Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Anchorman

Swashbuckler
OBS! Här får endast folk som har anmält sig och gjort en karaktär i anmälningstråden skriva!

Det var mer eller mindre en vanlig dag i Bergsfors, i alla fall till en början för ingen visste att det som startade idag skulle för evigt förändra allas liv

Bergsfors har på senare tid varit skakade av en serie mord, sammanlagt sex mord har skett dem senaste fyra veckorna, i media har man valt att kalla dem för "Triangelmorden" då en symbol i form av en triangel har på olika sätt alltid varit medverkande vid alla mord. Även ett mystiskt rån av en blodbuss skedde i början av förra veckan. Vad någon ska med stora mängder blod till är det ingen som vet, och dådet förbryllar både polis och media.

Jesper

Jesper sträcker på sig ifrån trästolen han sitter på, det har inte varit en särskilt stressig dag, fredagarna är sällan det. I verkstaden är det nu bara Axel som fortsätter hamrandet. I bakgrunden hörs ljudet ifrån verkstadens radio som ständigt är på fastän man sällan hör något över maskinerna och hammrandet. Radion är som vanligt inställd på den lokala stationen ”Smash FM 105,6”.

Sigurd som är en av Jespers närmaste vänner i verkstaden kommer ut ifrån toaletten.

”Vi ses gubbar! Ha en gó helg!” Sigurd smet sedan ut genom dörren eftersom han skulle med ett tåg till hans dotter i Uppsala.

Samtalet fortsätter mellan gubbarna mestadels om vad som ska göras i helgen.
Plötsligt reser sig Göran, han är en av de yngre på verkstaden, bara ett par år äldre än Jesper.
Göran kliver snabbt bort till Axel och stoppar hans hammrande, han ropar till de andra.
”Höj radion!”

Ifrån radion hörs:

”Ursäkta om jag avbryter mitt i låten men alla måste höra det här. Just nu utanför vårat fönster, mitt i centrum ser jag en syn som är totalt obegriplig. Jag.... jag..... jag vet inte ens hur jag kan beskriva det jag ser. Jag såg precis två män hoppa på en tredje och mer eller mindre bita och riva ihjäl honom.
Nu verkar det dock som om han reser sig igen.......och......va fan, VAD I HELVETE!!??
Han har nu gett sig på en kvinna som verkar ha gått fram för att hjälpa honom.
Folk håll er inomhus, för något är jävligt skumt just nu, människor springer åt alla håll här utanför.
Håll er inomhus och lås dörrarna!”

Gubbarna runt verkstaden sitter helt stumma.
”Vad fan händer?” Säger Axel chockat.

Jimmy

På andra våningen av tre står Jimmy lutad mot räcket bakom sig i väntan på att celldörren ska öppnas, bredvid honom på båda sidor står intagna i väntan på samma sak. Bakom honom är det så klassiska utrymmet som täcker ifrån golvet hela vägen upp till taket, antagligen mestadels till för att en vakt kan stå på bottenvåningen och se alla celler.
”Dörrarna öppnas” Hörs en röst ropa, dörrarna glider sen upp.
Jimmy kliver in i sin cell, lunchen var ingen höjdare, det är den sällan men den går ner.
Jimmy sätter sig ner och slår på teven, eftermiddagstv är oftast inte något att ha, speciellt inte på dem få kanaler som är tillgängliga att kolla på.
Plötsligt inser Jimmy att celldörren fortfarande är öppen, dem brukar vanligtvis stängas direkt efter de intagna går in.
En vakt springer snabbt förbi utanför dörren tätt följd av en till, plötsligt ramlar en av dem rakt in i Jimmys cell, hans batong rullar iväg nån halvmeter in i cellen. Ifrån halsen rinner det en stor ström av blod, vakten grabbar halsen med båda händerna och försöker stoppa blödningen.

Lunde

Vid ett gammalt café på stationsgatan sitter Lunde och tar en kopp kaffe. Stationsgatan är en tvärgata till Kungsgatan som är huvudgatan i Bergsfors, vid södra änden slutar den vid tågstationen. Den är ganska lågt trafikerad vilket gör den till ett bra ställe att sitta och njuta av eftermiddagssolen.
Lunde bläddrar i tidningen, Bergsforstidningen förkortat BFT är kanske inte den bästa tidningen i Sverige, men det är alltid en viss känsla att bläddra i den dem få gånger Lunde kommer hem. Tidningen har dock haft en hel del att skriva om med alla mord som skett samt det mystiska rånet av blodbussen som skedde i början på förra veckan.

Frida som Lunde gick i grundskolan med som nu jobbar på Caféet kommer fram.
”Påtår kanske?” säger hon och håller fram en kaffekanna.
Utan att direkt vänta på svar börjar hon hälla upp.
En motor som går i högvarv får Lunde att vända sig om, ifrån Kungsgatan kommer en kombi i hög fart.
Bilen får sladd och rammar nästan dem sittande vid caféet men hamnar i stället på andra sidan gatan rätt in i väggen. Tutan tjuter konstant och motorn ryker.
”Vi måste hjälpa dem!” ropar Frida och springer mot bilen.
”Ring ambulans!”

Bengt

På Cidervägen som ligger i östra Bergsfors ligger husen tätt, envåningshus och tvåvåningshus samsas om varandra, även ett och annat dubbelhus ligger här. Här är stämmningen mellan grannarna ganska god och stämmningen är bra, mestadels bor här barnfamiljer och äldre.

På baksidan av Cidervägen 12 står Bengt Agren och försöker få igång en gräsklippare, kanske blir det den sista klippningen som behövs göras i år.
Grannen Leif kikar över häcken och skrattar lite lätt. ”Dags för en ny kanske” säger han lite arrogant.
Bengt ignorerar honom som så många gånger förut.
Mobilen ringer och efter lite fumlande så svarar Bengt.
”Bengt Agren”
”Tjenare farsan, det är Lars. Blivit lite ändringar i schemat så jag har en timme över här i Bergsfors kom ner så tar vi en kaffe på stationen, jag bjuder.”
Innan Bengt hinner svara hörs ett högt skrik ifrån huset mittemot. Både Bengt och Leif ser förbryllade ut.

Rutger

Rutger står i kemihallen i Bergsfors gymnasium, det är fortfarande drygt tjugo minuter tills nästa klass kommer. Kemihallen ligger i källaren i gymnasiet.
Överlag är det inte mycket elever som rör sig i källarlokalerna när det inte är lektioner här.
Rutger hör höga fotsteg ifrån våningen ovanför, det verkar som om folk springer runt.
”Underligt” säger Rutger tyst för sig själv.
Dörren till salen smälls hastigt upp, två tjejer ifrån ettan springer in och smäller igen dörren efter sig, dem låser och säger till Rutger.
”Hjälp oss, du måste hjälpa oss!”
Både tjejerna ser totalt panikslagna ut, och den ena har ett fult sår på ena underarmen.

Lenny

Lenny glider ut ifrån hans bil. Han knäcker knogarna och plockar upp Cola flaskan som stogvid höger bakdäck. Han tar en klunk och blickar ut över industriområdet Tallinge.
Två alkisar sitter en bit bort och sjunger nån gammal skröna, det är svårt att utröna något ord i skrovlandet.
En brandbil med sirenerna tjutandes på högsta volym blåser förbi. Andra bilen på bara ett par minuter, verkar vara mycket att göra den här Fredagseftermiddagen.

Lenny hör hur någon närmar sig över grusplanen på andra sidan bilen.
När Lenny vänder sig om ser han hur en äldre man står helt still och stirrar på honom.
Mannen är blodig ifrån munnen och ner över flanellskjortan, han säger ingenting men ger ifrån sig små stöningar och grymtningar.

Erdan

På den armeniska restaurangen ”Abbas” sitter Erdan och njuter av en god lunch på Fredagseftermiddagen. Mittemot sig har han sin gode vän materialförvaltaren Steve.
Snacket under lunchen har mestadels gått om gårdagens match emot Elfsborg, givetvis blev det en enkel 4-0 seger för BFF. Elfsborg har ju spelat ganska dåligt på sistone och ingen blir förvånad om dem nu kommer åka ner till Superettan.

Restaurangen ligger på Bäckvägen, som heter så på grund utav den bäck som flyter längs med den, bäcken som tidigare var en fors, närmare bestämt den fors som Bergsfors har fått sitt halva namn ifrån. Längs med Bäckvägen ligger flera caféer och restauranger.
Bäckvägen ligger två parallell gator nedanför huvudgatan Kungsgatan där de flesta affärer inne i centrum ligger.

Abbas är just nu ganska fullt och ett tjugotal gäster sitter och äter lunch, förutom ett fan i äldre tonåren som bett om en autograf har lunchen varit väldigt lugn.
Samtidigt som Erdan stoppar in den sista biten av grillad äggplanta hörs tumult ifrån köket, grytor rasar och glas krossas. Detta följs av ett högt skrik som verkar komma ifrån två personer.
Samtidigt som detta händer börjar även ett bråk bryta ut i hörnet längs in, den ena verkar vara han som bad om en autograf tidigare. Den andre verkar orimligtvis vara dennes mor.

Nicola

I en stor gymlokal nära Bergsfors centralstation står Nicola och tränar dagens gympass.
Gymmet är som vanligt vid den här tiden relativt tomt, med endast dem mer dedikerade gymmarna som försöker klämma in något gympass på lunchen som är där, eller som i Nicolas fall som ska jobba natt.
Radion spelar högt som vanligt, stationen är givetvis ”Smash FM 105,6” som är Bergsfors mest populära lokalradiostation.
Nicola och flera andra på gymmet vänder sig om när receptionisten börjar ropa efter någon som verkar ha gått in utan att ha något giltigt gymkort.
Personen är en man runt tjugo års ålder, hans ansiktsuttryck är totalt stelt och han stirrar konstant endast rakt fram. Som väktare har Nicola sett och tagit hand om flera knarkare, symptomen verkar vara det samma här.
När receptionisten går fram för att stoppa honom blir hon istället nedtacklad av mannen.
Skrikandes gör hon sitt bästa för att hålla mannen ifrån sig.

Anchorman said:
Nicola

I en stor gymlokal nära Bergsfors centralstation står Nicola och tränar dagens gympass.
Gymmet är som vanligt vid den här tiden relativt tomt, med endast dem mer dedikerade gymmarna som försöker klämma in något gympass på lunchen som är där, eller som i Nicolas fall som ska jobba natt.
Radion spelar högt som vanligt, stationen är givetvis ”Smash FM 105,6” som är Bergsfors mest populära lokalradiostation.
Nicola och flera andra på gymmet vänder sig om när receptionisten börjar ropa efter någon som verkar ha gått in utan att ha något giltigt gymkort.
Personen är en man runt tjugo års ålder, hans ansiktsuttryck är totalt stelt och han stirrar konstant endast rakt fram. Som väktare har Nicola sett och tagit hand om flera knarkare, symptomen verkar vara det samma här.
När receptionisten går fram för att stoppa honom blir hon istället nedtacklad av mannen.
Skrikandes gör hon sitt bästa för att hålla mannen ifrån sig.
Nicola är snabbt fram och rycker tag i killen bakifrån. Hon tar under armhålorna och står bredbent när hon rycker honom från receptionisten. Eftersom han är vild försöker hon hålla fast honom genom att träda sina händer bakom hans nacke i ett polisgrepp.

"Lugn.. Lugn!" Nicola kämpar med att hålla den vildsinte killen still medan hon med ansträngd röst försöker få honom att lugna sig. "Är du okay, Linda?" hon ägnar receptionisten en snabb blick medan hon försöker tvinga ned knarkaren på mage utom räckhåll för någon annan.

Anchorman said:
Lenny

Lenny glider ut ifrån hans bil. Han knäcker knogarna och plockar upp Cola flaskan som stogvid höger bakdäck. Han tar en klunk och blickar ut över industriområdet Tallinge.
Två alkisar sitter en bit bort och sjunger nån gammal skröna, det är svårt att utröna något ord i skrovlandet.
En brandbil med sirenerna tjutandes på högsta volym blåser förbi. Andra bilen på bara ett par minuter, verkar vara mycket att göra den här Fredagseftermiddagen.

Lenny hör hur någon närmar sig över grusplanen på andra sidan bilen.
När Lenny vänder sig om ser han hur en äldre man står helt still och stirrar på honom.
Mannen är blodig ifrån munnen och ner över flanellskjortan, han säger ingenting men ger ifrån sig små stöningar och grymtningar.

"Är det något jag kan hjälpa dig med?" säger jag medan jag skruvar på korken till min flaska, som jag har en stadig befattning om i högerhand.
Jag påbörjar att öppna höger framdörr, för att lasta in min flaska.
"Du ser ut som att du har sett bättre dagar, hehe" säger jag med lite lätt skämtsam ton.

Lunde

Anchorman [B said:
Lunde[/B]

Vid ett gammalt café på stationsgatan sitter Lunde och tar en kopp kaffe. Stationsgatan är en tvärgata till Kungsgatan som är huvudgatan i Bergsfors, vid södra änden slutar den vid tågstationen. Den är ganska lågt trafikerad vilket gör den till ett bra ställe att sitta och njuta av eftermiddagssolen.
Lunde bläddrar i tidningen, Bergsforstidningen förkortat BFT är kanske inte den bästa tidningen i Sverige, men det är alltid en viss känsla att bläddra i den dem få gånger Lunde kommer hem. Tidningen har dock haft en hel del att skriva om med alla mord som skett samt det mystiska rånet av blodbussen som skedde i början på förra veckan.

Frida som Lunde gick i grundskolan med som nu jobbar på Caféet kommer fram.
”Påtår kanske?” säger hon och håller fram en kaffekanna.
Utan att direkt vänta på svar börjar hon hälla upp.
En motor som går i högvarv får Lunde att vända sig om, ifrån Kungsgatan kommer en kombi i hög fart.
Bilen får sladd och rammar nästan dem sittande vid caféet men hamnar i stället på andra sidan gatan rätt in i väggen. Tutan tjuter konstant och motorn ryker.
”Vi måste hjälpa dem!” ropar Frida och springer mot bilen.
”Ring ambulans!”

Lunde får upp mobilen ur fickan och rusar efter Frida medan hon slår 112.
"Hallå? Ja, det är en bilolycka i korsningen stationsgatan-kungsgatan... De körde in i Bittens klädaffär... Frida! Hur verkar det vara med dom?"

Rutger

Anchorman said:
Rutger
Rutger står i kemihallen i Bergsfors gymnasium, det är fortfarande drygt tjugo minuter tills nästa klass kommer. Kemihallen ligger i källaren i gymnasiet.
Överlag är det inte mycket elever som rör sig i källarlokalerna när det inte är lektioner här.
Rutger hör höga fotsteg ifrån våningen ovanför, det verkar som om folk springer runt.
”Underligt” säger Rutger tyst för sig själv.
Dörren till salen smälls hastigt upp, två tjejer ifrån ettan springer in och smäller igen dörren efter sig, dem låser och säger till Rutger.
”Hjälp oss, du måste hjälpa oss!”
Både tjejerna ser totalt panikslagna ut, och den ena har ett fult sår på ena underarmen.

Rutger rör sig mot dem och försöker få dem att lugna ner sig men vad det än är som skrämt upp dem så verkar han inte få dem att slappna av. Han rör sig mot dörren för att kolla vad det är som händer med de ställer sig i vägen och motar in honom i klassrummet. Rutger inser att han inte kommer kunna lyckas få se vad det är som skrämt dem så mycket men något verkar galet med tanke på allt springande han hör på övervåningen.

Han andas ut, ger dem ett avslappnat leende och motar mot ett par stolar som tjejerna kan sätta sig på. Han hämtar förstahjälpenlådan som finns i rummet. Tjejerna verkar lugna ner sig lite men tittar oroligt mot dörren hela tiden som fortfarande är låst. Rutger tar Jennies arm, vänder upp och börjar göra rent såret med decifieringsmedel.
"Så, Jennie, Hanna, vad är det som försigår där ute?"
Tjejerna tittar på varandra...

Anchorman said:
Jesper

Jesper sträcker på sig ifrån trästolen han sitter på, det har inte varit en särskilt stressig dag, fredagarna är sällan det. I verkstaden är det nu bara Axel som fortsätter hamrandet. I bakgrunden hörs ljudet ifrån verkstadens radio som ständigt är på fastän man sällan hör något över maskinerna och hammrandet. Radion är som vanligt inställd på den lokala stationen ”Smash FM 105,6”.

Sigurd som är en av Jespers närmaste vänner i verkstaden kommer ut ifrån toaletten.

”Vi ses gubbar! Ha en gó helg!” Sigurd smet sedan ut genom dörren eftersom han skulle med ett tåg till hans dotter i Uppsala.

Samtalet fortsätter mellan gubbarna mestadels om vad som ska göras i helgen.
Plötsligt reser sig Göran, han är en av de yngre på verkstaden, bara ett par år äldre än Jesper.
Göran kliver snabbt bort till Axel och stoppar hans hammrande, han ropar till de andra.
”Höj radion!”

Ifrån radion hörs:

”Ursäkta om jag avbryter mitt i låten men alla måste höra det här. Just nu utanför vårat fönster, mitt i centrum ser jag en syn som är totalt obegriplig. Jag.... jag..... jag vet inte ens hur jag kan beskriva det jag ser. Jag såg precis två män hoppa på en tredje och mer eller mindre bita och riva ihjäl honom.
Nu verkar det dock som om han reser sig igen.......och......va fan, VAD I HELVETE!!??
Folk håll er inomhus, för något är jävligt skumt just nu, människor springer åt alla håll här utanför.

