Spelledarens titel

Spelledare, Game Master, Dungeon Master, Keeper, Warden, Director, Referee [- - -].

I en intervju berättade Electric Bastionland-författaren Chris McDowall att han döpte spelledarrollen till "conductor" mest för att det är tradition hos indiespel att ge denna roll en ny beteckning. Men vad händer egentligen med spelet när spelledaren byter titel - finns det en faktisk funktion? Referee får ju en mer opartisk klang än Keeper of the Arcane Lore - men påverkar detta språkbruk hur spelet sen spelas? Eller är det mest, som Chris McDowall säger, av hävd som rollspelsförfattare väljer en ny beteckning?

Bonusfråga: vad använder du - följer du spelets språkbruk eller kör du samma oavsett system? Och - vilken är den bästa titeln på spelledaren?
Jag undrar om inte alla titlar sokm tillkommit från början bara hart sin grund i att DnD från början använde Dungeon Master (DM), om jag inte minns fel. Det blev liksom totalfel titel på spel som INTE var grottkrälsfantasy. (till och med fel för senare DnD versioner som inte var "röj en duyngeon", men där sitter väl titeln av hävd). Sen kanske det blev en egen prestige bland spelskapare att skapa sin "egen" titel.
Men jämför vi med sverige, så satte sig titeln spelledare stenhårt från början och etablerades, så även spel som dök upp där det hade införts "special titlar", så var/är det knappt någon som använder dem utanför böckerna. Som nämnts "Chockmästare"... var det några som använde det vid spelbordet?

Jag undrar om inte alla titlar sokm tillkommit från början bara hart sin grund i att DnD från början använde Dungeon Master (DM), om jag inte minns fel. Det blev liksom totalfel titel på spel som INTE var grottkrälsfantasy. (till och med fel för senare DnD versioner som inte var "röj en duyngeon", men där sitter väl titeln av hävd). Sen kanske det blev en egen prestige bland spelskapare att skapa sin "egen" titel.
Men jämför vi med sverige, så satte sig titeln spelledare stenhårt från början och etablerades, så även spel som dök upp där det hade införts "special titlar", så var/är det knappt någon som använder dem utanför böckerna. Som nämnts "Chockmästare"... var det några som använde det vid spelbordet?
Jag tror som någon sa att det kan komma ur att de "tog patent" på Dungeon Master och att andra därför tvingades hitta alternativ.

Jag tror som någon sa att det kan komma ur att de "tog patent" på Dungeon Master och att andra därför tvingades hitta alternativ.
Det stämmer och det suger att WotC lyckades få det varumärkesskyddat.

Jag använder pelledar lite då och då, iaf i talspråk. Efter vad rollen kallades i KULT på Äventyrsspels tid.

(Alltså, detta KULT, det är som en gast i mitt sinne! Jag har inte spelat det på 30år, och när det begav sig så undrar jag om vi spelade det mer än typ tre spelmöten totalt. (Och så den där gången då @w176 spellede äventyret vi inte pratar om med helt andra regler.) Trots detta säger jag pelledar, jag har skrivit både Kuf och OKULT som är efterapningar, och jag tror jag har tre olika utgåvor av Helmgastarnas tappning i hyllan - olästa och ospelade. Om någon tittade i min bokhylla så skulle nog KULT framstå som ett av mina absoluta huvudintressen.)

Fullständigt OT blev jag sugen på att spela Källarkräl nu, postapokalyptiskt spel som i sin helhet utspelar sig i ett källarkomplex i icke namngivet miljonprogram
Jag har en liknande urge till att lira en cyberpunkish bakgator-i-Hongkong-crawl (eller mer rush än crawl kanske). Men. Nu blev det ännu mer OT och jag ledsagar mig själv ut härifrån.

Jag har inga problem med spelledare, Dungeon Master tycker jag däremot inte om alls. Mästare låter överdriver och som att man är expert på allt och Dungeon känns som en rest från innan man kunde äventyra i barmark i D&D.

Back