Spelledarbrist för D&D?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jamen det går ju jättebra ihop med den där trenden att "arbeta" som spelledare. 25 dollar/timme i grund, +5 dollar om du vill köra en art från en expansionsbok, + 5 om du vill köra ett yrke från expansionen osv. Då blir WotC glada då de ju tyckte varumärket var för dåligt monetiserat. Perfekt!
Jag är inte arg för det du skrev men för att du har rätt :(

Så äckligt att det är en säljbar tjänst :(
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inte arg för det du skrev men för att du har rätt :(

Så äckligt att det är en säljbar tjänst :(
Rent sådär är jag faktiskt inte emot att tjäna pengar på det. Jag är inte någon kapitalist, men jag ser ingen skillnad på att ta betalt för detta som vilken annan förmåga eller användande av ens tid det är. Jag skulle inte drömma om att ta betalt för att spelleda för min spelgrupp, men om ett konvent skulle betala för att säkra antalet spelledare exempelvis. Eller nån grupp av främlingar gått ihop...

Skulle dock inte lägga upp det som i mitt förslag här utan mer ha ett timpris.

Skulle dock hata om exempelvis WotC hade någon slags DM-certifikat som man betalade för för att få status som officiell SL eller så, eller om de som vissa fruktar har mikroköp i OneDnD.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Detta plus att många spelare verkar vilja konsumera en upplevelse snarare än att vara medskapare till den. Då ska man leva upp till alla de där förväntningarna själv som spelledare, utan stöd utifrån.
Detta. När jag plöjt relativt fräscha undersökningar, fokusgrupper etc om unga människors vanor, mentalitet et cetera, så är ett tydligt fenomen att dagens ungdomar vill konsumera, inte skapa själva. Därför streaming av datorspel (och rollspel, för den delen) blivit så stort.

I övrigt känns det som en viss sammanblandning av komplicerat och komplext.

AD&D 1 är ett komplicerat spel, med oräkneligt antal undantagsregler, specialsystem och procedurer för olika saker. Krångligt att lära sig, men varje sådant subsystem går också att byta ut/ersätta utan att det gör så mycket.

D&D5 är ett komplext spel, med i grunden enkel och strömlinjeformad mekanik, men där det blir svårt att ändra, eller bortse från, en viss regel utan att hela systemet rubbas, vilket jag tänker är en stor anledning till all huvudvärk som folk kan känna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
AD&D 1 är ett komplicerat spel, med oräkneligt antal undantagsregler, specialsystem och procedurer för olika saker. Krångligt att lära sig, men varje sådant subsystem går också att byta ut/ersätta utan att det gör så mycket.

D&D5 är ett komplext spel, med i grunden enkel och strömlinjeformad mekanik, men där det blir svårt att ändra, eller bortse från, en viss regel utan att hela systemet rubbas, vilket jag tänker är en stor anledning till all huvudvärk som folk kan känna.
Nu kör jag inte ADnD utan BECMI som jag tycker är åt samma håll, fast mindre saker att hålla reda på. Och när jag jämför det med 5e tycker jag att BECMI är en verktygslåda (eller Legolåda?) man kan leka runt med, medan 5e är en färdigbygd maskin, likt en modern bil.

Sen är det ju så att ska jag köra mitt första möte med BECMI så förväntas jag ha med mig en liten dunge på ett dussin eller ett tjog rum som inte allas behöver mejka så mycket säns, medan att ska jag köra mitt första möte 5e förväntas jag (i många fall) ha med mig en genomtänkt ståry med coola personer och häftiga scener. Vad är svårast att leva upp till?
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Detta. När jag plöjt relativt fräscha undersökningar, fokusgrupper etc om unga människors vanor, mentalitet et cetera, så är ett tydligt fenomen att dagens ungdomar vill konsumera, inte skapa själva. Därför streaming av datorspel (och rollspel, för den delen) blivit så stort.
Deppig spaning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Därför streaming av datorspel (och rollspel, för den delen) blivit så stort.
Streaming är stort av många skäl, och faktiskt sällan lika passivt som vi äldre tror. Det uppstår väldigt aktiva communities kring streamers, kring både personer och specifika typer av innehåll. Vi satt och tittade på trams-TV på 90-talet, istället.

