Spelledarbrist för D&D?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag tror att idag med betoning på tror att all tillgänglighet (till internet) som vi har runt oss 24/7 endast ett knapptryck bort har skapat en miljö för dagens unga där det inte finns incitament för att vara kreativa , det blir en lättja som resulterar i att varför skall jag skapa mitt eget äventyr när jag kan ladda ned 20 olika gratis äventyr ifrån nätet
Jag vet inte, jag tycker det nästan finns för mycket kreativitet på internet. Eller inte för mycket, men ibland är det svårt att sålla och hitta något man gillar. Bara kolla på D&D-taggen på itch: https://itch.io/physical-games/tag-dungeons-and-dragons
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom jag inte använder Twitter så missar jag sånt här, men tycker att det är intressant, och värt att diskutera. Är det alltså så att ingen i spelgrupperna som spelar D&D vill vara spelledare? Och beror det på att reglerna och äventyren är designade på ett sådant sätt att det är för mycket att lära sig, eller beror det på något annat?
Av alla spel jag spellett kräver D&D ojämförligt mest preptime, så det är väl inte så förvånande egentligen.

D&D är jämförelsevis lätt att spelleda om man lägger ned den tiden, i synnerhet jämfört med dramaturgiskt knepiga spel som Vampajjer, men om man är som jag och föredrar pick-up-and-play-spelledande, då är D&D onekligen lite avtändande på ett sätt. Det är ett far cry från spel som FFGs Star Wars, där man kan slänga ihop ett asballt spelmöte på fem minuter. Förberedandet som krävs till D&D kan givetvis vara roligt, väldigt roligt till och med, men hur fan ska jag ha tid med det när jag har ett heltidsjobb? Bokstavligen det första som strök på foten när jag fick jobb var min D&D-kampanj.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
När ligan presenterade DoD/Dragonbane trodde jag att det redan från början skulle ha ett modernt spelsätt som grund och ett integrerat digitalt stöd. Mailet gav det intrycket. Det är naturligtvis en modernisering av gammel-DoD och det finns stöd för de största VTT:erna på marknaden, men det är ändå till 100% ett rollspel för oss "gamlingar". Det kan inte skaka av sig fyra decenniers arv, i synnerhet som utvecklarna själva är uppvuxna med det arvet.

Det spelas massor av rollspel i Minecraft, Roblox och liknande. Om viljan finns tror jag att ett yngre, mindre "belastat" team hos någon av de stora rollspelstillverkarna skulle kunna skapa en hybrid som både ger stöd för det spontana rollspel som uppstår på multispelarservrar och för ett mera traditionellt rollspel. Det grafiska gränssnittet som är tänkt att komma till OneD&D kanske kan vara ett steg i den riktningen, men jag tror att de samtidigt måste ta med sig så mycket av de tidigare generationerna av D&D att det ändå inte blir det minsta lättillgängligt eller pick-up-n-play.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det är ett far cry från spel som FFGs Star Wars, där man kan slänga ihop ett asballt spelmöte på fem minuter.
Har du lust att starta en ny tråd om hur det går till? För vår spelgrupp har just bytt till Edge of the Empire med en spelledare som är nästan helt grön på spellederi och det känns inte som ett spelsystem som är så lättspelat. Så tips från dig skulle vara uppskattat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Fast är det inte något redan etablerade spelare ägnar sig åt?
Fast jag pratade om rollspelet, inte spelarna. Rollspel borde fokusera mera på att bygga en grupp och nära den, istället för hur varje deltagare skapar rollperson och skriver äventyr. Session Zero är exempelvis ett sätt att göra detta på, men det borde vara mer inbyggt i rollspelet snarare än någonting som ligger "ovanpå". Drakar och bananer är ett annat sätt att göra det på, genom att göra spelet relativt oseriöst.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Fast jag pratade om rollspelet, inte spelarna. Rollspel borde fokusera mera på att bygga en grupp och nära den, istället för hur varje deltagare skapar rollperson och skriver äventyr. Session Zero är exempelvis ett sätt att göra detta på, men det borde vara mer inbyggt i rollspelet snarare än någonting som ligger "ovanpå". Drakar och bananer är ett annat sätt att göra det på, genom att göra spelet relativt oseriöst.
Det här tror jag på, ett rollspel som har en tydlig mekanik för att sammanfoga och ger verktyg för att sammanfoga spelgruppen skulle ge väldigt mycket. Tänker på att vampire 5 gör något i rätt riktning här genom att uttryckligen säga att gruppen ska skapa sig ett flödesschema mellan rollpersonerna och andra fraktioner. Eller som Age of Sigmar där gruppen innan spelet ska sätta upp dels egna målsättningar men även ett gruppspecifikt mål som spelarna ska samlas omkring.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
I det kommande Fantasy World RPG börjar man med att skapa ett "fellowship", vilket även ger en riktning för de inledande äventyren. Gruppen är navet och skulle någon vilja utveckla sin rollperson i en riktning så att hen inte passar in i gruppen, lämnar rollpersonen gruppen och blir en SLP.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Återigen. Min poäng är att rollspelet ska skapa en god gruppdynamik mellan deltagarna, inte bara rollpersonerna. Just det här med gemenskap mellan deltagarna som en av de viktigaste bitarna. Det borde lyftas mer i rollspel. Att inte bara en person ska dra hela lasset, att kommunikation inte alltid måste gå mellan spelledare och spelare, att man har två öron och en mun, skapa tankemönster för att involvera andra deltagare, hur man kan skapa roliga/underhållande tillfällen. Allt det här känner jag puttas över till spelgruppens knä.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Skapande är nog stort idag också. Dessutom med bättre verktyg och mycket mer interagerande med andra genom internet. Är nog mer vi gamlingar som tappar kontakten med ungdomens nätverk som kanske gör att det känns som det. Får inte den uppfattningen att de har några skaparproblem alls när jag pratar med dottern i alla fall.
Jag tror det skulle vara extremt svårt att hitta någon sorts belägg för att ”dagens ungdom” skulle vara mindre benägen eller villig att skapa än gårdagens.

