Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod V [game over]

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Long live the Emperor!

Vi var förresten verkligen inte på väg att vara några gracious winners direkt. Vår sista plan nu var att alla skulle byta avatarbild till våra ondingroller, lägga en röst på Banarok var och sen bara vara onda och tysta hela sista rundan. =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Fan så irriterande egentligen. Man tänkte ju att: "jaja, har vi fel om Hellzon har vi ju två varulvar, så det är lungt.".
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Long live the Emperor!

Vimes said:
Vicotnik, visst hade du siat de som du skrev att du hade?
Ja, men jag ändrade lite på vilka jag satt som altenativ för att få det att se ut som jag följde en standard eller en mall.
Runda 1: Zebulon (Eksem)
Runda 2: Poseur/Hellzon (Purgatory)
Runda 3: Purgatory (Eksem)
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
det var de de ville att vi skulle tro också min käre vimes.

så det var riktigt bra spelat faktiskt, jag älskade sista rundan synd att AÅ åkte ut hade gärna sett era rötningar sista rundan :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Long live the Emperor!

Purgatory said:
Nice att se att min färgteori stämde också, en skurk i varje färg och två i blå, precis så som jag misstänkte att det var smile
Ah, bra att du sa det för det hade jag tänkt kommentera nu när spelet är slut. Det där är en teori som ni hittade på helt själva, de givna fördelningarna var de som Chewbacca hade: "Du vet att exakt 1 skvadronledare är imperialist. Du vet dessutom att det finns minst 1 imperialist bland piloterna i röda skvadronen."
Resten var slump. Det hade alltså varit möjligt att alla rödingar var onda och resten goda.

Jag sa väl i startinlägget att jag slumpade roller och allting? :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Long live the Emperor!

krank said:
Jo, jag lade märke till det. Det värsta var att jag inte ens tänkte dra igång nåt drev mot Lindenius. Det var min bybo-persona, och jag immersionistspelade just då. Kolla, jag röstade inte ens först!
Ja jädrar. Det där drevet kom inte direkt planerat. Jag hade faktiskt tänkt klara mig en runda till. Problemet för mig de två sista spelen jag varit med i, är att jag åker ut när jag öppnar käften.

//erik. nös
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Long live the Emperor!

  • Vid bekräftan av deltagande så skulle man kunna skicka med sin mail adress så att varulvarna kan få sina medspelares mail i pm'et.
  • Tiderna Måndag/Torsdag 21:30 fungerar enligt mig väldigt bra. Även om den här helgen kändes väldigt, väldigt lång.
  • Trots att vi tog hem spelet så fick jag känslan av att det fanns väldigt mycket information som fanns tillgänglig. Kanske lite för mycket, med ras, namn och kodnamn, fast där får nog någon på rebel sidan kommentera det hela, då jag nog har lite skev bild av det hela.
  • Våra alias som onda var alla mer eller mindre okända, detta är i sig ganska dåligt då man annars bara kan mass outa namn och plocka av alla okända namn. Det är något som bör tänkas på till nästa spel
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Long live the Emperor!

  • Trots att vi tog hem spelet så fick jag känslan av att det fanns väldigt mycket information som fanns tillgänglig. Kanske lite för mycket, med ras, namn och kodnamn, fast där får nog någon på rebel sidan kommentera det hela, då jag nog har lite skev bild av det hela.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Long live the Emperor!

Farao vad kul!
Ni var så grymma!

Tusen tack Feu, formidabelt jobb!
Grattis alla bad guys, ni var ruggiga!

Några hade man på radarn men andra hade lurat mig helt.

Det var ganska mycket fokus på outningsteorier från mina sida och även om jag tror det ofta kan vara bra måste jag hålla med krank; om det finns ett system för att knäcka ett spel är det inte kul.

Först och främst därför kommer jag definitivt spela helt annorlunda nästa gång jag är med.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Long live the Emperor!

Jag kan förstå att det kändes som om rebellerna hade ganska mycket hjälp med mycket info och så men ni försvarade er så jäkla bra.

Det var extremt svårt att se mönster i röstningar och diskussioner. Det var asjobbigt att man var tvungen att plocka er en och en liksom. Man famlade mycket i blindo och jag kände att det var en övermäktig uppgift att resonera sig fram till ett pålitligt resultat bara på inlägg.

Och den sista lögnen, att ni pingat Hellzon som robot, var helt iskall.
Så jävla skönt att ligga på rätt sida sista rösten!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Long live the Emperor!

Zebulon said:
Och den sista lögnen, att ni pingat Hellzon som robot, var helt iskall.
Så jävla skönt att ligga på rätt sida sista rösten!
Där hade vi en annan plan först och det var att BDG skulle gå ut som Leia. Vilket också hade varit väldigt intressant att se resulatet av.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Long live the Emperor!

