Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Vi vet inte vart barnen är någonstans, dem kan vara i något av husen här bredvid eller så kan de vara långt härifrån, eller så är de... Nej, vi måste ta reda på vart de är nånstans. Låt oss rädda Birgit, men vi behöver få ut informationen ifrån någon.

"De må vara grymma men... men barn. Det verkar som de ville stoppa brottslingar. Hur galna de än är tror jag inte de skulle ge sig på barn." säger jag och försöker ge dem lite lugn i alla fall.

Jag vänder mig mot vakten jag just har slagit medvetslös.
"Vi skulle kunna försöka snacka med honom, vet inte om han skulle försöka skrika på hjälp men vi behöver få information. Det verkade som en började få kalla fötter över detta och jag tror det är han, kanske han kan vara lite medgörlig."

Jag rör mig mot den medvetslöse vakten och säkrar så han inte har något vapen på sig, jag tar även av hans skottsäkra väst och tänker att om han inte har några skydd kanske han känner sig mera sårbar.
Jag kollar också över så han är fastbunden ordentligt och munkaveln sitter fast.

Jag lägger också ut min silvertejp ur väskan och låter den ligga lättillgänglig.
Jag tar ett djupt andetag, ja, lika bra att få det överstökat. Är han helt omedgörlig kan man ju alltid tejpa fast honom i skjulet.

Jag tittar på de andra och om ingen stoppar mig så försöker jag väcka vakten försiktigt samtidigt som jag håller en hand över munnen ifall han försöker skrika.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Iskaral said:
Mikael/Lollo

Viskande: "Om du ser några Cowboys; skjut först och fråga sen!"
Jag himlar med ögonen och följer efter Lollo på tysta fötter.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Rutger

Vi vet inte vart barnen är någonstans, dem kan vara i något av husen här bredvid eller så kan de vara långt härifrån, eller så är de... Nej, vi måste ta reda på vart de är nånstans. Låt oss rädda Birgit, men vi behöver få ut informationen ifrån någon.

"De må vara grymma men... men barn. Det verkar som de ville stoppa brottslingar. Hur galna de än är tror jag inte de skulle ge sig på barn." säger jag och försöker ge dem lite lugn i alla fall.

Jag vänder mig mot vakten jag just har slagit medvetslös.
"Vi skulle kunna försöka snacka med honom, vet inte om han skulle försöka skrika på hjälp men vi behöver få information. Det verkade som en började få kalla fötter över detta och jag tror det är han, kanske han kan vara lite medgörlig."

Jag rör mig mot den medvetslöse vakten och säkrar så han inte har något vapen på sig, jag tar även av hans skottsäkra väst och tänker att om han inte har några skydd kanske han känner sig mera sårbar.
Jag kollar också över så han är fastbunden ordentligt och munkaveln sitter fast.

Jag lägger också ut min silvertejp ur väskan och låter den ligga lättillgänglig.
Jag tar ett djupt andetag, ja, lika bra att få det överstökat. Är han helt omedgörlig kan man ju alltid tejpa fast honom i skjulet.

Jag tittar på de andra och om ingen stoppar mig så försöker jag väcka vakten försiktigt samtidigt som jag håller en hand över munnen ifall han försöker skrika.
Bengt

Jag tar på mig den skottsäkra västen som Rutger tagit av vakten. Jag tar även vaktens gevär [som inte nämnts sedan han ställde det bredvid sig utanför, men jag utgår från att Rutger tog in det]. Håller sedan koll så att det inte dyker upp någon medans de andra försöker väcka och förhöra vakten. Själv vet jag inte riktigt vad jag skulle ställa för fråga... "vad fan håller ni på med?" kanske...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Djurparken Lollo och Sam

Lollo och Sam når ingången till "Bergets Zoo" tillsammans tar de sig in genom ingången. En person ligger död över vad som en gång var receptionen för de som kom in.
Lollo och Sam lokaliserar en karta som är enkel att ta med sig.

