Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod V [game over]

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Long Live FEU!

Basenanji said:
(Nästa gång vill jag vara varulv, bara. Den här good guy-kostymen börjar kännas trång. (Och då VET vi alla att Feu kommer slumpa rollerna. Ingen mannamån...))
Är det då vi tar ut dig runda ett? Bara för att vara på säkra sidan? :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Long live the Emperor!

Vicotnik said:
[*]Våra alias som onda var alla mer eller mindre okända, detta är i sig ganska dåligt då man annars bara kan mass outa namn och plocka av alla okända namn. Det är något som bör tänkas på till nästa spel
Yes box, håller med. Som jag skrev flera gånger i tråden - om ondingar får okända namn så tränar det oss att i nästa spel massclaima första rundan och sedan plocka folk i okändhetsordning. Inte så kul.

Men annars tycker jag överlag att det här var riktigt bra ihopsatt. Även rasinformationen tyckte jag var intressant, det var en del spekulationer där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Damn! Coolt. Jag har inte riktigt hängt med sedan jag hoppade av med slogs av Basses insiktsfulla spel. Grymt imponerande. Hade inte han BDG på kornet?

Och som vanligt Feu, lysande initiativ och ett kul tema. Blir nästa tema Harry Potter? :gremsmile:

Och jag som försökte ligga lågt med min powerroll, så blir jag utröstad i första rundan... :gremfrown: När jag för en gång skull är en riktig bybo, och dessutom Han Solo!

Grymt spel av Imperiet! Men, som jag brukar säga "“Great, kid. Don’t get cocky.” Ni vann bara den här ronden.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Long Live FEU!

Basenanji said:
-I runda 2 fick jag upp ögonen för BDG, Lindenius, AÅ (förlåt!), Bearnie (förlåt! FÖRLÅT!!) och vicotik/Vimes/... Så jag var hyggligt nära ändå. Hade jag varit med en runda till... Jag tyckte att BDG var skummast. jag blev jätteförvånad av hur han kund ligga så lågt och kommentera så lite.
Min tanke var först att vi skulle hålla kvar dig i spel en runda till i förhoppning att du skulle dra misstankar till dig. Tyvärr, och det står jag nog fast vid, var folk alldeles för lite misstänksamma mot dig. Eller snarare, jag tyckte det var konstigt att man lät en person vara så dominerande utan att rikta strålkastaren mot denna. Det är inte helt ovanligt i varulvsspel att de mest snacksaliga blir utröstade de första rundorna.

I vilket fall. Du blev dock alldeles för farlig för att ha kvar. Jag upplevde att det fanns en sorts konsensus bland oss Imperialister att du skulle åka så snart någon av oss blev utröstad.

//erik. Jag VAR för övrigt helt övertygad om att du var den tredje fraktionen
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Long Live FEU!

Situationen när Lindenius blev utröstad var riktigt intressant. Gå gärna tillbaka och titta hur konstigt vi betedde oss. Först var vi påväg att rösta ut BDG för att nån (basenanji?) presenterat en helt felaktig röstsammanställning. Så vi var plötsligt nära att rösta ut BDG efter att Krank valt att rösta på honom också i tron att det andra drevet ändå var mycket längre. Krank bytte till det andra drevet med ursäkten att det annars skulle bli oavgjort.

Rebellerna tog detta betydligt bättre än vad jag trodde, men krank kände kanske att han behövde lite alibi och gjorde den ödesdigra analysen av Lindenius. Sen påpekade nån att (Bernie?) att det var konstigt att krank inte röstade själv på Lindenius och Krank var tvungen att flytta sin röst dit. Sen hängde fler på och Lindenius blev hängd.

Det var en hel del panik i implägret vid det tillfället kan jag säga. :gremsmile:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Long Live FEU!

Vic said:
Där hade vi en annan plan först och det var att BDG skulle gå ut som Leia. Vilket också hade varit väldigt intressant att se resulatet av.
Jag tror inte hade varit alls lika bra, jag hade aldrig köpt det. Jag var jävligt misstänksam mot BDG, det var han som tippade mig till att rösta på HJK, trots att jag grönat krank. När jag såg vilka som anslöt sig till mitt tåg kändes det bättre.
Ni fattade helt rätt beslut tyvärr.

