Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Anchorman said:
Jesper

Jesper som fortfarande är aningen snurrig möts av ett bekant ansikte.
Det krävs mer än så för att sänka mig! säger Sigurd med brandyxan liggandes över ena Axeln.
In och plåstra om dig nu, så ska vi barrikadera det här ställer, källarfönsterna är ju inte stora men det finns säkert nån jävel som kan smita in där.

Rösten på radion fortsätter prata:
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies, överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.
Plocka upp vapen och barrikera er, för det här är något helt sjukt

[Hur ser resten av byggnaden ut? Jag vet att det ligger en halv våning under marken så jag antar att det är saker som ligger ovanför.

Jesper nickar åt Sigurd, glad att gubben fortfarande är i livet.

"Bomma överallt, så kan vi ringa upp till karlssons och säga åt dem att stänga porten till gården." Jesper pressar förbandet mot såret i pannan, som har börjat slutat bulta allt för överjävligt.
"Isaks plattjärnssvärd, har vi slängt dem, eller har han fått hållas med sin jävla lek?"
Praktikanten Isak var lajvare, och bara några år yngre än Jesper, men han hade inte riktigt hajjat att egenjobb fick man göra när arbetsdagen var slut.

Axel kommer in på kontoret med en förbandsväska och vad som ser ut som ett sykit för knappar. "Jag tror att han har några kvar, vi kan kolla sen när jag har sett till att du har slutat blöda. Sigurd, ring upp och kolla så grabbarna på karlssons har åkt hem. Sen kan du börja svetsa fast plattjärn på de fönster som behöver. Och ropa om du ser någon. Direkt!"
Han tar Jesper i armen och börjar leda honom in i omklädningsrummet där han raskt börjar ta hand om Jespers sår.

Under tiden ringer Sigurd upp till karlssons, den något större verkstaden. Den fyller byggnadens två övre våningar. De hanterar något större jobb, och har rätt gott om plats. Runt bakdörren in till deras verkstad har de en ca 2.5 meter hög plåtvägg med taggtråd, för att hålla undan alla koppar och verktygstjuvar, och bakom det i en något nedsänkt fyrkantig grop på 25x25 meter har de kontainrar för skrot och skräp, materiallager samt en hög kram för att kunna flytta de tunga balkarna. Själva huset har totalt tre ingångar, en i markplan, en in till Efwerskogs, och en in till Karlssons. Den in till karlssons ligger innanför plåtväggen, och den i markplan leder in i ett trapphus som leder till båda verkstäderna.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde
[Tänkte också på det när jag läste det först, bra självförtroende att hoppa ut bland massa zombies. Vart bor Morgan, skriv gärna så jag vet vart du är påväg.]

Lunde tar ett par djupa andetag och försöker lugna ner sig.
Hon har kommit ut bakom caféet i en gränd, ett par soptunnor står här men inte mycket mer. Gränden verkar tom åt båda håll, ena vägen leder ut till framsidan av caféet. Andra hållet ska leda ut till nästa gata där en mataffär och ett parkeringshus för centrum ligger.
Om inget har ändrats sedan sist hon var här givetvis.

Lunde halvspringer mot mataffären, stannar vid gathörnet och ser sig omkring. Tar sig över vägen och ger sig in på vägen mellan mataffären och parkeringshuset. Morgan bor i ett litet villaområde, Tallbacken, som ligger på andra sidan industirområdet Tallinge. Det är trevligare att gå runt industriområdet men nu har hon bråttom och tänker att det nog går snabbare att gena. Så, hon styr sina steg mot industriområdet. Så snabbt hon vågar med ständiga blickar över axeln. Shit! Skulle haft någon form av tillhygge... vad fan är det som händer? tänker hon.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anchorman said:
Nicola och Mikael

Mikael täcker gubben med skummet ifrån släckaren, förblindad var det inga större problem att smälla till honom i huvudet med släckaren och han faller till marken. Ett slag ifrån Nicolas skivstång avslutar jobbet.
Dock verkar det som om fler av de zombieliknande människorna hoppar efter genom fönstret, helt plötsligt är det närmare ett halvt dussin av dem inne i gymmet.
Nicola har dragit sig bakåt i samband med att fler zombies börjar försöka ta sig in. Linda har samtidigt öppnat nödutgången som på andra sidan av träningslokalen leder ut till trapphuset. Nicola vänder för att springa ditåt och i förbifarten klappar hon till zombie-patrik i huvudet med sin skivstång när hon passerar denne.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
[Detta blir nog sista uppdateringen idag :(]

Rutger

Mycket riktigt står Jannes pickup där, verkar inte som alla klagomål har hjälpt då Janne fortfarande parkerar alldeles bredvid skolan.

