Nekromanti Spelvärldar till Neotech 2

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Angånde vapen och annat hemskt...

Problemet ligger väl i att ju mer avancerat ett vapen är desto mer krångel blir det. Vapen med avancerad elektronik kräver batterier eller något liknande, vilket innebär att man måste kånka runt på både det och ammo för att vara på den säkra sidan. Det bör ju dessutom vara mycket mer krångel, då elektronik är ganska känsligt. Det kan tex. komma in vatten i vapnet, en säkring kan gå, elektroniken kan bli grillad av EMP, den kan bli överhettad, nedkyld osv. osv. och kräver då en expert, en verksatd och reservdelar för att kunna lagas, något som är svårt att uppbåda i fält. Vanliga handeldvapen kan ju soldaten ofta laga själv. Betänk dessutom hur en framtid där Microsoft gjorde vapensystem skulle te sig... "Automatpistolen har hängt sig och svarar inte. Vänligen tryck CTRL+ALT+DEL för omstart"...

-Odd
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Argh!!! Inte ännu ett heroiskt rollspel!!! Har inte Mutant Chronicles bjässar med jätteaxelskydd och "k-pistar" i strorleken Volvo S40 lärt oss något? Heroiska rollspel fumkar inte, det är inte ett dugg roligt om rollpersonerna inte är någorlunda vanliga människor. Se bara på Hjältarnas Handbok till DoD, hur poppis är den?

-Odd
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Vad gäller vapnen så har ju inte dagens vanliga vapen utvecklats så värts mycket de heller, eller hur? Vanliga revolvrar och jaktgevär är ju mer eller mindre likadana som de för över 100 år sedan, med bara lätt ökad effektivitet. Det är bara militära specialvapen som brukar ligga långt framme, ex. prickskyttegevär, men dessa vapen är knappast något som gemene man får tag på. Vanliga handeldvapen kan faktiskt inte utvecklas särskilt mycket eftersom principen ju alltid är detsamma. Det enda som kan förbättras hos ett vapen är ju i princip hanterbarheten och eldhastigheten, och så kan man förståss öka tyngden och utgångshastigheten hos ammunitionen, men möjligheterna till detta är ganska begränsade eftersom rekylen skulle bli litet väl maffig om man ville ha högsta möjliga utgångshastighet. Dessutom så behöver man inte utveckla vanliga handeldvapen så värst mycket mer, redan i dag räcker det ju med ett skott från en pistol för att döda en människa. Människorna har ju knappast evolverat till nå'n superras med pansarhud på 60 år, så varför bry sig om att förbättra vapnen, det skulle bara resultera i mer komplicerade och obeprövade versioner av något som redan fungerar. Vad gäller rustningar så har dessa visserligen utvecklats, men inte i så värst hög grad. Om ingen helt sonika skulle hitta något nytt superlätt och superstarkt ämne så är nämnligen möjligheterna även där stark begränsade. Vad som sedan har hänt med de större vapensystemen är en annan sak, men de tas ju inte upp i någon bok, eller hur, och de är kanppast något som en spelare stöter på i det första taget.

-Odd
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Angånde vapen och annat hemskt...

Fast den elektronik som finns i vapnen är mycket tålig. Många vapen är EMP-skyddade, ex. Batterierna räcker t.ex. mycket länge, eller drar ström från vapnets mekaniska delar. Man skyddar ganska enkelt elektorniken från miljön, genom höljen och liknande. De kvarvarande problemen är driftfel och reparation, som inte finns någon direkt bra lösning på. Ofta har man dock med reserv av de mest enkelt utbytta elektroniska delarna (styrchip eller nåt), och det är sällan elektorniken krånglar, det är inte så avancerade elektroniska system.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top