Rising said:
Bra jobbat, allihopa! Nästa gång så bör vi alla göra oss beredda på att Zebbe kommer kräva ett massavslöjande direkt i sin första post :^)
Nä, det lovar jag att inte göra :gremsmile:
Jag vill slippa jobbiga-ideolog-stämpeln och vara med och spela som alla de andra små tjurarna. Dessutom, återigen; jag håller med krank om att om det finns en metod att käncka spelet är det inte roligt. Det skall helt enkelt inte gå. Jag tror dock ingen blir förvånad om jag klappar igenom runda två och börjar med det vanliga tjatet :gremsmile:

Vicotnink said:
och som sagt ju mindre info dessto bättre är det för varulvarna.
HJK said:
ja, Zebulons outningslusta och Purgs färgteori var lite otrevligt.:)
Fan ta er. Ni satt och visste att jag var på rätt spår. Som jag slet och kämpade!

Basenanji said:
-Jag tycker att det var en jättebra kombination förmågor. Jag förstod tidigt att det gällde att outa viss information, men inte all och att vi borde kolla på kombinationerna. Nu lyckades BDG få oss att betrakta outande som paria, vilket förstås gjorde detta mycket svårare.
BGD hade en myndig röst i början men krank var den som jag tror lyckades lägga locket på ordentligt. Han blandade rationella argument med en upprörd, anklagande och lätt idiotförklarande ton vilket var mycket svårt att värja sig mot. Vid spelets slut hade han knäckt mig.

Jo, krank du är satan själv som bad guy. Efter våra diskussioner hade jag grönat dig för jag trodde inte att en imp ville ha den uppmärksamheten. Som jag tidigare påpekat insåg jag att din immersionism teknik skulle vara halare är såpa men jag halkade ditt stenhårt ändå.

Jag vill passa på och tacka både Måns och Basse för grymt rebellspel. Fan vad bra ni var!
Även Purgatory som jag aldrig misstänkte och Banarok som jag också aldrig trodde var skurk var riktigt bra. Ni bet ifrån och kom med bra grejer hela tiden. Har jag glömt nån nu?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Long Live FEU!

Vi gick rätt hårt åt dig och kallade dig både dålig rebell och dålig Imperialist. Det berodde egentligen på att outandet hade varit förödande för oss.

Sen var jag faktiskt ganska övertygad om att du var DTF. Kanske inte riktigt lika mycket som jag verkade, för det låg i mitt intresse att folk var skeptisk till outningsbeteendet. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Long Live FEU!

Zebulon said:
BGD hade en myndig röst i början men krank var den som jag tror lyckades lägga locket på ordentligt. Han blandade rationella argument med en upprörd, anklagande och lätt idiotförklarande ton vilket var mycket svårt att värja sig mot. Vid spelets slut hade han knäckt mig.

Jo, krank du är satan själv som bad guy. Efter våra diskussioner hade jag grönat dig för jag trodde inte att en imp ville ha den uppmärksamheten. Som jag tidigare påpekat insåg jag att din immersionism teknik skulle vara halare är såpa men jag halkade ditt stenhårt ändå.
Jag vill bara passa på att säga att jag argumenterat likadant som bybo. Som jag skrev så vore spelet felkonstruerat om massoutning skulle vara en bra idé.

Nu var det ju så att Feu tyvärr gjort den lilla missen iom att han faktiskt bara gav oss slasknamn som alias, så i sak hade faktiskt både du och jag åtminstone delvis rätt. Du hade rätt i att det hade varit bra med tidig outning - och jag hade rätt i att det fanns en svaghet i konstruktionen av spelet.

Jag hoppas dock att Feu under nästa spel blandar aliasnamnen lite mer så att det inte funkar så.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Brommamammma söker musiker till TV-produktion!

Jag kanske inte hänger med här...men...tror ni verkligen att vi hade vågat lita till att "alla utan kända namn måste vara varulvar!". För jag får den här känslan, till och med efteråt (wtf!), att i spelet kan man aldrig vara riktigt säker.

Tvärtom tycker jag att Feus upplägg är bra. Det innebär ju att vi kan får något att prata om: "Tror ni att Feu har valt kända namn till bybor och okända namn till varulvar?". En sådan diskussion skulle kunna bli en kvalitativ utmaning – både för varulvar och bybor.

Hur det sedan förhåller sig på riktigt – spelar ju ingen roll. Om vi inte vågar lita till en teori till 100%, tja då är den ju knappast värdefull i sig.


