Nekromanti Spelvärldar till Neotech 2

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Vi gör så här...

Vi i våran spelgrupp har bestämt oss att helt enkelt lägga N2 världen åt sidan tills det kommer mer infromation. Den verkar bara rörig och suddig nu. Vi använder den nutida världen tex.

Ett av många spelproblem vi hade med N2 världen som jag tycker är ett praktexempel. Spelarna ska fly via tunnelbanan men nu i N2 så är ju tunnebanan något helt annat än vad den är idag. Den har ju tydligen en massa säkerhets kontroller och liknande. Därför tycker vi det är lite svårt att spela i N2 världen såna här små detaljer man tar för givet idag är helt annorlunda i N2 och ingen har riktigt fattat det.

//Martin
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jagtycker ändå att det var för tidigt, speciellt som den bedrav forskning och begränsad gruvdrift, så den måste ändå ha varit ganska välutvecklad.

/Niklas Livchitz
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Vad sägs om en cybertech stridsledningscentral? Där ser man bla karta, vänners och fiendens positioner, vad ens vänner siktar på, avstånd och hastighet till olika mål, ens egen och sina vänners puls och blodtryck osv. Det mesta man kan tänka sig finns redan i N2 om man bara tittar efter. Och står det inte så vad hindrar spelledaren från att lägga till det där läckra han såg i Johnny Mnemonic eller som han läst i Monalisa overdrive?

/Niklas Livchitz
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vi gör så här...

Varför inte improvisera? Jag ser liksom inte problemet?
Innan jag började frilansa för Neogames så hade jag inte heller några problem med världen. Oftast hade jag en uppfattning om hur allt var, som jag borde ha fått via modulerna eller liknande. Om inte så var det ju bara att hitta på. Neotechs värld är med mening lite löst byggd, för att man just skall kunna hitta på. Det finns en massa luckor och komemr alltid finnas. Jag, eller t.ex. Krille kan förstås tipsa om hur det skulle kunna vara, men egentligen handlar det ju om våra egna åsikter och tankar om världen, inte de officiella, eftersom det inte finns några.

Så mitt förslag är att spela med det ni har, och kom på resten själva. Ta inspiration från diverse filmer eller böcker, och om du inte har alla N1 grejerna, köp dessa.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: klaga på det man INTE vet?

Man behöver inte säga att det är en annan planet, elelr dimension eller liknande. Det är inte så krångligt. Skall man använda facktermer är det en alternativvärld, som bygger på vår värld, fast något är ändrat. Ex. är om Hitler hade vunnit världskriget.

Men sedan, vem vet, Neotechvärlden kanske är trovärdig ändå? Det kan finnas tusentals anledningar till varför vapnen inte är mer avancerade t.ex., som att den statliga militären över har haft det svårt ekonomiskt på sistone, eller den enkla fakta att en gerillastyrkoa med uråldriga Kalashnikovs klarar av att vinna över en toppmodern amrikanske kommandoenhet. Behovet kanske inte var så uppenbart. Det är bara några förslag. Och allt annat som kan verka för "low-tech", det kan finnas en massa förklaringar.

Visst klagar folk. Det gör folk alltid. Jag ska äta upp mina egna skor om ingen klagar på Offensiv när den kommit. Det har inte så hemskt mycket att göra med kvalitén på produkterna alltid, utan för att det helt enkelt alltid finns folk som ska klaga på nåt (obs, inga namn nämnda :)). Men, det är ju fakta att N2 saknar allt vad moduler heter, men det är även fakta att de kommer, i sinom tid.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: klaga på det man INTE vet?

Vad jag tycker är konstigt är att alla tycker det är så viktigt med high-tech vapen. Jag själv håller med alla som går efter parollen "varför ändra något som funkar" i vapenvägen i N2, men varför vill alla ha supervapen? Jag vet iochförsej inte så speciellt mycket om vapen jämfört med alla andra här, men som jag fattat det finns det inte så många nya vapenmodellar idag. Kanske är de flesta inte femtio-sextio år som i N2, men ändå.

