Speltips till Switch mottages!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Broken Sword 5 finns ju, och Grim Fandango. Och Oxenfree 1 och 2. Jag har börjat spela Lamplight City och Unavowed på PC, och gillat båda. De funkar säkert bra på Switch också.
Just det ja, Grim Fandango har jag ju faktiskt inte spelat! Det är att sånt där spel som verkligen hyllats till skyarna, så det kanske kan vara värt att kolla in 🙂

Beyond a Steel Sky är ju dugligt, även om det aldrig riktigt fångade mig som föregångaren.
Gamedec var jag med och kickstartade. Det är rätt trevligt, på PC åtminstone.
Lacuna är både peka-klicka och cyberpunk.
Stort tack för tipsen, har dock redan spelat alla 🙂 Beyond a steel sky och Lacuna gillade jag verkligen! Gamedec fick jag aldrig riktigt grepp om.

Kan man säga "Alla Final Fantasy efter trean och alla tillgängliga Persona/Shin Megami Tensei"? Chrono Cross? Men gillar man inte jrpgs och jrpg:iga stories kanske man ska hålla sig borta.
JRPG’s är tyvärr alldeles för krävande. Har tid att spela ca. 30 min i veckan som allra mest så jag föredrar spel som är lite kortare. Ett spel på typ fem timmar räcker väldigt länge för mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Black Book är ett ofattbart atmosfäriskt ryskt indiespel om den unga häxan Vasilia, som lever i en by i Uralbergen på 1800-talet. Hon gör en deal med djävulen för att kunna återuppliva sin make som begått självmord, men för att djävulen ska bevilja henne detta måste hon låsa upp alla inseglen i Den svarta boken. Tack och lov är hennes farbror Vanya en erfaren magiker, och villig att bli hennes mentor.

Black Book är det bästa treatment av mytologi i fantasy jag har sett sedan fucking Tolkien. Det är skapat av den geniala designern Vladimir Beletsky i konsultation med etnologer, och gör ett helt vidunderligt jobb med att klä Uralbergens unika folktro och myt (en blandning av slaviska element och element från Komi-Permyakernas hedniska mytologi) i moderna fantasykläder. För att lyckas med sin quest måste Vasilisa lära sig om olika typer av lömska naturväsen, rädda en bortbyting från en fasansfull bastu-demon, och nedstiga i riket under vattnet. Ofta måste du lära dig om olika väsens beteenden och svagheter (i regel mytologiskt korrekta!) för att effektivt kunna bekämpa dem. Musiken i spelet är också underbar, med en del autentiska sånger från 1800-talets Perm.

Spelmekaniken är fokuserad på ett stämningsfullt deck builder-system som bygger på sidorna i Vasilisas bok, där svarta kort är attacker och debuffs, och vita kort är försvar och buffs. De svarta sidorna är baserade på farliga folktroväsen och besvärjelser, de vita på kristna helgon och goda naturväsen. Det är väldigt roligt att lära sig optimera detta system och bygga olika lekar med det.

Jag rekommenderar att man spelar spelet med den ryska voice actingen, för maximal inlevelse.

 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Black Book är ett ofattbart atmosfäriskt ryskt indiespel om den unga häxan Vasilia, som lever i en by i Uralbergen på 1800-talet. Hon gör en deal med djävulen för att kunna återuppliva sin make som begått självmord, men för att djävulen ska bevilja henne detta måste hon låsa upp alla inseglen i Den svarta boken. Tack och lov är hennes farbror Vanya en erfaren magiker, och villig att bli hennes mentor.

Black Book är det bästa treatment av mytologi i fantasy jag har sett sedan fucking Tolkien. Det är skapat av den geniala designern Vladimir Beletsky i konsultation med etnologer, och gör ett helt vidunderligt jobb med att klä Uralbergens unika folktro och myt (en blandning av slaviska element och element från Komi-Permyakernas hedniska mytologi) i moderna fantasykläder. För att lyckas med sin quest måste Vasilisa lära sig om olika typer av lömska naturväsen, rädda en bortbyting från en fasansfull bastu-demon, och nedstiga i riket under vattnet. Ofta måste du lära dig om olika väsens beteenden och svagheter (i regel mytologiskt korrekta!) för att effektivt kunna bekämpa dem. Musiken i spelet är också underbar, med en del autentiska sånger från 1800-talets Perm.

Spelmekaniken är fokuserad på ett stämningsfullt deck builder-system som bygger på sidorna i Vasilisas bok, där svarta kort är attacker och debuffs, och vita kort är försvar och buffs. De svarta sidorna är baserade på farliga folktroväsen och besvärjelser, de vita på kristna helgon och goda naturväsen. Det är väldigt roligt att lära sig optimera detta system och bygga olika lekar med det.

Jag rekommenderar att man spelar spelet med den ryska voice actingen, för maximal inlevelse.

Det låter ju onekligen väldigt spännande! Grejen är att jag inte är förtjust i kortspel, och verkligen inte deck biodling, skulle det vara en dealbreaker?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
”Return of the obra dinn” är ett av de bästa spel jag spelat. Gillar du pusselspel som bygger på logisk slutledningsförmåga kan jag varmt rekommendera det. I samma genre hittar man även ”the case of the golden idol” som också är bra (om än inte lika bra som OD)

Båda kostar 200 spänn var på eShop.
I linje med de här två vill jag tipsa om Chants of Sennaar.

Ett spel där du ska klättra upp för Babels torn för att hitta gud. Längs vägen behöver du lista ut ett par språk (alla med egna skrivtecken) och kulturer.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Jag ser också att ingen har tipsat om ”inside”. Plattformsäventyr, väldigt stämningsfullt. En rätt mörk historia som spelas upp (helt utan talad och skriven dialog, om jag minns rätt). På rea för en tjuga just nu.