Eller har jag somnat med knark i droppet nu igen?

:gremgrin:
/Basse, sedan om Feu vill vara med/tröttnar/får barn skulle jag vilja arra ett forumspel nångång som handlar om ett produktionsbolag i Stockholm som ska sätta ihop ett storband (jazz) till en tv-grejjsimojjsproduktion.

När produktionsbolaget ska hämta upp deltagarna på Arlanda, visar det sig att de är för många. På flygplatsen står tjugo musiker. Mycket konstigt, för ett storband består av endast sexton personer (5 saxofoner, 4 trumpeter, 4 tromboner, piano, bas och trummor). Och alla påstår sig vara renläriga jazzmusiker med lång meritlista (typ: kända namn från jazzhistorien, SL delar (kanske, kanske inte) ut några till varulvarna som de kan använda om de vill).

Fyra satans punkrockare har nämligen smusslat sig in i gruppen! Deras enda syfte är att visa de där elitistiska två-fyra-knäpparna att punken kan ta sig in i alla sammanhang - och helst i de slicka tv-miljöerna, där punkens rättframhet med glädje vänder upp och ner på den konstlade tillvaro som äckliga, livsfrånvända B-kändisar från Bromma tvingar på folk.

Hur hanterar gruppen detta dilemma? Eller kan gruppen "rösta ut" rätt medlem av sig själva?

Haha... Då kanske Dante skulle vilja vara med? :gremgrin:
Och så skulle man kunna få klistra in youtubelänkar till artisten man spelar! Bara det!

Och så skulle Rising få (om han ville vara med) spela DTF i rollen som frijazzmusiker. DTF:s mål blir att tillmötesgå produktionsbolaget med "härlig" jazz. Jazz...from hell! Och genom att spela "rätt sorts skivor" för de andra jazzmusikerna kan han få dem att överge den trötta och blodfattiga swingmusik som produktionsbolaget, i all sin okunnighet :gremsuck: , förknippar med jazz. DTF raggar alltså sakta men säkert över oförargliga musiker, till en avantgarde-scen, där jazzens uppgift blir snarlik punkens: att vråla ut blodet och själen i en enda jävla spya! Take that, you son of a bitch-GLENN MILLER!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Long Live FEU!

Krank said:
Nu var det ju så att Feu tyvärr gjort den lilla missen iom att han faktiskt bara gav oss slasknamn som alias, så i sak hade faktiskt både du och jag åtminstone delvis rätt. Du hade rätt i att det hade varit bra med tidig outning - och jag hade rätt i att det fanns en svaghet i konstruktionen av spelet.

Jag hoppas dock att Feu under nästa spel blandar aliasnamnen lite mer så att det inte funkar så.
Nej, nu måste jag protestera! Ni varulvar hade bara fått det lite hetare om öronen, om vi hade massclaimat namn. Ni hade säkert kunna vinna ändå - för en bybo kan aldrig riktigt lita på att en så enkel teori som att "känt namn=bybo" stämmer. krank, se det här ur rebellperspektivet!

Om vi hade massclaimat så hade det krävts mer från er sida att i spelet bevisa att namn inte hänger ihop med fraktion. Lando skulle kunna ha gått ut och motbevisat den tesen lätt, tex. Alternativt så hade ni behövt chansa på ett ledigt "känt namn".

När vi spelade Batmanspelet fick vi varulvar kända namn att låna, men inte alla varulvar! Jag fick tex sitta med våndan att välja en skurk som inte var för känd eller för okänd. Det var svårt, men skitakul. Grejen den gången var att om någon siade mig så visade jag "bybo", men när folk började kolla skurknamn...då kanske mitt namn ändå lös lite extra.

---

Vad det här handlar om i grund och botten är väl egentligen, hur svårt det ska vara för varulvarna att gömma sig? Och i den här omgången hade vi ingen riktigt ren siare. Tvärtom var vi utelämnade till två siare som kunde sia på KODNAMN.

Så, med reservation för att jag spelade rebell, så tycker jag inte att varulvarna i det här spelet hade det för svårt. Tvärtom visade bara den här omgångens konstruktion hur bra man kan spela – om man spelar som BDG och förstår exakt när man ska stoppa informationsflödet.

