Speltips till Switch mottages!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Franz, skulle vi inte kunna öppna upp trådstarten lite och ha det här som en generell tråd om Switch-spel-tips? Folk har så mycket bra att tipsa om som kanske inte nödvändigtvis är inom ramen för dina kriterier?

Jag kan ju så klart starta en ny tråd, men det känns onödigt när vi redan har en switchtråd igång.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,178
Stort tack för tipset! 🙂 Vid en snabb googling verkar det vara ett skräckspel? Är spelet storycentrerat? Är det svårt?
Det är snarare deckbuilder + puzzle, men med en massa story kring det. Vissa puzzles kan vara svåra, och jag googlade ibland.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Franz, skulle vi inte kunna öppna upp trådstarten lite och ha det här som en generell tråd om Switch-spel-tips? Folk har så mycket bra att tipsa om som kanske inte nödvändigtvis är inom ramen för dina kriterier?

Jag kan ju så klart starta en ny tråd, men det känns onödigt när vi redan har en switchtråd igång.
Absolut, jättebra idé! Från och med nu handlar den här tråden om generella tips till Switch 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Brothers - a tale of two sons. En fantasysaga om två bröder som letar efter botmedel mot deras fars sjukdom. Ganska lätt plattforms/action i vackra miljöer med mörka undertoner.
Har tyckt det verkar spännande. Josef Fares som ligger bakom det vill jag minnas? Har fått för mig att det är ett spel som kräver två spelare?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Inscyption är underbart. Du behöver gilla kortspel av slay the spire-snitt, men gör du det är det en varm rekommendation.
Det är snarare deckbuilder + puzzle, men med en massa story kring det. Vissa puzzles kan vara svåra, och jag googlade ibland.
Har tyvärr ingen aning om vad the spire eller deckbuilder är 🙂 Om det är något som liknar Magic the Gathering är det nog inte för mig (men säkerligen blir andra i tråden glada för tipset 🙂)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
I och med att tråden numera handlar om allmänna rekommendationer till Switch vill jag ge följande tips:

Cloudpunk - Storycentrerad cyberpunk med fantastisk atmosfär och öppet upplägg.

Neo Cab - Stortcentrerad cyberpunk med en av de bästa storys jag varit med om i spelsammanhang!

Return to Monkey Island - Humoristisk peka och klicka, ett av de bästa de senaste åren!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,178
Men för att lägga till en rekommendation:

