Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Jag hinner bara som hastigast registrera att pojken faller, sedan kommer Lollo och lyfter honom och springer förbi mig. Jag biter ihop när jag ser Bengt och Rutger och försöker ta rygg på Lollo men jag sackar efter. Det hugger till i sidan, jag snubblar till men lyckas på något sätt hålla mig på fötter. Jag tappar dock ytterligare mark och Lollo ökar försprånget han har på mig.
Vilket minskar försprånget jag har på zombierna.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Daniel och Morgan

Daniel tittar ut genom närmsta fönster, det är zombies lite överallt runt huset men just här kanske det finns en lucka att hoppa ut.

Daniel väsnas och tänder eld på sängen samtidigt som zombierna inne i huset har tagit sig fram till honom. Flera zombies fattar eld och ylande springer det runt som yra höns.
Zombierna och sängen gör snabbt att rummet tänds på ganska rejält och Daniel häver sig ut i natten.
zombierna utanför är fokuserade på branden och märker inte Daniel när han kastar sig ut.

Daniel hör hur Morgan ropar:
Daniel! Hjälp mig!
Daniel ser i ögonvrån hur en zombie närmar sig Morgan som har ramlat ner på marken.


Djurparken

Det är ett kaos som har utbrutit i djurparken, zombies, skottskadade, vänner och fiender, regn och åska.

Rutger sitter och försöker rädda en av kvinnorna, hon har ett stort fult sår rätt på låret och blodet pumpar ut.
Hon säger med bestämd röst
Rädda Jessica istället, jag är förlorad ändå. Ge mig ett gevär, jag kan köpa er lite tid. Låt mig för en gång skull göra något rätt i mitt liv.

Allting går fort, Bengt rusar mot dörren till det stora huset, Lollo hjälper Sasha upp och Sam faller.

Sam faller inte långt ifrån zombierna, hon ser hur Lollo och Sasha springer flera meter framför henne och nästan inne i huset.

En blixt följt av ett mullrande lyser upp Djurparken, för första gången kan man på riktigt se hur många som det är, hundratals kanske tusentals zombies rör sig mot stugorna.

Bengt kastar sig in genom dörren, på något sätt är han först, men Lollo och Sasha är bara några meter bort.
Samma stund som Bengt kommer in hoppar någon ut genom fönstret en bit bort, Bengt ser bara en skymt av personens ben när han slänger sig ut.

Birgit sitter på golvet och andas tungt, hon skriker ut till Bengt.
Bengt! Var är min familj?!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Jag landar på alla fyra, kastar mig åt sidan och svingar bågen som ett svärd när den första zombien når mig. Kravlar panikslaget bakåt och försöker ta mig på fötter igen. Jag lyckas ta mig upp på knä och slår undan fötterna på den närmsta zombien, vilket får den att falla och de närmast efter faller över den.
Det ger mig en frist. Men nu är det flera zombies mellan mig och dörren där Lollo försvann in med pojken. Och de andra... Jag är ensam... Beväpnad med en pilbåge jag inte kan använda.
Jag halvt springer, halvt linkar till den andra containern som ska rädda mig idag. De kunde inte klättra! Jag hasar mig upp och lägger mig platt på mage så nära väggen jag kan och hoppas att mörkret och regnet ska skydda mig.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Finns inte tid att debattera och jag ser att Jessicas skador är lindrigare än hennes. Snabbt ger jag tillbaka hennes gevär.
"Förlåt", jag vet inte om det var jag eller Bengt som sköt henne, men zombiemat ville jag inte att någon av dem skulle bli.
Jessica har nästan satt sig upp och har precis skjutit några skott mot zombierna. Helt abrupt lyfter jag upp henne, hon skriker till och tar tag i geväret som nästan åker iväg. Bröstkorgen spänner till ordentligt efter tigerkramen men jag får upp henne i alla fall. Jag hör hur hon bakom mig börjar skjuta ner zombie efter zombie samtidigt som jag springer in genom dörren i huset.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Bengt

"Var är min familj", skriker Birgit.

- Strax utanför med tusen zombies i hälarna. Vi är rökta!

Utan att stanna av fortsätter jag fram mot fönstret, höjer geväret och försöker skjuta fanskapet som hoppade ut.