Game jams och både digital och analog spelutveckling är också större än någonsin.

Jag blir lite provocerad av “dagens ungdom”-vibbarna. :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag drogs in i rollspel av AP-poddar, det var som otroligt engagerande radioteater. Sen när jag började spela hade jag lite prestationsångest att det skulle vara lika bra. Men det har släppt, och numera ser jag AP som något annat än att spela själv.

Jag undrar om en del streamare använder delvis förskrivna manus, för många som håller på med det verkar vara professionella skådisar. Vilket skulle göra det ännu mer som något annat än gammalt gott vanligt hederligt rollspel.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Streaming är stort av många skäl, och faktiskt sällan lika passivt som vi äldre tror. Det uppstår väldigt aktiva communities kring streamers, kring både personer och specifika typer av innehåll. Vi satt och tittade på trams-TV på 90-talet, istället.
Det stämmer säkert och jag säger inte att dagens kids är liksom sämre än vad vi var, men det jag minns av mätningarna och analyserna jag läste var just slutsatsen att dagens ungdomsgeneration vill konsumera, inte producera.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
analyserna jag läste var just slutsatsen att dagens ungdomsgeneration vill konsumera, inte producera
Jag ställer mig tveksam. Men kanske mest kring om detta är en skillnad från förr? Alltså, har tidigare generationer önskat “producera” i större utsträckning?

Hur som helst intressant.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag tror vi kan bredda spaningen en hel del. Hur många vill göra film mot att se film, göra musik mot att lyssna på den? Hur många vill spela i ett fotbollslag mot att vara den som ska ordna matcher, en plats att spela och all logistik? Det finns alltid en stor konsumentgrupp och en mindre skapargrupp. Och som andra trender i samhället så lär även kreativ ledning i rollspelandet, eller medieskapande i allmänhet gå i vågor. Precis som att lyssna på eller titta på AP:s så kan man titta på folk som restaurerar bilar, målar, reser, äter mat eller vad som och inte känna att man behöver göra det själv.

Jag tänker på att de saker man kan ha olika nivåer av intresse, och olika ingångar. Precis som jag tycker det roligaste är skapande och spelledande, tycker andra att det roligaste är att kolla på ett gäng som utför "slutprodukten".

En fördel med att folk tar betalt för att spelleda är att det kan göra att fler folk får upp ögonen för rollen då pengar kan vara ett effektivt sätt att locka folk.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag ställer mig tveksam. Men kanske mest kring om detta är en skillnad från förr? Alltså, har tidigare generationer önskat “producera” i större utsträckning?

Hur som helst intressant.
Alltså, med reservation för att spaningen i fråga naturligtvis inte bygger på någon exakt vetenskap. Jag får återkomma om jag hittar någon källa jag kan citera. Jag minns dock att jag (rätt eller orätt) uppfattade spaningen som vederhäftig.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Och som andra trender i samhället så lär även kreativ ledning i rollspelandet, eller medieskapande i allmänhet gå i vågor. Precis som att lyssna på eller titta på AP:s så kan man titta på folk som restaurerar bilar, målar, reser, äter mat eller vad som och inte känna att man behöver göra det själv.
Ja, det kan ju vara så enkelt att rollspelshobbyn tidigare hade en oproportionerligt hög andel DIY-orienterade entusiaster, medan dagens D&D-spelare är mer mainstream och därvidlag med en fördelning skapare-konsumenter som ligger närmare index, så att säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Kanske inte önskat men varit tvugna pågrund av omständigheterna är en tanke jag har.
Så skulle jag också tolka det. (Samtidigt finns det ju en viss motsägelse där. Datorspelen tex ersatte ju mångas rollspelande på 90-talet och framåt och allt det finns ju på plats idag, och ändå sägs DnD sälja bättre än någonsin. Så det är nog en komplex fråga där många andra faktorer spelar in.)
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Skapande är nog stort idag också. Dessutom med bättre verktyg och mycket mer interagerande med andra genom internet. Är nog mer vi gamlingar som tappar kontakten med ungdomens nätverk som kanske gör att det känns som det. Får inte den uppfattningen att de har några skaparproblem alls när jag pratar med dottern i alla fall.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Skapande är nog stort idag också. Dessutom med bättre verktyg och mycket mer interagerande med andra genom internet. Är nog mer vi gamlingar som tappar kontakten med ungdomens nätverk som kanske gör att det känns som det.
Jag tror inte viljan att skapa är lägre idag. Jag upplever att barn och unga är kreativa som bara den då jag möter dem i min vardag. Problemet är snarare att kreativitet är en krävande aktivitet och vi som människor med enkelhet väljer bort krävande aktiviteter för det som är mer lättåtkomlighet. I ett samhälle där allt mer blir lättåtkomligt så blir tröskeln till att skapa högre, inte för att vi inte vill utan för att andra aktiviteter som kräver mindre energi av oss att starta finns ett knapptryck bort.