Hmm, BDG var jag lite osäker på men kände att han kunde varit imperialist (misstankar började vid runda 2), men HJK och Vicotnik hade jag någorlunda på kornet när jag åkte ut. krank gick helt under mitt kikarsikte. Fast jag upptäckte under spel att jag hade enklare att hitta vilka som inte var rebeller och så fick jag istället använda uteslutningsmetoden om vilka som borde vara rebeller.

Kul att jag med min "värdelösa" strategi i början prickade in två imperialister, BDG och i viss mån Vicotnik. Synd bara att jag riktade in mig på fel mål - Bearnie.

Hur fanken kan man rösta ut Leia? :gremsmile:

Hur tänkte ni imperialister när ni röstade ut folk?

---

Det var kul att testa på Maffia via forumsspel. Här var man tvungen att få folk att snacka för att väcka en reaktion. I vanliga spelet kan man lugnt gå på kroppspråk enbart, så även om folk inte säger något (vilket är en rätt bra tell på nybörjare) så kan man avslöja dem.

---

Också kul att partiet avslutades på Feuflux födelsedag. Grattis! :gremsmile:

/Han som tyckte det var jobbigt att hänga med i text-mängden i början
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Alla roller

Jag är väldigt impad av imperiet. Nu följer jag visserligen mest med spelet utan att ifrågasätta så mycket när jag är utomstående, men jag misstänkte absolut inte den där trojkan. Bravo.

Och det var riktigt kul att äntligen få titta bakom kulisserna och se hur speluppsättningen såg ut. Det här var en riktigt intressant speluppsättning, dessutom: Kodnamnen - framförallt - tycker jag var ett rent genidrag. Att de massavslöjas automatiskt, att det fanns särskilda kodnamnssiare, samt att vissa spelare satt på information om hur man kunde använda kodnamnen för att jaga scum... Allt det hängde ihop på ett väldigt intelligent sätt med syftet att skapa diskussioner. Här känner jag mig verkligen omsprungen som varulvsspelslekledare - jag är jätteimpad.

Varelsernas ras - och tredje fraktionen - tycker jag dock inte fungerade lika bra. Det fanns inte tillräckligt med incitament för att bedriva ras-siande för de goda robotarna, och de onda robotarna hade inte så stor anledning till att ljuga om sin ras. Mon Mothmas information säger ju liksom inte så mycket. "Det finns fler goda robotar än onda robotar". Jaha? Det är ju inget konstigt med det; eftersom de onda spelarna är så mycket färre än de goda i ett varulvsspel. Hade det varit tvärtom så hade det hela varit väldigt annorlunda, och om Mon Mothra hade vetat exakt hur många onda robotar det fanns så hade det kunnat vara mer hjälpsamt. Men framförallt tycker jag att det var lite fult att ha en tredje fraktion som bestraffade spelarna om de avslöjade vad de hade för ras. Och jag tycker det var upplagt för snöpligheter att låta Eksem ha regeln att han själv skulle dö om han råkade välja en robot. Att vara ensam i en fraktion är tillräckligt svårt utan sådana fallgropar.

Det var dock riktigt coolt att se ett spel utan traditionella siare, och istället ha två Trackers och en Vaddenukallas; de som väljer en person och får se om någon använder sin förmåga mot dem. Det är verkligen roliga förmågor, och jag bedömer att de - tillsammans med väktaren - är tillräckliga för att väga upp den höga andelen scum i speluppsättningen. 6/20 scum är rätt saftigt, även om en av dem agerade på egen hand.

Det enda jag tyckte var lite dumt var att den här speluppsättningen verkar ha varit väldigt lämplig för massclaim. Eksem hade visserligen tjänat på att få veta vilka som var människor och vilka som var robotar, men han hade å andra sidan inget alibi, och det var verkligen inte många högprestigeroller du lämnade fria för honom att plocka ur.

Vidare så hade rebellerna flera av sina främsta förmågor väl gömda bland lågprestigeroller eller i lite otippade roller. Att Nien Nunb, Dack och Wedge hade rebellernas effektivaste siarförmågor hade ju inte imperiet väntat sig, och inte heller att väktaren skulle vara Han Solo (även om han förmodligen skulle ha rökt rätt tidigt ändå). Yoda och Luke var blott smålökiga kodnamnssiare, och inte heller Leia eller Ackbar hade det varit några stora problem att förlora tidigt.

Rebellerna hade förmodligen tjänat på att massavslöja namn tidigt, eftersom Imperiet hade så smålökiga alias.

Nå; överlag tycker jag att det här var en imponerande rolluppsättning med många guldbitar (Lando Calrissian's rollförmåga var en av mina favoriter) och framförallt så resulterade det hela i en väldigt underhållande spelomgång som jag följde med stor spänning.