Han är väl också rökt gissar jag, varför försöker jag skjuta honom? Varför bry sig längre? Men ett skott ska jag bränna av i alla fall!
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Jag stannar upp just innan jag kommer till dörren. Jag tänker: Dödsfälla!. Jag vänder mig om och tittar efter Lunde: Borta! Någonting går sönder inom mig. Jag orkar inte hålla ihop det längre. Jag låter paniken ta tag i mig och börjar springa igen. En man hoppar ut genom ett fönster framför mig. Jag rammar honom så att han flyger som en vante och tänker inte mer på det. Jag springer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Djurparken

Lollo tacklar mannen i samma stund som han kommer ut ur fönstret, han vacklar till men ramlar inte. Bengt kastar sig ut och skjuter, stressen, mörkret eller bara det faktum att Bengt är långt ifrån en mästerskytt gör att skottet flyger långt över huvudet på mannen som springer så snabbt han kan mot berget.

Lollo springer längs med huset, pojken har tagit rygg på honom.
Mannen som Lollo tacklade är ett par meter bakom honom och jobbar upp fart.
Framför Lollo och pojken står det stora berget som Bergsfors delvis har fått sitt namn av.
Det är mörkt men lyses upp av ytterligare en blixt som slår ner någonstans i Bergsfors, ett stort muller följer tätt efter.

Rutger, och Bengt är nu inne i huset tillsammans med Birgit och den skottskadade kvinnan som Rutger släpade in.
De ser ut genom fönstren hur zombierna snabbt närmar sig. Den andra skottskadade kvinnan skjuter vilt i ett försök att vinna tid för resten av gruppen, flera zombies faller, men det är bara en tidsfråga innan hon kommer vara en av dem.

Birgits familj har stängt in sig i det mycket mindre huset där Bengt tidigare satt fången. Zombierna närmar sig huset, och familjen kommer snart vara helt omringad.
Huset gruppen är i nu är ganska stort, det finns flera fönster och flera olika rum.
Det är som allt annat helt mörkt härinne.
Gruppen kan inte se några spår efter Sam som försvann någonstans i tumultet.


Sam

Sam har nu tagit sig upp på ett av taken, regnet öser ner över henne där hon ligger i ett tillfälligt skydd ifrån zombierna som börjar omringa henne nedanför.

Just nu verkar det inte som om någon zombie lyckas ta sig upp, även om flera försöker när dem sträcker sig för att försöka få tag på Sam.
Mellan taket där Sam ligger och huset där de andra sprang in är det ungefär femton meter.
För tillfället finns det en liten lucka mellan Sam och huset som har skapats av att en person ligger och skjuter vill omkring sig alldeles utanför ingången till det stora huset.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Sam har nu tagit sig upp på ett av taken, regnet öser ner över henne där hon ligger i ett tillfälligt skydd ifrån zombierna som börjar omringa henne nedanför.

Just nu verkar det inte som om någon zombie lyckas ta sig upp, även om flera försöker när dem sträcker sig för att försöka få tag på Sam.
Mellan taket där Sam ligger och huset där de andra sprang in är det ungefär femton meter.
För tillfället finns det en liten lucka mellan Sam och huset som har skapats av att en person ligger och skjuter vill omkring sig alldeles utanför ingången till det stora huset.

Jag ligger kvar några ögonblick och försöker samla tankarna. Jag måste härifrån! Jag kan inte ligga här!
Hoppa! Hoppa från taket! I helvete heller!
Jag kravlar fram till takkanten och kikar ner, det är ett fall på åtminstonde fyra meter... jag kommer bryta benen av mig... om inte... En stege! Jag kravlar bort till stegen som hänger ner över takkanten. Det är en fastgjuten stege som inte når till marken. Men den kortar fallet med i alla fall en, en och en halv meter. Det får duga. Jag ser mig omkring och ser en likanande stegkonstruktion på huset femton meter bort. Huset som de andra försvann in i.