När det kommer till streaming och att delta i streaming av spel där andra spelar så upplever jag i regel att det sker ett gemensamt skapande av innehållet här. En del är spelet som körs på skärmen, men det som får folk att stanna utifrån mina iakttagelser är stämningen som gemenskapen i streamen skapar med streamaren. Det blir som en egen gemenskap där folk möts med streamen som back-drop för att kunna mötas och samla energi med andra likasinnade i ett ständigt pågående samtal.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
men det som får folk att stanna utifrån mina iakttagelser är stämningen som gemenskapen i streamen skapar med streamaren. Det blir som en egen gemenskap där folk möts med streamen som back-drop för att kunna mötas och samla energi med andra likasinnade i ett ständigt pågående samtal.
Japp, och det här hade man kunnat fånga upp lätt med rollspel, istället för att fokusera så mycket på mekaniken och äventyren. Ha rollspelet som backdrop för att umgås. Beer and pretzel-gaming tror jag är relativt vanligt. Inte så mycket prestation, utan bara ett sätt att få dricka och skratta lite.

Brukar följa en del streams på Twitch, men jag gör det mest för att folket i chatten är så roliga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ha rollspelet som backdrop för att umgås. Beer and pretzel-gaming tror jag är relativt vanligt. Inte så mycket prestation, utan bara ett sätt att få dricka och skratta lite.
Fast är det inte något redan etablerade spelare ägnar sig åt? Som kan "hantverket" så att säga? (Öppen fråga alltså, jag vet inte.)

För egen del tror jag svaret, för dem som inte skolas i rollspelande av redan erfarna, är att hitta mer tillgänglig paketering. Scenarion som är enkla att spelleda, med nödvändiga regler i små rutor, ett väldigt kort grundhäfte etc. En del startpaket drar ju redan ditåt och det går nog att utveckla. Visst IT-stöd kan nog komplettera också. (Sen är det antagligen viktigt att som utgivare vara försiktig med att inte konkurrera med sig själv genom att ge ut avancerade regler till samma spelformat. Det ger snabbt ett intryck av att inte få den fulla upplevelsen och få tappar man en fel av underlaget.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte viljan att skapa är lägre idag. Jag upplever att barn och unga är kreativa som bara den då jag möter dem i min vardag. Problemet är snarare att kreativitet är en krävande aktivitet och vi som människor med enkelhet väljer bort krävande aktiviteter för det som är mer lättåtkomlighet. I ett samhälle där allt mer blir lättåtkomligt så blir tröskeln till att skapa högre, inte för att vi inte vill utan för att andra aktiviteter som kräver mindre energi av oss att starta finns ett knapptryck bort.

När det kommer till streaming och att delta i streaming av spel där andra spelar så upplever jag i regel att det sker ett gemensamt skapande av innehållet här. En del är spelet som körs på skärmen, men det som får folk att stanna utifrån mina iakttagelser är stämningen som gemenskapen i streamen skapar med streamaren. Det blir som en egen gemenskap där folk möts med streamen som back-drop för att kunna mötas och samla energi med andra likasinnade i ett ständigt pågående samtal.
Jag tror att idag med betoning på tror att all tillgänglighet (till internet) som vi har runt oss 24/7 endast ett knapptryck bort har skapat en miljö för dagens unga där det inte finns incitament för att vara kreativa , det blir en lättja som resulterar i att varför skall jag skapa mitt eget äventyr när jag kan ladda ned 20 olika gratis äventyr ifrån nätet
 
Top