/Niklas Livchitz
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Tips: Kolla in The Morrow Project - ett efter katastrofen spel från 1980...

Bästa resursen finns på adressen www.transdata.ca/~ggore/morrow.htm Kolla alla längarna, särskilt PBEM länkarna längst ner

Sebastian - funderat på en TMP-värld till N2

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: klaga på det man INTE vet?

heh...det är helt klart värt att hålla inne sina klagomål för nöjet att se ripperdoc äta upp sina skor...;)

/Henning
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vi gör så här...

Tja.. vi kör till exempel på det att tunnelbanan numera är näst intill nerlagd... det är bara underklasen som åker den billiga, skitiga, trasiga och farliga tunnelbanan... de med pengar åker luftbanan... den som går på sår över marken...

Vi har visserligen inte kommit på varför det fortfarande går någon tunnelbana då allt vi gör i den är att skjuta sönder den eller möta maffian... men men...
Allt behöver inte ha en förklaring...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Angånde vapen och annat hemskt...

Det var någon som nämnde datastyrda och intelligenta vapen... Och undrade varför det inte verkar finnas något sådant i Neotech... Jag vet visserligen inte om något sådant kommer att dyka upp i någon kommande modul men jag har en förklaring som jag använder..

För det första så är det tänkt att det ska finnas lite action i neotech... och om alla vapen helt plötsligt blir intelligenta så finns det ingen anledning till att kasta sig ut ur rummet med två pistoler i handen, skrikandes och med ett frenetiskt arbetande med pekfingrarna...

Det är min förklaring till varför jag inte vill att folk ska springa runt med intelligenta vapen som dödar allt som lever.. Min förklaring till varför de inte finns är ganska enkel...

Någon håller på att utveckla ett supervapen... får frm det och alla andra företag och stater som ser effekterna av det hela blir skraja... och sen lyckas någon komma på att störa systemet och vapnen blir värdelösa... alltså börjar folk prova fram ett nytt system...

Skulle det finnas en massa supervapen i neotech så skulle det bli lite tråkigt när färdighter som 'red-button tryckning' blir viktigare än 'hoppa-ut-i-panik-och-skjuta-så-mycket-som-möjligt-på-så-kort-tid-som-möjligt' färdigheten..

chrull
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Om man tänker 2009 som tidpunkten för landsättningen av den första människan på Mars så är året därpå inte alls en omöjlighet för den första rymdbasen. Kan man bygga avancerade rymdfärjor lär det inte bli några problem att bygga en mindre bas. Det handlar ju inte om ett stort rymdkomplex utan en liten inglasad bas där ett trettiotal personer sysslar med forskning.

Jag tycker inte det låter omöjligt.

/Emil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tunnelbanan

Om vi ska klargöra hur tunnelaban kan tänkas vara:
I många städer är den usel, som i London. Ungefär som du beskriver den alltså. Men i många andra städer har den piffats upp och byggts ihop med andra färdmedel, som i New York. I Paris finns både luftbanor och tunnelbanan, men där är itne tunnelbanan fullt så nedgången som i London.
Det är bara några exempel, och det är svårt att generalisera världen över.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Angånde vapen och annat hemskt...

Och sedan tillkommer det problemet att RP knappast får tag på experimentella vapen .
För det kanske finns intelligenta vapen (det finns det nästan nu med cyber teknik)
Men utväklaren av dessa vill nog inte att dom ska komma lös på gatan, utan är nog reserverade för elit trupper i något krig (med själv förstörande mekanik om ägaren dör)
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Vad ni än gör: Klaga INTE på offensiv!!!!

Jag vill också se RD äta skona så här är planen

* vi behöver en programmerare som kan lägga in ett virus som tar bort alla klagomål på NO från nätet
* en biokemist som kan skapa ett riktigt virus som förlamar stämbanden då någon är på väg att klaga
* någon brevbärare som kan läsa all post till RD & NG och rensa bort icke önskade klagomål.
 
Top