Gubbarna runt verkstaden sitter helt stumma.
”Vad fan händer?” Säger Axel chockat.

Jesper höjer på ena ögonbrynet när han hör radions påstående.

"Folk som biter ihjäl varandra på gatan? Driver de med oss eller? De har ju haft smash-blåsningen redan idag."

Jesper fiskar trots det kvickt upp telefonen och ringer en kompis som jobbar på radion. Adam lär veta om det bara är ett försenat första aprilskämt.

Under tiden det ringer ser Jesper till att skynda efter Sigurd och se om han kan hindra honom från att åka en stund.

Bara tills Jesper vet om det är på allvar eller inte.

"SIGURD!" Vrålar han så högt han kan, och sneglar åt brandyxan som hänger ovanför chefens kontorsdörr medan han går mot framdörren.

Nicola

Även fast mannen vrider och slänger sig åt alla håll lyckas Nicola få ner honom på magen.
Mannen dreglar och verkar även blöda från munnen.
Linda reser sig upp, då hon själv är i bra form så lyckades hon hålla bort mannen ganska bra och verkar inte ha fått några skador.
Tack för hjälpen! säger hon aningen anfådd, antagligen av stressen snarare än ansträgningen.
Håll fast honom så ringer jag polisen
Ytterligare en av männen på gymmet kommer fram och hjälper hålla ner mannen, snubben på golvet går ingenstans.
Radion bryter plötsligt mitt i låten.
Radiorösten säger stressat:

Lenny

Den blodige mannen kliver upp på motorhuven och därifrån slänger sig rätt på Lenny som helt oförberett åker ner i marken med ett rejält duns.
Lenny sätter defensivt upp sina armar och lyckas om än lite krångligt att ta sig upp. Mannen är gammal och inte särskilt stark, men verkar otroligt bestämd i att göra vad det nu är han försöker göra, han rör sig mot Lenny ytterligare en gång.

Lunde

Frida står helt stilla när hon kommer fram, hon sätter sakta upp handen emot munnen och backar ett par steg.
Lunde kommer fram och ser samma som frida ser, föraren ligger med huvudet mot tutan, ögonen är uppspärrade och stirrar rakt fram, inga livstecken alls.
Personen som satt på passagerarsidan har flygit igenom rutan och in i klädaffären som bilen körde rakt in i, hon ligger helt still och kroppen är böjd på sätt den inte borde vara böjd på.
En kvinna antagligen runt 18år sitter i baksätet, bakom föraren. Vid första anblick verkar hon helt död, men sakta verkar det som om hon vaknar till liv. Hon vrider sig lite lätt och ger ifrån sig små stöningar.

Rösten på telefonen svarar:
Ok, vi ska försöka få dit en ambulans så snart vi kan, det kan dock ta ett tag, det verkar som om extremt många behöver våran hjälp idag. Gör vad ni kan, försök stoppa alla blödningar, så kommer vi så snart vi kan.

Rutger

Skrik hörs med jämna mellanrum ifrån korridorerna utanför, springandet ifrån våningen ovanför fortsätter.
Jennie klagar lite lätt när det svider av decifieringsmedlet.
Hanna svarar:
Asså, jag vet verkligen inte, det är helt sjukt! Folk springer runt som galningar och slår och biter varandra, det är precis som någon zombiefilm typ.

Jesper

Telefonen tutar irriterande upptaget även vid en andra upprigning händer samma.
Sigurd som är påväg mot bussen vänder sig om förvånat.
Ja, vad är det? Jag har bråttom!
Samtidigt ser Jesper runt 100 meter till vänster om Sigurd två människor komma springades i väldig fart, dem verkar springa rakt mot Sigurd.

Anchorman said:
Jesper

Telefonen tutar irriterande upptaget även vid en andra upprigning händer samma.
Sigurd som är påväg mot bussen vänder sig om förvånat.
Ja, vad är det? Jag har bråttom!
Samtidigt ser Jesper runt 100 meter till vänster om Sigurd två människor komma springades i väldig fart, dem verkar springa rakt mot Sigurd.

Jesper kör ner liren i fickan.

"Axel!" Ropar han så högt han kan. "Axel har nåt sorts anfall! Hjälp! Fort!"

Jesper gör sig redo att dra arbetskniven ur fickan om det radion ropar skulle vara sant.

"Skynda förihelvete!" Skriker han desperat medan de två gestalterna kommer närmare.
Jesper tackar sin lyckliga stjärna att Sigurds knän fortfarande är bra, och ber att det ska räcka för att få honom innanför dörren.

Lunde
Frida står helt stilla när hon kommer fram, hon sätter sakta upp handen emot munnen och backar ett par steg.
Lunde kommer fram och ser samma som frida ser, föraren ligger med huvudet mot tutan, ögonen är uppspärrade och stirrar rakt fram, inga livstecken alls.
Personen som satt på passagerarsidan har flygit igenom rutan och in i klädaffären som bilen körde rakt in i, hon ligger helt still och kroppen är böjd på sätt den inte borde vara böjd på.
En kvinna antagligen runt 18år sitter i baksätet, bakom föraren. Vid första anblick verkar hon helt död, men sakta verkar det som om hon vaknar till liv. Hon vrider sig lite lätt och ger ifrån sig små stöningar.

Rösten på telefonen svarar:
Ok, vi ska försöka få dit en ambulans så snart vi kan, det kan dock ta ett tag, det verkar som om extremt många behöver våran hjälp idag. Gör vad ni kan, försök stoppa alla blödningar, så kommer vi så snart vi kan
.

"Men shit, här." Lunde hivar över telefonen till Frida. "Prata med SOS."
Sedan går Lunde fram till bilen och börjar prata med tjejen i baksätet.
"Hej Gumman. Hur mår du? Kan du ta dig ut?" Lunde känner prövande på bakdörren, den går upp med en protest... och lite våld.
"Kom, försök ta dig ut, kom här." Lunde sträcker sig in i bilen mot tjejen för att hjälpa henne ut.

Anchorman said:
Nicola

Även fast mannen vrider och slänger sig åt alla håll lyckas Nicola få ner honom på magen.
Mannen dreglar och verkar även blöda från munnen.
Linda reser sig upp, då hon själv är i bra form så lyckades hon hålla bort mannen ganska bra och verkar inte ha fått några skador.
Tack för hjälpen! säger hon aningen anfådd, antagligen av stressen snarare än ansträgningen.
Håll fast honom så ringer jag polisen
Ytterligare en av männen på gymmet kommer fram och hjälper hålla ner mannen, snubben på golvet går ingenstans.
Radion bryter plötsligt mitt i låten.
Radiorösten säger stressat:
Nicola har satt ett knä i ryggen på mannen och håller honom skickligt på plats med minimal ansträngning. När radions besked strömmar ut i rummet tittar Nicola med viss oro mot Linda som stannat vid receptionen. Deras blickar möts i spänd tystnad innan Linda hastigt plockar upp telefonluren och knappar in numret till polisen. Medan Linda kopplats upp på det överbelastade telefonnätet försöker Nicola få ut något från knarkaren. "Vad tror du att du sysslar med, hörru? Det finns inget för dig här, jävla miffo." När hon inte får svar får hon ett bekymra ansiktsuttryck. "Fattar du vad du håller på med eller?"

Eftersom hon fått hjälp med nedhållningen av den här killen förmedlar hon i korta ordalag att de bör vända på honom, vilket de tillsammans gör. De får killen på rygg och håller honom nere medan de försöker få kontakt med honom.

Skrik hörs med jämna mellanrum ifrån korridorerna utanför, springandet ifrån våningen ovanför fortsätter.
Jennie klagar lite lätt när det svider av decifieringsmedlet.
Hanna svarar:
Asså, jag vet verkligen inte, det är helt sjukt! Folk springer runt som galningar och slår och biter varandra, det är precis som någon zombiefilm typ.

Rutger tittar upp när Hanna beskriver läget därute. Han rör sig fram emot katedern och öppnar upp sin bärbara dator och försöker kolla upp någon nyhetssida. Han tänker att någon troligen ringt in detta men han vill försöka se hur allvarligt det är.
På katedern står en brännare som är full, fyra provrör och ett par påsar gummibjörnar. Han har också sin väska där med joggingkläder och dushateralier eftersom han springer till jobbet och brukar dusha innan första lektionen.

Under tiden som han kollar upp situationen pratar han lugnt till tjejerna.
"Som en zombiefilm säger du? Ja jag hoppas inte de som slåss ner reser sig och följer med anfallarna." säger Rutger med ett leende på läpparna.

"Men hur är situationen utanför? Kanske ska vi försöka smita ut genom branddörren och ta oss ifrån skolan? Verkade det som att de var på droger eller liknande? Ja, det är ju i alla fall bra att ni kom ifrån dem, hoppas de flesta gör det. Jag förstår inte varför man oprovocerat skulle anfalla skolan bara sådär. Men tur ändå att ni kom undan med ett rivsår."
Rutger talar hela tiden lugnt till tjejerna för att försöka hjälpa dem att lugna ner sig.

Jesper

Sigurd får ett förbryllat uttryck men börjar springa tillbaka.
När det bara är ett tjugotal meter kvar snubblar Sigurd till och hamnar på knäna.
Det blir nu ganska uppenbart för Jesper att Sigurd inte kommer hinna in innan de två andra kommer ikapp honom.

Lunde

Tjejen verkar vakna mer och mer till liv. Med ett ryck vrider hon huvudet och kollar direkt mot Lunde, plötsligt börjar hon skrika och spotta frenetisk, hon sträcker armarna mot Lunde i ett försök att få ett grepp runt halsen, bilbältet hindrar henne dock att nå hela vägen fram.
Lunde får en mindre chock och kliver ett par steg tillbaka, i ögonvrån ser Lunde hur kvinnan som satt på passagerarsidan otroligt har rest sig.
Med en bakåtvriden axel och ett haltande ben rör hon sig mot bilen.

Vi, vi måste gå, något är fel här! säger Frida skräckslaget

Nicola och Mikael

[Ni är nu två spelare så ni behöver inte alltid vänta på mina uppdateringar utan kan konversera och liknande med varandra]

Mikael som har hållt sig lite i bakgrunden när all galenskap har skett på gymmet, kliver nu fram till Nicola, som tillsammans med en annan man som Mikael har lärt känna som Patrik fått galningen på rygg.

"Knarkaren" eller vad han nu är ligger på rygg och vrider sig frenetiskt han försöker ständigt lyfta nacken och försöka bita.
Efter många försök och lite klantighet av Patrik lyckas mannen bita Patrik i höger handled.
Förargad backar Patrik bak
Hämta bandage! skriker han åt Mikael
Nicola tar ett nytt grepp om "knarkaren" och håller fast honom hårt, antagligen bättre att göra det själv tänker hon.
Någonting rör sig utanför fönstret vilket får Nicola att vrida huvudet och kolla ut.
Utanför fönstret springer och går flertalet runt som verkar lida av samma sak som mannen under Nicola.
En av dem springer fram galet mot fönstret och börja slå frenetiskt, små sprickor i fönstret börjar komma fram.

Rutger

Medans Rutger väntar på att datorn ska vakna upp börjar brandlarmet i skolan tjuta, i samma veva täcks glasrutan i dörren där Hanna och Jennie klev in ifrån av en elev i trean helt blodig och skrikandes.
Han slår och sparkar allt han kan mot dörren.
Tjejerna reser sig snabbt upp.
Vi måste härifrån nu Rutger! säger Hanna panikslaget.
Jennie vägrar vänta och springer ut genom den andra dörren.

Anchorman said:
Jesper

Sigurd får ett förbryllat uttryck men börjar springa tillbaka.
När det bara är ett tjugotal meter kvar snubblar Sigurd till och hamnar på knäna.
Det blir nu ganska uppenbart för Jesper att Sigurd inte kommer hinna in innan de två andra kommer ikapp honom.

"Helvete!"

Jesper vänder sig in till verkstaden och skriker in till de andra: "HJÄLP! Sigurd är i fara!"

Han drar sedan sin kniv och börjar springa mot Sigurd för att hjälpa honom upp.

"Upp med dig Sigurd! Ta dig in i verkstan! Fort!"

Jesper springer allt vad han orkar mot Sigurd i hopp om att få den gamle mannen på fötter och iväg mot verkstaden innan de två personerna når fram.

Rutger

Anchorman said:
Rutger

Medans Rutger väntar på att datorn ska vakna upp börjar brandlarmet i skolan tjuta, i samma veva täcks glasrutan i dörren där Hanna och Jennie klev in ifrån av en elev i trean helt blodig och skrikandes.
Han slår och sparkar allt han kan mot dörren.
Tjejerna reser sig snabbt upp.
Vi måste härifrån nu Rutger! säger Hanna panikslaget.
Jennie vägrar vänta och springer ut genom den andra dörren.

Skit, Rutger slänger ner datorn så den får fortsätta ladda, han plockar rören tillbaka i behållaren men låter det som han har smällt i dem vara kvar med korkarna på. Snabbt slänger han brännaren i ytterfacket av ryggsäcken och slangen håller han framför sig, men inte innan han plockar upp sin sprejflaska. Visst, han tänker kanske inte tända eld på någon men kan vara avskräckande för han har ingen aning om vad som händer. Så "beväpnad" med en provisorisk eldkastare, rör med kaliumklorat och gummibjörnar har han nu en ryggsäck på ryggen och springer efter tjejerna. Dock välter han ett skåp med oanvända provrör och liknande för dörren. Visst, det gör lite ont att förstöra skolmaterial men den där eleven verkar galen och han vill inte ha honom efter sig.

"Hanna, ta med bransläckaren vid dörren så rör vi oss efter Jennie, det är bäst om vi håller ihop så vi får skynda efter henne och försöka komma någonstans där vi är säkra."

Bengt

På Cidervägen som ligger i östra Bergsfors ligger husen tätt, envåningshus och tvåvåningshus samsas om varandra, även ett och annat dubbelhus ligger här. Här är stämmningen mellan grannarna ganska god och stämmningen är bra, mestadels bor här barnfamiljer och äldre.

På baksidan av Cidervägen 12 står Bengt Agren och försöker få igång en gräsklippare, kanske blir det den sista klippningen som behövs göras i år.
Grannen Leif kikar över häcken och skrattar lite lätt. ”Dags för en ny kanske” säger han lite arrogant.
Bengt ignorerar honom som så många gånger förut.
Mobilen ringer och efter lite fumlande så svarar Bengt.
”Bengt Agren”
”Tjenare farsan, det är Lars. Blivit lite ändringar i schemat så jag har en timme över här i Bergsfors kom ner så tar vi en kaffe på stationen, jag bjuder.”
Innan Bengt hinner svara hörs ett högt skrik ifrån huset mittemot. Både Bengt och Leif ser förbryllade ut.
Han heter Bengt Ågren, inte Bengt Agren! :gremwink:
- Jag måste kolla en sak med grannen, säger Bengt lite förvirrat i telefonen, jag hör av mig.
Han lyckas lägga på luren till slut och tänker inombords "det borde inte heta smartphone, det borde heta dumbphone". Yngsta dottern köpte alltid nymodigheter i julklappar och liknande. Det var inte så att Bengt inte gillade att lära sig nya saker, han lät bara helst bli när det inte behövdes.

Bengt vände sig mot Leif. En i grannkvarteret hade haft inbrott förra veckan och alla i området hade pratat om grannsamverkan sedan dess.
(B) Kom, vi går och ser vad som hänt.
(L) Det verkade komma från familjen Nilssons hus.
De började gå över gatan.
(L) Vafan, deras dörr står öppen. Dom som är sådana pedanter skulle aldrig lämna den så!
(B) Jag ser. Vi går till dörren.
Väl framme så ropar Leif in genom dörren.
(L) Inger! Börje! Är ni där?!
Bengt noterar något på trappan. Det ser ut som några droppar blod.

Anchorman said:
Nicola och Mikael

[Ni är nu två spelare så ni behöver inte alltid vänta på mina uppdateringar utan kan konversera och liknande med varandra]

Mikael som har hållt sig lite i bakgrunden när all galenskap har skett på gymmet, kliver nu fram till Nicola, som tillsammans med en annan man som Mikael har lärt känna som Patrik fått galningen på rygg.

"Knarkaren" eller vad han nu är ligger på rygg och vrider sig frenetiskt han försöker ständigt lyfta nacken och försöka bita.
Efter många försök och lite klantighet av Patrik lyckas mannen bita Patrik i höger handled.
Förargad backar Patrik bak
Hämta bandage! skriker han åt Mikael
Nicola tar ett nytt grepp om "knarkaren" och håller fast honom hårt, antagligen bättre att göra det själv tänker hon.
Någonting rör sig utanför fönstret vilket får Nicola att vrida huvudet och kolla ut.
Utanför fönstret springer och går flertalet runt som verkar lida av samma sak som mannen under Nicola.
En av dem springer fram galet mot fönstret och börja slå frenetiskt, små sprickor i fönstret börjar komma fram.
"...Tror ni det är nån sorts masspsykos..?" Nicolas röst är lite skakig, och hennes blick skiftar från galningen utanför dörren till mannen vid hennes fötter, och åter till gatan utanför. Så drar hon sakta slutsatser kring deras nuvarande belägenhet. "Linda, lås dörren!" Hennes röst är gäll, mer desperat än hon tänkt sig men Linda inser snabbt allvaret. Hon krafsar åt sig nyckelknippan bakom disken och springer fram till dörren. "Vi måste binda den här med nåt!" Nicola riktar sig till Mikael och Patrik men ser dem upptagna och vänder sig då snabbt till Linda istället som precis fått fatt på rätt nyckel och vridit om. Linda snurrar runt för att med vitt uppspärrade ögon stirra tillbaks på Nicola, adrenalinet bubblar i henne. Hon nickar hastigt och rusar in i gymnastiksalen. Hon är snart tillbaks med ett hopprep och de börjar försöka säkra knarkaren genom att bakbinda denne.