Jimmy

Pliten på rygg försöker direkt att resa sig upp, han blir dock hindrad av att få den andre vaktens fot i nyllet upprepade gånger.
Han kommer inte lyssna på någon. Lyssna på mig, vi gillar inte varandra, men kolla runt, alla har blivit galna och vi har större chans att lyckas om vi jobbar tillsammans! Ta hans batong så springer vi ut härifrån fort som fan!

Jesper

Sigurd rusar in till dem andra:
Endast en kvar däruppe, han har låst in sig på kontoret med fullt av dem där öhh ja zombiesarna runt kontoret som bankar för fullt. Han behöver våran hjälp folk, men det lär vara minst tio-femton stycken av dem däruppe.

Lunde

Nästa gata var också fylld med vad det nu är. Lunde lyckas korsa gatan men får en av dem efter sig, den här verkar dock ha förmågan att springa och håller jämna steg med Lunde, kanske till och med knappar in.
Med hjärtat i halsgropen springer Lunde för fullt, Tallbacken ligger flera kilometer bort och det finns ingen chans att Lunde kan hålla det här tempot hela vägen dit.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jimmy

Pliten på rygg försöker direkt att resa sig upp, han blir dock hindrad av att få den andre vaktens fot i nyllet upprepade gånger.
Han kommer inte lyssna på någon. Lyssna på mig, vi gillar inte varandra, men kolla runt, alla har blivit galna och vi har större chans att lyckas om vi jobbar tillsammans! Ta hans batong så springer vi ut härifrån fort som fan!

Jimmy trycker kniven mot halsen på pliten. Jag ska inte sitta här igen, fattar du det?
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael (Lollo):

Jag hänger på fröken svår (Nicola). Om det behövs dunkar jag också på Patrik på vägen ut.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bengt och Leif går med försiktiga steg in i huset, med skriket och blodet dem såg verkar det helt klart som att något inte står rätt till.
Leif plockar upp en metalljustake som stod på en byrå alldeles innanför dörren.
Bengt höjer lite lätt på ögonbrynen.
Man vet aldrig säger Leif tyst
Blodspår leder upp för trappan, med tysta steg går dem två gubbarna upp.
OVanför trappan ligger grannfrun med ansiktet neråt, blod ligger i en pöl runt omkring henne, hon verkar till synes livlös.
Börje står upp ett par meter bakom henne blodig från topp till tå, han har vad som ser ut som en kökskniv intryckt i höger axel.
Sakta rör han sig mot Leif och Bengt
- Vad i hel..., säger gubbarna i munnen på varandra och tittar snabbt på varandra.
Adrenalinet börjar pumpa på riktigt i Bengt, men hans sjukutbildning triggar igång direkt: den egna säkerheten först, och när du själv är säker så fokusera på att hjälpa. Han lägger en hand på Leifs axel och markerar att de inte ska röra sig framåt mer.

(L) Börje för fan, vad har hänt?! Vem har gjort det här?
Leif börjar vrida på sig och verkar rejält nervös nu.
(L) Är det nån kvar här inne? Svara för fan Börje!
Bengt håller sitt lugn men har tappat tråden. Är det Börje som dödat sin fru som satt kniven i honom när hon försökte försvara sig?
(B) Börje, svara oss. Visa oss att du är kontaktbar! Säg vad du heter och var du bor.
Bengt kollar mot ytterdörren så att de har flyktvägen klar. Det hör åtminstone inga andra ljud i huset så av det att döma finns det inga fler här.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Anchorman said:
Jesper

Sigurd rusar in till dem andra:
Endast en kvar däruppe, han har låst in sig på kontoret med fullt av dem där öhh ja zombiesarna runt kontoret som bankar för fullt. Han behöver våran hjälp folk, men det lär vara minst tio-femton stycken av dem däruppe.

Så snart Jesper har fått sitt sår sytt och rengjort tar han sig ut i verkstaden och hämtar en kofot. Han kan inte låta bli att känna sig som Gordon Freeman där han står med kofoten i högsta hugg, i färd att jaga zombies.