Brothers - a tale of two sons. En fantasysaga om två bröder som letar efter botmedel mot deras fars sjukdom. Ganska lätt plattforms/action i vackra miljöer med mörka undertoner.
Spelet som jag köpte PC-Controller till för första gången. Lösningen att man styr vardera brodern med höger och vänster spak är briljant.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Har tyckt det verkar spännande. Josef Fares som ligger bakom det vill jag minnas? Har fått för mig att det är ett spel som kräver två spelare?
Ja, det var Fares första insats som ”director” i spelbranschen. Du kontrollerar två bröder, en på vardera joystick precis som @JohanL skriver. 100% single player.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Har tyvärr ingen aning om vad the spire eller deckbuilder är 🙂 Om det är något som liknar Magic the Gathering är det nog inte för mig (men säkerligen blir andra i tråden glada för tipset 🙂)
Ja, det är en deckbuilder. Lite som MTG, men du bygger en ny lek från början varje spelomgång. Om det inte lockar är spelet nog inte att rekommendera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
När tonåringen spelar Switch är det mest Unravel och Little Nightmares II. Båda är mycket stämningsfulla.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag skulle väldig gärna vilja rekommendera Carrion. Det är, typ, en Metroidvania i sci-fi-miljö där man spelar ett monster som bryter sig lös från ett biolabb. Så tänk omvänd skräckfilm. Man mördar sig genom labbet för att ta sig ut i världen utanför. Ju mer man äter desto större och farligare blir man, och får nya förmågor. Oerhört tillfredsställande och roligt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Då kommer lite speltips här:
  • Super Mario Odyssey: Nintendo är ju Mario, så att säga. Det här är inte bara det jag tycker är det bästa Mario-spelet som har gjorts, utan det kan seriöst vara det bästa spel som har gjorts. Collect-a-thon när det är som bäst, med så mycket fantasi och liv.
  • Metroid Dread: Första nya 2D Metroid på länge! Sjukt mycket stämning och svårt, att spela på Rookie är helt OK! Men jättebra design, kul nya (och gamla) power-ups och bra stämning.
  • Metroid Prime: Remastered: En remaster som heter duga! De rör inte originalspelet till en större grad, utom att lägga till moderna bekvämligheter, som många olika sätt att styra. Trots sina 20 år på nacken har det åldrats fantastiskt och utom en del onödig backtracking på slutet är det ett spel som verkligen håller.
  • Thimbleweed Park: Ron Gilberts första återkomst till peka och klicka-genren och ett kul spel i LucasArts-stil. Viss metaoverload på slutet (det är ju Gilberts grej), men annars väldigt kul och charmigt. Jag gillade även Return to Monkey Island, nämnt ovan!
  • Overboard: En motsatt whodunnit, där du ska lyckas putta din man överbord, utan att bli påkommen! Kul twist och ett härligt narrativt spel.
  • The Darkside Detective: Ett charmigt litet peka-och-klicka äventyrsspel med massor med referenser och humor.
  • Untitled Goose Game: Trots alla memes är det bland de bästa två speltimmarna jag haft sedan Portal. Ett väldigt kul och välgjort litet stealth-spel med att vara en ja… gås!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Jag skulle väldig gärna vilja rekommendera Carrion. Det är, typ, en Metroidvania i sci-fi-miljö där man spelar ett monster som bryter sig lös från ett biolabb. Så tänk omvänd skräckfilm. Man mördar sig genom labbet för att ta sig ut i världen utanför. Ju mer man äter desto större och farligare blir man, och får nya förmågor. Oerhört tillfredsställande och roligt.
Oh det har jag sneglat på många gånger i Switch-butiken! Borde ge det en chans då! 😊
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag har skaffat en del spel, mycket är typ remakes av gamla spel och så. Jag har inte tipsat så mycket i tråden tidigare för att min smak lutar mycket mot typ grindiga, pilliga JRPGs och så. Och remakes.
  • Front Mission är inte lika pixelart-charmigt som SNES- eller DS-versionerna men det är himla trevligt ändå om man vill ha ganska primitiv turbaserad strid mellan mechas. Det märks att det var det första spelet i serien och remaken är väldigt trogen rent mekanisk.
  • Chrono Cross är uppföljaren till klassiska Chrono Trigger. Remastern är himla trevlig. Otroligt rörig plot med massvis med sidokaraktärer, paralella världar och tidsresor.
  • Final Fantasy VII borde inte behöva nån introduktion. Inte IX heller. Jag gillar dem otroligt mycket och Switchversionerna är najs.
  • Megaman X Legacy Collection 1 har de tre bra Megaman X-spelen. Snygga, bra pixelart-platformers.
  • Persona 3-4-5 är trevliga jrpgs med modern horror-smak och blandar typ japansk skolvardag med mardrömslika monster.
  • Shin Megami Tensei II och V är grindiga jrpgs med modern horror-smak och (vad jag märkt) mindre skolvardag.
  • Star Ocean: First Departure R är Switch-versionen av PSP-remaken av det gamla SNES-spelet Star Ocean. Jrpg som blandar fantasy och scifi (mest fantasy), realtidsstrider som nästan mer känns som beatemup, och en hel del stolligheter. Ganska lätt, åtminstone om man pallar lite grind. Har ett gäng helt vansinnigt dryga och komplexa craftingsystem man nästan måste använda onlineguide för att maxa. Tur att man inte behöver maxa dem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,178
Borde inte den här tråden ligga under Övriga spel snarare än Kultur, egentligen? Visst, spelkultur och så, men ändå. :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Ett spel som finns på flera plattformar men som jag spelade på Switch är YS VIII Lacrimosa of Dana. Jag gillar nästan alla spel i Ys serien men Lacrimosa of Dana är i mina ögon det bästa i serien.