Jesper

Fortfarande i chockat och förvirrat tillstånd över allt som händer och vad han har hört på radion springer Jesper med full fart mot Sigurd.
Sigurd som nu lyckats ta sig upp på fötterna förstår att något underligt pågår och vänder sig om.
När han får syn på de två galningar som nu är påväg mot honom ramlar han nästan ner igen, men han tar istället kontrollen och ställer sig redo för att slänga sin kraftiga arm i ett slag.
Första slaget träffar rätt i nyllet på den första och med farten av hans springande och Sigurd slag faller han med kraft bakåt och slår huvudet i marken.
Den andra tacklar dock ner Sigurd som hamnar på rygg.
Nu är Jesper framme med kniven i hand.

Rutger

Med välpackad väska ger sig Rutger och Hanna iväg efter Jennie.
Korridoren dem kommer in i leder till en nödutgång som leder ut ur skolan, även ett soprum och vaktmästarens rum ligger längs den här korridoren.
Jennie står upptryckt mot en vägg med vaktmästaren händer runt axlarna, hon gör sig bästa för att hålla honom borta men det hjälper föga vaktmästaren kommer nära och biter Jennie rätt i halsen, blod sprutar upp mot väggen bakom henne.
Med ett skrik faller Jennie ihop på golvet.
Vaktmästaren vänder sig med blodig mun och galen blick mot Rutger och Hanna.

Bengt

Bengt och Leif går med försiktiga steg in i huset, med skriket och blodet dem såg verkar det helt klart som att något inte står rätt till.
Leif plockar upp en metalljustake som stod på en byrå alldeles innanför dörren.
Bengt höjer lite lätt på ögonbrynen.
Man vet aldrig säger Leif tyst
Blodspår leder upp för trappan, med tysta steg går dem två gubbarna upp.
OVanför trappan ligger grannfrun med ansiktet neråt, blod ligger i en pöl runt omkring henne, hon verkar till synes livlös.
Börje står upp ett par meter bakom henne blodig från topp till tå, han har vad som ser ut som en kökskniv intryckt i höger axel.
Sakta rör han sig mot Leif och Bengt

Lunde

Tjejen verkar vakna mer och mer till liv. Med ett ryck vrider hon huvudet och kollar direkt mot Lunde, plötsligt börjar hon skrika och spotta frenetisk, hon sträcker armarna mot Lunde i ett försök att få ett grepp runt halsen, bilbältet hindrar henne dock att nå hela vägen fram.
Lunde får en mindre chock och kliver ett par steg tillbaka, i ögonvrån ser Lunde hur kvinnan som satt på passagerarsidan otroligt har rest sig.
Med en bakåtvriden axel och ett haltande ben rör hon sig mot bilen.

Vi, vi måste gå, något är fel här! säger Frida skräckslaget

Lunde rycket åt sig telefonen och skjuter Frida framför sig in i cafeét.
"Det är nog bäst att ni skickar polisen också, det är något som inte stämmer."
Inne i cafeét uppmanar Lunde Frida att låsa dörren och tittar ut på gatan utanför.
"Vi stannar här tills polisen kommer. Jag ska bara ringa min morbror."
Lunde slår numret till Morgan och väntar nervöst på att signalerna ska gå fram.

Mikael (Lollo):
Jag hämtar förband i gymmet. Jag tar med brandsläckaren också. "Öh tjejen (till Nicola) Vi kanske ska dänga till den där killen med den här (brandsläckaren)? Så att han lugnar sig lite. Jag lägger förband på Patrik. "Shit mannen. He got You good" säger jag till Patrik med ett osäkert leende och försöker låta som att jag har mitt shit together.

När jag är klar går jag mot fönstret med brandsläckaren. "Faan det här är bara...Det här är bara såå sjukt" Jag tar upp mobilen för att ringa en kompis på lokal-TV, men ändrar mig och börjar filma istället. För att få med det upprepar jag "Faan det här är bara...Det här är bara såå sjukt"

Anchorman said:
Lenny

Den blodige mannen kliver upp på motorhuven och därifrån slänger sig rätt på Lenny som helt oförberett åker ner i marken med ett rejält duns.
Lenny sätter defensivt upp sina armar och lyckas om än lite krångligt att ta sig upp. Mannen är gammal och inte särskilt stark, men verkar otroligt bestämd i att göra vad det nu är han försöker göra, han rör sig mot Lenny ytterligare en gång.
"För fan!" utbrister Lenny medan han sakta backar åt vänster, med ett mål i tanken. Dyka in i bilen och dra fort som fan.
Mannen följer efter Lenny, som börjat gå runt bilen, noga med följa mannen med blicken. Garden är fortfarande uppe och aktiv.
Väl på förarsidan av bilen, sänker Lenny snabbt garden för att öppna förardörren och snabbt kliva in, stänga förardörren och starta bilen.
Bilen startar motvilligt, med bilen startar även radion, Lenny kastar en snabb blick på mannen innan han lägger i en växel och får bilen i rörelse.
Höger framdörr stänger sig lätt när bilen tuggar igång och rör sig framåt.

Lenny vrider upp ljudet på radion, som är inställd på "Smash FM 105,6" innan han tar fram ett cigarett-paket som ligger i mitt-konsolen på bilen och tänder denna.
Lenny navigerar bilen in mot centrum, med mannen i tankarna tillsammans med att han måste skaffa flera cigaretter.

Nicola kastar en irriterad blick mot Mikaels ryggtavla framför fönstret, precis som hon med Lindas hjälp lyckas säkra händerna bakom ryggen på knarkaren. Det är en klättrarknop, den typen kan hon knyta sedan hon tagit klättrarcertifikatet. Zombie-knarkaren är ordentligt fastgjord till händer och fötter och kan mest bara ligga och morra.
"Du," säger Nicola mot Mikael där han står och filmar, "du kanske ska backa lite..."

Jimmy

På andra våningen av tre står Jimmy lutad mot räcket bakom sig i väntan på att celldörren ska öppnas, bredvid honom på båda sidor står intagna i väntan på samma sak. Bakom honom är det så klassiska utrymmet som täcker ifrån golvet hela vägen upp till taket, antagligen mestadels till för att en vakt kan stå på bottenvåningen och se alla celler.
”Dörrarna öppnas” Hörs en röst ropa, dörrarna glider sen upp.
Jimmy kliver in i sin cell, lunchen var ingen höjdare, det är den sällan men den går ner.
Jimmy sätter sig ner och slår på teven, eftermiddagstv är oftast inte något att ha, speciellt inte på dem få kanaler som är tillgängliga att kolla på.
Plötsligt inser Jimmy att celldörren fortfarande är öppen, dem brukar vanligtvis stängas direkt efter de intagna går in.
En vakt springer snabbt förbi utanför dörren tätt följd av en till, plötsligt ramlar en av dem rakt in i Jimmys cell, hans batong rullar iväg nån halvmeter in i cellen. Ifrån halsen rinner det en stor ström av blod, vakten grabbar halsen med båda händerna och försöker stoppa blödningen.

Jimmy tittar på honom, fryser till i några sekunder, en miljard tankar strömmar genom hans huvud. Vaktens försök till att andas blir till hostningar. Jimmy tittar på honom, Anders, plit fittan hette Anders. Blodpölen rinner ut över golvet och börjar närma sig Jimmys bruna KVV-tofflor. Han funderar snabbt om han ska försöka hålla igen såret, med hans blod på händerna hade han fått skulden för vad boggdans grabbar har gjort. För om det är någon som har gjort det här är det dom. Han tar ett stort kliv över honom ut i gången och ropar lojt. "Jag tror Anders har skurit sig"...

Anchorman said:
Jesper

Fortfarande i chockat och förvirrat tillstånd över allt som händer och vad han har hört på radion springer Jesper med full fart mot Sigurd.
Sigurd som nu lyckats ta sig upp på fötterna förstår att något underligt pågår och vänder sig om.
När han får syn på de två galningar som nu är påväg mot honom ramlar han nästan ner igen, men han tar istället kontrollen och ställer sig redo för att slänga sin kraftiga arm i ett slag.
Första slaget träffar rätt i nyllet på den första och med farten av hans springande och Sigurd slag faller han med kraft bakåt och slår huvudet i marken.
Den andra tacklar dock ner Sigurd som hamnar på rygg.
Nu är Jesper framme med kniven i hand.

Med den ena galningen sänkt känner Jesper att situationen är något mindre hotfull. Han känner att ett knivmord kanske inte är högst upp på sin "100 saker du måste göra" lista, utan tar lite extra sats och lägger all kraft han har på att tackla den kvarvarande knäppgöken rakt i bröstet.

Rutger

Anchorman said:
Rutger

Med välpackad väska ger sig Rutger och Hanna iväg efter Jennie.
Korridoren dem kommer in i leder till en nödutgång som leder ut ur skolan, även ett soprum och vaktmästarens rum ligger längs den här korridoren.
Jennie står upptryckt mot en vägg med vaktmästaren händer runt axlarna, hon gör sig bästa för att hålla honom borta men det hjälper föga vaktmästaren kommer nära och biter Jennie rätt i halsen, blod sprutar upp mot väggen bakom henne.
Med ett skrik faller Jennie ihop på golvet.
Vaktmästaren vänder sig med blodig mun och galen blick mot Rutger och Hanna.

Riktig Zombiefilm var det verkligen, tänker Rutger när han ser scenen framför sig, för inget annat skulle kunna göra så att Janne skulle göra det han just hade gjort. Han tittar snabbt på Jennies livlösa kropp, hennes ansikte är vridet i fasa, hennes ögon är klara som kristall och bara stirrar rakt ut i tomma intet samtidigt som blodet sipprar sakta ut ur hennes hals.
Rutger mumlar något ohörbart. Han motar in Hanna mot väggen samtidigt som han sparkar Janne över Jennies kropp och han faller ner. Han ser i ögonen på honom att det där inte den Janne han känner samtidigt som han motar in Hanna i vaktmästarens rum. För en gångs skull är han glad över att nödutgången går genom arbetsrummet för det ger en till skyddande dörr. När väl Hanna är inne i rummet vänder sig Rutger snabbt om och använder sin provisoriska eldkastare på högen som ligger där. Sakta faller tårarna ner för kinderna samtidigt som elden flammar tag i dem båda, men han vet att ingen av dem skulle vilja skada någon på skolan och detta verkar vara det säkraste han kan göra. Sedan går han in i vaktmästarens kontor och stänger dörren genom att luta sig mot den samtidigt som han torkar kinderna med högerarmen. Han låser den och stoppar Hanna som vill försöka få med sig Jennie, som tur är verkar hon inte sett vad han just gjorde. Men hon har rätt mycket annat att tänka på.

Skit, de måste härifrån. Han letar reda lite snabbt på tejp och tejpar fast ett par av gummibjörnarna han har på rören och stänger sedan försiktig lådan med provrören. Som tur är är det en vadderad låda gjord för att kunna bära flaskor utan att de ska gå sönder. Sedan tar han tag i Hannas hand och leder henne ut ur skolans källare, upp för trappan som leder till en dörr på baksidan av skolgården. Tårarna rinner ner för hennes kinder hela vägen men hon tvingar sig själv att vara tyst då hon inser att det bästa de kan göra är att försöka hålla sig gömda.

Rutger öppnar försiktigt dörren ut mot bakgården och ser sig omkring så försiktigt han kan.

Mikael (Lollo):

Mikael slutar filma, backar ett par steg och drar ut sprinten ur brandsläckaren (av typ skumsläckare). "Men vad är det som händer? Nån ny drog eller? De verkar inte bli superstarka av det i alla fall" tillägger han med en blick på den bundna killen som just fått spö av en tjej. "Alltså du är ju superfit men..."

Elfsborg-piken.. love it Ursäkta min inaktivitet, jobba och idag sportquiz samt att jag inte fattade att spelet låg i en annan tråd än anmälningstråden! xD skall bättra mig!
Erdan

Erdan går in till köket för att se vad som hänt. Han tänker att modern och sonen löser det på något sätt. Det var ju trots allt Pappa Abbas restaurant så han kände sig tvungen att kolla upp vad som hände i köket.

Iskaral said:
Mikael (Lollo):

Mikael slutar filma, backar ett par steg och drar ut sprinten ur brandsläckaren (av typ skumsläckare). "Men vad är det som händer? Nån ny drog eller? De verkar inte bli superstarka av det i alla fall" tillägger han med en blick på den bundna killen som just fått spö av en tjej. "Alltså du är ju superfit men..."
Nicola kastar en snabb blick på Mikael och snörper omedvetet på munnen. "Snyggt." Säger hon avmätt och fortsätter, "Komplimang och förolämpning på samma gång. Riktigt vasst."

Lunde

Väl inne i caféet står alla chockade och stirrar ut, synen dem alla ser är totalt obegriplig.
Tjejen som satt i baksätet sitter fortfarande fast i bältet och verkar inte förstå hur hon tar sig loss, i klädbutiken har den haltande kvinnan brottat ner och bitit stora bett i en av de butiksanställda, kvinnan har sedan rest sig upp och verkar ha blivit en likadan som dem andra.
Ytterligare fyra har kommit gående och alla har nu sammlats utanför.
Vi måste härifrån! skriker en äldre man
Nej, vi barrikerar oss och väntar på hjälp svarar en annan
Lunde ser hur Frida storgråter, hon känner själv att det är nästan omöjligt att hålla tillbaka gråten.
Vad är det som händer?

Lenny

På radion är det ingen musik, bara djen som ständigt pratar.
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.
Plocka upp vapen och barrikera er, för det här är något helt sjukt

[Skriv gärna vart du är påväg, vart i centrum, vad ska du göra där?]

Jimmy

När Jimmy kliver ut på catwalken möts han av en minst sagt skrämmande syn. Ytterligare en vakt ligger bara några meter till höger även denna blodig. Ovan honom står fången som hade cellen bredvid, hans uttryck och utseende är dock helt annorlunda mot vad det brukar vara, hans ansikte är blodigt och Jimmy kan nästan svära på att han har ändrat ögonfärg.
Höga skrik hörs och bråk verkar utbryta lite överallt.
Innan Jimmy hinner fundera mer på saken ser han att vakten med det vidriga såret i halsen har rest sig upp.

Jesper

Med en ordentlig tackling flyger galningen iväg, dock lyckas galningen få tag i Jespers ena handled och drar med honom ner.
Jesper flyger med huvudet före och han känner hur ögonbrynet knäcks och hur blodet börjar forsa ut.
Jesper syn blir suddig och hörseln försvinner till och från. Han tror sig dock utskilja Axel med en hammare i näven, nästa märker han hur han blir släpad i armhålorna in tillbaka verkstaden. Väl där blir han satt på en stol, synen och hörseln börjar komma tillbaka men hela ansiktet är blodigt efter det spruckna ögonbrynet.

Rutger

Rutger och Hanna öppnar försiktigt dörren som leder ut till baksidan av skolgården. Intill väggen står Rutgers cykel. Parkeringen ligger ungefär 150m rakt fram kanske bättre att satsa på att kunna "låna" en bil av någon annan, då en cykel känns ganska riskfylld just nu.
Vägen dit dock är allt annat en enkel, ett tiotal människor springer runt som yra höns med lika många av "dem galna" efter sig.
Hanna drar en djup suck och vänder sig till Rutger
Va fan ska vi göra? säger hon men en hopplöshet i rösten

Erdan

Väl inne i köket möts Erdan av en märklig syn, diskaren George står med en stekpanna i höger näve han står redo i attackposition.
Han flög på mig ifrån ingenstans, men jag lyckades stänga in honom i walk in kylen! Men den jäveln han bita mig i armen först. George flåsar tungt
Gömt bakom spisen står en av servitörerna ihopkrymt
Steve som följde efter in står med ett förvånat uttryck.
Öööh va? är allt Steve lyckas få fram

Nicola och Mikael

Patrik som har fått sin arm bandagerad börjar plötsligt grymta och flänga sina armar vilt omkring sig, han plockar upp en hantel och kastar den flera meter samt slår frenetiskt mot en av gymmaskinerna. Plötsligt skriker han med huvudet vänt mot taket, direkt efter det vänder han sig mot en av de andra gymmarna och flyger på honom helt oprovocerat. Samtidigt lyckas mannen utanför fönstret krossa rutan och slänga sig in.

Mikael lyckas med nöd och näppe vrida sig ur mannens första anfall.
Nicola som ändå är van att hantera hot och slagsmål situationer sitter helt förbryllad och chockad.
Mannen under henne kommer i alla fall inte gå någonstans, men det verkar som om dem alla kommer ha större problem att tänka på nu.

Erdan

Väl inne i köket möts Erdan av en märklig syn, diskaren George står med en stekpanna i höger näve han står redo i attackposition.
Han flög på mig ifrån ingenstans, men jag lyckades stänga in honom i walk in kylen! Men den jäveln han bita mig i armen först. George flåsar tungt
Gömt bakom spisen står en av servitörerna ihopkrymt
Steve som följde efter in står med ett förvånat uttryck.
Öööh va? är allt Steve lyckas få fram

Erdan

Erdan ber Steve att ta fram förstahjälpenkitet som finns någonstans i köket för att se om Georges mest akuta sår. Erdan frågar samtidigt killen som attackerade George; Vafan handlar dehär om?