Djurparken är till synes tom, på zombies och människor men även på djur. Inhägnaden alldeles innanför där det ska finnas Afrikanska vildhundar är tom.

Regnet har nu ökat och det regnar på ganska rejält i den mörka natten.

Djurparken Rutger och Bengt

Vakten släpper ifrån sig ett kort ljud innan Rutger trycker handen mot hans mun. Vaktens huvud blöder ifrån hammarslaget och vakten har en dimmig blick.
När Rutger ser att vakten lugnat ner sig släpper han handen och vakten säger.
Snälla låt mig gå, det här var aldrig det jag ville.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Bengt tittar på vakten.
- Och vart skulle du gå? Det är inte riktigt promenadläge i Bergsfors just nu, och då syftar jag inte på att det regnar.

Sen vänder jag mig bort och spanar ut istället. Vill ju inte att de andra dyker upp och skjuter oss i ryggen.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Jag tittar upp på dem vars familjemedlemmar har tagits bort av vakten och hans kumpaner, sedan tillbaka till vakten.
"Som Bengt sa, det är inte så trevligt där ute, tro mig, jag har levt i skiten ni har orsakat hela dagen."
Jag skakar på huvudet och tar ett djupt andetag

"Men vi kan nog bli övertygade att låta dig gå om du ger oss den information vi behöver. Hur många är ni? Vart är barnen? Och har ni mer av viruset här som ni har tänkt försöka ta ifrån Bergfors?"
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Daniel Olander

Med huset säkrat så drar jag fram min nu mer småfuktiga sovsäck från ryggsäcken och kryper ihop för att sova och vila ut tills dagen gryr under bordet i köket. Brevidd mig lägger jag den mindre yxan och ficklampan, kniven har jag fortfarande på plats i min ficka.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Djurparken Rutger och Bengt

Utanför har regnet ökat kraftigt, regnet smattrar mot taket och fönsterrutan där Bengt nu står och tittar ut. Birgits familj har tagit sig på benen, de ser på förakt vakten som ligger ner och blir förhörd av Rutger.

Vakten snurrar med ögonen och ser ut att ha svårt att fästa blicken, han sluddrar på flera ord och såret i huvudet efter Rutgers hammarslag blöder ganska ordentligt.

Vakten säger sluddrande
Barnen...barnen är i säkerhet, vi tog dem tillsammans med några av oss med när vi märkte att det hade gått fel. Jag vet inte...vart dem är, men de ska inte vara kvar i Bergsfors. Viru...Viruset det finns...

Vakten svimmar av.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Jag studerar kartan. Djurparken är verkligen stor och har en massa exotiska djur. Hela staden är stolt över den. Jag har varit här på reportage flera gånger så jag vet utan karta var det finns byggnader där ett gäng terrorister kan gömma sig.

"Jag tror vi ska ta vägen över savannen. De kan inte vara någon annanstans"

Vi går vidare och kommer till en vägkorsning
"Shit vad är det där, en tiger?" Den verkar vara död tack och lov, men vad har dödat den?. När vi har lugnat oss lite fortsätter vi framåt förbi Gepard-inhägnaden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Djurparken Rutger och Bengt

Utanför har regnet ökat kraftigt, regnet smattrar mot taket och fönsterrutan där Bengt nu står och tittar ut. Birgits familj har tagit sig på benen, de ser på förakt vakten som ligger ner och blir förhörd av Rutger.

Vakten snurrar med ögonen och ser ut att ha svårt att fästa blicken, han sluddrar på flera ord och såret i huvudet efter Rutgers hammarslag blöder ganska ordentligt.

Vakten säger sluddrande
Barnen...barnen är i säkerhet, vi tog dem tillsammans med några av oss med när vi märkte att det hade gått fel. Jag vet inte...vart dem är, men de ska inte vara kvar i Bergsfors. Viru...Viruset det finns...

