Speltips till Switch mottages!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Den senaste tiden har jag haft otroligt svårt att hitta ett spel till Switch som upprätthåller mitt intresse. Har påbörjat en del spel men alla har slutat i besvikelse. Skulle därför vilja ha tips på bra spel till Switch. Dessa ”krav” har jag på spelet jag vill spela:

Det måste ha en bra story. Gameplay enkom kan inte upprätthålla mitt intresse. Storyn får gärna vara i centrum.

Spelet får inte vara svårt. Jag tröttnar direkt på spel där man dör hela tiden.

Spelet får inte innehålla för mycket ”meck”. Jag har inte tid för spel där en massa tid läggs på att samla resurser, göra vapen, uppdatera stats, grinda etc.

Spelet måste ha en fängslande atmosfär.

Spelet får inte vara för dyrt. Max 200 kr får det kosta.

Spelet får inte vara ett strategispel eller ett skräckspel.

Spelet får gärna innehålla fantastik. Cyberpunk är ju min favoritgenre men gillar även övrig sci fi samt fantasy. Detta är dock mer ett plus än ett krav.

Så, ge mig era bästa tips! 🙂
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
”Return of the obra dinn” är ett av de bästa spel jag spelat. Gillar du pusselspel som bygger på logisk slutledningsförmåga kan jag varmt rekommendera det. I samma genre hittar man även ”the case of the golden idol” som också är bra (om än inte lika bra som OD)

Båda kostar 200 spänn var på eShop.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Jag har inte spelat de här själv, men kanske kan vara värt att kolla in om du diggar cyberpunk:

VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action
Neo Cab

båda verkar vara habila story-drivna spel i cyberpunkig miljö, det sist nämnda är på rea för 50 spänn.

lägger till ”citizen sleeper” till listan ovan. Hyllat story-drivet spel där du knegar på en rymdstation.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag har inte spelat de här själv, men kanske kan vara värt att kolla in om du diggar cyberpunk:

VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action
Neo Cab

båda verkar vara habila story-drivna spel i cyberpunkig miljö.
Neo Cab har jag spelat. Det är verkligen ett av de bättre cyberpunkspelen, en riktigt hidden gem! 😊

VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action känner jag mig lite reserverad inför, mest för att det andra cyberpunkspeler med bartendertema jag spelade, Red strings club, var rätt dåligt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Neo Cab har jag spelat. Det är verkligen ett av de bättre cyberpunkspelen, en riktigt hidden gem! 😊

VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action känner jag mig lite reserverad inför, mest för att det andra cyberpunkspeler med bartendertema jag spelade, Red strings club, var rätt dåligt.
Kolla in om citizen sleeper kan falla på läppen, kanske!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Har någon tes
Kolla in om citizen sleeper kan falla på läppen, kanske!
Jag har funderat på det spelet, men hade fått intrycket att det var ett ”meckigt” spel med en massa strategi och sånt? Men jag kanske har fel?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Har någon testat nåt av dessa spel? Tycker de verkar spännande men skenet kan ju bedra 🙂


 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Har någon tes

Jag har funderat på det spelet, men hade fått intrycket att det var ett ”meckigt” spel med en massa strategi och sånt? Men jag kanske har fel?
Jag har bara spelat lite av det (kanske en halvtimme eller så), men jag upplevde inte systemen som ”meckiga”. Du slår lite tärningar och så väljer du vad du ska göra med resultaten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag har bara spelat lite av det (kanske en halvtimme eller så), men jag upplevde inte systemen som ”meckiga”. Du slår lite tärningar och så väljer du vad du ska göra med resultaten.
Ah 🙂 Men vilken genre är det? Vad går spelet ut på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Har någon testat nåt av dessa spel? Tycker de verkar spännande men skenet kan ju bedra 🙂
The Fall tyckte jag mycket om. Jag spelade det på PC. Det är pussel och hjärn-utmaningar i plattformsspelsformat. Inte så mycket död och strid och grejer, men ganska klurigt. Jag gillade storyn även om den kanske var en smula förutsägbar, och jag gillade estetiken och världsbygget.

(På Switch spelar jag just nu typ bara Front Mission och Star Ocean, och ingen av dem tror jag passar – FM är ju turbaserad strategi för hela slanten och Star Ocean är grindigt JRPG-stuk)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Ah 🙂 Men vilken genre är det? Vad går spelet ut på?
Du är en ”sleeper”, det vill säga en människa vars medvetande förts över till en robot på ett arbetskontrakt. Du hamnar på en luggsliten rymdstation där du går runt och snackar med folk, utför jobb för mat och husrum. Spelet har en del att säga om medvetande, identitet och cynisk kapitalism. Det kom i samma våg som flera andra spel som fokuserar på en berättelse, nästan av typen interaktiv fiktion, men med lite mer spelmekanik.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Strax över din budget, dessvärre, men jag tyckte väldigt mycket om Dredge. Ett myspysrysligt fiskespel i Lovecraft-miljö. Vemodig skräckstämning och fin estetik. Till och från spännande. Det finns en story att förhålla sig till, om än inte en komplicerad sådan. Open world som inte är gigantisk (jag spelade klart det på kanske 30 timmar eller något sånt).

Det är lite pyssligt, där man uppgraderar sin fiskebåt och sånt, men jag upplevde det inte som grindigt.

edit: jag läste om ditt inlägg och såg att det inte fick vara ett skräckspel. Jag tycker inte att Dredge är ett skräckspel, även om temat är Lovecraftianskt. Det är ibland spännande, men aldrig otäckt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Switch e-shop är ju fruktansvärd att navigera och försöka hitta bra grejer i. Men kolla https://www.dekudeals.com/ som listar priser och prishistorik, har smidiga sökfilter, länkar till metacritic och opencritic, samt hur långa spelen är.

Hoppas du hittar något skoj!

Edit: kolla även på bibliotek, det brukar finnas spel att låna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Nu var det ett tag sen jag skrev här. Vill börja med att tacka för alla tips hittills!

Köpte The Fall och har klarat det. Ska recensera det snart.

Tar gärna emot fler tips! Samma premisser gäller 🙂
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Stort tack för tipset! 🙂 Vid en snabb googling verkar det vara ett skräckspel? Är spelet storycentrerat? Är det svårt?
* Det har skräcktema, men det är kusligt - inte läskigt. Jag skulle säga ”mysryslig” stämning.
* Ja, spelet är storycentrerat.
* Nej, det är inte svårt. Men det är en roguelike, så man kan inte räkna med att klara det på första försöket. Det ligger i spelets natur att du ska dö och prova igen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Inscyption är underbart. Du behöver gilla kortspel av slay the spire-snitt, men gör du det är det en varm rekommendation.

Pekar lite försynt på siten RockPaperShotguns topp-100 lista genom tiderna, och där hittar man obra dinn på plats 2, Citizen sleeper på plats 4 och inskryption på plats 10. Vill säga att alla tre är fantastiskt bra spel!


 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Men för att lägga till en rekommendation:

Brothers - a tale of two sons. En fantasysaga om två bröder som letar efter botmedel mot deras fars sjukdom. Ganska lätt plattforms/action i vackra miljöer med mörka undertoner.
 
Top