Anchorman said:
Jesper

Med en ordentlig tackling flyger galningen iväg, dock lyckas galningen få tag i Jespers ena handled och drar med honom ner.
Jesper flyger med huvudet före och han känner hur ögonbrynet knäcks och hur blodet börjar forsa ut.
Jesper syn blir suddig och hörseln försvinner till och från. Han tror sig dock utskilja Axel med en hammare i näven, nästa märker han hur han blir släpad i armhålorna in tillbaka verkstaden. Väl där blir han satt på en stol, synen och hörseln börjar komma tillbaka men hela ansiktet är blodigt efter det spruckna ögonbrynet.

Jesper torkar blodet ur ansiktet så gått det går, och känmer när han gör det att en rätt skaplig flik har fläkts upp vid hans vänstra ögonbryn.

"Helvetes jävla pissfitta!" Svär han när han av misstag stryker ett grusigt finger rakt genom såret. En ny fors med blod öppnar upp och rinner ner i Jespers ögon.

"Åh, men sitt still din jävla ärthjärna." Hör han Axel säga. Jesper känner ett tryckförband läggas direkt på såret. "Håll i det där. Tryck hårt."
Jesper gör som han blir tillsagd, och under tiden får han ansiktet torkat med en blöt, men tyvärr rätt kall handduk.

"Så, ställ dig upp, gå in i omklädningsrummet och sätt dig i duschen så kommer jag alldeles strax och lägger om såret."

Axel lyfter upp Jesper ur stolen och knuffar Jesper lite försiktigt mot omklädningsrummet.

"M-men Sigurd?"

Jimmy

När Jimmy kliver ut på catwalken möts han av en minst sagt skrämmande syn. Ytterligare en vakt ligger bara några meter till höger även denna blodig. Ovan honom står fången som hade cellen bredvid, hans uttryck och utseende är dock helt annorlunda mot vad det brukar vara, hans ansikte är blodigt och Jimmy kan nästan svära på att han har ändrat ögonfärg.
Höga skrik hörs och bråk verkar utbryta lite överallt.
Innan Jimmy hinner fundera mer på saken ser han att vakten med det vidriga såret i halsen har rest sig upp.

"DU GER FAN I MIG! FATTAR DU DET?!" ropar Jimmy till vakten som går hasande emot honom. Pliten reagerar inte på orden utan börjar stöna och fräsa och med snabba ryckningar tar han sig upp. Det är uppenbart att om inte Jimmy gör något så kommer han bli nästa tuggleksak. Han tar av sig tofflorna och tar dom i handen och börjar springa ner för catwalken. Hela tiden sökande med blicken efter fler.

Lunde
Väl inne i caféet står alla chockade och stirrar ut, synen dem alla ser är totalt obegriplig.
Tjejen som satt i baksätet sitter fortfarande fast i bältet och verkar inte förstå hur hon tar sig loss, i klädbutiken har den haltande kvinnan brottat ner och bitit stora bett i en av de butiksanställda, kvinnan har sedan rest sig upp och verkar ha blivit en likadan som dem andra.
Ytterligare fyra har kommit gående och alla har nu sammlats utanför.
Vi måste härifrån! skriker en äldre man
Nej, vi barrikerar oss och väntar på hjälp svarar en annan
Lunde ser hur Frida storgråter, hon känner själv att det är nästan omöjligt att hålla tillbaka gråten.
Vad är det som händer

Lunde lyssnar med växande panik på telefonsignalerna, ingen svarar hos Morgan. Hon vandrar av och an på golvet och slänger vilda blickar ut genom fönstret, sväljer gråten och stoppar ner telefonen i fickan igen.
Hon går fram till Frida, skakar om henne lite.
"Frida, se till att alla håller sig lugna, gå in i de inre rummen så ni inte syns."
"Vad då?" Hulkar Frida. "Vad ska du göra?"
"Jag..." Lunde drar ett djupt andetag. "Jag måste till Morgan. Lås efter mig."
Lunde och Frida går till caféets bakdörr, Lunde smiter ut och står tryckt mot väggen några ögonblick. Låset klickar till. Hon börjar springa längs gatan, tillbaka mot Morgans.

[Edit: Missade att det stod folk utanför. Tar bakdörren istället ju! :gremsmile: Bring 'em on!]

Mikael (Lollo):

Mikael kan inte tro sina ögon när killen slår in fönstret och angriper honom. Tack och lov kickar zumbaträningen in och han vrider sig undan attacken med ett smidigt danssteg. Mikael riktar munstycket mot fönsterkillen och tömmer hela brandsläckaren över honom. Sedan tar han brandsläckaren i båda händerna och stöter med den mot huvudet på honom.

Erdan

Steve som håller på att lägga om såret tittar lite förbryllat mot Erdan
Han hör dig nog inte så bra igenom kyldörren... säger han lite nedlåtande
Bråket inne i restaurangen verkar eskalera mer och mer, och en snabb titt visar att det är fler inblandade nu än vad det var tidigare.
George börjar vrida sig kraftigt och lägger en rejäl spya på golvet framför sig, han kastar stekpannan med rejäl kraft in i väggen och flyger sedan på Steve och trycker upp han mot väggen.

Jesper

Jesper som fortfarande är aningen snurrig möts av ett bekant ansikte.
Det krävs mer än så för att sänka mig! säger Sigurd med brandyxan liggandes över ena Axeln.
In och plåstra om dig nu, så ska vi barrikadera det här ställer, källarfönsterna är ju inte stora men det finns säkert nån jävel som kan smita in där.

Rösten på radion fortsätter prata:
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies, överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.

[Hur ser resten av byggnaden ut? Jag vet att det ligger en halv våning under marken så jag antar att det är saker som ligger ovanför?]

Jimmy

[Skrev en fråga till dig i off-topic svara gärna]

Med snabba steg springer Jimmy längs med catwalken, vid ett par tillfällen får han hoppa över kroppar som ligger i vägen.
Plötsligt blir han stoppad av en hand i bröstet.
Tro mig, du vill inte gå åt det hållet! säger mannen som stoppat honom.
Du kommer aldrig ta dig fram till trappan, vi får klättra ner och vi får klättra snabbt.
Mannen som Jimmy bara sett ett par gånger gånger slänger sig över räcket och börjar klättra ner.
Skynda dig för fan!

Lunde

[Tänkte också på det när jag läste det först, bra självförtroende att hoppa ut bland massa zombies. Vart bor Morgan, skriv gärna så jag vet vart du är påväg.]

Lunde tar ett par djupa andetag och försöker lugna ner sig.
Hon har kommit ut bakom caféet i en gränd, ett par soptunnor står här men inte mycket mer. Gränden verkar tom åt båda håll, ena vägen leder ut till framsidan av caféet. Andra hållet ska leda ut till nästa gata där en mataffär och ett parkeringshus för centrum ligger.
Om inget har ändrats sedan sist hon var här givetvis.

Jimmy

[Skrev en fråga till dig i off-topic svara gärna]

Med snabba steg springer Jimmy längs med catwalken, vid ett par tillfällen får han hoppa över kroppar som ligger i vägen.
Plötsligt blir han stoppad av en hand i bröstet.
Tro mig, du vill inte gå åt det hållet! säger mannen som stoppat honom.
Du kommer aldrig ta dig fram till trappan, vi får klättra ner och vi får klättra snabbt.
Mannen som Jimmy bara sett ett par gånger gånger slänger sig över räcket och börjar klättra ner.
Skynda dig för fan!
Jimmy tar sig snabbt ner för sidan och håller vid ett par tillfällen på att tappa greppet. Tillslut tvingas han hoppa den sista biten ner och han landar rakt på de klarröda bordet i matsalen. I matsalen ser det tomt ut och Jimmy tittar förbryllat på sin räddare. Jimmy:

Vad fan är det för jävla ful-tjack folk har tagit, jag behöver något att skydda mig med.
Dörren till köket står på vid gavel, Jimmmy tar sig snabbt in och sliter åt sig den största kniven som finns där inne och tar sig snabbt ut till mannen igen.

Anchorman said:
Nicola och Mikael

Patrik som har fått sin arm bandagerad börjar plötsligt grymta och flänga sina armar vilt omkring sig, han plockar upp en hantel och kastar den flera meter samt slår frenetiskt mot en av gymmaskinerna. Plötsligt skriker han med huvudet vänt mot taket, direkt efter det vänder han sig mot en av de andra gymmarna och flyger på honom helt oprovocerat. Samtidigt lyckas mannen utanför fönstret krossa rutan och slänga sig in.

Mikael lyckas med nöd och näppe vrida sig ur mannens första anfall.
Nicola som ändå är van att hantera hot och slagsmål situationer sitter helt förbryllad och chockad.
Mannen under henne kommer i alla fall inte gå någonstans, men det verkar som om dem alla kommer ha större problem att tänka på nu.
Nicola sitter alltså helt förbryllad och chockad ett par ögonblick medan filmer som 28 dagar rusar genom huvudet på henne och tankar som 'Det kan inte stämma, eller kan det det?' krigar mot varandra. Så drar hon sig själv på fötter och kastar ett snabbt ögonkast mot Linda. Hon söker någon sorts samförstånd innan hon sätter sig själv i rörelse. Intill receptionen finns avdelningen med fria vikter och Nicola rycker åt sig en skivstång innan hon vänder. Den måste väga minst tio kilo och är otymplig men adrenalinet kombinerat med fem dagar i veckan av hårda gympass gör att den känns nästan som det övningssvärd hon är van vid. För att kunna manövrera i gymmet har hon stången fattad intill kroppen. Medan hon snabbt rör sig mot Mikaels överfallare går hon över detaljerna i huvudet; människor som är galna, förvandlas genom bett, bits, inte kan kommunicera, ger sig inte, verkar inte känna smärta. Det måste vara zombies. Men ändå, hon kan lätt döda en människa med sin skivstång...

När hon når fram till zombien som anfallit Mikael är det som att något klickat på plats i henne. Det här är ju något hon övat inför hela livet. Utan att vara medveten om att hon förberett sig för just detta förrän nu. Hon känner sig plötsligt uppfylld av detta opåverkbara faktum, denna klarhet. Hela hennes liv är en rak stig som leder upp till just detta ögonblick. Övertygelsen uppfyller hennes, kopplar handlingen fri från känslor och yttre intryck. Allt är ett när hon svingar sitt vapen mot zombiens överkropp.

Rutger
Rutger

Rutger och Hanna öppnar försiktigt dörren som leder ut till baksidan av skolgården. Intill väggen står Rutgers cykel. Parkeringen ligger ungefär 150m rakt fram kanske bättre att satsa på att kunna "låna" en bil av någon annan, då en cykel känns ganska riskfylld just nu.
Vägen dit dock är allt annat en enkel, ett tiotal människor springer runt som yra höns med lika många av "dem galna" efter sig.
Hanna drar en djup suck och vänder sig till Rutger
Va fan ska vi göra? säger hon men en hopplöshet i rösten

Rutger tittar ner på Hanna lugnande även om han känner nu när adrenalinet lugnar ner sig lite att det är ganska panikartat.
"Vi får försöka hitta någonstans dit vi kan försöka belägra oss för tillfället. Skolan verkar ha slagits ganska hårt."
Rutger tittar ut och försöker se om Janne har parkerat nära som han brukar, han tänker om det finns någon bil nära med nycklar i så kan det nog vara hans eftersom dels åker han mycket med bilen för att fixa material och liknande och dels är de precis utanför hans verkstad.

Jimmy

Med kniv i hand kommer Jimmy utspringande.
Vad tycker du, vi måste härifrån folk verkar helt galna, se bara där. mannen pekar lite längre bort i matsalen.
Synen är minst sagt förvånade, en vakt slåss mot en annan vakt.
Att vi intagna hoppar på vakter har ju hänt, men det där är bara konstigt. Det är någonting som inte stämmer, detta är inget vanligt upplopp. Vi måste fan härifrån, några förslag?

Nicola och Mikael

Mikael täcker gubben med skummet ifrån släckaren, förblindad var det inga större problem att smälla till honom i huvudet med släckaren och han faller till marken. Ett slag ifrån Nicolas skivstång avslutar jobbet.
Dock verkar det som om fler av de zombieliknande människorna hoppar efter genom fönstret, helt plötsligt är det närmare ett halvt dussin av dem inne i gymmet.

Jimmy

Med kniv i hand kommer Jimmy utspringande.
Vad tycker du, vi måste härifrån folk verkar helt galna, se bara där. mannen pekar lite längre bort i matsalen.
Synen är minst sagt förvånade, en vakt slåss mot en annan vakt.
Att vi intagna hoppar på vakter har ju hänt, men det där är bara konstigt. Det är någonting som inte stämmer, detta är inget vanligt upplopp. Vi måste fan härifrån, några förslag?

Som tur är, detta är ingen fort direkt. Vi tar plitarna och tar oss ut på gården, de har nycklar på sig till dörren, sen är det bara att klättra över muren. Kommer snutarna så är det bara att säga att vi blev anfallna av dom här pundarna. Det måste vara något skit i vattnet. Du tar han till höger. Jag tar den andra.

Plitara som slåss har särat på sig lite och den ryckiga av dom försöker resa sig upp. Jimmy tar upp en stol och börjar jogga mot pliten som reser sig, slänger stolen mot plitens ben, så att han faller omkull och ställer sig sedan hotande över honom och säger

Ge hit nycklarna plit-råtta

Han slänger sedan en snabb blick mot hur det går för den andra killen. Ta honom då!!!

Anchorman said:
Jesper

Jesper som fortfarande är aningen snurrig möts av ett bekant ansikte.
Det krävs mer än så för att sänka mig! säger Sigurd med brandyxan liggandes över ena Axeln.
In och plåstra om dig nu, så ska vi barrikadera det här ställer, källarfönsterna är ju inte stora men det finns säkert nån jävel som kan smita in där.

Rösten på radion fortsätter prata:
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies, överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.

[Hur ser resten av byggnaden ut? Jag vet att det ligger en halv våning under marken så jag antar att det är saker som ligger ovanför.

Jesper nickar åt Sigurd, glad att gubben fortfarande är i livet.

"Bomma överallt, så kan vi ringa upp till karlssons och säga åt dem att stänga porten till gården." Jesper pressar förbandet mot såret i pannan, som har börjat slutat bulta allt för överjävligt.
"Isaks plattjärnssvärd, har vi slängt dem, eller har han fått hållas med sin jävla lek?"
Praktikanten Isak var lajvare, och bara några år yngre än Jesper, men han hade inte riktigt hajjat att egenjobb fick man göra när arbetsdagen var slut.

Axel kommer in på kontoret med en förbandsväska och vad som ser ut som ett sykit för knappar. "Jag tror att han har några kvar, vi kan kolla sen när jag har sett till att du har slutat blöda. Sigurd, ring upp och kolla så grabbarna på karlssons har åkt hem. Sen kan du börja svetsa fast plattjärn på de fönster som behöver. Och ropa om du ser någon. Direkt!"
Han tar Jesper i armen och börjar leda honom in i omklädningsrummet där han raskt börjar ta hand om Jespers sår.

Under tiden ringer Sigurd upp till karlssons, den något större verkstaden. Den fyller byggnadens två övre våningar. De hanterar något större jobb, och har rätt gott om plats. Runt bakdörren in till deras verkstad har de en ca 2.5 meter hög plåtvägg med taggtråd, för att hålla undan alla koppar och verktygstjuvar, och bakom det i en något nedsänkt fyrkantig grop på 25x25 meter har de kontainrar för skrot och skräp, materiallager samt en hög kram för att kunna flytta de tunga balkarna. Själva huset har totalt tre ingångar, en i markplan, en in till Efwerskogs, och en in till Karlssons. Den in till karlssons ligger innanför plåtväggen, och den i markplan leder in i ett trapphus som leder till båda verkstäderna.

Lunde
[Tänkte också på det när jag läste det först, bra självförtroende att hoppa ut bland massa zombies. Vart bor Morgan, skriv gärna så jag vet vart du är påväg.]

Lunde tar ett par djupa andetag och försöker lugna ner sig.
Hon har kommit ut bakom caféet i en gränd, ett par soptunnor står här men inte mycket mer. Gränden verkar tom åt båda håll, ena vägen leder ut till framsidan av caféet. Andra hållet ska leda ut till nästa gata där en mataffär och ett parkeringshus för centrum ligger.
Om inget har ändrats sedan sist hon var här givetvis.

Lunde halvspringer mot mataffären, stannar vid gathörnet och ser sig omkring. Tar sig över vägen och ger sig in på vägen mellan mataffären och parkeringshuset. Morgan bor i ett litet villaområde, Tallbacken, som ligger på andra sidan industirområdet Tallinge. Det är trevligare att gå runt industriområdet men nu har hon bråttom och tänker att det nog går snabbare att gena. Så, hon styr sina steg mot industriområdet. Så snabbt hon vågar med ständiga blickar över axeln. Shit! Skulle haft någon form av tillhygge... vad fan är det som händer? tänker hon.

Anchorman said:
Nicola och Mikael

Mikael täcker gubben med skummet ifrån släckaren, förblindad var det inga större problem att smälla till honom i huvudet med släckaren och han faller till marken. Ett slag ifrån Nicolas skivstång avslutar jobbet.
Dock verkar det som om fler av de zombieliknande människorna hoppar efter genom fönstret, helt plötsligt är det närmare ett halvt dussin av dem inne i gymmet.
Nicola har dragit sig bakåt i samband med att fler zombies börjar försöka ta sig in. Linda har samtidigt öppnat nödutgången som på andra sidan av träningslokalen leder ut till trapphuset. Nicola vänder för att springa ditåt och i förbifarten klappar hon till zombie-patrik i huvudet med sin skivstång när hon passerar denne.