Det är nu eller aldrig! Nu! Eller... nu! Jag hasar över takkanten och låter stegen hjälpa mig närmare marken. Släpper och faller sista biten och lyckas landa på fötter.
Jag ser mig inte om när jag springer mot det andra huset. Blicken fäst på stegen.
Jag misslyckas med det första hoppet, det andra lyckas. Med en hand griper jag tag om den nedersta stegpinnen och kan inte hindra skriket som undflyr mig när smärtan i handen strålar ut i armen. Några zombies hade redan sett mig och rör sig mot mig, mitt skrik lockar till sig fler. De kommer från alla håll.
Stegpinnen är våt och hal men jag lyckas på nått obegripligt sätt hålla mig kvar och också få upp min andra hand och börjar dra mig uppåt.
Jag lyckas flytta den ena handen till nästa steg innan jag rycks nedåt av en tyngd runt benen.
Jag börjar sparka vilt och håller krampaktigt tag om stegen.
Uppåt! Jag måste... i alla fall hålla i mig.
Jag skriker av skräck och smärta, från djupet av min själ.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Bengt

Jag noterar att skottet missar, och jag noterar att Lollo springer förbi därute.
- Vad fan...
Sen vänder jag mig mot dörren.
- Regla dörren! Rutger, hjälp mig knuffa det där skåpet så det blockerar för zombierna!

Inser att jag hade fel om exakt var Birgits familj var, jag trodde de skulle hinna in hit. Men de verkar ha stängt in sig i den andra byggnaden. Får se hur länge de klarar sig.

Medan vi sliter med skåpet så hör jag Lundes skrik.
- Va? Var är hon nånstans?
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Lundes skrik får mig att stanna upp vid hörnet av huset. Hon är inte död. Eller zombie. Förrän nu kanske. Och jag bara sprang iväg. Skriket kommer från höger. Jag springer runt huset och ser en liten figur klänga på brandstegen. Det måste vara hon. Jag börjar skjuta pilar in i klungan nedanför stegen samtidigt som jag skriker åt zombisarna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Daniel Olander

Jag tvekar en kort sekund men vänder mig inte om mot Morgan, för möter jag hans blick så kommer jag inte klara det, då kommer vi båda dö. Jag rör mig så fort och tyst jag kan bort från zombisarna, huset och Morgan med yxan i ena handen och en för tillfället släckt ficklampa i andra. Med lite tur så håller både huset och Morgan deras uppmärksamhet ifrån mig så jag kan ta mig här ifrån osed.

Jag kan inte sticka under stolen med att jag känner mig lite som ett arsle som överger Morgan, men va fan han skulle ändå ha gjort detsamma ifall det varit ombytta roller. Sam skulle säkert bli skit sur på mig över detta men ärligt talat så viste hon om läget innan hon och tv-bimbon gav sig av, men sen vad spelar det för roll vad hon tycker om mig, hon lär ju ändå vara död vid det här laget.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Jag hjälper Bengt att regla dörren, hinner andas ut precis innan jag hör Lundes skrik... det kommer utifrån.

Skit, vad kan vi göra, vi är omringade och vi har just barrikaderad ute Lunde... och var är Lollo?

Jag vänder mig mot Jessica, "Vad har ni för utrustning här? Har ni något vi kan tända eld på dem med för eld verkar förvirra dem extremt? Någonting, har ni någonting vi kan använda för att hjälpa dem där ute?!"
Jag håller henne om axlarna och greppet hårdnar lite mot slutet och det hörs på rösten att jag stressar upp, men vi har inte mycket tid och det är massor av zombis där ut.
"Och vad var er flyktplan? Ni måste ha någon väg här ifrån?"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Djurparken

Flera zombies drar i Sam när hon kämpar allt hon kan för att dra sig uppåt, precis när hon är på väg att tappa greppet och falla ner i gruppen med zombies som är nedanför henne så släpper trycket och hon häver sig upp.

Lollo sänker första zombien med en välplacerad pil rakt i huvudet. En andra pil hittar också sitt mål och den andra zombien ramlar ned i en hög nedanför Sam som nu har lyckats ta sig upp på taket.
Lollos skrikande lyckas fånga uppmärksamheten av flera av zombierna som nu skiftar fokus och beger sig mot Lollo.
Pojken som står bredvid Lollo backar två steg långsamt innan han vänder sig om och börjar springa mot berget.


Inne i det stora huset blickar gruppen ut över zombierna som kommer allt närmare.
Den skottskade kvinnan håller just nu på att ladda om sitt gevär, vilket ger en av de snabbare zombierna chansen att komma närmare och kasta sig över henne, de rullar runt i en galen brottning.

