Spelledarens titel

Spelledare, Game Master, Dungeon Master, Keeper, Warden, Director, Referee [- - -].

I en intervju berättade Electric Bastionland-författaren Chris McDowall att han döpte spelledarrollen till "conductor" mest för att det är tradition hos indiespel att ge denna roll en ny beteckning. Men vad händer egentligen med spelet när spelledaren byter titel - finns det en faktisk funktion? Referee får ju en mer opartisk klang än Keeper of the Arcane Lore - men påverkar detta språkbruk hur spelet sen spelas? Eller är det mest, som Chris McDowall säger, av hävd som rollspelsförfattare väljer en ny beteckning?

Bonusfråga: vad använder du - följer du spelets språkbruk eller kör du samma oavsett system? Och - vilken är den bästa titeln på spelledaren?
Jag undrar om inte alla titlar sokm tillkommit från början bara hart sin grund i att DnD från början använde Dungeon Master (DM), om jag inte minns fel. Det blev liksom totalfel titel på spel som INTE var grottkrälsfantasy. (till och med fel för senare DnD versioner som inte var "röj en duyngeon", men där sitter väl titeln av hävd). Sen kanske det blev en egen prestige bland spelskapare att skapa sin "egen" titel.
Men jämför vi med sverige, så satte sig titeln spelledare stenhårt från början och etablerades, så även spel som dök upp där det hade införts "special titlar", så var/är det knappt någon som använder dem utanför böckerna. Som nämnts "Chockmästare"... var det några som använde det vid spelbordet?

Jag undrar om inte alla titlar sokm tillkommit från början bara hart sin grund i att DnD från början använde Dungeon Master (DM), om jag inte minns fel. Det blev liksom totalfel titel på spel som INTE var grottkrälsfantasy. (till och med fel för senare DnD versioner som inte var "röj en duyngeon", men där sitter väl titeln av hävd). Sen kanske det blev en egen prestige bland spelskapare att skapa sin "egen" titel.
Men jämför vi med sverige, så satte sig titeln spelledare stenhårt från början och etablerades, så även spel som dök upp där det hade införts "special titlar", så var/är det knappt någon som använder dem utanför böckerna. Som nämnts "Chockmästare"... var det några som använde det vid spelbordet?
Jag tror som någon sa att det kan komma ur att de "tog patent" på Dungeon Master och att andra därför tvingades hitta alternativ.

Back