[Detta blir nog sista uppdateringen idag :(]

Rutger

Mycket riktigt står Jannes pickup där, verkar inte som alla klagomål har hjälpt då Janne fortfarande parkerar alldeles bredvid skolan.

Jimmy

Pliten på rygg försöker direkt att resa sig upp, han blir dock hindrad av att få den andre vaktens fot i nyllet upprepade gånger.
Han kommer inte lyssna på någon. Lyssna på mig, vi gillar inte varandra, men kolla runt, alla har blivit galna och vi har större chans att lyckas om vi jobbar tillsammans! Ta hans batong så springer vi ut härifrån fort som fan!

Jesper

Sigurd rusar in till dem andra:
Endast en kvar däruppe, han har låst in sig på kontoret med fullt av dem där öhh ja zombiesarna runt kontoret som bankar för fullt. Han behöver våran hjälp folk, men det lär vara minst tio-femton stycken av dem däruppe.

Lunde

Nästa gata var också fylld med vad det nu är. Lunde lyckas korsa gatan men får en av dem efter sig, den här verkar dock ha förmågan att springa och håller jämna steg med Lunde, kanske till och med knappar in.
Med hjärtat i halsgropen springer Lunde för fullt, Tallbacken ligger flera kilometer bort och det finns ingen chans att Lunde kan hålla det här tempot hela vägen dit.

Jimmy

Pliten på rygg försöker direkt att resa sig upp, han blir dock hindrad av att få den andre vaktens fot i nyllet upprepade gånger.
Han kommer inte lyssna på någon. Lyssna på mig, vi gillar inte varandra, men kolla runt, alla har blivit galna och vi har större chans att lyckas om vi jobbar tillsammans! Ta hans batong så springer vi ut härifrån fort som fan!

Jimmy trycker kniven mot halsen på pliten. Jag ska inte sitta här igen, fattar du det?

Mikael (Lollo):

Jag hänger på fröken svår (Nicola). Om det behövs dunkar jag också på Patrik på vägen ut.

Bengt och Leif går med försiktiga steg in i huset, med skriket och blodet dem såg verkar det helt klart som att något inte står rätt till.
Leif plockar upp en metalljustake som stod på en byrå alldeles innanför dörren.
Bengt höjer lite lätt på ögonbrynen.
Man vet aldrig säger Leif tyst
Blodspår leder upp för trappan, med tysta steg går dem två gubbarna upp.
OVanför trappan ligger grannfrun med ansiktet neråt, blod ligger i en pöl runt omkring henne, hon verkar till synes livlös.
Börje står upp ett par meter bakom henne blodig från topp till tå, han har vad som ser ut som en kökskniv intryckt i höger axel.
Sakta rör han sig mot Leif och Bengt
- Vad i hel..., säger gubbarna i munnen på varandra och tittar snabbt på varandra.
Adrenalinet börjar pumpa på riktigt i Bengt, men hans sjukutbildning triggar igång direkt: den egna säkerheten först, och när du själv är säker så fokusera på att hjälpa. Han lägger en hand på Leifs axel och markerar att de inte ska röra sig framåt mer.

(L) Börje för fan, vad har hänt?! Vem har gjort det här?
Leif börjar vrida på sig och verkar rejält nervös nu.
(L) Är det nån kvar här inne? Svara för fan Börje!
Bengt håller sitt lugn men har tappat tråden. Är det Börje som dödat sin fru som satt kniven i honom när hon försökte försvara sig?
(B) Börje, svara oss. Visa oss att du är kontaktbar! Säg vad du heter och var du bor.
Bengt kollar mot ytterdörren så att de har flyktvägen klar. Det hör åtminstone inga andra ljud i huset så av det att döma finns det inga fler här.

Anchorman said:
Jesper

Sigurd rusar in till dem andra:
Endast en kvar däruppe, han har låst in sig på kontoret med fullt av dem där öhh ja zombiesarna runt kontoret som bankar för fullt. Han behöver våran hjälp folk, men det lär vara minst tio-femton stycken av dem däruppe.

Så snart Jesper har fått sitt sår sytt och rengjort tar han sig ut i verkstaden och hämtar en kofot. Han kan inte låta bli att känna sig som Gordon Freeman där han står med kofoten i högsta hugg, i färd att jaga zombies.

Gallren för fönstren ser ut att kunna hålla alla utom de mest anorektiska inkräktare ute, så Jesper vänder sig till sina kamrater.

"Okej, som det ser ut kan vi tre omöjligt ta alla grabbarna på Karlssons, inte utan att tricksa lite. Hur kan vi sänka allihop i en smäll?" Jesper väger kofoten i handen och önskar att han hade gått någon sorts kampsport.
Axel och Sigurd funderar en stund, och det är Sigurd som öppnar munnen först.

"Tja, vi skulle ju kunna ta gassvetsen och fylla en sopsäck med acetylen och syre? Sen är det bara att släppa upp den i ett snöre och låta den sväva upp till tredje våningen i trapphuset. Smällen borde sänka dem allihop. Det kinkiga blir att antända gasen när den väl är där. Några idéer?"

Jesper ler snett och går till sin bänk, där han drar fram sin elektroniklåda.
"Jag kan nog fixa något. Snabba er med sopsäcken, och se till att varna han där uppe. Vem är det förresten? Är det Pelle Karlsson eller någon av gubbarna?"

Jesper är snabbt i färd med att trixa ihop en manick vars enda funktion är att efter en stund kortsluta sitt lilla litiumbatteri på våldsammast möjliga sätt och fräsa till i en arg explosion av vitglödgade gnistor.

Lunde
Nästa gata var också fylld med vad det nu är. Lunde lyckas korsa gatan men får en av dem efter sig, den här verkar dock ha förmågan att springa och håller jämna steg med Lunde, kanske till och med knappar in.
Med hjärtat i halsgropen springer Lunde för fullt, Tallbacken ligger flera kilometer bort och det finns ingen chans att Lunde kan hålla det här tempot hela vägen dit.

"Shit" Häver Lunde ur sig, hoppar över ett cykelställ och genar genom det lilla grönområdet bakom parkeringshuset. Tre kvarter kvar till industriområdet. Kommer hon bara dit så kanske hon kan skaka av dig den där envisa varelsen. Hon och Morgan var mycket på industriområdet när hon var barn. Hos plåtslagerifirman Allplåt mest, för att beställa nya karossdelar och sånt till bilarna. Hon kastar sig upp på ringleden som skiljer Tallinge från stan och kastar en blick över axlen. Hur ser hennes förföljare ut? Och hur nära är han? Nära! I flykten börjar hon vilt se sig om efter någon form av vapen, vad som helst! Ett armeringsjärn, en gren, vad fan som helst! Hon får ögonen på en gammal rostig kättig som ligger halvt gömd i fjolårsgräset, stannar till det ögonblicket det tar för henne att dra fram den och ser att kättingen är gott och väl en meter lång och lika grov som henens underarm. Det får duga. Springer vidare, över vägen. In på industriområdets södra sida.

Rutger
Rutger

Mycket riktigt står Jannes pickup där, verkar inte som alla klagomål har hjälpt då Janne fortfarande parkerar alldeles bredvid skolan.

Rutger går fram och känner att förardörren är öppen, han leder in Hanna först så hon slipper gå runt bilen då passagerar sidan är mot skolgården. Han börjar leta efter en nyckel men den sitter inte i och inte i facken. Plötsligt dimper den ner, Hanna hittade den under solskärmen. Han tar den, lägger i ettans växel och startar upp bilen. Detta får några zombies uppmärksamhet som börjar röra sig mot dem men de lyckas komma iväg.
"Hanna, vet du någonstans vi skulle kunna bunkra upp oss? Min första tanke är mot villaområdena då de flesta troligen är på jobbet så här dags. Kanske är lite lugnare där just nu då troligen industriområde och sjukhus och liknande har en hel del av dessa galningar bland sig."

Så startdestinationen är villaområdena.
[Fråga, är nyckel i bil för mycket frihet? Känner att jag kan behöva lära mig vart spelreglerna sitter lite :gremsmile: ]

Mikael (Lollo):

Innan jag lämnar lokalen plockar jag upp en stång som ligger på golvet vid lats-maskinen. Den är cirka 4 decimeter lång. Jag slänger ifrån mig den tomma brandsläckaren. "Hey Vänta på mig!"

Iskaral said:
Mikael (Lollo):

Innan jag lämnar lokalen plockar jag upp en stång som ligger på golvet vid lats-maskinen. Den är cirka 4 decimeter lång. Jag slänger ifrån mig den tomma brandsläckaren. "Hey Vänta på mig!"
Nicola:
Linda håller upp dörren åt Mikael medan jag är ute i trappen och kollar så att inga zombies väntar på oss där. Trappan leder ner till någon form av källare samt även upp tre våningar. En glasad men likväl bastant dörr leder ut på parkeringen på baksidan av huset. I det lilla rummet finns dessutom en dörr bakom vilken leder en korridor till byggnadens entré som rymmer två hissar. Våningarna ovan består främst av bostäder.

Jag är framme vid dörren till baksidan och spejar ut där. För tillfället ser det öde ut förutom några bilar och ett gäng cyklar, en stor grön metallcontainer varur bräder och annan bråte sticker upp. Längre bort finns en lastkaj för lastbilar, troligtvis kopplat till den stora matvarubutiken som ligger i byggnaden intill.

Jimmy

Lugn, lugna ner dig för fan! Jag kan ta er härifrån men jag behöver er hjälp, så fort vi kommer utanför portarna så skiljs vi åt, då får alla klara sig själva. plitens blick börjar fara åt alla håll.
En snabb blick får Jimmy att se att ett helt gäng med blodiga kommer gående.
Jag har nyckeln till den där dörren, vi måste dra. Säger han och pekar med handen mot en dörr.

Bengt

Börje verkar inte reagera alls på Bengts försök att kontakta honom, med ett ryck hoppar han fram och grabbar tag i Leif, de båda rullar ner för trappan i ett väldigt tumult. Väl nere lyckas ändå Leif hamna på topp och fatta sin ljusstake och slå ett par hårda slag i huvudet på Börje som säckar ihop.
Leif skriker och tar sig för sin vänstra överarm.
Gah! Jag tror den är bruten! Helvete

Jesper

[Ni är väl fler än tre i verkstaden? Minst fyra har ju nämts iaf, men jag har haft tanken att ni är typ tio st?]

Tror det är deras praktikant de har haft senaste veckan.
Gubbarna börjar fylla upp ballongen och gör sig redo för att skicka upp den.
Here goes nothing säger Sigurd och gör sig redo att släppa ballongen

Lunde

Snubben bakom Lunde verkar ha en oändlig kondition då tempot inte verkar minska det minsta. Andfådd och trött inser Lunde att det inte finns någon chans längre att hon kan springa ifrån honom.
Flåsandes stannar hon upp medans galningen kommer allt närmare.

Rutger

[Läs mitt pm till dig innan du skriver mer]

Jag måste hem, vi åker till centrum, min mamma jobbar på ett gym där. Vi måste hämta henne innan vi gör något annat!

Innan Rutger hinner svara har två zombies hoppat upp på flaket på pickupen, ytterligare en har ställt sig framför motorhuven och rör sig mot förardörren.

Nicola och Mikael

Linda låser dörren ordentligt, några bankande hörs ifrån andra sidan men dörren står fast.
Dem kommer inte komma igen den vägen i alla fall
säger Linda medans hon glider ner med ryggen mot väggen, hon skakar lätt på huvudet.
Jag måste hämta min dotter, hon är allt jag har. Bergsfors gymnasium hon är där, jag måste hämta henne! Linda börjar hyperventilera och vandra fram och tillbaka.

[Tänkte att ni får diskutera vad erat nästa steg är, inga zombies runt omkring er nu, så ni har lite andrum och komma fram till vad ni ska göra. När ni har bestämt er vart ni går så uppdaterar jag.]

Nicola:
"Vi går upp på taket." Innan någon hunnit protestera förklarar jag snabbt. "Vi ser ju enda till skolan därifrån och så får vi en bra överblick också. Det finns bara en dörr säkert. Det kanske går att ta sig från tak till tak, jag vet inte..."

[Vilken tid på året är det?]

Rutger

Rutger

[Läs mitt pm till dig innan du skriver mer]

Jag måste hem, vi åker till centrum, min mamma jobbar på ett gym där. Vi måste hämta henne innan vi gör något annat!

Innan Rutger hinner svara har två zombies hoppat upp på flaket på pickupen, ytterligare en har ställt sig framför motorhuven och rör sig mot förardörren.

"Till Centrum..." Tankarna som rusar genom huvudet är att det måste ju vara fullt av zombies där. Men hinner inte vänta längre. Zombin framför motorhuven tänker han inte så mycket på, han kör över om han måste. Han tittar bakåt och varvar motor så den ska hoppa igång så våldsamt som möjligt och väntar tills de båda står ostadigt, och gasar så fort han kan i hopp om att de ska ramla av.

[Tärningsslag :)]

Jimmy

Lugn, lugna ner dig för fan! Jag kan ta er härifrån men jag behöver er hjälp, så fort vi kommer utanför portarna så skiljs vi åt, då får alla klara sig själva. plitens blick börjar fara åt alla håll.
En snabb blick får Jimmy att se att ett helt gäng med blodiga kommer gående.
Jag har nyckeln till den där dörren, vi måste dra. Säger han och pekar med handen mot en dörr.

De springer ut genom dörren ut till stor gräsmatta. Utsprida gestalter står och tittar lojt omkring sig, tills de får syn på de tre personerna. De börjar röra sig mot dom i faslig tackt. Jimmy springer för allt han kan mot grindarna och sparkar inte dörren till vaktbåset brevid porten. Han skriker till pliten:

Få upp port helvetet då!

Mikael (Lollo)

Jag lägger armen om Linda och vi blir båda lite lugnare av det. "Jag vil inte bli fast uppe på taket. Jag tycker vi fixar en bil och åker till skolan medans det är tomt på gatan. Klart som f-n att vi måste rädda Tessan (Lindas dotter som också går på gymmet)"

Linda säger att hennes bil står en bit upp längs gatan. Hon fumlar i fickorna och hittar sina nycklar.

Jag ser frågande på Nicola...

Anchorman said:
Jesper

[Ni är väl fler än tre i verkstaden? Minst fyra har ju nämts iaf, men jag har haft tanken att ni är typ tio st?]

Tror det är deras praktikant de har haft senaste veckan.
Gubbarna börjar fylla upp ballongen och gör sig redo för att skicka upp den.
Here goes nothing säger Sigurd och gör sig redo att släppa ballongen

"Ållrajjt, anropa och säg åt honom att ta skydd bakom något tungt, och skydda öronen för allt vad han kan, för det här kommer att smälla satan." Sigurd börjar hissa upp ballongen genom trapphuset. Det är inte lång tid kvar innan bomben briserar, och alla nere på verkstaden har på sig hörselskydd.

Jesper sticker ut huvudet en liten stund innan det är tänkt att bomben ska gå av och ropar så högt han kan.

"Hallå! Eld i berget era zombiehelveten! Kom hit bara!"

Och trycker sedan igång timern på fem sekunder.

Nicola:

Jag tittar länge mellan Mikael och Linda, försöker planera i huvudet hur vi ska göra det här på bästa viset. "Har nån av er mobilen med sig?" Jag försöker hålla min ton lugn men kan inte undvika att låta stressad, leder blicken till Linda och lägger samtidigt en hand på hennes axel. Hon hissar förstås darrhänt upp mobilen ur bakfickan. "Ring henne." Säger jag bara kort. "Vi ska fan inte ut på gatan just nu, fattar ni?" Jag ser uppfordrande på dem i tur och ordning, sen vänder jag på klacken och börjar skynda uppför trappan - det är en spiraltrappa av betong och små fönster vätter ut mot baksidan med jämna mellanrum. Varje våning har bara en dörr in till våningsplan med lägenheter så det är relativt isolerat och därför orört av zombies.

Erdan

Steve som håller på att lägga om såret tittar lite förbryllat mot Erdan
Han hör dig nog inte så bra igenom kyldörren... säger han lite nedlåtande
Bråket inne i restaurangen verkar eskalera mer och mer, och en snabb titt visar att det är fler inblandade nu än vad det var tidigare.
George börjar vrida sig kraftigt och lägger en rejäl spya på golvet framför sig, han kastar stekpannan med rejäl kraft in i väggen och flyger sedan på Steve och trycker upp han mot väggen.

Erdan

Erdan springer snabbt fram till Steve och George och drar bort George från Steve.
Frågar Steve om han är OK.
Erdan funderar snabbt på om han och Steve skulle sticka därifrån och ringa farsan så han får se över personalen. Erdan vill dock veta mera varför George hoppade på Steve så oprovocerat.

Börje verkar inte reagera alls på Bengts försök att kontakta honom, med ett ryck hoppar han fram och grabbar tag i Leif, de båda rullar ner för trappan i ett väldigt tumult. Väl nere lyckas ändå Leif hamna på topp och fatta sin ljusstake och slå ett par hårda slag i huvudet på Börje som säckar ihop.
Leif skriker och tar sig för sin vänstra överarm.
Gah! Jag tror den är bruten! Helvete
Alla droger och deras effekter Bengt stött på i sitt yrkesliv virlvar runt i hans hjärna. Vad har hänt med Börje och vem/vad kan ha gjort det här med honom? Men han tillåter sig inte tänka allt för mycket utan rusar fram till Leif och drar försiktigt men resolut honom bort från Börje (eller vad det nu är nuförtiden). Efter att ha verifierat att Börje inte rör på sig och att det är det inte hörs något från Inger (hon får antas död och undersökas när tid finns) så börjar Bengt undersöka Leif om armen verkligen är bruten och om det finns fler skador på honom.

