Nekromanti [Stål och Skugga] Go team!

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Jaha, då blir det ingen sömn ändå" säger jag med låg röst till de andra medan jag tittar ner i golvet.
Sedan reser jag blicken till Nikoleta "Är det något tungt vi ska bära på? Vart vill du att det ska levereras? Och sist men itne minst: FInns det någonstans vi kan görra oss efteråt?"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"En mindre kista, inte större än att en person kan bära den ensam. När ni har den, ta er ned till Serafeimoskanalen, där en båt väntar på er."

"Om ni vill ha uppsikt över stället gör ni nog bäst i att ta er dit inom kort, innan allt för mycket folk börjar röra sig på gatorna. Man vet aldrig vilka ögon som ser en."

[OFF: Jag kommer vara ganska upptagen fram till och över jul, så jag är inte säker på att jag kommer hinna uppdatera här under de närmsta dagarna. Ska vi ta själva uppdraget efter julhelgen?]
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

[OFF: Insåg nu att jag hade skrivit "görra" istället för "gömma" i förra inlägget, men det är för sent att editera.
Angående upphåll så kan jag spela fram till fredag eftermiddag, sen är jag inte tillgänglig innan den tredje.]
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Så sant, det är mycket klokt."
"Vågar man fråga vad kista innehåller är det obetydligt för gatuhundar som oss att veta." Säger jag med ett litet leende.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Kistans innehåll är inget för vilka ögon som helst. Leverera den låst och orörd. Men, det är som sagt nog en god idé att ta er dit inom kort. Gavrilo, om du vore så vänlig?"

Er kontakt nickar, och efter de sedvanliga artighetsfraserna följer han er ut. De riktningsangivelser han ger verkar ganska lätta att följa.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

[Fick vi någonstans att gömma oss sen med?]

Utsliten, trött och hålögd kollar jag över min utrustning så allt är på plats innan vi ger oss av mot leveransadressen.

"Vi kollar upp vart det är någonstans innan vi tar varorna ditåt så kanske vi kan undvika en del bekymmer genom att ta en mer diskret omväg."
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

Suckar
"Fortfarande ingen sömn. Håll er vakna."
Jag hänger med till adressen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

[OFF: Tentan är gjord, så nu kan jag återgå till det normala schemat. I vart fall, den "adress" ni fick var en kanal där en båt skulle vänta på er, inget mer.]

Kanalen där ni senare ska hämtas upp går från hamnen och mynnar ut i en cirkulär kanal kring stadens centrala delar. Kajer för småbåtar finns utmed sidorna, och det är fullt med fiskhandlare, gondoljärer och andra som tjänar sitt levebröd där. Den värsta middagshettan har börjat lägga sig, och eftermiddagskommersen har börjat. Att vara obemärkt nu handlar mer om att smälta in i folkhopen än att gömma sig -- ögon finns överallt.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Jaha, det där med en diskret omväg blev det väl inte så mycket med då. Och osynliga är vi ju inte direkt så det kanske är lika bra att förbereda sig på trubbel. Men det kanske finns någonstans i närheten vi kan köpa något att täcka oss lite med? En kaftan och ett huckle eller något?"
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Jag är redan så incognito som det går så jag behöver inget mer." Rättar till mina kläder och min keffiyeh. "Vi har nog mer nytta av att se till att komma till platsen så fort som möjligt för att förbereda vårt bakhåll på bästa sätt."
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: [Stål och Skugga] Smutsiga jobb

"Jag håller med. Bäst är nog att vara där i tid."
Själv har jag ganska diskreta kläder jag med. Ser bara till att gömma klubborna innanför manteln när vi börjar närma oss.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Försåt

[OFF: Ny episod, ny deltråd.]

Med en nyinförskaffad kaftan över Mikolos rör ni er fram till ert mål. Det är fortfarande lång tid till kvällen, så vad ni bör skaffa er är gömställen där ni kan vänta ut er tid att agera. Hur organiserar ni er?

[OFF: Jag slår Sinne + Vaksamhet, dels för att se hur vaksamma ni är på gömställen, dels för att se hur väl ni undgår att bli förföljda. Resultatet blir som föjer:
Mikolos :t6b-1: :t6b-2: :t6b-3: :t6b-3: :t6r-5:
Pantheras: :t6b-2: :t6b-3: :t6b-3: :t6r-4: :t6r-4: :t6r-4: :t6r-6: :t6r-6: :t6r-6: :t6r-6: :t6r-6:
Akakios: :t6b-2: :t6b-2: :t6b-3: :t6r-4: :t6r-4: :t6r-6:
Att kalla Pantheras för ninja är i det här fallet att ge för mycket cred åt några killar i svarta pyjamasar.]
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Försåt