Däremot är människan besatt av bekvämlighet. Så fort det finns ett alternativ till ansträngning så väljer en överväldigande majoritet det alternativet. Med den digitala utvecklingen har det blivit särskilt tydligt, nästan allt på internet går idag ut på att det ska vara snabbt, enkelt och utan ansträngning, och det gäller både produktion och konsumtion. Man läser inte texter längre än som mest 200 ord, man scrollar sociala medier och ägnar varje inlägg man ser i snitt 1,2 sekunder, man spelar inte spel som kräver en manual. Ingen vill producera eller konsumera någonting som har någon sorts tröskel.

I dess extremaste variant sätter ai nya exempel där det så klart känns berusande att kunna plagiera hundratusentals timmar av andras ansträngningar med ett knapptryck. Man vill inte skapa, men man blir rusig av illusionen av att ha skapat. Drivkraften är absolut inget nytt - människan är lat av naturen - men teknologin som möjliggör det är ny.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Däremot är människan besatt av bekvämlighet. Så fort det finns ett alternativ till ansträngning så väljer en överväldigande majoritet det alternativet.
Frågan är väl om majoriteten är rollspelare? Vore inte den gruppen automatisk diskvalificerad genom bekvämligheten och ändå så är det en stor influx av nya spelare? För vilket spel kräver inte en ansträngning som överstiger markant det som du beskriver? Så det du säger kanske stämmer in på många andra men kanske inte målgruppen rollspelare och framförallt inte spelledare?

Verktyg som AI är skulle vara bra för mig som saknar talang för illustrationer. Med sökord få fram det som jag tidigare använde pinterest för hitta bilder men nu kan få i ett gemensamt tema. Dottern som kan det här med rita använder inte det utan skapar sina illustrationer för hand och får det hon vill ha. Jag får nöja mig med AI kan hitta på.
Tekniken gör att tröskeln för att skapa något har blivit lägre. Jag kan köpa saker som andra gjort så att mina kartor faktiskt ser riktigt bra ut. Så på så sätt är det fler som skapar nu än förut...

Jag kan dock hålla med om att mer går mot saker ska ske snabbt och väntetiden har minskat. Ser många småbarn med föräldrarnas telefon i barnvagnen för de får inte bara sitta och vänta. Filmerna nu för tiden har helt annat tempo etc. Det är också en sak som ofta kommer upp i forum att spelare inte är delaktiga när det är någon annans tur. Lathet finns väl också i och med att många vill använda 5e till allt annat också så de slipper lära sig ett annat system.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Verktyg som AI är skulle vara bra för mig som saknar talang för illustrationer. Med sökord få fram det som jag tidigare använde pinterest för hitta bilder men nu kan få i ett gemensamt tema. Dottern som kan det här med rita använder inte det utan skapar sina illustrationer för hand och får det hon vill ha. Jag får nöja mig med AI kan hitta på.
Tekniken gör att tröskeln för att skapa något har blivit lägre. Jag kan köpa saker som andra gjort så att mina kartor faktiskt ser riktigt bra ut. Så på så sätt är det fler som skapar nu än förut...
Talang är obetydligt, du har bara bestämt dig för att du inte orkar ta dig över tröskeln det innebär att lägga ned tid och kraft på att lära dig hantverket och öva på det.