Du följer huvudpersonen Adol på ett av hans äventyr. Denna gång som överlevare efter ett skeppsbrott som börjar som ett äventyr för att överleva och hitta en väg från ön men snabbt övergår till ett äventyr som handlar om Dana, öns historia och det mysterium som omger ön.

Genrer: ARPG.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Jag har skaffat en del spel, mycket är typ remakes av gamla spel och så. Jag har inte tipsat så mycket i tråden tidigare för att min smak lutar mycket mot typ grindiga, pilliga JRPGs och så. Och remakes.
  • Front Mission är inte lika pixelart-charmigt som SNES- eller DS-versionerna men det är himla trevligt ändå om man vill ha ganska primitiv turbaserad strid mellan mechas. Det märks att det var det första spelet i serien och remaken är väldigt trogen rent mekanisk.
  • Chrono Cross är uppföljaren till klassiska Chrono Trigger. Remastern är himla trevlig. Otroligt rörig plot med massvis med sidokaraktärer, paralella världar och tidsresor.
  • Final Fantasy VII borde inte behöva nån introduktion. Inte IX heller. Jag gillar dem otroligt mycket och Switchversionerna är najs.
  • Megaman X Legacy Collection 1 har de tre bra Megaman X-spelen. Snygga, bra pixelart-platformers.
  • Persona 3-4-5 är trevliga jrpgs med modern horror-smak och blandar typ japansk skolvardag med mardrömslika monster.
  • Shin Megami Tensei II och V är grindiga jrpgs med modern horror-smak och (vad jag märkt) mindre skolvardag.
  • Star Ocean: First Departure R är Switch-versionen av PSP-remaken av det gamla SNES-spelet Star Ocean. Jrpg som blandar fantasy och scifi (mest fantasy), realtidsstrider som nästan mer känns som beatemup, och en hel del stolligheter. Ganska lätt, åtminstone om man pallar lite grind. Har ett gäng helt vansinnigt dryga och komplexa craftingsystem man nästan måste använda onlineguide för att maxa. Tur att man inte behöver maxa dem.
Har du testat Eastward på Switch? Tror du skulle kunna gilla det spelet! Jag har spelat några timmar och tyckte väldigt mycket om det. Det var dock alldeles för omfattande för min smak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Har du testat Eastward på Switch? Tror du skulle kunna gilla det spelet! Jag har spelat några timmar och tyckte väldigt mycket om det. Det var dock alldeles för omfattande för min smak.
Lägger det på min wishlist på DekuDeals. Får se; skulle behöva få upp min Switch-speltid innan det börjar kännas motiverat att köpa fler spel nu egentligen. Att jag flyttade närmare jobbet och skar ner min pendling med två timmar per dag betyder betydligt mindre tid med switchen…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Bumpar min tråd då @krank inspirerade mig att köpa en Switch Oled och nu vet jag verkligen inte vad jag ska köpa för spel.

Dragons Dogma är på rea, är det bra? Har hört både och om det.

Vet ni några bra peka och klicka-spel man borde kolla in?

Tips på bra cyberpunk uppskattas alltid!

Spel med bra storys?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Vet ni några bra peka och klicka-spel man borde kolla in?
Broken Sword 5 finns ju, och Grim Fandango. Och Oxenfree 1 och 2. Jag har börjat spela Lamplight City och Unavowed på PC, och gillat båda. De funkar säkert bra på Switch också.

Tips på bra cyberpunk uppskattas alltid!
Beyond a Steel Sky är ju dugligt, även om det aldrig riktigt fångade mig som föregångaren.
Gamedec var jag med och kickstartade. Det är rätt trevligt, på PC åtminstone.
Lacuna är både peka-klicka och cyberpunk.

Spel med bra storys?
Kan man säga "Alla Final Fantasy efter trean och alla tillgängliga Persona/Shin Megami Tensei"? Chrono Cross? Men gillar man inte jrpgs och jrpg:iga stories kanske man ska hålla sig borta.


Nej, jag har typ inga tips på spel som inte finns på andra konsoler/PC också.
 
Top