Jag avslutar här med att sjunga en sång som i ord och toner förklarar hur bra rollerna var sammansatta den här gången. Tråkigt bara att ni inte kan höra den över internet...

(och då skriker jag ändå in i micingången!)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Long Live FEU!

Basenanji said:
Så, med reservation för att jag spelade rebell, så tycker jag inte att varulvarna i det här spelet hade det för svårt.
Det har jag inte sagt, heller. Jag säger att i värsta fall så kommer det här varulvsspelet att träna oss i den rätt tråkiga taktiken att massclaima tidigt. Om även näste varulvsspel låter alla ondingar bara få slasknamn, så kommer det bli ytterligare pavlovsk träning i att claima tidigt. Rätt snart kommer denna (aptråkiga) taktik att slå igenom, och så gör vi så tills Feu slutar ge bara slasknamn åt varulvar.

Alltså; i det här spelet funkade det, och var inga problem. Eftersom folk inte visste att det förhöll sig så. Men nu vet de, vilket kan betyda tråkigt i nästa spel. Om inte Feu gör annorlunda då.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Long Live FEU!

Vad gäller namnen var det väl det som gjorde att ni vann som ni gjorde?
Hade ni inte vetat vem som var Chewie (eller Han Solo) hade ni inte vågat spela som ni gjorde. Ni hade nog vunnit ändå men det hade tagit mer tid och varit mer riskfyllt.
Massoutningen var generellt bra i det här spelet men just namnen var en fälla tycker jag.

Det faktum att vi förlorade trots att rebellerna bara missade två(Eksem får betraktas som en miss ur det här perspektivet) utröstningar på 4 rundor och ändå loosade tycker jag är intressant.
Det kunde bara ske på grund av fällan med namnen.

Det tycker jag är coolt och talar stenhårt emot massoutning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Först vill jag protestera och säga att Lindenius allt också var med i det vinnande laget.

Sen vill jag rikta ett stort tack till Feuflux för att du höll i spelet, det är ett jättebra jobb du gör och jag har svårt att se att nån skulle göra det bättre.

Angående själva partiet så tycker jag nog tvärtemot vissa av mina kollegor att vi imperialister hade det nog lite för lätt. I första hand beror detta helt enkelt på antalet spelare, med två som hoppade av redan innan det började så var 6 av 18 spelare som inte var på bybornas sida alldeles för mycket. När jag spelleder vanliga maffiapartier så brukar jag som sagt köra 1/4-del men när man börjar komma upp i många så blir det för stor fördel med ytterligare en maffia, jag tror att 4 av 20 + dtf hade varit fullt tillräckligt det också.

Det sagt så gillade jag att spelet inte kretsade lika mycket kring förmågorna, att det var lite svagare förmågor så att vi fick spela spelet. Jag tänker fortsätta att ideologiskt vara emot temaspel överhuvudtaget men gänget här är så kul att spela med att det väger upp det.

När jag fick mitt PM så var jag först lite besviken, jag tycker det är mycket roligare att spela bybo och försöka ta reda på saker (dessutom är det inte lika jobbigt om man blir utröstad för då hade ju i vart fall dom som röstade fel :gremwink: än att försöka dölja saker, men man får ju spela den hand man får. Det nästa jag noterade var att jag var sjukt nöjd med laget, jag hade redan innan första inlägget svårt att se att vi skulle kunna förlora det här, hade jag fått välja en varulvskamrat så hade det varit krank och hade jag fått välja ett lag så hade det nog sätt ut ungefär så här med en bra blandning av hög- och lågaktiva.

Min taktik gick ut på att hela tiden säga precis så lite som jag kom undan med, vilket funkade rätt bra, man får ändå säga att vi hade ganska mycket flyt med vilka vi dödade vi hade förstås inte gissat vem som spelade väktaren och jag tror inte någon av oss trodde att Eksem var DTF, däremot var vi ett tag ganska rädda över att det faktiskt skulle vara Han och Zebulon och att dom skulle ha ihjäl ledare, det som talade mot var att DTF nästan var tvunget att vara ensam eller stå på rebellernas sida eftersom vi ju var 5 impar.