Gallren för fönstren ser ut att kunna hålla alla utom de mest anorektiska inkräktare ute, så Jesper vänder sig till sina kamrater.

"Okej, som det ser ut kan vi tre omöjligt ta alla grabbarna på Karlssons, inte utan att tricksa lite. Hur kan vi sänka allihop i en smäll?" Jesper väger kofoten i handen och önskar att han hade gått någon sorts kampsport.
Axel och Sigurd funderar en stund, och det är Sigurd som öppnar munnen först.

"Tja, vi skulle ju kunna ta gassvetsen och fylla en sopsäck med acetylen och syre? Sen är det bara att släppa upp den i ett snöre och låta den sväva upp till tredje våningen i trapphuset. Smällen borde sänka dem allihop. Det kinkiga blir att antända gasen när den väl är där. Några idéer?"

Jesper ler snett och går till sin bänk, där han drar fram sin elektroniklåda.
"Jag kan nog fixa något. Snabba er med sopsäcken, och se till att varna han där uppe. Vem är det förresten? Är det Pelle Karlsson eller någon av gubbarna?"

Jesper är snabbt i färd med att trixa ihop en manick vars enda funktion är att efter en stund kortsluta sitt lilla litiumbatteri på våldsammast möjliga sätt och fräsa till i en arg explosion av vitglödgade gnistor.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lunde
Nästa gata var också fylld med vad det nu är. Lunde lyckas korsa gatan men får en av dem efter sig, den här verkar dock ha förmågan att springa och håller jämna steg med Lunde, kanske till och med knappar in.
Med hjärtat i halsgropen springer Lunde för fullt, Tallbacken ligger flera kilometer bort och det finns ingen chans att Lunde kan hålla det här tempot hela vägen dit.

"Shit" Häver Lunde ur sig, hoppar över ett cykelställ och genar genom det lilla grönområdet bakom parkeringshuset. Tre kvarter kvar till industriområdet. Kommer hon bara dit så kanske hon kan skaka av dig den där envisa varelsen. Hon och Morgan var mycket på industriområdet när hon var barn. Hos plåtslagerifirman Allplåt mest, för att beställa nya karossdelar och sånt till bilarna. Hon kastar sig upp på ringleden som skiljer Tallinge från stan och kastar en blick över axlen. Hur ser hennes förföljare ut? Och hur nära är han? Nära! I flykten börjar hon vilt se sig om efter någon form av vapen, vad som helst! Ett armeringsjärn, en gren, vad fan som helst! Hon får ögonen på en gammal rostig kättig som ligger halvt gömd i fjolårsgräset, stannar till det ögonblicket det tar för henne att dra fram den och ser att kättingen är gott och väl en meter lång och lika grov som henens underarm. Det får duga. Springer vidare, över vägen. In på industriområdets södra sida.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger
Rutger

Mycket riktigt står Jannes pickup där, verkar inte som alla klagomål har hjälpt då Janne fortfarande parkerar alldeles bredvid skolan.

Rutger går fram och känner att förardörren är öppen, han leder in Hanna först så hon slipper gå runt bilen då passagerar sidan är mot skolgården. Han börjar leta efter en nyckel men den sitter inte i och inte i facken. Plötsligt dimper den ner, Hanna hittade den under solskärmen. Han tar den, lägger i ettans växel och startar upp bilen. Detta får några zombies uppmärksamhet som börjar röra sig mot dem men de lyckas komma iväg.
"Hanna, vet du någonstans vi skulle kunna bunkra upp oss? Min första tanke är mot villaområdena då de flesta troligen är på jobbet så här dags. Kanske är lite lugnare där just nu då troligen industriområde och sjukhus och liknande har en hel del av dessa galningar bland sig."

Så startdestinationen är villaområdena.
[Fråga, är nyckel i bil för mycket frihet? Känner att jag kan behöva lära mig vart spelreglerna sitter lite :gremsmile: ]
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael (Lollo):

Innan jag lämnar lokalen plockar jag upp en stång som ligger på golvet vid lats-maskinen. Den är cirka 4 decimeter lång. Jag slänger ifrån mig den tomma brandsläckaren. "Hey Vänta på mig!"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Iskaral said:
Mikael (Lollo):

Innan jag lämnar lokalen plockar jag upp en stång som ligger på golvet vid lats-maskinen. Den är cirka 4 decimeter lång. Jag slänger ifrån mig den tomma brandsläckaren. "Hey Vänta på mig!"
Nicola:
Linda håller upp dörren åt Mikael medan jag är ute i trappen och kollar så att inga zombies väntar på oss där. Trappan leder ner till någon form av källare samt även upp tre våningar. En glasad men likväl bastant dörr leder ut på parkeringen på baksidan av huset. I det lilla rummet finns dessutom en dörr bakom vilken leder en korridor till byggnadens entré som rymmer två hissar. Våningarna ovan består främst av bostäder.