Lunde

Snubben bakom Lunde verkar ha en oändlig kondition då tempot inte verkar minska det minsta. Andfådd och trött inser Lunde att det inte finns någon chans längre att hon kan springa ifrån honom.
Flåsandes stannar hon upp medans galningen kommer allt närmare.

Adrenalinet pumpar och Lunde andas fort, både av stress och utmattning. Det är då fan vilken dålig kondis man får av att köra lastbil! Tänker hon.
Hon släpper ner kättingen bredvid sina fötter och drar loss en planka från ett staket. Höjer den sedan som vore den ett basebollträ och väntar tills killen är inom armlängds avstånd. Svingar sedan plankan för allt vad hon har mot huvudet på killen medan hon ger upp ett illvrål.

Mikael (Lollo):

Jag går mot utgången. "Kom Linda, vi måste till bilen innan dom kommer" Och till amazonen i trappan "Lycka till"

Om Linda inte vill komma säger jag till henne att ge mig nycklarna och berätta vad hon har för bil så hämtar jag Tessan själv. Hur som helst, med eller utan Linda, ger jag mig ut på gatan och mot bilen. Och jag har aldrig varit så rädd förut.

Nicola:

Jag stannar i trappan och vänder mig om mot de andra. "Du, det här är inte tv! Du verkar ju tro att du förvandlas till en jävla actionhjälte för att det är zombies här! Vi måste för tusan skaffa oss nån idé om vad det är som händer!" Jag tar ett djupt plötsligt andetag och sänker rösten, något som gör att den darrar vilket visar att jag inte alls är så självsäker som jag kanske gett intrycket av hitintills. "Tänk om vi kommer till skolan och det visar sig att hon inte ens är kvar där när vi kommer dit... Det är ju skitfarligt att gå ut på gatan... Vi hjälper ingen genom att bara dö." Med de orden ser jag bedjande på dem båda, plötsligt väldigt medveten om att jag skulle bli helt ensam om de lämnade mig - en känsla som hugger i bröstet när jag tänker tanken.

Anchorman said:
Lenny

På radion är det ingen musik, bara djen som ständigt pratar.
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.

[Skriv gärna vart du är påväg, vart i centrum, vad ska du göra där?]

Lenny spänner öronen i det som sägs på radion, direkt börjar tankarna vandra av och an, var mannen som överföll mig en 'zombie'?
Nyfikenheten som innan var en liten spelkula, har nu vuxit och är nu i storlek av en fotboll. Lenny tar och kör in på närmaste busshållplats, inhalerar det sista av sin cancerpinne innan han fimpar den i bilens askfat och påbörjar en vändning av bilen för att åka tillbaka till grusplanen för vidare inspektion av mannen.
Cigaretter får vänta, asså, måste se mera av detta!

Nicola och Mikael

[14:e September klockan 13 startade vi]
Linda ringer till Tessan som hon kallas av oförklarlig anledning då hennes riktiga namn är Hanna...
Hon svarar inte, varför svarar hon inte? Både Mikael och Nicola kan tydligt se på Linda att det är nära att brista totalt för henne. Med gråten i halsen säger hon till Nicola.
Jag är ledsen men jag måste åka och hämta henne.
med bilnycklarna i hand springer hon mot Mikael

Rutger

Med ett ryck hoppar bilen igång, zombien framför bilen blir totalt mosad under det stora däcket på motorhuven en av zombiesarna på flaket ramlar av, den andre dock faller bara framåt och kravlar sig sakta fram och börjar slå på den smala bakrutan.
Hanna som fram till nu ändå har hållit sig relativt lugn börjar skrika frenetiskt.
Rutger hör hur Hannas telefon ringer men ingen av dem har möjlighet att ta hand om det nu.
På grund av att det var längesen faktiskt körde bil så är körningen ryckig och hackig, och Rutger finner sig hela tiden glömma vilken växel han har i.
Gymmet ligger bara ett par kilometer bort, men vägen dit kan nog bli nog så problematisk.
Plötsligt slås bakrutan in av zombien och han tar sin vänsterhand och grabbar tag i Hannas hals.

Jimmy

Pliten fumlar ganska ordentligt med nycklarna men lyckas tillslut få fram rätt nyckel och trycker in den i låset.
Med galningarna bara nån meter bakom slänger de tre in sig i dem första av dubbeldörrarna som leder ut ur anstalten, de sparkar igen dörren och kan se hur galningarna desperat försöker sträcka sig igenom gallerdörrarna utan något resultat.
Seriöst, va i helvete är det som händer? utbrister den andre intagne.
Gemensamt reser de sig upp och under lite mer lugna former öppnar de den andra dörren.
Direkt de kommer ut hörs en enormt hög smäll som verkar komma ifrån en byggnad bara några hus bort, Jimmy känner igen byggnaden då han jobbar där tidigare under några få månader.
När de äntligen trodde de kunde andas ut ser de hur ytterligare några av galningarna springer emot dem.
Verkar som om det här sker även utanför fängelset, helvete också... säger den andre intagna
Pliten som ser mer chockad ut än någon av de andra två säger med lågmäld röst
Snälla, lämna mig inte, jag ber er.

Jesper

Även fast alla har hörselskydd är smällen ändå extremt hög, och alla nere på verkstaden kan tillfälligt känna av värmen som kom av explosionen.
När smällen har lagt sig säger Sigurd men brandyxan i näven.
Vi har en praktikant att rädda! med bestämda steg kliver han ut i trappuppgången och börjar gå upp för trappan.

Erdan

Utan att tveka plockar Steve upp en stor kastrull och drämmer till George i huvudet. Samtidigt kliver ytterligare en blodig in genom svängdörren in till köket.
Steve tvekar inte en sekund utan tar tag i Erdans arm och drar honom med sig.
Kom igen! Bakdörren! säger han och börjar springa med Erdan i släptåg
Väl ute gör Steve sitt bästa för att hålla emot dörren ifrån galningarna som är på insidan.
Ring polisen! skriker han med panik mot Erdan

Bengt

Mycket riktigt verkar det som om Leif har en bruten arm, med försiktig hand känner Bengt att benet är av.
I övrigt verkar Leif vara ok, förutom några små skrubbsår.
Lås dörren fort! säger Leif och pekar med huvudet mot det stora fönstret.
På utsidan ser Bengt att det här inte verkar vara en enskild händelse.
På utsida springer fler blodiga, vissa av dem känner Bengt igen som hans grannar andra inte.
Bengts telefon ringer ytterligare en gång.

Lunde

Det provosoriska vapnet träffar zombien rakt på käken, och Lunde kan höra hur käken bryts.
Dock verkar det otroligt nog inte stoppa zombien utan han tar bara ny fart och flänger sig mot Lunde.
En enorm smäll hörs ifrån trevåningshuset bredvid Lunde, överraskningen får Lunde att tappa koncentrationen och även vapnet. Zombien fyger på henne och brottar ner Lunde till marken. Lunde lyckas trycka upp zombiens huvud som spottar frenetiskt och verkar göra allt denna kan för att få ett bett av Lunde.
Till höger om Lunde ligger kättingen som hon la ifrån sig tidigare, staketplankan ligger ett par meter bort.

Lenny

Väl tillbaka på grusplanen ser Lenny att det inte längre en ensam "zombie" utan tre stycken, de andra två verkar vara dem a-lagare som Lenny hade sett tidigare.
Med en stel blick kollar dem på Lennys bil och börjar springa mot den.
Bilen börjar hacka och hoppa till och stängs sedan av.
Samtidigt hörs en explosion någon kilometer bort.

Anchorman said:
Nicola och Mikael

[14:e September klockan 13 startade vi]
Linda ringer till Tessan som hon kallas av oförklarlig anledning då hennes riktiga namn är Hanna...
Hon svarar inte, varför svarar hon inte? Både Mikael och Nicola kan tydligt se på Linda att det är nära att brista totalt för henne. Med gråten i halsen säger hon till Nicola.
Jag är ledsen men jag måste åka och hämta henne.
med bilnycklarna i hand springer hon mot Mikael
Nicola:
Jag följer med de andra två mot utgången för att åtminstone få mig en bild av hur det ser ut på gatan utanför. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag tänker ge mig hela vägen till skolan tillsammans med de andra två, så jag är beredd på att behöva springa tillbaks till säkerheten i bostadshuset vi precis var i om det skulle visa sig att gatan är översvämmad av zombies.

Rutger

Rutger

Med ett ryck hoppar bilen igång, zombien framför bilen blir totalt mosad under det stora däcket på motorhuven en av zombiesarna på flaket ramlar av, den andre dock faller bara framåt och kravlar sig sakta fram och börjar slå på den smala bakrutan.
Hanna som fram till nu ändå har hållit sig relativt lugn börjar skrika frenetiskt.
Rutger hör hur Hannas telefon ringer men ingen av dem har möjlighet att ta hand om det nu.
På grund av att det var längesen faktiskt körde bil så är körningen ryckig och hackig, och Rutger finner sig hela tiden glömma vilken växel han har i.
Gymmet ligger bara ett par kilometer bort, men vägen dit kan nog bli nog så problematisk.
Plötsligt slås bakrutan in av zombien och han tar sin vänsterhand och grabbar tag i Hannas hals.

I panik släpper Rutger växelspaken som han har hållit stenhårt och försöker få loss Hanna från zombine. Med gemensam kraft lyckas de lossa på armen från halsen.

Rutger försöker då att föra in zombins arm i zombins egna mun för att på så sätt aväpna båda hans vapen. Tanken är att tvärbromsa så att zombin slår huvudet i taket på pickupen i hopp om att detta ska leda till att zombin blir obalanserad nog att en till rivstart ska få av honom.

Han ser dock till att hålla sin egna hand långt ifrån munnen då bett enligt alla filmer han har sett har fatala konsekvenser.

Mikael (Lollo):

Jag känner mig mycket lättad när Nicola vänder om. Hon kan ju slåss ju. Själv har jag lärt mig allt jag kan på boxercise och body-combat aerobics :gremfrown:

Jimmy

Pliten fumlar ganska ordentligt med nycklarna men lyckas tillslut få fram rätt nyckel och trycker in den i låset.
Med galningarna bara nån meter bakom slänger de tre in sig i dem första av dubbeldörrarna som leder ut ur anstalten, de sparkar igen dörren och kan se hur galningarna desperat försöker sträcka sig igenom gallerdörrarna utan något resultat.
Seriöst, va i helvete är det som händer? utbrister den andre intagne.
Gemensamt reser de sig upp och under lite mer lugna former öppnar de den andra dörren.
Direkt de kommer ut hörs en enormt hög smäll som verkar komma ifrån en byggnad bara några hus bort, Jimmy känner igen byggnaden då han jobbar där tidigare under några få månader.
När de äntligen trodde de kunde andas ut ser de hur ytterligare några av galningarna springer emot dem.
Verkar som om det här sker även utanför fängelset, helvete också... säger den andre intagna
Pliten som ser mer chockad ut än någon av de andra två säger med lågmäld röst
Snälla, lämna mig inte, jag ber er.

Jimmy tittar på pliten och säger kallt.

Jag klarade mig själv där inne, du klarar dig själv här ute. Stick...

Jimmy tittar på den andra intagne och säger:

Kom igen vi rör på oss!

Han börjar jogga i riktning mot sin gamla arbetsplats. Där finns det bilar, vi måste ha tag i en bil.

Lunde

Det provosoriska vapnet träffar zombien rakt på käken, och Lunde kan höra hur käken bryts.
Dock verkar det otroligt nog inte stoppa zombien utan han tar bara ny fart och flänger sig mot Lunde.
En enorm smäll hörs ifrån trevåningshuset bredvid Lunde, överraskningen får Lunde att tappa koncentrationen och även vapnet. Zombien fyger på henne och brottar ner Lunde till marken. Lunde lyckas trycka upp zombiens huvud som spottar frenetiskt och verkar göra allt denna kan för att få ett bett av Lunde.
Till höger om Lunde ligger kättingen som hon la ifrån sig tidigare, staketplankan ligger ett par meter bort.

Lunde skriker av rädsla när hon blir nerbrottad och försöker förtvivlat sparka av sig killen. Hon får till slut av sig honom, rullar undan och får tag i kättingen. Hon svingar den också mot killens huvud, sittande på knä på marken. Helvete!tänker hon.
Hon fortsätter slå mot killen som också sitter på marken, kryper mot henne, och försöker hålla sig undan hans händer och bitande mun.
Hon tar sig på fötter och spurtar mot en contanier som står nedanför huset där explosionen kom ifrån. Med sina sista krafter tar hon sig upp på containern och tittar ner mot killen på marken. Kättingen höjd över huvudet, bredd att slå om han skulle försöka ta sig upp efter henne.

Anchorman said:
Jesper

Även fast alla har hörselskydd är smällen ändå extremt hög, och alla nere på verkstaden kan tillfälligt känna av värmen som kom av explosionen.
När smällen har lagt sig säger Sigurd men brandyxan i näven.
Vi har en praktikant att rädda! med bestämda steg kliver han ut i trappuppgången och börjar gå upp för trappan.

"Helvete, Sigurd!" Axel tar sin slägga och går efter Sigurd upp för trappan.

Jesper å sin sida tar sin kofot och följer efter de andra, och försöker ställa in sig på att slå in pannbenen på vad som tidigare har varit hans bekanta.

Mycket riktigt verkar det som om Leif har en bruten arm, med försiktig hand känner Bengt att benet är av.
På utsida springer fler blodiga, vissa av dem känner Bengt igen som hans grannar andra inte.

Bengts plan att hjälpa dem som behöver hjälp och undersöka dem som verkar avlidna krackelerar fort. Att undersöka de båda avlidna (för inte kan väl någon med så inmosad skalle som Börjes fortsätta leva) är det inte tal om, och att spjälka Leifs arm hinns heller inte med just nu på direkten. Bengt stänger ytterdörren snabbt som ögat, och vrider om låset. Han flyttar på Leif så gott det går för att inte synas genom fönstret och slutligen så hivar han upp mobilen och svarar:
- Hallå?
Samtidigt som han tänker "vad i helvete är det som händer egentligen"!

Mikael (Lollo):

Kusten verkar vara klar så vi går ut på gatan och mot bilen. Linda halvspringer och det kanske är den bästa taktiken. Bort härifrån fortast möjligt. Vänta nu lite. "Vad var det de sa på radion förresten? Det kan väl inte vara så här i hela stan?" Då blir jag plötsligt uppmärksam på ljudet av sirener. Det kommer från...Överallt!

Nicola:
Jag håller skivstången i huggklart grepp och vänder mig med hela kroppen när jag ser mig omkring längs gatan. Vi är framme vid bilen och Linda fumlar med låset. På Lollos fråga svarar jag inte ens, jag vet lika lite som han.

Nicola och Mikael

[Vi kan väl undvika smileys i spelet ]

Parkeringen på baksidan är relativt tom, några zombies vandrar en bit bort men de verkar inte ha upptäckt trion som nu står framme vid Lindas toyota prius.
De tre hoppar in i bilen, Linda kör Nicola tar passagerar sidan och Mikael i baksätet.
Med skakig hand för Linda in nyckeln i startlåset, precis när hon ska vrida om ringer hennes telefon.
Snabbt får hon upp telefonen och svarar med ett skrik
Hanna?! Herregud du lever, vart är du? Så nära? Jag kommer och hämtar er, stanna där ni är.
Linda startar upp bilen, och börjar köra iväg.
Dem är bara en halvkilometer härifrån, vi kan vara där om ett par minuter.

[Om ni vill prata eller något under vägen så gör det, annars kommer en uppdatering efter Rutger har postat sin nästa post så tidslinjen stämmer, lägg inte in några händelser utan bara prat, alternativt så väntar ni bara]

Rutger

Med en väldigt trixande med zombiens arm så missar Rutger att vara tillräckligt fokuserad på vägen framåt, en polisbil som står tvärs över vägen körs rätt in i, visserligen får det zombien att krossa huvudet men samtidigt stoppar bilen totalt.
Med varsitt huvud djupt i varsin airbag kollar Hanna och Rutger upp.
Vi är inte långt ifrån gymmet nu, jag måste ringa min mamma, det var hon som ringde mig förut.
Efter ett relativt kort telefon samtal säger hon.
Hon kommer och hämtar oss, vi väntar här. Vi kanske borde kolla polisbilen?
Rutger kan se in i polisbilen där det verkar vara två poliser som ligger döda av krocken med väggen dem har kört in i.

Jimmy

Med raska steg springer dem två intagna iväg, Jimmy hör ett skrik i bakgrunden en snabb vridning av huvudet får Jimmy att inse att skriket kom ifrån pliten som blev övermannad av flera stycken av de blodiga.
Den andra intagne får ett ångerfullt ansiktsuttryck och sänker huvudet.
Huset ligger nu framför dem, på en container utanför står en kvinna med en kätting i nävarna och slår på en av de galna. Galningen faller ihop efter det smiter hon in genom ett fönster.

Jimmy kan inte se nån bil, men vet också att parkeringen är på andra sidan huset, Jimmy ser också att det verkar vara flera som rör sig vid fönstret, de verkar vara av den normala sorten.