Jessica, som sitter på golvet med ryggen lutad mot en av innerväggarna svarar på Lollos fråga
Tända eld? Ta vad fan du vill! Tänd eld på hela jävla huset!
Hon stannar upp en stund när hon tar sig för benet där det fortfarande rinner ut blod, hon fortsätter en stund senare.
Lyssna, hoppa ut genom ett fönster och spring, det är nog det enda ni kan göra nu, om du inte har möjlighet att bygga en bomb på tio sekunder.

Under tiden Jessica har pratat har Birgit som har varit tyst en stund rört sig mot ett av fönstren, hon kliver ut, hennes mål verkar vara huset där hennes familj är instängd.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Jag ropar till Lunde att jag kommer tillbaka och börjar springa efter Sasha. Det vi behöver nu är en bil, en rymningsbil. De har tyvärr inga bussar som kör runt i djurparken, men jag har sett lastbilar och skåpbilar när jag varit här förut. Lunde skulle kunna hoppa ner i flaket. Eller en djurtransport kanske? Som elefanterna åker i. Jag ser mig omkring så gott jag kan i mörkret och regnet medan jag springer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Jessica, som sitter på golvet med ryggen lutad mot en av innerväggarna svarar på Lollos fråga
Tända eld? Ta vad fan du vill! Tänd eld på hela jävla huset!
Hon stannar upp en stund när hon tar sig för benet där det fortfarande rinner ut blod, hon fortsätter en stund senare.
Lyssna, hoppa ut genom ett fönster och spring, det är nog det enda ni kan göra nu, om du inte har möjlighet att bygga en bomb på tio sekunder.

Under tiden Jessica har pratat har Birgit som har varit tyst en stund rört sig mot ett av fönstren, hon kliver ut, hennes mål verkar vara huset där hennes familj är instängd.
Bengt

Jag gör ingen ansats vare sig till att stoppa Birgit eller följa Jessicas råd.
- Jag har sprungit klart. Farväl Birgit, du har gjort ditt val ser jag. Rutger, du är stark och har chansen att komma undan, men jag vill att du tar med dig den här.
Räcker sprutan med "botemedlet" till honom.
- Det lät som om Lunde var i närheten. Rädda henne om du kan.

- Jessica, du är nog fast här med mig...

Jag kollar mitt gevär och noterar att jag har två skott kvar. Definitivt ingen poäng att försöka skjuta några zombies. Ligger ungefär 1000 kulor back för det.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Jag häver mig upp på taket samtidigt som jag ser Lollo försvinna runt ett hörn.

"Lollooo!" Skriker jag i panik. Jag springer efter honom uppe på taket men när jag kommer till takkanten så är han borta. Uppslukad av regnet och mörkret.

"Lollo..." Snyftar jag och sjunker ner på knä, håller på att halka på det hala taket men lyckas låta bli att falla.
Ja, jag kom ju upp för brandstegen i alla fall. Den stege som ska rädda folk som klättrar upp på taket innifrån det brinnande huset räddade mig från den "brinnande" gatan. Och nu då? Vänta! Jag börjar leta min väg bort över taket och hittar snart vad jag letar efter. En taklucka! En taklucka!
Jag känner igenom bältet, hittar en skruvmejsel och en hammare och lite andra grejer och börjar bända i luckan. De andra är i huset! De måste ut. De andra är i huset!!!
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Jag kan inte bara lämna dem här, och Lunde är där ute. Bomb, en bomb behöver inte ens ts tio sekunder om man har rätt saker... Vänta nu, om de ville att Birgit skulle jobba vidare måste de väl ha ett labb här.

Mina ögon börjar vänja sig vid mörkret och jag tittar mot Jessica, "Har ni ett labb här? För har ni rätt saker behöver jag inte ens tio sekunder för att göra en brandbomb. Jag vill inte lämna er här utan att försöka göra någonting."
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Djurparken

Kaoset på Bergets Zoo fortsätter, zombierna har nu tagit sig längre fram och börjat omringa även det stora huset. Brottningen på utsidan har tyvärr resulterat i att ytterligare en människa har förvandlat sig till zombie.

