kanske är så att han är värd en röst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Bandvagn mot Bearnie

Nej, de här spelen på wrnu har väldigt lite att göra med typiska, klassiska varulvsspel (som förövrigt brukar kallas för maffiaspel). I de klassiska spelen som jag spelat mest utav både afk och på irc så har det som mest funnits två specialroller, en läkare (väktare) och en sheriff (siare).

Jag tycker att dom spelen egentligen är mycket roligare eftersom de är så mycket "renare" vilket för mig gör det hela mycket vackrare.

Det vi spelar här är istället vad dom på mafiascum kallar för theme-games, vilka per definition är icke-standard. Vad jag vet så är det bara på mafiascum och här som jag setts dom spelats även om det förstås lär finnas någon annan stans också.

Det känns också som det är många rookies och flera har konstiga ideéer för sig. Inte minst jag själv. Är det också normalt?
Fast här får jag nog ändå svara ja, det är normalt, även i de rena spelen så är det alltid en massa folk (inte bara rookies) som har massa konstiga idéer. I de vanliga spelen så är dom vanligaste puck.. eh annorlunda idéerna ungefär dom här

Någon i maffian tycker det verkar vara en skithäftig idé att börja med att rösta ut någon annan i maffian.

Någon tycker att man tidigt borde göra upp en lista på folk som ska dö flera drag framåt.

Någon tycker att det verkar vara en bra idé att ljuga som bybo. (ok i extremfall så kan det vara en bra idé men min rekommendation till alla nybörjare är att låta bli så länge man inte vet exakt vad man vill få ut av det och sen erkänner innan draget är slut).

Någon bybo börjar spekulera i vilka som kan ha powerroller.

Ja, jag kan göra listan längre om ni vill men eftersom det bara har delvis relevans i dessa atypiska spel så tror jag jag nöjer mig här.

För övrigt anser jag att ni borde rösta på Craygh.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Re: Skriv bra, bättre och bäst!

Tills vidare ligger min röst på Bearnie kvar. Jag noterar att Vandraren nu har gått om (4-3 tror jag att det är, kan kolla närmare senare). Jag tycker att att det är bra att Bearnie skriver och svarar, och.. fan hur ska jag uttrycka mig?

Okej, såhär: Jag tycker att hans försvar känns småluddigt, märkligt, nästan oengagerat, det verkar skumt helt enkelt. Men, drevet mot honom är (precis som han påpekar) byggt på magkänsla huvudsakligen. Det är kanske svårt att prestera ett konkret försvar mot magkänsla? :gremsmile:

Magkänslan för Bearnie har jag kvar. Men jag kan hålla med, Lindenius var det kanske, om att det kan vara bättre att låta Bearnie som faktiskt skriver (och allt som skrivs är bra, även om det är lögner och rökridåer... tror jag) sitta kvar. Ju längre spelet går, desto fler konstigheter kan vi så klart upptäcka i spelares agerande i olika rundor och situationer.

Men jag låter ändå min röst ligga kvar. Du har inte övertygat hitintills (det är kanske svårt första rundan?), och jag ser gärna att du får vara i hetluften ett tag till.

(Noterar också att jag (om jag inte får internethaveri, plötslig blindhet eller besök av Sookie Stackhouse) kommer vara här i varje fall under rundans sista halvtimme)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

jag tror jag röstar på Röst: vandraren eftersom han inte sagt mycket och att han har inte uppgett sin färg och jag vill ha reda på färgerna på grund utav de gör min förmåga lite mindre värdelös.
ok, till slut var det alltså någon som orkade erkänna att dom hade information som gör att det finns en poäng med att avslöja färgerna. Jag kan fortfarande inte släppa misstanken om att vi spelat imperialisterna eller troligare en tredjefraktion rakt i händerna, men när nu ändå så många redan avslöjat sig så spelar ju min färg ändå rätt liten roll ifall det nu är så att vi redan är körda. Jag är alltså GRÖN

Kom också ihåg om jag skulle dö att Banarok nu har lovat att han har nytta av den här informationen, jag vet i nuläget inte hur vi ska använda det men bara så att ni inte glömmer bort det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: men, men Craygh då

"Jag blir lite besviken på min auktoritet, när jag nu kommer fram med en välmotiverad röst så förväntar jag mig att åtminstone någon ska hänga på, annars skadas mitt ego."

Du skriver för långt.

Ge oss en kort sammanfattning av din första analys i börja på runda 2, och sluta skriva så förbaskat långt. Jag lovar att ge din analys en andra chans.

Dels gör textmängden det svårare för övriga att ta åt sig av vad du säger, och det du säger är viktigt, eller hur? Dels gör textmängden det svårare för övriga att analysera vad du skriver, och du tål att analyseras, eller hur?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Skriv bra, bättre och bäst!

"Men, drevet mot honom är (precis som han påpekar) byggt på magkänsla huvudsakligen. Det är kanske svårt att prestera ett konkret försvar mot magkänsla? :)"

You said it. Men ha för all del kvar din röst på mig - det är inte konstigt att det är svårt att hitta alternativ under runda ett. Det här är mig veterligen din första spelomgång här på forumet, så för min del är du ursäktad. Du gör bra ifrån dig, tycker jag.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

jag sa att min förmåga blir mindre värdelös den är fortfarande ludding som havsskum och nästan lika värdefull, som är jäkligt irreterande men nu när jag har färger så är den lite lättare att använda, men jag tror att de flesta tjänar på att veta färg (och rank också egentligen) eftersom vi är fler som kan använda förmågor än vad maffiamedlemmarna är men du får tycka jag är puckad BDG det är ett spel :gremsmile:.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

"Jag tycker inte att du är desperat nog..."

Lev med det.

"Det har bildats ett drev mot vandraren och jag har buggt upp en aversion mot inaktiva spelare."

Jag hakar på. Av samma skäl. Plus en portion självbevarelsedrift, vill säga.

Röst: Vandraren
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Re: Rättad röstning

Det här slog mig som ärkeskumt när jag var och köpte cigg - Bearnie skriver:

Ifall jag fortfarande har flest röster mot mig strax innan deadline ikväll så tänker jag posta all relevant information om min roll. Det kommer ske så pass sent att inga röster kommer att hinna ändras (~21:28?) - därför att postas informationen och jag blir kvar, så gynnar den imperialisterna i deras kartläggning av oss (eftersom ingen rebell kan se den som tillförlitlig så länge jag är i livet). Postas informationen och jag dör (ergo, det bevisas att jag är rebell), så gynnar informationen istället rebellerna som kollektiv.
Jag vet inte, vad är den bästa ekonomin för rebellerna: att en rebell som är på väg att rösta ut sig outar sin information och räddas eller att han outar informationen och inte räddas? Jag är nybörjare och allt, helt säkert finns det någon mer erfaren som har en uppfattning. Jag upplever i varje fall inte det som självklart att det är som Bearnie säger.

Det som däremot är ärkeskumt är att Bearnie skriver det här över huvud taget. Varför behöver han delge sina kollegor bland rebellerna detta? Det gör ju varken till eller från att skriva detta!

Den enda anledningen jag kan se till att skriva detta är:
Bearnie är imperialist. Han riskerar att ryka. Han kan inte outa sin roll för att rädda sig. Alltså skriver han att han inte kommer använda sin karaktärsinfo till att rädda sig, vilket han underbygger med ett resonemang (som visst kan vara rimligt i sig).
 
Top