Sen det här med att jag var mot att massouta så var det förstås delvis på grund av att jag var imp, men jag håller också med dom som menar att om det är en vinnande taktik att alla berättar allt dag 1 så är det felkonstruerat. (eller ja egentligen är det ju inte det eftersom alla tror det och därför inte massoutar men det är inget som kan förekomma ofta i vart fall). Sen den här gången så var det ju så att vi kunde vinna tack vare att Chewbacca kom ut så att vi visste att vi kunde få en minoritetsmajoritet dagen därpå, i det läget så tror jag att byn var körd. För man kan liksom inte anta att alla imparna i grupp ska köra så hårt på att få ut en bybo när man tror att imparna inte kommer vara i majoritet dagen därpå. Nu tror jag visserligen vi hade vunnit oavsett, men det hade blivit betydligt mer spännande och kanske hade det varit krank ensam som plockat bort sista rebellen dag 10.

Jag vet att jag gav ifrån mig ett antal scumtells, däribland att borra ner mig i en enstaka misstänkt (som jag spelade dag 1 spelar i princip bara imperialister och idealister och alla borde vet att jag inte är det senare utan snarare väldigt pragmatisk), att inte försöka sammanfatta dagarna ifall jag skulle åka ut (jag visste ju att jag inte skulle åka ut och eftersom ingen poängterade det fanns det ingen poäng med att sprida mer info), att inte dö (det torde vara rätt uppenbart att imparna plockade aktiva spelare så frågan om varför jag levde var väldigt relevant, det var också en fråga vi visste skulle komma upp och jag är förvånad att den inte kom upp mer men ändå så är jag övertygad om att det är den bästa varulvstaktiken att skita i argumenten och varje natt plocka den som man tror är största hotet, det är nämligen mycket lättare att argumentera mot gamla argument än mot en aktiv spelare som hela tiden kommer med nya), och slutligen att jag aldrig röstade på en imperialist. Det där sista är förstås lite tvetydigt för det hade ju inte varit svårt att slänga in en röst på en imperialist men paradoxalt nog så tjänade jag jättemycket på att folk lyssnade så lite på mig. För om den jag drevar mot inte åker ut så har jag liksom inget att försvara mig mot, om jag däremot varit aktiv i att dreva ut 2 rebeller så är jag antingen en bybo med radarn helt off eller en imp.

Slutligen, stort tack till alla och jag ber om ursäkt ifall jag gjort någon upprörd, vi kanske inte var helt överens om vilket socialt kontrakt vi spelade med men det känns ändå som att vi lyckades hålla det på en bra nivå.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Här kommer lite tankar som jag hade medan jag spelade.

Jag hade en rätt värdelös förmåga - "Du vet att piloterna är uppdelade i 4 skvadroner." - men den gav mig idén om att det borde finnas minst en imperiesoldat i varje färg, vilket jag tidigt gick ut med och planterade i formen av ett exempel så att jag inte avslöjade min förmåga. Förmågan i kombination med att mitt kodnamn skulle avslöjas i runda två sade mig att jag var tvungen att dra igång en färgkamp där folk avslöjade sina kodnamn tidigt, för i runda två (när mitt kodnamn avslöjades) skulle jag inte längre ha någon anledning till att be andra att avslöja sig. Eftersom kodnamn inte heller avslöjades misstänkte jag att skvadronerna var väldigt viktiga.

Mycket av det jag skrev var planteringar så att jag kunde möta upp folk när de anklagade mig, vilket jag ibland kunde skörda och ibland kunde låta gro lite till: "Men jag skrev ju [såhär] där". Fast i mångt och mycket sket jag i att möta upp folks anklagelser. Folk anklagar andra till höger och vänster och jag vet att bästa sättet att försvara sig mot det är att skapa förtroende hos andra och det genom att komma med bra tankar.

Jag trodde att Zebulon tidigt hjälpte mig i att förmågor och kodnamn hörde samman, då hans förmåga var passiv och han hade lågt kodnamn samtidigt som mitt kodnamn var lågt samtidigt som jag hade en passiv förmåga. Det fick mig att misstänka att ledarna var de mäktiga personerna och att deras kodnamn inte skulle bli avslöjade. En teori som var helt felaktig, uppenbarligen. Det var det här som fick mig att fria Basenanji då han inte visste om att kodnamnen skulle avslöjas. Det fick mig att tro han var ledare i en skvadron.

När jag läste inlägg läste jag dem med inställningen "De är en rebell". I mina sammanställningar om vad andra skrivit kunde ni därför läsa "Skulle en imperialist skriva detta?".

