Standardsaker i spel som egentligen inte är roliga

Givetvis lite på hur man definierar räls kan jag se fördelar med räls för nya spelare som är lite yrvakna i vad de kan och inte kan göra eller vad som finns att göra alls.
Tror faktiskt det är rent av värre för nya spelare. Vad vi lär ut med räls är ju att allt viktigt redan är beslutat av någon annan och det som finns kvar blir att gestalta en karaktär i väntan på att SL ska ge en subtil hint om nästa ledtråd eller rälsbuss vidare.
 
Det tillför ju en anledning att välja det ena före det andra beroende på situation till skillnad från att det lite blir en fråga om vilket t-shirt tryck din karaktär har eller lite har.
Det är ju precis det jag skriver några inlägg efter det citerade, att det är hur- och i vilken situation som rollpersonen använder sitt vapen som är det intressanta. Om valet ligger i att rollpersonen valt en viss färdighet, är det kanske inte ens ett möjligt val i en senare situation.
 
Är det mer realistiskt att A bara kan använda en pålyxa och B bara en kniv, jämfört med att A och B kan använda vapen? Ja kanske lite, men tillför det något till spelet?

Varför måste det vara vem som kan använda vad? Istället för att om a har en pålyxa och b en kniv kommer b behöva slåss på ett väldigt annat sätt än a för att komma nära nog för ett anfall, medans a kan nöja sig med att försöka hålla b på avstånd ock försöka få till ett dräpande hugg. Oavsett realism, för det kan vara en aspekt, så får vi in asymmetri och asymmetri skapar dynamik vilket typ alltid är välkommet.
 
Är det mer realistiskt att A bara kan använda en pålyxa och B bara en kniv, jämfört med att A och B kan använda vapen? Ja kanske lite, men tillför det något till spelet?
Jo det är lite konstigt att de som strider bara tränar med en sorts vapen. Att vara expert på pålyxa men knappt veta var den vassa änden på en kniv finns är knappast realistiskt. Allmän Närstridsfärdighet + bonus för specialisering löser detta till viss del.
 
Är det mer realistiskt att A bara kan använda en pålyxa och B bara en kniv, jämfört med att A och B kan använda vapen? Ja kanske lite, men tillför det något till spelet?

Det är absolut mer realistiskt att skicklighet med pålyxa inte automatiskt innebär skicklighet med kniv.
Om man är ute efter simulering och immersion i spelvärlden så är realism helt klart önskvärt.
 
Jo det är lite konstigt att de som strider bara tränar med en sorts vapen. Att vara expert på pålyxa men knappt veta var den vassa änden på en kniv finns är knappast realistiskt. Allmän Närstridsfärdighet + bonus för specialisering löser detta till viss del.

Att en stor del av stridsträning går ut på att förbättra sådant som styrka, uthållighet, avståndshantering m.m. är onekligen något som få spel tar hänsyn till.

Men det är också rätt stor skillnad på att slåss med pålyxa och att slåss med kniv, så har man bara tränat med pålyxa så är man inte så himla duktig om man tvingas använda kniv. Och vice versa naturligtvis.
 
Det är absolut mer realistiskt att skicklighet med pålyxa inte automatiskt innebär skicklighet med kniv.
Om man är ute efter simulering och immersion i spelvärlden så är realism helt klart önskvärt.
För min del anser jag det mer troligt att tränar man för strid så är man bättre med kniv än någon som inte tränat även om man bara tränat för pålyxa.
 
