Nekromanti Spelvärldar till Neotech 2

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Hej!

Kvick fråga - är det någon som är tillräckligt nöjd med reglerna till N2, och tillräckligt trött på spelvärlden, för att vara med och försöka skapa något nytt. Resultate kan jag tala om redan nu, kommer aldrig att bli publicerat för pengar, om inget oförutsett inträffar (som att det blir riktigt jävla asbra...)

Idén jag filar på för tillfället är en värld kring 2005-2015, innan cybertech och annat tjafs, tillräckligt långt in i framtiden för att kännas fräscht, men nära nog för att man skall kunna känna igen sig...

Neotechs fördel är ju den att NG har redan fixat de flesta av reglerna man skulle behöva för ett sådant projekt...

Intresserade?

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
To each, his own, eller vad man säger...

För min del tycker jag att världen i N2 inte har förändrats tillräckligt för att vara 2059/60, men YMMV.

Risken med N2's världsbeskrivning är att man får ta till sådana saker som i Nya Mutant - att alla vapen designade efter 2000 är olagliga, t ex. Annars kommer det att frågas varför prylarna inte här bättre.

Jag menar, en hel del av det som beskrivs i N2 och Hardware finns idag - om än en aning större och otympligare än i böckerna. Vem hade kunnat förutse WAP och Bluetooth när Neotech skrevs?

Den absolut största utmaningen med att ta fram ett sci-fi rollspel, i synnerhet cyberpunk, är att hitta rätt tekniknivå för det årtal man tänkt sig. F*n ska veta att Cebit och liknande har sabbat en hel del av 2059-stämningen i N2...

Sebastian

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag tittade nyss igenom n2's historia och reagerade på att jag tyckte att allt hände för fort! T. ex. den första månbasen, Tycho 1, stog färdig nånstans vid 2010! Jag tyckte att det var mycket för tidigt. Förresten har inte den här disskusionen kommit upp lite väl ofta?

/Niklas Livchitz
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
2010 är ett helt sjyst år för en månbas att komma upp, kom ihåg at tden kanske inte var klar, utan bara en typ prototyp och allt är utan gravitation och liknande, väldigt lowtech alltså!

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag ville bara säga en sak, som så många verkar hänga upp sig på: årtalet.
Den som tror att Neotech förutsäger en realistisk framtid tycker jag har fel. Möjligen ett trovärdigt alternativ. Så, Neotech är inte den värld som vi kan tänkas uppleva om 60 år, utan det är en annan värld. En fantasivärld, om man vill uttrycka det så.
Och det är ju uppenbart, för så mycket i Neotech stämmer inte överens med verkligheten. Cyberpunk är av naturen extrem och fantastisk, då dess skapande var för att förmedla åsikter och känslor, inte en trovärdig framtid. Men, om man inte klarar av att spela i en värld som inte stämmer överens med vår så gärna för mig. Då är det bara att modifiera världen.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
utan gravitation och liknande
Vaddå utan gravitation? En månbas lär ligga på månen, som har gravitation (visserligen bara 1/6 av jordens, men ändå gravitation).
Om du menar artificiell gravitation så lär den inte ha uppfunnits än (allt man har gjort är att ersätta den med t. ex. centrifugalkraft).

/Cernael - undrar
 

Vrimzikiel

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Jag såg filmen dagen efter premiären och kan bara säga att nästan varje man skulle nog ge vadsomhelst för att få vara så cool som Wolverine är i filmen (inte bara hur han ser ut utan vad har gör osv. osv.)
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Det han menade var att en värld som utspelar sig på 205-2010 talet är något mer förutsägbar och därför inte lika utvecklad. Han menade att världen inte skulle innehålla en massa cybertech och ap:s.

En sak jag tänkte på var vapnena i N2. Alla vapen är då inget mer än vapen är idag andra namn och längre räckvidder är det som är annorlunda. Men tänk bara på det amerikanske LandWarrior systemet då varje soldat bär en M16A2 med otroligt högteknologisk utrustning. En dator bärs på ryggen, kikarsiktet är elektroniskt och behandlar dom flesta användningsområdena med kikarsikte. Det vill säga olika känsliga Ir sikten. Steglöst Kikarsikte, Videosikte och likande. Soldaten bär också då en dator med GPS utrustning. Vitsen är att han kan alltid kolla vart han är och vet med sofistikerat informartions system vart fiender befinner sig och han är mycket effektiv i strid. Om det är så redan nu så vad förekommer om 60 ÅR?!!!

Jag trodde verkligen att var tionde vapen i N2 innehöll en dator som kunde göra det mesta... Nu har ju inte Offensiv kommit ännu så Neogames har varken presenterat sådan information eller ej så det finns inte så mycket att säga.

Men jag anar att om 60 så ser vapnena ut på så sätt så att är smidiga, ej i vägen, kraftfulla och SMARTA.

//Martin
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Många soldater har den här utrustningen, som LandWarrior. Men det är samtidigt inget som slagit igenom på stor front. Jag hänvisar till mitt andra inlägg, men vill tillägga att bara för att något finns nu behöver det inte vara så i Neotech. Observera, jag skriver inte framtiden, utan Neotech, för det två skilda saker.

Men, de som fortfarande envisas med att Neotech är framtiden, inte mig emot. Men klaga inte på Neotech av den orsaken. Förresten, jag riktar mig inte direkt till dig DjeVul, så du behöver ta illa upp, och ingen annan heller :)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har också sådana tankar.. jag kan dock inte bestämma mig om jag ska använda n2 reglerna eller om jag ska göra egna regler också...

Men världen har jag ganska klar för mig.... Ingen av det där alien tjafset som så många waste grejer verkar innehålla nu för tiden...

chrull
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
klaga på det man INTE vet?

Det har jag också tänkt på. Alla uppfattar Neotech som just framtiden eller en möjlig sådan. Det är därför alla funderar på vad dom tycker är fel eller inte. Min kompis sa det. Om Neogames bara hade gjort en helt egen värld så hade ingen kunnat klaga. Det enkla lilla lösningen på detta problem är att världen skulle heta något annat. Typ Alpha Centurio eller nåt. Kanske någon stjärna väldigt nära.

Det jag menar är att Neogames borde tydligare ha poänterat att det var en helt annan värld. Jag ser iof inga direkta orsaker till varför N2 världen är så otroligt high tech på vissa fronter och inte på andra. Om tiden hade präglats av något till världskrig så borde det vara självklart att det vore så. Men om jag inte har missuppfattat så har N2 världen varit med om ett flertal mindre kriser som borde fört utvecklingen särskilt inom vapen industrin mycket längre än vad den är.

Men ni på Neogames kan ju se det så här också att alla funderar och klagar precis som dom gjorde med Eon innan det fanns några moduler. Den ända information vi konsumenter har av spelet är det som INTE står i boken och därför borde vi inte säga någonting egentligen


//Martin
 
Top