Att Måns åkte i första rundan kändes lite som ett slag i magen. Det var den enda jag friade under runda 1 och dessutom kändes Han Solo som en väktare. Irriterande att folk skrev om Han Solo för min uppfattningsförmåga pingar så fort jag läser Han i en mening (jättejobbigt när jag tittar på film och de snackar om gud i bemärkelsen "Han").

Folk jag friade
Jag skulle ha skrivit det här i slutet av min sista runda, men annat kom ivägen. Jag misstänkte nämligen att jag låg i farozonen då jag var aktiv och dessutom friad av många i runda 3, vilket både Måns och Basenanji var i tidigare omgångar.

Måns: Han skrev tidigt om skvadroner och jag chansade på att endast rebeller fått information om det, då det kändes redundant om en imperialist skulle veta det eftersom de kan komma på det genom att dela informationen mellan sig. Att Måns kom med bra idéer om hur man spelade friade också honom i mina ögon.

Anders Åstrand: Han ifrågasatte rätt saker av rätt skäl och var därför rebell.

Basenanji: Han var uppenbarligen ledare (se ovan). Det var tråkigt att AÅ och Basse misstänkte varandra.

krank: Han satte dit Lindenius på något lustigt sätt. Sedan fick han kommentaren "Skulle en imperialist skriva såhär" av mig. Jättebra spelat!

Vimes och Zebulon: Båda dessa friades då de kändes som naiva spelare. Imperialister skulle säkerligen inte spela på det sättet och hade de varit det kunde jag bara gratulera. Zebulon hade jag dessutom fått rätt mycket hjälp av, genom hans avslöjande i början, i min jakt att skapa teorier om hur spelet är upplagt.

Craygh: Han var C-3PO. Jag kunde inte tänka mig att Feuflux skulle bryta mot Star Wars-universumet. Dessutom hade Luke och Solo åkt och visat sig vara rebeller medan Lindenius fejknamn var på en dussinrobot.

Purgatory: Kändes harmlös. Dessutom var han den siste i rött.

Folk jag misstänkte
Tja, egentligen körde jag på uteslutningsmetoden men det nedan talade emot dessa spelare.

BDG: Han var väldigt på att försöka tysta folk i diskussioner. Han hade två gånger försökt skapa drev mot folk som inte var imperialister och jag har för mig Björn är mer träffsäker än så. Att han försökte köra mot Craygh två rundor i rad kändes som lågprofilspelande och sedan körde mot Eksem vilket var en total miss. Två missar (inklusive Craygh) av denna erfarna spelare kändes fel. Sedan ville han så starkt driva frågan om att ta ut DTF. Vi hade ju ingenting att gå på, så det är för mig alltid bättre att ta ut imperialisterna och försöka vinna innan DTF.

Vicotnik: Jag fick dåliga vibbar av honom. Han tillförde saker men endast enkla grejer och dessutom så spelade han lite galet och pendlade än hit, än dit och hade aldrig några riktiga argument, kändes det som.

HJK: Jag gjorde ett inlägg med en sammanställning där det verkligen skrev imperialist om honom. Synd att det aldrig följdes upp.

Banarok: Jag blandade ihop honom med HJK men jag fick skumma vibbar av honom också. Var han för att jaga DTF eller var det HJK?

---

Jag tycker att det var jäkligt kul att det inte vara några siare, då förra omgången verkligen exploderade det av förmågor däribland siare. Jag började ana att det inte fanns något sådant i runda 3-4, för den informationen borde i sådana fall ha kommit fram. Jag befarade att Luke skulle vara siaren, om den funnits. Jag gillar de passiva förmågorna och skulle vilja ha flera sådana som enbart ger information eller rykten (sanna eller falska). För teorier tycker jag är något som tillhör spelet - innan har teorierna mest bestått i hur folk har röstat men ju mer information som kommit fram, desto fler teorier har man fått att välja bland.

Första gången jag spelar det här spelet via forum. En del kunde jag ta med mig från live-omgångar men de här med att sitta på ett passivt sätt (kroppsspråk) som maffia eller först välja ett mål som sitter emot en var tells jag av naturliga skäl helt fick förkasta. Anledningen varför jag inte varit med i de tidigare omgångarna var just att jag tyckte det var meningslöst då man inte kan läsa kroppsspråket. Nu hoppade jag mest med för att fylla ut platserna och för att se hur det var att spela det här. Det var en upplevelse, både positiv och negativ.