Jag är framme vid dörren till baksidan och spejar ut där. För tillfället ser det öde ut förutom några bilar och ett gäng cyklar, en stor grön metallcontainer varur bräder och annan bråte sticker upp. Längre bort finns en lastkaj för lastbilar, troligtvis kopplat till den stora matvarubutiken som ligger i byggnaden intill.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jimmy

Lugn, lugna ner dig för fan! Jag kan ta er härifrån men jag behöver er hjälp, så fort vi kommer utanför portarna så skiljs vi åt, då får alla klara sig själva. plitens blick börjar fara åt alla håll.
En snabb blick får Jimmy att se att ett helt gäng med blodiga kommer gående.
Jag har nyckeln till den där dörren, vi måste dra. Säger han och pekar med handen mot en dörr.

Bengt

Börje verkar inte reagera alls på Bengts försök att kontakta honom, med ett ryck hoppar han fram och grabbar tag i Leif, de båda rullar ner för trappan i ett väldigt tumult. Väl nere lyckas ändå Leif hamna på topp och fatta sin ljusstake och slå ett par hårda slag i huvudet på Börje som säckar ihop.
Leif skriker och tar sig för sin vänstra överarm.
Gah! Jag tror den är bruten! Helvete

Jesper

[Ni är väl fler än tre i verkstaden? Minst fyra har ju nämts iaf, men jag har haft tanken att ni är typ tio st?]

Tror det är deras praktikant de har haft senaste veckan.
Gubbarna börjar fylla upp ballongen och gör sig redo för att skicka upp den.
Here goes nothing säger Sigurd och gör sig redo att släppa ballongen

Lunde

Snubben bakom Lunde verkar ha en oändlig kondition då tempot inte verkar minska det minsta. Andfådd och trött inser Lunde att det inte finns någon chans längre att hon kan springa ifrån honom.
Flåsandes stannar hon upp medans galningen kommer allt närmare.

Rutger

[Läs mitt pm till dig innan du skriver mer]

Jag måste hem, vi åker till centrum, min mamma jobbar på ett gym där. Vi måste hämta henne innan vi gör något annat!

Innan Rutger hinner svara har två zombies hoppat upp på flaket på pickupen, ytterligare en har ställt sig framför motorhuven och rör sig mot förardörren.

Nicola och Mikael

Linda låser dörren ordentligt, några bankande hörs ifrån andra sidan men dörren står fast.
Dem kommer inte komma igen den vägen i alla fall
säger Linda medans hon glider ner med ryggen mot väggen, hon skakar lätt på huvudet.
Jag måste hämta min dotter, hon är allt jag har. Bergsfors gymnasium hon är där, jag måste hämta henne! Linda börjar hyperventilera och vandra fram och tillbaka.

[Tänkte att ni får diskutera vad erat nästa steg är, inga zombies runt omkring er nu, så ni har lite andrum och komma fram till vad ni ska göra. När ni har bestämt er vart ni går så uppdaterar jag.]
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nicola:
"Vi går upp på taket." Innan någon hunnit protestera förklarar jag snabbt. "Vi ser ju enda till skolan därifrån och så får vi en bra överblick också. Det finns bara en dörr säkert. Det kanske går att ta sig från tak till tak, jag vet inte..."

[Vilken tid på året är det?]
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Rutger

Rutger

[Läs mitt pm till dig innan du skriver mer]

Jag måste hem, vi åker till centrum, min mamma jobbar på ett gym där. Vi måste hämta henne innan vi gör något annat!

Innan Rutger hinner svara har två zombies hoppat upp på flaket på pickupen, ytterligare en har ställt sig framför motorhuven och rör sig mot förardörren.