Bra jobbat, allihopa! Nästa gång så bör vi alla göra oss beredda på att Zebbe kommer kräva ett massavslöjande direkt i sin första post :^)
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Alla roller

feu slumpade du även vilka krafter alla skulle få?, dvs lumpa karaktärer och krafter för sig eller kom dog tilsammans?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Alla roller

Hinner med ett kort inlägg innan sovdags, så ska jag dra min långa analys typ imorgon.

feu slumpade du även vilka krafter alla skulle få?, dvs lumpa karaktärer och krafter för sig eller kom dog tilsammans?

Nej förmågorna satt ihop med karaktärer från start. Sedan så slumpade jag ut kodnanmen och sist så slumpade jag ut rollerna.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Woo. Grattis imperialisterna, eller nåt.

Klockrent parti, intressant blandning av förmågor och ett riktigt farligt gäng imperialister. Vi måste vara piggare på att lyncha Björn den Gode nästa spel.

Klockrent att Vicotnik siat mig också, och sen kunde ha det som alibi för att anklaga mig för att vara robot. Jag undrade nästan om jag hade någon miller-förmåga som skulle göra att jag pingade som robot. (Men hur skulle det funkat med fluffet?)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Ajust det, en sak till. Lando som badguy kombinerat med att ingen har någon förmåga att detektera fraktion rakt av blir ju en jättefin kombo. Lando kan ju gå ut med sitt namn och låtsas vara god - blir som gudfadern i vanlig maffia fast snyggare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Long live the Emperor!

Han said:
Hur tänkte ni imperialister när ni röstade ut folk?
När det kom till den öppna rösningen så rösta vi var och en för sig, vi hade väldigt lite kontakt mellan varandra utom nu i slutet då vi gick för att rädda HJK/vinna.

Sen använde vi vår egenskap att eliminera folk till att plocka av de aktiva, de som skrev mycket för att minska ner på informationsflödet vilket i början var massivt, och som sagt ju mindre info dessto bättre är det för varulvarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Long Live FEU!

Se där!

Ett bra spel (det bästa hittills, tycker jag) fick också en jättebra avslutning – man blev paff, men vilken dramatik!

Några reflektioner:

-Jag tycker att det var en jättebra kombination förmågor. Jag förstod tidigt att det gällde att outa viss information, men inte all och att vi borde kolla på kombinationerna. Nu lyckades BDG få oss att betrakta outande som paria, vilket förstås gjorde detta mycket svårare.

Jag håller nog inte med Rising om namn mm, men det beror kanske på att jag var så inne i spelet. Alltså, ingen kunde ju veta vilka namn som var i svang och hur "kända" namn stod i förhållande till mer "okända". Och det blir då varje omgångs häftiga pussel-i-pusslet. När Craygh claimade C3P0 trodde jag att han var Imperialist som försökte rädda sitt skinn. Men nu var tyvärr våra spekulationer om hur det kunde ligga till inte så många. Hade vi haft fler poster av Purgatorys art, hade spelet nog sett annorlunda ut.

-Impsen var bra. Och krank och hans immersionism är ruggigt svår att komma åt. Med det sagt vill jag bara dunka varulvarna i ryggen och konstatera att det aldrig blir roligare än när motståndet är som svårast.

-I runda 2 fick jag upp ögonen för BDG, Lindenius, AÅ (förlåt!), Bearnie (förlåt! FÖRLÅT!!) och vicotik/Vimes/... Så jag var hyggligt nära ändå. Hade jag varit med en runda till... Jag tyckte att BDG var skummast. jag blev jätteförvånad av hur han kund ligga så lågt och kommentera så lite.

-Jag spelade dumt som outade min info och inte förhöll mig mer kylig överlag. Jag blir så där oskyldig, naiv och dum, när jag spelar varulvsspel. Ska försöka brdda min arsenal.

-Mest nöjd är jag med att jag hakade på Lindenius drev mot BDG.

-Vi rebeller skulle kunna skylla på att väktaren togs ut tidigt. Vi skulle också kunna skylla på att jag och AÅ inte fick igång något samarbete. (Jag mitt nöt trodde ju att han var Imp...)

Sedan var det intressant med alla "nyår i Krakow"-utspel. Nästa forumsöl ska högtidligt inledas med en fyra Stolichnaya i en skål till rollspel.nu:s varulvsspelsspelares ära.

----

Sist. Feu.

Fan, vad jag är glad att jag får vara med, att du orkar göra jobbet och att du orkar göra det så jävla bra som du gör! Jag blir bara mer och mer imponerad för varje omgång och förbluffas ideligen av hur spännande och fräscht varje spel blir.

(Nästa gång vill jag vara varulv, bara. Den här good guy-kostymen börjar kännas trång. (Och då VET vi alla att Feu kommer slumpa rollerna. Ingen mannamån...))

/Basenanji
 
Top