Under spelets gång märkte jag att spelet gick ut på att få andra att snacka, så jag fick forma lite strategier. Tyvärr blev min första strategi såpass dissad att folk inte följde på min andra strategi i runda två, där jag ville få igång folk att snacka. Jag var inte riktigt van vid all information som en roll kunde ha, vilket antagligen märktes. Jag tänkte inte på att man kunde avslöja ledarna genom att avslöja sitt eget kodnamn eller att det kunde finnas förmågor som hindrade siare. Jag har i live-versionen endast på sin höjd spelat med siare och väktare.

Något som var riktigt underhållande för mig var att jag som rebell inte fick skriva inlägg som kunde väcka misstankar. Det hände att jag ibland strök stora stycken som kunde kasta misstankar mot mig själv. Än en gång använde jag tankesättet "Skulle en imperialist skriva såhär?" men mot mina egna inlägg.

/Han som funderade varför Eksem inte offade Zebulon i första rundan, men tycker det var skickligt spelat att ta ut Bearnie då det skapade en annan teori (DTF:s mål: ta ut ledarna)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Bra varulvsspel. Själv tänker jag försöka fundera ut hur det kommer sig att jag ger av scumtells hela tiden.

Och bra spelat av varulvarna faktiskt. Banarok och HJK tyckte jag var misstänkta, men Krank hade jag inte tänkt på åt något håll alls och BDG hade jag i stort sett grönat. Även om jag tyckte att hans ensidiga kampanj mot mig var lite väl dum.

That being said så var det en aning viktat åt Varulvarnas håll den här gången.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag hade svårt till en början att ha åsikter då jag visste hur allt låg till. Och jag tyckte vi spelade lite svagt till en början allihop av imparna. Senare hittade jag formen lite bättre och det tycker jag de andra gjorde också, särskilt BDG lyfte sitt spel. Jag tror mycket berodde på att vi hade en väldig framgång, där ingen av rebellerna verkade ha en susning och skapade egna drev som vi inte ens var med i. De misstänkte varandra och lyssnade inte på de som råkade vara på rätt spår.

Förlusten av Lindenius var olycklig men den kändes samtidigt som en försäkring på att Krank skulle klara sig länge och dessutom få mer auktoritet.

Jag tror att vårt individuella agerande var väldigt bra då det sällan fanns nån koppling alls mellan oss utan vi gav ett ganska motsägelsefullt intryck. Som rebell hade jag snarare misstänkt Han och Zebulon för de verkade ha samma agenda.

Sen fick jag en känsla av att vissa blev lite smickrade av att man friade dem och därför ogärna misstänkte att man var onding.

Jag längtar till nästa spel, Feu! Då hoppas jag få vara goding och analysera på riktigt istället för att låtsas.:)

Ska säga att det var många duktiga rebeller också. Måns, Han, Bernie, Basenanji är de jag kommer på spontant.

Det är ett väldigt intressant spel där man blir straffad om man är för bra. Antingen blir man nackad av impar, eller också hängd för att man inte blivit nackad än (som BDG troligen skulle blivit om jag och Vic blivit avslöjade).
Jag önskar bara att spelet kunde hållas vid liv lite längre. Det blir så dött när alla aktiva nackas. Kanske väktarförmågor som riktar om nackningen till den som skrivit minst inlägg, eller Nån möjlighet att reinkarnera de som dör? jaja, det där kan nån smart person fundera ut.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag vet inte om det var viktat. Visst att det var många varulvar plus DTF mot rebellerna och att det saknades siarförmåga. Men det fanns ju mycket information i färger, namn och ledare.

Det kändes tufft för oss varulvar iaf. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Alla roller

Nu svarar jag på Risings inlägg här, men det är riktat till alla er som kommenterat balansering etc (och till alla andra som läser också förresten).

Det här var det mest lättskötta spelet hittils och det beror på två saker.
1. Rutin (hade jag inte i DoD-spelet).
2. Alla hade inte aktiva förmågor (som det var i CoC-spelet).
Jag kör på rollspelsteman (även om den här gången kanske var mer film-tema...) varje gång och kommer så att fortsätta. Det blir mao inte Harry Potter nästa gång Måns. :gremwink:

Jag känner att alla min spel hittils varit experiment i någon mån. Jag vill se vad som funkar snarare än att utgå från en speluppsättning som jag "vet funkar". CoC var väl minst experiment på ett sätt, då jag gjorde massa research på http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(game). Den här gången kom researchen från diskussionen från förra spelet och idén med passiva förmågor är väl det mest klockrena exemplet.