"Till Centrum..." Tankarna som rusar genom huvudet är att det måste ju vara fullt av zombies där. Men hinner inte vänta längre. Zombin framför motorhuven tänker han inte så mycket på, han kör över om han måste. Han tittar bakåt och varvar motor så den ska hoppa igång så våldsamt som möjligt och väntar tills de båda står ostadigt, och gasar så fort han kan i hopp om att de ska ramla av.

[Tärningsslag :)]
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jimmy

Lugn, lugna ner dig för fan! Jag kan ta er härifrån men jag behöver er hjälp, så fort vi kommer utanför portarna så skiljs vi åt, då får alla klara sig själva. plitens blick börjar fara åt alla håll.
En snabb blick får Jimmy att se att ett helt gäng med blodiga kommer gående.
Jag har nyckeln till den där dörren, vi måste dra. Säger han och pekar med handen mot en dörr.

De springer ut genom dörren ut till stor gräsmatta. Utsprida gestalter står och tittar lojt omkring sig, tills de får syn på de tre personerna. De börjar röra sig mot dom i faslig tackt. Jimmy springer för allt han kan mot grindarna och sparkar inte dörren till vaktbåset brevid porten. Han skriker till pliten:

Få upp port helvetet då!
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mikael (Lollo)

Jag lägger armen om Linda och vi blir båda lite lugnare av det. "Jag vil inte bli fast uppe på taket. Jag tycker vi fixar en bil och åker till skolan medans det är tomt på gatan. Klart som f-n att vi måste rädda Tessan (Lindas dotter som också går på gymmet)"

Linda säger att hennes bil står en bit upp längs gatan. Hon fumlar i fickorna och hittar sina nycklar.

Jag ser frågande på Nicola...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Anchorman said:
Jesper

[Ni är väl fler än tre i verkstaden? Minst fyra har ju nämts iaf, men jag har haft tanken att ni är typ tio st?]

Tror det är deras praktikant de har haft senaste veckan.
Gubbarna börjar fylla upp ballongen och gör sig redo för att skicka upp den.
Here goes nothing säger Sigurd och gör sig redo att släppa ballongen

"Ållrajjt, anropa och säg åt honom att ta skydd bakom något tungt, och skydda öronen för allt vad han kan, för det här kommer att smälla satan." Sigurd börjar hissa upp ballongen genom trapphuset. Det är inte lång tid kvar innan bomben briserar, och alla nere på verkstaden har på sig hörselskydd.

Jesper sticker ut huvudet en liten stund innan det är tänkt att bomben ska gå av och ropar så högt han kan.

"Hallå! Eld i berget era zombiehelveten! Kom hit bara!"

Och trycker sedan igång timern på fem sekunder.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nicola:

Jag tittar länge mellan Mikael och Linda, försöker planera i huvudet hur vi ska göra det här på bästa viset. "Har nån av er mobilen med sig?" Jag försöker hålla min ton lugn men kan inte undvika att låta stressad, leder blicken till Linda och lägger samtidigt en hand på hennes axel. Hon hissar förstås darrhänt upp mobilen ur bakfickan. "Ring henne." Säger jag bara kort. "Vi ska fan inte ut på gatan just nu, fattar ni?" Jag ser uppfordrande på dem i tur och ordning, sen vänder jag på klacken och börjar skynda uppför trappan - det är en spiraltrappa av betong och små fönster vätter ut mot baksidan med jämna mellanrum. Varje våning har bara en dörr in till våningsplan med lägenheter så det är relativt isolerat och därför orört av zombies.
 

yjoben

Veteran
Joined
5 Jan 2012
Messages
48
Location
trollhättan
Erdan

Steve som håller på att lägga om såret tittar lite förbryllat mot Erdan
Han hör dig nog inte så bra igenom kyldörren... säger han lite nedlåtande
Bråket inne i restaurangen verkar eskalera mer och mer, och en snabb titt visar att det är fler inblandade nu än vad det var tidigare.
George börjar vrida sig kraftigt och lägger en rejäl spya på golvet framför sig, han kastar stekpannan med rejäl kraft in i väggen och flyger sedan på Steve och trycker upp han mot väggen.

Erdan

Erdan springer snabbt fram till Steve och George och drar bort George från Steve.
Frågar Steve om han är OK.
Erdan funderar snabbt på om han och Steve skulle sticka därifrån och ringa farsan så han får se över personalen. Erdan vill dock veta mera varför George hoppade på Steve så oprovocerat.
 
Top