System mastery
Rollspel är derivat av andra rollspel av rollspelsmakare som inte är bra bräddesigners. Värst är de system som är "narrativa" men ändå har en massa regeltekniska bitar som tar fem minuter att utföra, så då blir spelet dålig på båda punkter. All rollspelsmekanik handlar dessutom om att få en belöning för att göra det rollspelsmakaren vill att man ska göra eller att rulla sig förbi som äventyrsmakaren har hittat på. Mestadels handlar förmågor om att få plus på något - det är liksom inte något att utforska mekaniskt. Det är enkelt att göra increamentalism ("plus på"), eftersom det är lätt att kontrollera utgången, men riktig speldesign handlar om att förändra grundmekaniken - tillföra nya sätt att använda systemet på.
Jag har nyligen gjort en kovändning angående detta tycker att system mastery är bra och fint. Jag brukar säga till mina spelare att de får powergejma bäst de kan och vill.
 
Jag tycker grottor är väldigt, väldigt överskattade. Det är klart att de kan vara kul då och då, och välkonstruerade. Men de är ju med jämt.
Medhåll på detta. Särskilt tråkiga är de att försöka läsa som SL - samt att spelleda. Jag skulle vilja skiva om den klassiska sägningen "don't prep plot, prep situations" till "don't prep locations, prep situations".
 
Jag har nyligen gjort en kovändning angående detta tycker att system mastery är bra och fint. Jag brukar säga till mina spelare att de får powergejma bäst de kan och vill.
Jag har inget emot system mastery per se, det är bara att rollspelssystem duger inte till för det av anledningarna jag angav.
 
Ja, ser man på spelet som en simulering av verkligheten är det så klart stor skillnad mellan ett pålvapen och en dolk, och ännu mer jämfört med ett avståndsvapen. Men tillför det något?
Svar ja, om rimlighet fyller någon som helst funktion i spelet och narrativet. Den som bara har en dolk är utsatt för som minimum en nackdel (på en öppen yta utomhus, det är att föredra i en trång och krökig tunnel).

Det är inte konstigare än att prickskyttegeväret har längre räckvidd än pistolen, och i alla fall jag skulle få spel om man kunde skjuta folk på en kilometers håll med pistol.
 
Jo det är lite konstigt att de som strider bara tränar med en sorts vapen. Att vara expert på pålyxa men knappt veta var den vassa änden på en kniv finns är knappast realistiskt. Allmän Närstridsfärdighet + bonus för specialisering löser detta till viss del.
En sak jag saknar i många spel är värdet av att faktiskt ha erfarenhet av strid. I BRP-spel är världmästaren i pistolskytte automatiskt en extremt farlig fiende, helt oberoende av om han vet någonting om strid, medan i verkligheten taktiskt sinne, kyla, att inte paralyseras av situationen, situational awareness och så vidare är mycket viktigare än exakt hur precist du kan skjuta.

Khelataar hade detta, i form av en förmåga som bara kunde ökas med erfarenhet.
 
Svar ja, om rimlighet fyller någon som helst funktion i spelet och narrativet. Den som bara har en dolk är utsatt för som minimum en nackdel (på en öppen yta utomhus, det är att föredra i en trång och krökig tunnel).

Det är inte konstigare än att prickskyttegeväret har längre räckvidd än pistolen, och i alla fall jag skulle få spel om man kunde skjuta folk på en kilometers håll med pistol.
Skulle du få spel om pistolskytten plockade upp ett prickskyttegevär och sköt bra med det? Det är det som inlägget grundade sig på.

Att ha femtioelva olika vapenfärdigheter och lika många varianter av vapen ger i sig inget värde, i mina ögon.
 
Stora fördelen med dolk och kniv, är att den får följa med överallt. De andra förväntas lämnas vid porten.
Det här är hela grejen med ett svärd. Ett svärd är inte ett jättebra vapen i sig, men det är ett sidearm, som du kan ha med dig och på dig. Det är bra som reservvapen och för situationer där du inte kånkar omkring på din pålyxa.
 
Det här är hela grejen med ett svärd. Ett svärd är inte ett jättebra vapen i sig, men det är ett sidearm, som du kan ha med dig och på dig. Det är bra som reservvapen och för situationer där du inte kånkar omkring på din pålyxa.
De flesta rollspelar krig, inte vardag. Men helt i linje med mitt inlägg…
 
Back
Top