Då jag listat 70 saker i tråden känner jag att jag kanske behöver förklara mig.
Jag tyckte premissen i startinlägget var skevt. Och jag gillar också alla tre exemplen som gavs - under rätt förutsättningar, med rätt kreativa agendor och om det görs rätt. För mig är det bara en fråga om perspektiv och att använda saker med en baktanke. Alla teman och tekniker kan vara intressanta och roliga, men de kan också beskrivas som "standardsaker som inte är roliga" om de tillämpas fel, sätts i fel sammanhang eller om man helt enkelt repeterar de så ofta att man tröttnar på dem.
Nästan allt kan därför vara "kul tekniker för att föra spelet framåt" i vissa situationer och "helt fel och tråkiga" i andra.
Så jag gjorde en lista på alla rollspels- teman/tekniker/komponenter jag kunde komma på, och beskrev dem i samma anda som exemplen i startinlägget. Det var min passivt-aggressiva lilla protest för att få folk att stanna upp och tänka till lite.
Så som jag ser det finns ingen anledning alls att bli deppig av att läsa det här. Det är alltid bra att kunna titta på vad man gör och varför, gnälla lite och få andras perspektiv. Det här är förmodligen en bra tråd för i slutänden visar den att den enes avfall är nån annans guldklimp. Och allt kokar ner till sammanhang, perspektiv och preferenser.

//EvilSpook