Jesper
Jesper, Axel och Sigurd går med bestämda steg upp för trapporna Sigurd som håller täten stannar dock på halva vägen upp och tittar ut genom fönstret i trappuppgången.
Han sträcker sig och öppnar fönstret
In hit fort! ropar han ut
[fortsätt läs längre ner]

Lunde
Med all den kraft hon har kvar svingar Lunde sin gamla kätting samtidigt som mannen hoppar upp efter henne, ett välplacerat slag mot huvudet får mannen att ramla ihop på marken.

Ett fönster bakom henne öppnas
In hit fort! kommer ifrån en äldre henne som står på insidan av fönstret.
Det är ett givet val att gå in.

Lunde och Jesper

När väl Lunde kommer in kollapsar hon hon mot väggen av tröttheten och adrenalinet.
Framför sig har hon tre män, en med kofot en med slägga och en med en brandyxa.
Själv håller Lunde en kätting i handen.
Jesper ser ut genom fönstret och ser två män som inte verkar ha blivit zombies utan fortfarande vanliga människor, dock har dem båda fängelsekläder på sig.
Sigurd böjer sig ner till Lunde:
Är du skadad? Mår du bra?

Bengt

Leif sätter sig i en stor fåtölj som står mitt i rummet, han slår på teven i hopp om att få lite nyheter om vad som händer.
I andra änden av Bengts telefon hörs:
Farsan, det är helt galet här, jag vet inte vad som händer. Jag har fått tag i en bil, jag är på väg till dig nu, vi måste ta oss härifrån nu. Lars låter stressad och oroad.
På teven pratar en nyhetsankare om ett virus som sprids i Bergsfors och man är orolig för att den ska spridas till andra städer och samhällen, dödssiffran ska vara oberäknelig nu men man räknar med att flera tusen har dött och ännu fler har blivit smittade.

Lars fortsätter sitt svammel
Jag är hos dig om fem minuter vi drar så långt vi kan ifrån den här stan, vi...
En kraftig inbromsning hörs genom telefonen och vad som låter som en sladd.
Abbas, ABBAS! är det sista Bengt hör innan samtalet bryts.
Det enda Abbas som Bengt känner till är en restaurang inne i centrum.

Lunde
Med all den kraft hon har kvar svingar Lunde sin gamla kätting samtidigt som mannen hoppar upp efter henne, ett välplacerat slag mot huvudet får mannen att ramla ihop på marken.

Lunde och Jesper

När väl Lunde kommer in kollapsar hon hon mot väggen av tröttheten och adrenalinet.
Jesper ser ut genom fönstret och ser två män som inte verkar ha blivit zombies utan fortfarande vanliga människor, dock har dem båda fängelsekläder på sig.

Lunde nickar bara, låter kättingen glida ner på golvet och tittar mellan männen. Hela hon skakar men efter några ögonblick verkar hon samla sig.
"Det är okej, tack, jag är oskadd... Vad är det som händer?"
Lunde tittar forskande på männen, ser hoppfull ut över att någon ska kunna förklara för henne vad som händer.

Nicola:
Jag låter en lättnadens suck undslippa mig och för ett ögonblick känns allt okay. Sedan ber jag att få låna Lindas telefon. Jag checkar snabbt batteriet, sedan ringer jag Erik, min pojkvän som borde vara på universitetet just nu. Jag spejar ut genom fönstret medan signalerna går fram.

Rutger

SL said:
Rutger

Med en väldigt trixande med zombiens arm så missar Rutger att vara tillräckligt fokuserad på vägen framåt, en polisbil som står tvärs över vägen körs rätt in i, visserligen får det zombien att krossa huvudet men samtidigt stoppar bilen totalt.
Med varsitt huvud djupt i varsin airbag kollar Hanna och Rutger upp.
Vi är inte långt ifrån gymmet nu, jag måste ringa min mamma, det var hon som ringde mig förut.
Efter ett relativt kort telefon samtal säger hon.
Hon kommer och hämtar oss, vi väntar här. Vi kanske borde kolla polisbilen?
Rutger kan se in i polisbilen där det verkar vara två poliser som ligger döda av krocken med väggen dem har kört in i.

"Tur att de var så nära, jag verkar inte vara så bra på att köra bil." Rutger tittar upp mot bilen och ser sig omkring, de verkar ensamma just nu.

"Ja, polisbilen är nog en bra ide." Han går ut och runt bilen och släpper ut Hanna, han vill ha henne synlig och mobil om det skulle behövas. Dock går han själv fram till polisbilen för att undersöka poliserna. Innan han öppnar dörren kollar han om de verkar ha blivit bitna eller om någon av dem överhuvudtaget rör sig. Visst, deras tjänstpistol och tillgång till radion skulle vara trevlig men inte värt att bli biten över.

Mikael (Lollo):

Jag vet inte vem jag ska ringa. Funderar över vad som hänt istället. Vad är det som får människor att uppföra sig som rabiessmittade hundar. Rabies kanske, men det går väl inte så fort. Superrabies? Eller guds straffdom över det syndiga folket i Bergfors? De äta ej min kropp, ej heller dricka de mitt blod så nu skola de äta varandras kroppar och dricka varandras blod. Bröder skola äta varandra och föräldrar sina barn...I tankarna färdas jag tillbaka till min barndom och där ser jag en mycket kåt och skuldmedveten pojke sitta framför familjens vackert illustrerade bibel. Första Moseboken. Endast Noa och hans familj räddas. Nakna kvinnor i vattnet, nakna kvinnor på klippan. Pojkens hand rörs fram och tillbaka, fram och tillbaka och sedan. Syndafloden! Bäst för mig att det här har naturliga orsaker.

Med raska steg springer dem två intagna iväg, Jimmy hör ett skrik i bakgrunden en snabb vridning av huvudet får Jimmy att inse att skriket kom ifrån pliten som blev övermannad av flera stycken av de blodiga.
Huset ligger nu framför dem, på en container utanför står en kvinna med en kätting i nävarna och slår på en av de galna. Galningen faller ihop efter det smiter hon in genom ett fönster.

Jimmy kan inte se nån bil, men vet också att parkeringen är på andra sidan huset, Jimmy ser också att det verkar vara flera som rör sig vid fönstret, de verkar vara av den normala sorten.

Jimmy skakar bort skulden och kastar sig upp på containern. Hjälper den andra intagne upp så fort det går och tittar in genom fönstret. Han knackar lätt på rutan för att få deras uppmärksamhet. Han håller kniven i ett stadigt grepp bakom ryggen...

Anchorman said:
Jimmy

Jesper
Jesper, Axel och Sigurd går med bestämda steg upp för trapporna Sigurd som håller täten stannar dock på halva vägen upp och tittar ut genom fönstret i trappuppgången.

Lunde

Lunde och Jesper

Jesper tittar förvånat på kvinnan som sitter på golvet.

"Är du skadad? Mår du bra?" Frågar Sigurd som står bredvid honom.

Axel höjer på ena ögonbrynet. "Ja, your guess is as good as mine. Zombier säger de på radion. Men det känns fullständigt löjeväckande."

Jesper harklar sig lite. "Tja, alltså, just nu spelar det nog inte så stor roll. Men vi måste upp och hjälpa praktikanten medan de är utslagna."

Just då knackar det på rutan, och en äldre man och en annan karl i vad som ser ut som fängelseuniformer står utanför fönstret.

"Vad fan nu då!" Svär Axel argt. Han går fram till fönstret med släggan i ena handen, och efter att ha noga synat de två männen öppnar han fönstret på glänt.
"Okej. Såhär: jag ser att ni killar inte direkt kan anses vara Bergfors finest. Men sålänge ni inte är galna kannibaler kan ni komma in. Vi lär hålla ihop om vi ska klara oss helskinnade genom det här, hajjar ni?" Axel, den över två meter långa, före detta fjälljägarvikingen verkar ha fallit in i sin gamla roll som gruppbefäl, och känns ytterst myndig där han står med slägga över ena axeln.

Laowai said:
Anchorman said:
Jimmy

Jesper

Lunde

Lunde och Jesper

</div>

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Jesper tittar förvånat på kvinnan som sitter på golvet.

Axel höjer på ena ögonbrynet. "Ja, your guess is as good as mine. Zombier säger de på radion. Men det känns fullständigt löjeväckande."

Jesper harklar sig lite. "Tja, alltså, just nu spelar det nog inte så stor roll. Men vi måste upp och hjälpa praktikanten medan de är utslagna."

Just då knackar det på rutan, och en äldre man och en annan karl i vad som ser ut som fängelseuniformer står utanför fönstret.

"Vad fan nu då!" Svär Axel argt. Han går fram till fönstret med släggan i ena handen, och efter att ha noga synat de två männen öppnar han fönstret på glänt.
"Okej. Såhär: jag ser att ni killar inte direkt kan anses vara Bergfors finest. Men sålänge ni inte är galna kannibaler kan ni komma in. Vi lär hålla ihop om vi ska klara oss helskinnade genom det här, hajjar ni?" Axel, den över två meter långa, före detta fjälljägarvikingen verkar ha fallit in i sin gamla roll som gruppbefäl, och känns ytterst myndig där han står med slägga över ena axeln.
</div></div>
Lunde drar djupt efter andan och kommer på fötter för att släppa in de två männen som kommer in genom fönstret efter henne.
"Zombies? Mmm..." Hon ser inte övertygad ut. Hon tittar också skeptiskt över de två internerna men hivar upp kättingen igen.
"Men okej, nått lurt är det ju. Jag är med er." Hon tittar över alla karlarna, fem stycken, nickar allvarligt mot var och en.
"Jag är Lunde. Kul att träffas."

Leif sätter sig i en stor fåtölj som står mitt i rummet, han slår på teven i hopp om att få lite nyheter om vad som händer.
I andra änden av Bengts telefon hörs:
Farsan, det är helt galet här, jag vet inte vad som händer. Jag har fått tag i en bil, jag är på väg till dig nu, vi måste ta oss härifrån nu. Lars låter stressad och oroad.
På teven pratar en nyhetsankare om ett virus som sprids i Bergsfors och man är orolig för att den ska spridas till andra städer och samhällen, dödssiffran ska vara oberäknelig nu men man räknar med att flera tusen har dött och ännu fler har blivit smittade.

Lars fortsätter sitt svammel
Jag är hos dig om fem minuter vi drar så långt vi kan ifrån den här stan, vi...
En kraftig inbromsning hörs genom telefonen och vad som låter som en sladd.
Abbas, ABBAS! är det sista Bengt hör innan samtalet bryts.
Det enda Abbas som Bengt känner till är en restaurang inne i centrum.
Det telefonsamtalet ställer allt över ända för Bengt. Ny förstaprio!
- Leif, jag måste dra! Och om det dom säger på nyhetern är sant så är nog det bästa för dig att stanna här, låsa in dig och inte visa dig åt något håll. Håll dig borta från alla fönster och håll alla tummar för att vad fan det nu är för styggelser som rör sig där ute inte kan lokalisera dig. [Eftersom jag i mitt förra inlägg skrev att vi håller oss borta från fönster tänker jag utgå från att ingen kan se TVn utifrån.]
- Jag är övertygad om att du hittar ett proppfullt medicinskåp med smärtstillande för din arm, för den kommer tyvärr inte kunna få ordentlig omsorg innan den här stormen är över. Ta det bara lugnt när du går dit så inte alla kan se dig.

- Vad ska du göra? undrar Leif.

- Jag ska rädda min son.

---

Bengts bil står i carporten precis över gatan. Bilnyckeln finns i knippan i hans ficka. Frågan är bara hur det ska gå att ta sig till den hägrande Volvo V70n som tjänat honom så väl under 10 år. Bengt sneglar jävligt försiktigt ut genom ett fönster.

Lunde, Jesper och Jimmy

[Då gäller samma här, ni kan posta mellan varandra utan att jag uppdaterar hela tiden, fokusera dock på konversation och liknande om ni gör det, så inte händelser staplas ovanpå varandra.]

Medans spända blickar utbytts mellan dem nya bekanta i trappuppgången så springer någon ut genom dörren till verkstaden.
Sigurd som är snabb med sin brandyxa gör sig redo att svinga den men stoppar i sista stund då han känner igen praktikanten ifrån verkstaden.
Praktikanten ryker ifrån hans jobbarkläder som om han har brunnit tidigare och släckt elden.
Ni är ju inte riktigt kloka säger han och lyckas se både vettskrämd och lite road ut på samma gång.
Hela verktstaden är helt förstörd, men stort tack gubbar, det var bara en tidsfråga innan dem där gubbarna hade slagit ner den klena gipsväggen.
Praktikanten som heter Jonas går nerför trappan och säger att han behöver ett glas vatten.
Axel följer med honom lite motvilligt då han inte riktigt verkar ha fullt förtroende för alla av dem nyanlända.
Det är nog bra ifall vi flyttar oss ifrån fönsterna, låt oss gå tillbaka ner till verkstaden.
Efter er. säger Sigurd och syftar på dem som har kommit ifrån anstalten.

Rutger

[Din uppdatering kommer fortsätta längre ner så läs den posten också]
Efter att ha släppt ut Hanna så smyger sig Rutger fram, vad han kan se rör sig ingen av poliserna.
Vänster bakdörr är öppen och ett par handklovar ligger ett par meter bort som om någon har fritagit sig själv. Framför motorhuven klämd mellan bilen och väggen ligger en zombie och försöker kravla sig fri, dock utan någon mening då han sitter så väl fastkilad.
Hur någon ens kan överleva en sådan smäll är dock något som förbryllar både Hanna och Rutger.
Efter ha klivit närmare ser Rutger att både poliserna är döda, dock verkar det inte som om föraren har dött av kraschen utan snarare av att ett stort sår i nacken, nästan som han har blivit spetsad bakifrån.
Som tur är finns både pistolerna kvar och både Rutger och Hanna plockar upp varsin pistol, både känner en ovan känsla att hålla i den och hade nog hellre sluppit, men den här dagen känns som den kan fortsätta hur som helst, så ett par skjutvapen är alltid bra och ha.
Rutger tittar även in och kontrollerar radion, men den verkar tyvärr helt tilltryckt och Rutger får ingen signal när han testar den.

En toyota prius närmar sig

Nicola och Mikael

[eran uppdatering fortsätter längre ner så läs där sen.]

Efter tre signaler som kändes som en hel evighet svarar Erik på andra sidan.
[skriver ner samtalet som det var, så du får ursäkta att jag tar lite kontroll över din karaktär...]
Hallå? Nicola, du anar inte hur glad jag är att höra din röst! Vart är du? I en bil, är du galen? Jag vet att du har en förkärlek att spela hjälte och du är den tuffaste människan jag träffat någonsin, men du måste inomhus, stäng in dig kan du få med dig några på vägen så är det bra, men du måste tänka på dig själv nu.

Lyssna, jag och tre andra här på universitet har lyckas stänga in oss i ett skyddsrum i källaren, vi är säkra här, finns ingen chans att någon tar sig in.
Kom inte hit dock, det är såna där freaks överallt här, hitta en säker byggnad och stäng in dig.

Bilen närmar sig sitt mål och Nicola ser hur Linda blir fylld av glädje över att se sin dotter stå där hon verkar vara oskadd detsamma gäller läraren som står bredvid henne, de verkar genomsöka en polisbil och håller varsin pistol i handen.
Nicola säger att hon måste gå och de båda säger det klassiska Jag älskar dig till varandra och lägger sedan på.

Vägen till Hanna var inte lång, men de tre i bilen har sett dussintals med zombies på vägen och några sprang även efter under en tid men gav upp då de inte hade någon chans att komma ikapp bilen.

Nicola, Mikael och Rutger

Priusen stannar bara några meter ifrån den krockade polisbilen och Linda och Hanna omfamnar varandra i en lång kram, både gråter både av lättnad och av rädsla.

[Om ni behöver något ifrån polisbilen ta det nu, Rutger har kollat och polisradion funkar inte men dem har tagit båda pistolerna men det finns ju andra saker såsom batonger och pepparsprej och liknande. Jag väntar med uppdatering tills ni kommit fram till vad ni ska göra näst, konversera gärna hur mycket ni vill, men akta att lägga in för mycket händelser då dem staplas på varandra]
[Taget ifrån wikipedia:
Nästan alla ordningspoliser har ett bälte runt midjan där man har sin tjänstepistol, extra magasin, expanderbar batong, handfängsel, kommunikationsradio av märket Sepura eller Ericsson, mobiltelefon, pepparspray, nycklar och handskar. Utöver det har man en persedelpåse där man har tilläggsutrustning som är bland annat skyddsmask 90 och skyddsväst]

Bengt

[Japp teven syns inte från fönstret, jag läste allt din post noga innan jag uppdaterade :)]

Med en enkel överslagsräkning räknar Bengt till åtminstone tio virusdrabbade människor utanför.
Vägen till bilen känns onekligen väldigt lång och problematisk. Leif kommer dock med ett förslag som kan vara en lösning
Var inte dum nu, ta deras bil, du når ju garaget inifrån och du kan även passa på att plocka upp nån hammare eller nåt så du kan försvara dig lite mot dem där typerna.
Bengt ser nycklarna till deras Saab kombi hänga alldeles vid dörren.

Jesper tittar förvånat på kvinnan som sitter på golvet.

Jimmy tittar tyst på dom när han kommer in. Sen svarar han till den långe mannen.

Jag heter Jimmy, jag tilkhör definitivt Bergforsfinster, du får presentera dig själv...

Han pekar på den andra internen som harklar sig och tar tillorda:

Jag heter Anders, ta det lugnt. Jag vill bara slippa bli biten.