EDIT! Och ”limbo”, som var utvecklarnas förra spel kostar en tia. Även detta ett stämningsfullt och lite kusligt plattformsspel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Men för att lägga till en rekommendation:

Brothers - a tale of two sons. En fantasysaga om två bröder som letar efter botmedel mot deras fars sjukdom. Ganska lätt plattforms/action i vackra miljöer med mörka undertoner.
På rea för 30:- just nu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
I linje med de här två vill jag tipsa om Chants of Sennaar.

Ett spel där du ska klättra upp för Babels torn för att hitta gud. Längs vägen behöver du lista ut ett par språk (alla med egna skrivtecken) och kulturer.
Jag har tittat på det spelet och varit nyfiken. Hur är storyn? Hur långt är spelet? Är det mycket interaktion med andra karaktär eller är det fokus på att lösa pussel?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Jag ser också att ingen har tipsat om ”inside”. Plattformsäventyr, väldigt stämningsfullt. En rätt mörk historia som spelas upp (helt utan talad och skriven dialog, om jag minns rätt). På rea för en tjuga just nu.

EDIT! Och ”limbo”, som var utvecklarnas förra spel kostar en tia. Även detta ett stämningsfullt och lite kusligt plattformsspel.
Jag spelade Limbo för typ två år sedan. Tyckte om det, men kanske inte tillräckligt mycket för att ha varit sugen på Inside. 20 kr är ju verkligen ett kap, men jag har så lite tid att spela att jag inte är 100% säker på att jag vill prioritera det framför ett spel som är lite mer jag 🙂
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Jag har tittat på det spelet och varit nyfiken. Hur är storyn? Hur långt är spelet? Är det mycket interaktion med andra karaktär eller är det fokus på att lösa pussel?
Väldigt lite interaktion med andra karaktärer. Varje karaktär har en, eller kanske ett par, korta meningar. Grejen är att du behöver förstå vad de säger, och översätta de skrivtecken de uttrycker sig med i en bok. Det finns en övergripande berättelse, men den förmedlas via miljöer, inte så mycket genom tal och skrift.
Om du värderar interaktion (text) framför pussel så skulle jag nog inte rekommendera detta.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Rätt gamla men gillar man peka och klicka-spel på switchen köpte jag alla syberiaspelen för rätt billig peng på rea och spelade igenom med tonåringen där hemma. De första spelen är riktiga pärlor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Väldigt lite interaktion med andra karaktärer. Varje karaktär har en, eller kanske ett par, korta meningar. Grejen är att du behöver förstå vad de säger, och översätta de skrivtecken de uttrycker sig med i en bok. Det finns en övergripande berättelse, men den förmedlas via miljöer, inte så mycket genom tal och skrift.
Om du värderar interaktion (text) framför pussel så skulle jag nog inte rekommendera detta.
Egentligen kan nog pussel framför interaktion med andra karaktärer vara kul! Gillade exempelvis 7th Sector väldigt mycket. Men jag vet inte om Babels torn är en setting som jag är jätteintresserad av. Jag gillar ju cyberpunk och neon i synnerhet, stora städer i allmänhet samt klassisk fantasy med skogar och berg.

Jag vet att jag verkar orimligt kräsen. Men det beror på att jag så lite tid åt att spela, typ 40 min i veckan. Så även ett kort spel tar väldigt lång tid att klara och att testa ett spel och sedan komma på att detta inte var för mig görs på bekostnad av typ en veckas speltid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Rätt gamla men gillar man peka och klicka-spel på switchen köpte jag alla syberiaspelen för rätt billig peng på rea och spelade igenom med tonåringen där hemma. De första spelen är riktiga pärlor.
Jag testade första spelet för några år sedan. Jag brukar gilla peka och klickaspel och jag tyckte att miljön med byn som hade leksaker överallt var riktigt tilltalande. Men tempot i spelet upplevde jag som väldigt segt, även jämfört med andra spel från samma tid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Har någon testat Virtuaverse?

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Har även gluttat lite på trailers till Transient och varit nyfiken. Har någon spelat det? En mix av cyberpunk och Lovecraft verkar ju lovande!

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Ett annat cyberpunkigt spel som finns på Switch är det gamla Amigaspeler D/Generation. Jag gillade det verkligen på den gamla goda tiden, men vet någon hur det står sig idag?


Och en sista cyberpunk-fråga. Shadowrunspelen finns till Switch. Har hört att Dragonfall ska vara otroligt! Har dock även hört att porten till Switch ska vara usel och buggig på gränsen till ospelbar. Vet någon om det stämmer? Är buggarna åtgärdade?

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Har någon testat Umurangi Generation? Verkar cyberpunk och cool tycker jag 🙂

 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Och en sista cyberpunk-fråga. Shadowrunspelen finns till Switch. Har hört att Dragonfall ska vara otroligt! Har dock även hört att porten till Switch ska vara usel och buggig på gränsen till ospelbar. Vet någon om det stämmer? Är buggarna åtgärdade?
Bara spelat Shadowrun Returns, och på PC, men tycker att det är riktigt bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Bara spelat Shadowrun Returns, och på PC, men tycker att det är riktigt bra.
Ja, Shaowrun-spelen har riktigt gott rykte så har varit sugen på att testa dem! Blev jätteglad när jag såg att de släpptes till Switch. Men många som gillar spelen på PC avskyr dem på Switch. Det handlar om allt från att kontrollerna är dåligt anpassade till Switch till att texten är för liten för att kunna läsas på skärmen till långa laddningstider till att spelen kraschar i tid och otid. Men vem vet, dessa saker kanske är åtgärdade nu, det var ju ett tag sen spelen släpptes 🙂
 
Top