Vakten svimmar av.
Bengt

Jag tittar på vakten och sjukvårdarinstinken kickar in. Jag lägger ner geväret och rör mig fort fram till honom, sätter mig på huk och inspekterar huvudskadan.
- Har vi nåt förband? Hjälp mig vrida honom så att vi kan lägga upp hans fötter på den där stolen [improviserad möblering] så att de kommer upp så högt det går. Finns det något vatten här?
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Barnen verkar i alla fall vara i säkerhet... hur säkra de nu kan vara i händerna på dessa människor.

- Har vi nåt förband? Hjälp mig vrida honom så att vi kan lägga upp hans fötter på den där stolen så att de kommer upp så högt det går. Finns det något vatten här?

Jag hjälper Bengt så gott jag kan med vakten, hittar dock inget bandage så river av vaktens ena tröjärm, brukar funka hjälpligt tänker jag. När vi lagt vaktens ben på stolen frågar jag de andra fångarna, "Vet ni hur många de är? Har sätt två vakter till men har ni sätt fler?"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Iskaral said:
Mikael/Lollo

Jag studerar kartan. Djurparken är verkligen stor och har en massa exotiska djur. Hela staden är stolt över den. Jag har varit här på reportage flera gånger så jag vet utan karta var det finns byggnader där ett gäng terrorister kan gömma sig.

"Jag tror vi ska ta vägen över savannen. De kan inte vara någon annanstans"

Vi går vidare och kommer till en vägkorsning
"Shit vad är det där, en tiger?" Den verkar vara död tack och lov, men vad har dödat den?. När vi har lugnat oss lite fortsätter vi framåt förbi Gepard-inhägnaden.

Jag darrar i hela kroppen och håller mig nära, nära Lollo. För nära för att kunna använda pilbågen om det skulle behövas. Jag fattar inte att han är så lugn.
Men sakta så övergår min rädsla till nerver som ligger utanpå min kropp, adrenalinet pumpar och min blick flackar åt alla håll. Beredd på zombies och människor... och vilda djur... uppenbarligen...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Djurparen Lollo och Sam

De två rör sig mellan inhägnaderna bort mot Savannen. En skepnad kliver fram ifrån bakom ett träd och får nästan Lollo att skjuta iväg en pil av misstag.
Skepnaden är en människa, inte en zombie.
Med darrande röst säger personen.
Ni måste hjälpa mig, dem jag kom hit med har blivit tagna, någon dog, ni måste hjälpa mig.

Pojken är klädd i en skottsäker väst, samma modell som vakterna på sjuttonde våningen hade.


Djurparken Bengt och Rutger

Den äldre av de tre svarar
Jag tror dem i alla fall är tre till, kanske fler. Men jag har i alla fall sett fyra olika individer, och med han liggandes här så är det tre kvar. Om ingen har suttit i huset hela tiden och väntat.

Kvinnan fortsätter.
Lämna honom här, vaknar han så kan han ta sig själv härifrån, men vi borde röra på oss innan de upptäcker att han inte står vakt längre.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Jag spanar in i mörkret efter andra människor som ligger i bakhåll. Terroristerna har visat att de är kapabla till vad som helst. Det kan vara en fälla.
"Vem kom du hit med och vem dog? Kan du några namn?"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde/Sam

Jag står med sidan mot Lollo och pojken, på helspänn, och stirrar ut i mörkret. Jag rycker till vid minsta ljud och rörelse men har ändå tid att kika på pojken i ögonvrån.
Hur kan en unge ha överlevt ensam i Bergsfors? Och varför har han en skyddsväst på sig?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Djurparken Lollo och Sam

Ungen tycks vara förvirrad, hans blick flackar fram och tillbaka och han andas snabbt.
Jag vet inte, eller jag kommer inte ihåg. Robert, Ruben, nej Rutger hette han. Rutger! Jag kommer inte ihåg vad dem andra heter men jag kan ta er till liket av han som dog. Men jag vill inte vara kvar här, kan ni inte ta mig härifrån.
Ett ylande hörs över djurparken, verkar inte vara alldeles i närheten men ändå en påminnelse över situationen i "Bergets zoo".