Vad hade jag för experiment nu då och vad tycker jag om deras utfall?

Namn på deltagarna
Att till skillnad från mina föregående spel vara en person som Luke Skywalker etc var från början tänkt som fluff och jag hade (som påpekats) inte fått till en bra balans mellan "högprofilnamn" och "everyday dudes". Hade inte krävts mycket för att få till det här bättre, bort med Leia och ge nån imperialist henne som alibi t.ex. Här hade jag inte tänkt igenom ordentligt och får ge mig underkänt. Jag kommer antagligen inte ha namn i nästa spel (som jag först tänkt) just för att det kan bli massoutningar.

Tredje fraktionen
Även här är jag missnöjd med mig. I likhet med DoD-fraktionen så hade jag en fraktion som jag varken hade egen erfarenhet av eller läst på om. Tanken var att skrämma folk från att spamma information (hindra massoutning enligt ovan mao) och få alla att tänka "det är bra att få ut den här informationen för att jaga skurkar, men jag utsätter mig för en fet risk". Att det skulle skjutas ner folk hade baktanken att det i tidigare spel klagats på att de tar sån lång tid. Jag ville se hur det blev med en snabbare krympande spelgrupp (3 ut istället för det normala 2).
Ras hade ju med den här fraktionen att göra och det fanns 6 robotar i spel (3 onda, 3 goda). Sedan hade jag ju med en liten fuling: Darth Vader vet "Du vet även att det finns minst en pilot som tror att du är människa." och Mon Mothma har "Du vet att antalet goda robotar i spel är fler än antalet onda robotar." Tror ingen kommenterat den än. Säg gärna vad ni tycker om plantering av felaktig information.

Passiva förmågor
Funkade skitbra tycker jag även om det finns en uppenbar risk. Vad hade hänt om Banarok/Chewbacca blivit mördad runda 1 (tror han avslöjade sin info runda 2). Då hade infon "Du vet att exakt 1 skvadronledare är imperialist. Du vet dessutom att det finns minst 1 imperialist bland piloterna i röda skvadronen." inte publicerats och Yoda+Luke varit helt meningslösa. Å andra sidan är det väl inte så annorlunda från ett vanligt spel där siaren blir mördad direkt.

Inga siare
Nästa grej jag är nöjd med. Tycker det blir fett bättre med flera halvbra grejer än en tokbra. De tre granskande piloterna Wedge, Dak och Nien Nunb spanade rätt ineffektivt dock och jag hade hoppats att de skulle spana in varandra och bli paranoida. Nu kommer väl alla att tro att jag kommer skita i siare och väktare nästa runda bara för att jag säger det här så jag måste väl ta med en siare bara därför, men det kommer ni säkert tänka att jag ska tänka så jag måste... äh, glöm att jag sa nåt.

Kodnamn som avslöjas allt eftersom
Motsvarigheten till yrken i CoC-spelet, bara det att de den här gången faktiskt betydde något (de kunda dock antyda saker i det spelet). Funkade bra men var som sagt helt beroende på att Chewie avslöjade sin info (men det kändes innan spelet började vansinnigt trist att ge samma info till flera spelare).

Har säkert glömt någonting jag tänkte säga nu, men fick väl med det mesta.

Sen en liten kommentar om aktivitet i spel. Enda lösningen på att det är bra för varulvarna att ta bort aktiva spelare är om alla är precis lika aktiva. Önska mig lycka till att få till det. :gremwink:

Tack för allt beröm ska jag säga också. Det värmer.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Alla roller

själv tyckte jag att IMPSen hade lite för stor fördel, som BDG sade vi förlorade en runda precis som om vi hade lynchat en av våra egna det första som händer utan att vi får någon info, det är bara fel när vi har så många mot oss.

sen att DTF kan mörda folk är helt okej enligt mig men det gjorde också så byborna fick en runda mindre den här gången.

spelet gick aldeles för fort enligt mig men det var kul så länge det varade.
 
Top