Och du skapar ingenting med AI. Du använder bara en maskin som plagierar å dina vägnar.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Talang är obetydligt, du har bara bestämt dig för att du inte orkar ta dig över tröskeln det innebär att lägga ned tid och kraft på att lära dig hantverket och öva på det.
Så din tes om att mänskligheten är bekväm och inte vill anstränga sig bevisas härmed! Även att flesta av mänskligheten inte bemödar sig med försöka föra en diskussion framåt utan hellre märker på ordval etc när man svarar är ett klart tecken på det.

Hur i så fall lyckas man få till fler spelledare till hobbyn? Känns som det är dödsdömt och framtiden blir mer kolla på när andra spelar på youtube. Undrar bara vilka som ska skapa det man tittar på...
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Barnen (11-14 år) ville köra D&D eftersom det är vad de kör i Stranger Things. Så vi körde ett par timmar och jag fick möjlighet att utvärdera hur enkelt man kan göra det. Det var några år sedan jag körde 5E så minnet var lite si och så kring detaljerna, men det gick ganska fort att komma in i det. Jag använde bara PHB och MM, och jag gjorde ingen annan planering än att snabbt läsa igenom reglerna. Det gick överlag smidigt, delar av äventyret skapar de själva genom att jag ställer frågor till dem, och barn idag är verkligen så mycket bättre på engelska än på min tid. Jag improviserade striderna med målet att de skulle överleva snarare än att det skulle vara balanserat.

Men något som inte var smidigt är rollpersonsskapandet. Vi ville komma igång fort och förutom ett evigt bläddrande fram och tillbaka, onödigt suddande och ändrande av proficiencies och mardrömmen att välja trollformler så upplevde jag att ordningen i boken är ologisk. Det kan vara orutinen, men jag vill minnas att jag hade samma känsla när vi körde tidigare.

Jag har tänkt göra en lathund som är anpassad för oss och göra något åt magiväljandet. Men jag tycker det är lite konstigt att det är så svårt att skapa rollpersoner i världens största rollspel. Är det för att man ska köpa kortlekar eller online verktyg för att skapa rollpersoner?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Barnen (11-14 år) ville köra D&D eftersom det är vad de kör i Stranger Things. Så vi körde ett par timmar och jag fick möjlighet att utvärdera hur enkelt man kan göra det. Det var några år sedan jag körde 5E så minnet var lite si och så kring detaljerna, men det gick ganska fort att komma in i det. Jag använde bara PHB och MM, och jag gjorde ingen annan planering än att snabbt läsa igenom reglerna. Det gick överlag smidigt, delar av äventyret skapar de själva genom att jag ställer frågor till dem, och barn idag är verkligen så mycket bättre på engelska än på min tid. Jag improviserade striderna med målet att de skulle överleva snarare än att det skulle vara balanserat.

Men något som inte var smidigt är rollpersonsskapandet. Vi ville komma igång fort och förutom ett evigt bläddrande fram och tillbaka, onödigt suddande och ändrande av proficiencies och mardrömmen att välja trollformler så upplevde jag att ordningen i boken är ologisk. Det kan vara orutinen, men jag vill minnas att jag hade samma känsla när vi körde tidigare.

Jag har tänkt göra en lathund som är anpassad för oss och göra något åt magiväljandet. Men jag tycker det är lite konstigt att det är så svårt att skapa rollpersoner i världens största rollspel. Är det för att man ska köpa kortlekar eller online verktyg för att skapa rollpersoner?
Det är verkligen fel ordning saker är i för karaktärsskapandet!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Tänkte bara nämna att den metod jag hittat så här långt för att skapa rollpersonerna är:

1. Välj ras och eventuell subras (kan säga att det här sker valet mer via bilder än text)
2. Välj klass (ganska mycket bilderna igen)
3. Använd klassens rekommenderad bakgrund
4. Rulla fram trait, ideals, flaw, etc. (egentligen hade jag hoppat detta steg eftersom det inte riktigt är nödvändigt, men ungarna älskar det!)
5. Skriv ner alla uppgifter om bakgrunden, men gör inga ev. val om språk eller utrustning. Skriv bara upp language*2 etc.
6. Rulla fram grundegenskaper*6, 4d6, välj de tre högsta.
7. Kolla på klassens rekommendation för viktigaste egenskaperna och sätt de högsta värdena där.
8. Välj vilken egenskap som är svagast och sätt lägsta värdet där, fördela de övriga tre.
9. Skriv ner uppgifterna om ras.
10. Skriv ner uppgifterna om klass, gör val om proficiencies och utrustning. Man kan skriva ner paketen i detta läge. Typ "explorers' pack".
11. Välj språk.
12. Rulla fram pengar och litet föremål (återigen inte så nödvändigt, men de hade verkligen roligt med sina trinkets)
12. Finns det rekommendationer om magi så följ dem. Är de peppade på att välja formler så kan man göra det nu annars kan man lika gärna köra igång spelet och de får välja längre fram eller när det är aktuellt att ev använda magi.

Trist nog så tar det här onödigt lång tid, men jag antar att det ökar incitamentet att använda ett digitalt hjälpmedel istället :/

Någonting jag verkligen hade velat ha (och eventuellt kommer att skapa) är en lista med alla cantrips och level 1 spells med namn, sidnummer och en kort slogan för vad formeln går ut på. Typ "Fire bolt, p242, Slunga eld mot fiende eller föremål", "Sleep, p276, Söva fienden" eller "Prestidigitation, p267, Ett litet magitrick". De detaljerade reglerna är inte så intressanta när man ska välja formler ändå.

Slutligen så funderar jag på om barn i allmänhet kanske uppskattar att slumpa fram sina karaktärer mer än att välja dem. Eller så är det att just mina fyra barn gillar själva agerandet bättre än att göra speltekniskt smarta val.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
När det gäller 12. i listan ovan så har ju Wizards i speltesterna till 1DnD haft med förslag på inlästa trollformler från nivå ett till tjugo på klasserna. ”Du har följande inlästa, om du inte väljer annorlunda”. Tror det är tänkt av delvis eliminera en sak som många noobs (och en veteraner) stupar på: när man har gjort klart sin gubbe ska man läsa igenom en trettio plus trollformler och sedan göra ett genomtänkt urval av dem.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
När det gäller 12. i listan ovan så har ju Wizards i speltesterna till 1DnD haft med förslag på inlästa trollformler från nivå ett till tjugo på klasserna. ”Du har följande inlästa, om du inte väljer annorlunda”. Tror det är tänkt av delvis eliminera en sak som många noobs (och en veteraner) stupar på: när man har gjort klart sin gubbe ska man läsa igenom en trettio plus trollformler och sedan göra ett genomtänkt urval av dem.
Oupps... smidigt att jag hade satt två 12 (ser jag nu)! :LOL:

Låter som en väldigt insiktsfull förbättring av dem!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
När det gäller 12. i listan ovan så har ju Wizards i speltesterna till 1DnD haft med förslag på inlästa trollformler från nivå ett till tjugo på klasserna. ”Du har följande inlästa, om du inte väljer annorlunda”. Tror det är tänkt av delvis eliminera en sak som många noobs (och en veteraner) stupar på: när man har gjort klart sin gubbe ska man läsa igenom en trettio plus trollformler och sedan göra ett genomtänkt urval av dem.
Nu kommer jag in lite från sidan i diskussionen, men det här är en av de jobbigaste sakerna, som DM, i D&D-liknande spel tycker jag.

Att förbereda en "fientlig" magiker, och fundera på
- vilka "bra" spells är inlästa
- vilka "mindre användbara" spells är inlästa
- vilka slots är "oanvändbara" eller redan förbrukade

Och sedan fundera på hur magikern kommer använda detta mot spelgruppen.

Sömn på allihop?
Polymorph other på gruppens magiker?
Invisibility, fly, och fireball, och utnyttja miljön?

Som DM kan man ju (ganska) enkelt rigga en fientlig magiker som blir oerhört jobbig, eller ganska lam.
Samtidigt är det ganska svårt, taktiskt, att spela en (fientlig) magiker som DM, på ett bra sätt.

Medan HP-systemet (när man nått några grader) är ganska avrundande/förlåtand: dvs man kan ta två träffar utan att det är någon katastrof, så tenderar magi-systemet att vara mycket mer binärt (sleep level 1, disintegrate level 9), och inte lämna så mycket utrymme.
 
Top