Jessica gör en ansats till att resa sig men faller ner på marken igen samtidigt som hon gör en ansträngd grimas.
Hon skakar på huvudet och pratar med båda, hon sneglar på Bengts spruta som han har i handen.
Vi har inget labb här, det var aldrig tanken att ta hit Birgit, det här var bara för att hålla henne jobbande på sjukhuset.
Jessica slutar pratar en stund när en stor duns mot dörren får hela skåpet att skaka till.
Mina herrar...jag tror tiden rinner ut för oss härinne, om en av er tar huvudet den andra benen så kan vi nog fortfarande hinna ut genom ett av fönstren längst bak.
Dunsarna mot dörren fortsätter, zombierna har inte kommit så långt att de ser in genom fönstren än, men det är bara en tidsfråga.

Birgit har gjort sitt bästa för att smyga på utsidan, hon har lyckats ganska bra till en början att inte dra till sig någon uppmärksamhet. Hon har rört sig ganska långt västerut, parallellt med zombierna. Exakt hur hon ska få ut sin familj ur det lilla huset går inte att utgöra.

Sam har efter mycket bändande och ryckande lyckats få upp luckan på taket. Hon tittar nu ner i en mörk korridor i norra änden av huset, hon ser inga spår av människor eller zombies därnere.


Lollo och pojken springer för allt vad de är värda, halvdussinet zombies är dem i hasorna.
Lollo söker panikartat med blicken men ser inget fordon någonstans.
Istället ser han en skepnad som springer snett framför dem, ungefär 150 meter längre fram på väg mot berget. Antagligen är det mannen som Lollo tacklade bara någon minut tidigare.
En blixt lyser upp himlen och då ser Lollo det han har letat efter, en pickup med ett tillhörande släp, ser ut som en hästtransport. Lollo springer mot bilens front som är rakt framför Lollo och pojken.
Bilen står under ett tak inne på en inhägnad, inhägnaden är tom på djur och grinden är öppen, stängslet är bara ungefär en och halv meter högt, så det är inga problem att klättra över det om det skulle behövas.
Grinden är bakom hästtransporten, om bilen ska ut där måste den backas ut, det finns inte utrymme att vända inne i inhägnaden, i alla fall inte så länge som släpet är på.

Pojken har svårt att hålla tempot, han andas tungt och han tappar stegen då och då och är nära att ramla flera gånger. Lollo känner även han av dagens utmaningar, och att springa fullt ut för hundrade gången idag har gjort Lollo trött och utmattad.
Zombierna knappar in på Lollo och pojken...
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Jag hoppar ner i mörkret och landar jämfota på golvet. Jag hör ljudet av människor, eller varelser, under mig. Ljudet verkar komma starkare från höger så jag gissar att det är en trappa åt det hållet. Jag springer ditåt, snubblar över något på golvet, ser inte vad det är. Springer in i en öppen dörr och slår hårt huvudet mot den. Lugnar ner mig lite och börjar försiktigare röra mig bortåt.
Mycket riktigt är där en trappa. Jag sätter mig på huk högst upp och lyssnar. Jag tycker mig höra röster.

"RUTGER!!!" Skriker jag. "BENGT! RUTGER!"
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Jag klättrar över stängslet och hjälper Sasha över sekunder innan zombisarna är framme vid stängslet. Jag snubblar fram till bilen och klättrar in i den. Jag fumlar kring ratten. Inga nycklar. Nu är det slut. Sasha klättar in från andra sidan och låser på sin sida. De kommer att krossa glaset förstås, men jag låser på min sida också. Min ena fot rör vid något. Det är nycklarna. Jag böjer mig ner och plockar upp dem. När jag rätar på ryggen ser jag rakt in i en zombie. Sasha är inte så lång. Zombisen måste ha stannat för att den inte såg någon att anfalla. Nu gör den det. Jag träffar tändningen på tredje försöket och motorn vaknar med ett vrål. Jag släpper lite på gasen. Zombisen börjar slå på vindrutan. Jag lägger in backen, nej det var 5:an. En till zombie börjar dunka på rutan på Sashas sida. Jag lägger in backen, ja backen. Jag minns från en TV-reklam att man ska hålla händerna på rattens undersida när man backar med släp så jag gör det. Jag backar ut ur inhägnaden och lägger in en framåtväxel.
 
Top