Jag hittar efter många om och men inget vettigt gömställe och konstaterar att ett ställe med bra utsikt över platsen får duga. Att beblanda sig med folk är ju också ett sätt att gömma sig.
Därför sätter jag mig utomhus på ett litet vattenpips-café med ryggen mot väggen och synen mot platsen vi ska övervaka och håller mig sedan här, rökandes, drickandes och spelandes fram tills det är dags.
[Förutsatt att inget oväntat händer.
Drickan är naturligtvis alkoholfri.]
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: [Stål och Skugga] Försåt

Jag gör på ungefär samma sätt som Mikolos. Jag placerar mig vid några handelsstånd där det rör sig en hel del folk. Jag sitter på så sätt att jag har uppsikt över platsen men har ryggen fri alternativt säker. Där sitter jag och väntar knåpandes på något enkelt hantverk, täljning eller vad jag nu kan tänkas ha med mig.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: [Stål och Skugga] Försåt

[OFF: Nu gäller det alltså att hitta en förklaring till varför jag är bäst i världen på det här.]
Jag kommer ut på torget och tar in intrycken av folket i rörelse. Det är mycket folk där ute idag. Mitt på torget finns en hög fontän i sten från vilken invånarna hämtar sitt vatten. Jag ger mig snabbt in i den stora folkmassan och sicksackar för att skaka av mig eventuella förföljare. Jag tar mig mellan några varustånd för att sluta vid foten av den höga fontänen.

Den stora stenmannan från vilken vatten rinner tornar upp sig framför mig. Plötsligt hörs ett kras när en vagn med krukor välter en bit bort. När folket vänder sig om för att se efter vad som händer tar jag några snabba skutt upp för de avsatser i vilka vattnet samlas. Vidare springer jag uppför mannens rygg för att greppa tag i hans ena axel för att därefter löpa ut på mannens utsträckta kupade hand. Väl där justerar jag några nedhängande klädstreck med lakan så att de täcker från insyn samtidigt som de tillåter en att se vad som försiggår utanför. Från min position har jag fri sikt över hela torget och en stor mängd tvärgator, är skyddad från insyn, och kan dessutom lätt glida nedför statyns rygg till marken. Landningen kommer att behöver jag inte oroa mig för där ett hölass står ställt tätt intill fontänen.

Allt detta skedde självklart inom loppet av femton sekunder från det att jag satte foten på torgets kullerstenar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Försåt

[OFF: Awesome! Det här är också en bra längd på inlägg -- så ni behöve rinte vara rädda för att brodera ut.]
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: [Stål och Skugga] Försåt

Timmarna löper efter hand iväg, och snart har det mörknat. Kommersen kommer fortsätta i några timmar än, men likförbannat håller du ögonen på den där lagerlokalen och på fontänen, där Pantheras lätt kan signalera till dig. De andra gästerna kommer och går, och efter ett tag hörs ett högljutt sällskap utanför dörren.

In träder ett sällskap på fem personer, vilka beter sig som om de ägde stället. Två av dem är manshoror, två ser ut som Röda Ögon och den femte är -- inser du med en kall känsla nedför ryggraden -- Gråterskan. Ledaren för de Röda Ögonen har fått sitt namn på grund av den skada som får hennes ena öga att ständigt rinna med blodblandade tårar, vilket skulle kunna ge illusionen att hon har ett samvete. Ingen i sällskapet tycks ha märkt dig än, men du vet att ett stolpigt träbenssteg kan avslöja dig.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: [Stål och Skugga] Försåt

Jag tar snabbt och skär och diskret av en bit av tygstycket jag har runt mitt huvud och lindar in den nedre delen av träbenet med det.
Sen försöker jag få ögonkontakt med Pantheras; och när jag får det sgnalerar jag till honom med några handrörelser i brösthöjd som jag sedan omvandlar till att sträcka mig efter min pip-slang.
Meddelandet lyder: "Jag. Se. Tre. Fiende. Stor ledare."

Efter detta inväntar jag ett tillfälle att glida iväg från min plats lungt, tyst och diskret för att ta mig iväg upp för någon av gatorna och svänga in i en gränd.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: [Stål och Skugga] Försåt

Jag nickar åt Mikolos och håller koll på vart de rör sig. Om det nu börjar närma sig tiden att agera rättar jag till mina saker och förbereder mig på att eventuellt glida ner från statyn. Om Akakios är uppmärksam på mig vidarebefordrar jag budskapet till honom.

Försiktigt lossar jag en av mina klubbor från bältet och svär tyst för mig själv över att jag inte har en pilbåge till hands. När jag nu sitter i en perfekt position för att kunna ta ut gråterskan och befria oss från ett problem som förmodligen kommer att förfölja oss ett bra tag framöver. Som läget är nu är det bäst att bida sin tid.

Just nu inväntar jag signaler från de andra. Det läge jag har nu vore inte klokt att överge innan vi har tillräcklig koll över läget.
 
Top