Jimmy fortsätter sen, han tittar i princip bara på Axel:

Vad har ni hört? Vad fan är det som händer?

Lunde, Jesper och Jimmy

[Då gäller samma här, ni kan posta mellan varandra utan att jag uppdaterar hela tiden, fokusera dock på konversation och liknande om ni gör det, så inte händelser staplas ovanpå varandra.]

Medans spända blickar utbytts mellan dem nya bekanta i trappuppgången så springer någon ut genom dörren till verkstaden.
Sigurd som är snabb med sin brandyxa gör sig redo att svinga den men stoppar i sista stund då han känner igen praktikanten ifrån verkstaden.
Praktikanten ryker ifrån hans jobbarkläder som om han har brunnit tidigare och släckt elden.
Ni är ju inte riktigt kloka säger han och lyckas se både vettskrämd och lite road ut på samma gång.
Hela verktstaden är helt förstörd, men stort tack gubbar, det var bara en tidsfråga innan dem där gubbarna hade slagit ner den klena gipsväggen.
Praktikanten som heter Jonas går nerför trappan och säger att han behöver ett glas vatten.
Axel följer med honom lite motvilligt då han inte riktigt verkar ha fullt förtroende för alla av dem nyanlända.
Det är nog bra ifall vi flyttar oss ifrån fönsterna, låt oss gå tillbaka ner till verkstaden.
Efter er. säger Sigurd och syftar på dem som har kommit ifrån anstalten.

Jimmy

Jimmy tittar tyst på dom när han kommer in. Sen svarar han till den långe mannen.

Jag heter Jimmy, jag tilkhör definitivt Bergforsfinster, du får presentera dig själv...

Han pekar på den andra internen som harklar sig och tar tillorda:

Jag heter Anders, ta det lugnt. Jag vill bara slippa bli biten.

Jimmy fortsätter sen, han tittar i princip bara på Axel:

Vad har ni hört? Vad fan är det som händer?

Lunde slänger en blick på praktikanten och sedan på männen omkring sig. En spänd tystnad lägrar sig då gubbarna från verkstan uppenbarligen verkar väääldigt misstänksamma mot killarna från anstalten. Hon slår ut med händerna i en uppgiven gest så att kättingen med en smäll slås mot ett element i trapphuset. Alla rycker till och stirrar på henne.
"Men hörrni killar! Finest eller inte vi är i jävligt mycket trubbel just nu och vi sitter alla i samma båt så skärp er!"
Lunde ger sedan den äldre av verkstadsgubbarna (Sigurd) en nick och tränger sig förbi ansamlingen av karlar i trapphuset mot verkstaden tar rygg på han med släggan.

Rutger

Rutger

[Din uppdatering kommer fortsätta längre ner så läs den posten också]
Efter att ha släppt ut Hanna så smyger sig Rutger fram, vad han kan se rör sig ingen av poliserna.
Vänster bakdörr är öppen och ett par handklovar ligger ett par meter bort som om någon har fritagit sig själv. Framför motorhuven klämd mellan bilen och väggen ligger en zombie och försöker kravla sig fri, dock utan någon mening då han sitter så väl fastkilad.
Hur någon ens kan överleva en sådan smäll är dock något som förbryllar både Hanna och Rutger.
Efter ha klivit närmare ser Rutger att både poliserna är döda, dock verkar det inte som om föraren har dött av kraschen utan snarare av att ett stort sår i nacken, nästan som han har blivit spetsad bakifrån.
Som tur är finns både pistolerna kvar och både Rutger och Hanna plockar upp varsin pistol, både känner en ovan känsla att hålla i den och hade nog hellre sluppit, men den här dagen känns som den kan fortsätta hur som helst, så ett par skjutvapen är alltid bra och ha.
Rutger tittar även in och kontrollerar radion, men den verkar tyvärr helt tilltryckt och Rutger får ingen signal när han testar den.

En toyota prius närmar sig

Lite glädje i allt detta kaos tänker Rutger när han ser på Hanna och hennes mamma.
Rutger som fortfarande står vid förarsidan på polisbilen ber någon av de andra som kom i bilen att ta fick radion åtminstone från den andra polisen. De kan kanske komma väl till pass.
"Hej, jag heter Rutger, tänkte att vi kanske kunde ta dessa radios om inte annat. Batong och pepparsprejen kanske funkar de med."
Rutger tar även extra magasinen, han gillar verkligen inte detta verktyg men ibland måste man väl ta till pistol antar han.

Han tittar sig lite oroligt om under tiden
"Ni råkar inte veta något hyffsat säkert ställe vi skulle kunna ta oss till? Från vårt håll och skolan kan jag verkligen inte rekomendera. Men det är i alla fall en lättnad att se fler icke galna människor i staden."

Med en enkel överslagsräkning räknar Bengt till åtminstone tio virusdrabbade människor utanför.
Vägen till bilen känns onekligen väldigt lång och problematisk. Leif kommer dock med ett förslag som kan vara en lösning
Var inte dum nu, ta deras bil, du når ju garaget inifrån och du kan även passa på att plocka upp nån hammare eller nåt så du kan försvara dig lite mot dem där typerna.
Bengt ser nycklarna till deras Saab kombi hänga alldeles vid dörren.
10 virusdrabbade, tänker Bengt. Hur kan det här sprida sig så fort? Luftburet? Stadens vattenförsörjning? Han skulle vilja ta ett ordentligt snack med diverse gamla kollegor från sjukhuset, men det finns det knappast tid med.

Bengt ler uppskattande/uppmuntrande mot Leif när han går in i grannarnas garage, med deras bilnycklar i ett fast grepp. Väl där tar han sig en titt på väggen där en massa verktyg hänger. "Och jag som aldrig slagits med tillhyggen, vad fasen ska jag välja?"

Till slut fäster han en morakniv i sitt bälte och lägger en hammare, en vedyxa och ett fälgkors i passagerarsätet. Bengt startar bilen, frikopplar, går ut och trycker på knappen på väggen för att öppna garagedörren och sätter sig sedan återigen i förarsätet. Synd att det var en kombi och inte en stadsjeep, för det lär krockas en hel del...

"Nu har dom definitivt hört mig allihop" muttar han tyst och trycker på gaspedalen.

Nicola:

Jag har lämnat bilen vi kom i och skyndat bort till polisbilen. Jag ser mig omkring hela tiden, försöker hålla uppsikt överallt på samma gång. Endast kort nickar jag till Rutger när jag är framme där, ger honom en tvivlande blick en sekund när jag ser att han beväpnar sig med pistol. "Nicola" hälsar jag som i förbifarten. När Rutger nämner batonger höjer jag på ögonbrynet och sneglar på min skivstång.

"Finns ju nån sorts verkstad i utkanten av stan... Jag brukar jogga förbi där ibland... Ser rätt säkert ut utifrån sett. Va tror ni?"

Återigen ser jag mig hastigt omkring, uppenbart nervös över att vara mitt ute på gatan.

[Tar jag mig för stora friheter med att försöka para ihop oss med verkstadsnissarna så säg till. Står verkligen still i huvudet angående att komma på "säkra platser" just nu.]

Rutger

När Nicola tittar tvivlande på pistolen lyfter Rutger på armarna. "Man tar vad man finner, gillar inte direkt dessa heller."
När Nicola tittar på sin skivstång skrattar Rutger lite,
"Ja, du verkar ju redan hittat ett bra vapen, ser tungt ut. Men om vi hittar fler så kan det ju vara bra om så många som möjligt kan försvara sig tänkte jag."

"Varför inte, en verkstad kan nog vara bra, borde finns gott om verktyg och liknande där om inte annat, och de brukar ha rejäla dörrar och väggar så borde nog kunna gå."

Mikael (Lollo):

Nu har jag kommit över min stund av svaghet i bilen. Lollo är tillbaka med full kraft. Jag är snabbt ute ur bilen med mobilen och lyckas till min stora förtrjusning fånga Lindas och Hannas återförening på film. Jag fortsätter med zombien, polisbilen och de döda poliserna. Sedan Hanna och Rutger med pistoler de tagit från poliserna. Allt som allt en fantastisk scen.

Jag tar radion från "den andra polisen" som Rutger nämnde. Jag skulle gärna ta av polisen jackan också som skydd mot galningarnas tänder, men jag ger upp när jag inser att jag skulle måsta dra ut liket från bilen. Jag går till Hanna och ger henne en klapp på axel och sedan till Nicola och Rutger.

"Jag vet inte om batonger funkar på eh de smittade. De verkar inte känna smärta så man måste nog liksom slå sönder dem. Jag heter Lollo förresten"

Jag tittar en smula avundsjukt på Rutgers pistol. " Kan du använda den där?"

Nicola:
När Rutger mystiskt börjar kommentera mitt minspel blir jag naturligtvis lite irriterad, men konstaterar inombords att gubben måste vara i chocktillstånd. Det är jävligt uppenbart att jag är otålig som fan och inte har lust att snacka skit om vädret med zombies runtomkring.

När han kommenterar idén om verkstaden avfärdar jag snabbt vidare diskussion. "Verkstan då." Konstaterar jag bara korthugget. Jag öppnar dörren på polisbilen och drar ut den döda polisen på marken. Sedan häver jag av honom jackan och drar på mig den. Det hela tar inte mer än tjugo sekunder. När jag noterar den stora nyckelknippan som rasat ur snutens ficka, så stoppar jag den snabbt i jackfickan.

Sen vänder jag mot vår bil och börjar gå ditåt i rask takt, eller småspringa om de övriga redan hunnit dit.

Rutger

Rutger verkar inte notera Nicolas ilska utan rör sig ganska snabbt mot den nya bilen samtidigt som han går förbi Lollo.

"Jag har ingen aning direkt, ser inte så svårt ut men vill du ha den så får du gärna ta både den och extra magasinen."

Rutger öppnar dörren bakom förarsätet och gör sig redo med sin ryggsäck i knät att resa till den verkstad som Nicola pratade om.

[Är det inte rimligt att det finns två pistoler i bilen, det var väl två poliser? Eller var det endast en polis?]

Mikael/Lollo

Jag säger till Rutger "Ja jag vet inte heller" Men jag tar girigt emot pistolen. Jag står med min 40 cm järnstång i armvecket och fumlar med pistolen medan jag ser Nicola göra precis det jag tänkte göra med polisjackan, men inte klarade av. Jag har varit med på jakt så jag förstår det där med mantelrörelse, men jag har aldrig gjort det. Är det här säkringen? JAg stoppar ner extramagasinen i mina träningsbyxor och måste knyta åt hårdare i midjan för att de inte ska hasa ner till knäna. Jag skulle ha behövt den där jackan...

[Vågar mig på en snabb sammanfattning.]
Alla har satt sig i bilen och Linda siktar in sig mot utkanten av stan och den omtalade verkstaden. Nicola har satt sig i framsätet med sin skivstång medan de båda herrarna sitter på vardera sidan om Hanna/tessan i baksätet. Linda håller sig till hastighetsgränsen för att inte råka köra in i något oförutsett.

Nicola:
"Hur var det på skolan?"

Nicola, Mikael och Lollo

[Jo det finns två pistoler, Hanna tog den andra, var kanske lite otydlig där]
Någon som kan använda den här? säger Hanna och syftar på pistolen som hon håller lite klumpigt i handen. Hon har tryckt in sig i mitten av baksätet.

Sekunden efter brusar det till i polisradion som Lollo håller.
5-2 hör ni mig? 5-2, 5-2 hallå.
Efter lite fumlande får Lollo tryckt på rätt knapp och förklarar att poliserna är döda och dem har fått tag polisens radio.
Hur är tillståndet med fången? Vad som än händer får Lina inte släppas fri.
Lollo slänger ett snabbt öga mot polisbilen och ser det som Rutger såg tidigare, handfängsel som ligger ett par meter ifrån polisbilen och även ett blodspår som leder bort mot en tvärgata.
Lyssna noga på mig fortsätter rösten i radion
Jag vet inte vilka ni är, men vi har så gott som inga poliser kvar, jag skulle inte be er om det inte var jätteviktigt, ni måste få tag i den där kvinnan, hon är antagligen orsaken till allting hon kan veta hur vi kan stoppa det. Ni måste få tag i henne, levande.
rösten fortsätter med en beskrivning över utseendet på Lina som hon heter.
175 lång atletiskt byggd med mörkt hår.
Ni kan rädda oss allihop om ni får tag i henne

Linda tittar på de andra, och skakar lätt på huvudet.
Den där vägen leder in till centrum, jag kommer inte ge mig in dit, jag tar bilen och åker till verkstaden vilka ska med? Linda vrider om låset och startar bilen, hon vänder sig om och kollar frågande på de andra.

Bengt

Beväpnad till tänderna åker Bengt ut på Cidervägen, direkt hoppar en virusdrabbad ut framför bilen men studsar bort emot bilens motorhuv.
Nu när Bengt får en ordentlig syn på paniken utanför så är det värre än han först trodde, det är bokstavligen talat dussintals med virusdrabbade som springer omkring.
Alldeles till vänster i Gunnars hus ser Bengt hur Gunnar flyger på och biter en av de andra grannarna.

Radion står på, givetvis inställd på "Smash FM 105,6" rösten talar.
Jag vet inte hur många av er som lever därute, här i centrum är situationen katastrofal, kom inte in hit det är zombies överallt, jag har kontaktat polisen och dem säger att det är samma över hela staden.
Beväpna er, håll er inomhus och täck för fönstren för det här verkar bli en lång dag.

Bengt lägger märke till en helikopter som är en bit upp, verkar som en nyhetshelikopter som filmar.
Bengt har nu kommit fram till den stora vägen som leder ner till centrum, han ser hur en kvinna cyklar allt hon kan i hopp om att komma bort från de två "zombies" som springer i full fart efter henne.

[det får ta ett par uppdateringar innan du kommer fram, så att andra inne i centrum kan posta först.]

Lunde, Jimmy och Jesper

Alla har nu kommit ner till verkstaden och samlats i lunchrummet.
Jag sätter på lite kaffe säger Axel lojt

Sigurd reser sig upp och kollar mot dem andra.
Jag vet inte hur ni känner, men jag vill fan inte sitta här och ruttna, vi har kompisar därute, familjer folk som behöver våran hjälp, vi kan inte bara lämna dem i sticket och sitta här och vänta på att allt ska bli bra.
Sigurd kollar runt på gänget som sitter samlade runt bordet.
Eller vad tycker ni?

Rutger

Anchorman said:
Nicola, Mikael och Lollo

[Jo det finns två pistoler, Hanna tog den andra, var kanske lite otydlig där]
Någon som kan använda den här? säger Hanna och syftar på pistolen som hon håller lite klumpigt i handen. Hon har tryckt in sig i mitten av baksätet.

Sekunden efter brusar det till i polisradion som Lollo håller.
5-2 hör ni mig? 5-2, 5-2 hallå.
Efter lite fumlande får Lollo tryckt på rätt knapp och förklarar att poliserna är döda och dem har fått tag polisens radio.
Hur är tillståndet med fången? Vad som än händer får Lina inte släppas fri.
Lollo slänger ett snabbt öga mot polisbilen och ser det som Rutger såg tidigare, handfängsel som ligger ett par meter ifrån polisbilen och även ett blodspår som leder bort mot en tvärgata.
Lyssna noga på mig fortsätter rösten i radion
Jag vet inte vilka ni är, men vi har så gott som inga poliser kvar, jag skulle inte be er om det inte var jätteviktigt, ni måste få tag i den där kvinnan, hon är antagligen orsaken till allting hon kan veta hur vi kan stoppa det. Ni måste få tag i henne, levande.
rösten fortsätter med en beskrivning över utseendet på Lina som hon heter.
175 lång atletiskt byggd med mörkt hår.
Ni kan rädda oss allihop om ni får tag i henne

Linda tittar på de andra, och skakar lätt på huvudet.
Den där vägen leder in till centrum, jag kommer inte ge mig in dit, jag tar bilen och åker till verkstaden vilka ska med? Linda vrider om låset och startar bilen, hon vänder sig om och kollar frågande på de andra.

Rutger tar den radio han tog från föraren.
"Jag förstår att det är viktigt och att ni inte skulle fråga om det verkligen inte handlade om liv eller död. Men spåren leder in i centrum och vi har barn och personer som inte vill gå dit av förståliga skäl. Första prioritet är att försöka få dem i säkerhet, sen har vi två radios så vi kan hålla kontakten och kanske försöka hitta den här... Lina? Men just nu ska vi försöka hitta någon säker plats först."

Rutger tittar upp på de andra i bilen
"Jag kan lova att jag kan försöka hitta denna Lina sedan men just nu som sagt måste vi få de andra i säkerhet."

Lunde, Jimmy och Jesper

Alla har nu kommit ner till verkstaden och samlats i lunchrummet.
Jag sätter på lite kaffe säger Axel lojt

Sigurd reser sig upp och kollar mot dem andra.
Jag vet inte hur ni känner, men jag vill fan inte sitta här och ruttna, vi har kompisar därute, familjer folk som behöver våran hjälp, vi kan inte bara lämna dem i sticket och sitta här och vänta på att allt ska bli bra.
Sigurd kollar runt på gänget som sitter samlade runt bordet.
Eller vad tycker ni?

Lunde skakar på huvudet.
"Till fots är vi döda. Den där killen vid containern jagade mig från stan och inte en tillsymmelse till trötthet syntes när han kom i fatt mig. Om de är många så kommer vi inte ha en chans."
Hon lyssnar på signalerna på telefonen.
"Fan!" Svär hon och stoppar ner telefonen i fickan igen när ingen svarar.
"Vi behöver en stor bil. En STOR bil."

Back