Regnet fortsätter att ösa ner och kyler ner luften och Lollo och Sams kroppar.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael/Lollo

Trots våra nya jackor från vildmarksbutiken börjar det bli kallt i regnet och blåsten. Jag beslutar mig för att lita på ungen. "Det är klart du får följa med oss, men först måste du ta oss till Rutger" Vi följer tätt efter pojken när han vänder om och börjar gå åt samma håll som vi redan var på väg mot. Jag hade rätt.
"Det här väderomslaget är egentligen det bästa som kunde hända. Regnet och mörkret ger oss en chans att hitta de andra och komma härifrån utan att terroristerna upptäcker oss" Jag lyckas nästan muntra upp mig själv i alla fall. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på vem "liket" kommer att visa sig vara.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Djurparken Bengt och Rutger

Den äldre av de tre svarar
Jag tror dem i alla fall är tre till, kanske fler. Men jag har i alla fall sett fyra olika individer, och med han liggandes här så är det tre kvar. Om ingen har suttit i huset hela tiden och väntat.

Kvinnan fortsätter.
Lämna honom här, vaknar han så kan han ta sig själv härifrån, men vi borde röra på oss innan de upptäcker att han inte står vakt längre.
Bengt

Jag plockar upp geväret igen, känner efter att skyddsvästen sitter okej (den är lite tajt).
- Det regnar rätt ordentligt ute nu, så jag har ingen vidare lust att gå och och sen planera. Vi behöver en plan nu. Jag får erkänna att jag inte har full koll på skurkarnas plan och läget med viruset, men deras ledare ligger död på sjukhuset och han som försökte fly i helikopter med viruset har kraschat. Jag är rejält sugen på att försöka lämna stan och om det innebär att militären skjuter mig vid en gränspostering så är det fortfarande bättre än att bli biten av en zombie.

Kort paus.

- Men jag tänker försås inte lämna Birgit och hon är hos de tre, om de nu är tre, i någon annan byggnad här i krokarna. Dessutom har vi andra vänner som förhoppningsvis är på väg till zoot. De vet att vi är här i alla fall.

Kort paus igen.

- Jag förstår att ni vill ha någon levande att fråga ut om vart era barn befinner sig, men min idé är att vi går och skjuter lite terrorister1!

Och sen blev det lite mindre förtroendeingivande när det tar mig en bra stund att komma på hur man osäkrar geväret.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Djurparken Lollo och Sam

Lollo och Sam följer efter den nytillkomne.
Det tar inte lång tid innan de kommer till platsen, blod och döda vildhundar ligger utspridda bland husen.

Ett lik ligger en bit ifrån husen, det tar inte Lollo och Sam många sekunder innan de inser att det är Axel som ligger död.


Djurparken Bengt och Rutger

Gruppen verkar bli inspirerade av Bengts ord och den yngre mannen svarar på Bengts uppmaning.

Min mor är därinne och jag vill inte veta vad hon tvingas till. Du har rätt tiden att agera är nu. Ni två har vapnen så jag rekommenderar att ni tar täten.

Kvinnan som står bredvid honom fortsätter
Jag föreslår att vi lockar ut dem, att bara gå in genom dörren innebär att vi är lätta måltavlor, samt att Birgit lätt kan hamna i korselden.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

"Ja, att få ut dem är nog bäst."

Jag tittar upp på de samlade.
"Vet ni om de var ute på patrull när de hittade oss eller gick de för att de hörde oss skjuta? Kanske man kan locka ut dem så igen. Eller om man skriker att fångarna rymt?"

Jag ser mig omkring efter något som man kan använda som provisorisk ljuddämpare. Vaktens jacka? Skulle kunna fungera.
"Vi kanske kan använda vaktens jacka som ljuddämpare. Då kanske de tror skotten kommer längre bort och vi behöver inte separera oss. Jag kan låtsas vara vakt, i det här regnet ser man bara skepnaden ändå så kan vi försöka få dem att släppa på guarden och sedan anfalla från två håll?"
 
Top