Re: Alla roller
Nu svarar jag på Risings inlägg här, men det är riktat till alla er som kommenterat balansering etc (och till alla andra som läser också förresten).
Det här var det mest lättskötta spelet hittils och det beror på två saker.
1. Rutin (hade jag inte i DoD-spelet).
2. Alla hade inte aktiva förmågor (som det var i CoC-spelet).
Jag kör på rollspelsteman (även om den här gången kanske var mer film-tema...) varje gång och kommer så att fortsätta. Det blir mao inte Harry Potter nästa gång Måns.
Jag känner att alla min spel hittils varit experiment i någon mån. Jag vill se vad som funkar snarare än att utgå från en speluppsättning som jag "vet funkar". CoC var väl minst experiment på ett sätt, då jag gjorde massa research på
http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(game). Den här gången kom researchen från diskussionen från förra spelet och idén med passiva förmågor är väl det mest klockrena exemplet.
Vad hade jag för experiment nu då och vad tycker jag om deras utfall?
Namn på deltagarna
Att till skillnad från mina föregående spel vara en person som Luke Skywalker etc var från början tänkt som fluff och jag hade (som påpekats) inte fått till en bra balans mellan "högprofilnamn" och "everyday dudes". Hade inte krävts mycket för att få till det här bättre, bort med Leia och ge nån imperialist henne som alibi t.ex. Här hade jag inte tänkt igenom ordentligt och får ge mig underkänt. Jag kommer antagligen inte ha namn i nästa spel (som jag först tänkt) just för att det kan bli massoutningar.
Tredje fraktionen
Även här är jag missnöjd med mig. I likhet med DoD-fraktionen så hade jag en fraktion som jag varken hade egen erfarenhet av eller läst på om. Tanken var att skrämma folk från att spamma information (hindra massoutning enligt ovan mao) och få alla att tänka "det är bra att få ut den här informationen för att jaga skurkar, men jag utsätter mig för en fet risk". Att det skulle skjutas ner folk hade baktanken att det i tidigare spel klagats på att de tar sån lång tid. Jag ville se hur det blev med en snabbare krympande spelgrupp (3 ut istället för det normala 2).
Ras hade ju med den här fraktionen att göra och det fanns 6 robotar i spel (3 onda, 3 goda). Sedan hade jag ju med en liten fuling: Darth Vader vet "Du vet även att det finns minst en pilot som tror att du är människa." och Mon Mothma har "Du vet att antalet goda robotar i spel är fler än antalet onda robotar." Tror ingen kommenterat den än. Säg gärna vad ni tycker om plantering av felaktig information.
Passiva förmågor
Funkade skitbra tycker jag även om det finns en uppenbar risk. Vad hade hänt om Banarok/Chewbacca blivit mördad runda 1 (tror han avslöjade sin info runda 2). Då hade infon "Du vet att exakt 1 skvadronledare är imperialist. Du vet dessutom att det finns minst 1 imperialist bland piloterna i röda skvadronen." inte publicerats och Yoda+Luke varit helt meningslösa. Å andra sidan är det väl inte så annorlunda från ett vanligt spel där siaren blir mördad direkt.
Inga siare
Nästa grej jag är nöjd med. Tycker det blir fett bättre med flera halvbra grejer än en tokbra. De tre granskande piloterna Wedge, Dak och Nien Nunb spanade rätt ineffektivt dock och jag hade hoppats att de skulle spana in varandra och bli paranoida. Nu kommer väl alla att tro att jag kommer skita i siare och väktare nästa runda bara för att jag säger det här så jag måste väl ta med en siare bara därför, men det kommer ni säkert tänka att jag ska tänka så jag måste... äh, glöm att jag sa nåt.
Kodnamn som avslöjas allt eftersom
Motsvarigheten till yrken i CoC-spelet, bara det att de den här gången faktiskt betydde något (de kunda dock antyda saker i det spelet). Funkade bra men var som sagt helt beroende på att Chewie avslöjade sin info (men det kändes innan spelet började vansinnigt trist att ge samma info till flera spelare).
Har säkert glömt någonting jag tänkte säga nu, men fick väl med det mesta.
Sen en liten kommentar om aktivitet i spel. Enda lösningen på att det är bra för varulvarna att ta bort aktiva spelare är om alla är precis lika aktiva. Önska mig lycka till att få till det.
Tack för allt beröm ska jag säga också. Det värmer.