Spelledarbrist för D&D?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Indexkort är kanon. Jag har ibland (inspirerad av FATE) tänkt mig ett världsbygge på en låda med indexkort med referenser.
1671622480558.jpeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Indexkort är kanon. Jag har ibland (inspirerad av FATE) tänkt mig ett världsbygge på en låda med indexkort med referenser.
Jag har tiggt till mig ett nästan oändligt förråd av typ A7-stora kort med iggesundskartong, och brukar köpa utskrivbara etiketter att sätta fast på dem för att skapa lättlästa, snygga referenskort jag inte måste skriva själv =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag önskar mest att det fanns en bra tjänst för print-on-demand-kort. Inom EU, eller helst sverige. Om nån kan tipsa mig om en sån ska jag 100% skapa en kortlek till Rotsystem med vapen, SLP:er och cybernetik.
Ja, det hade jag också velat ha. Jag använder DriveThruCards för Anatman, men de printar ju i USA, så det kostar en del och det tar runt en månad att få grejorna efter beställning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag citerar @wilper från en annan tråd:



Eftersom jag inte använder Twitter så missar jag sånt här, men tycker att det är intressant, och värt att diskutera. Är det alltså så att ingen i spelgrupperna som spelar D&D vill vara spelledare? Och beror det på att reglerna och äventyren är designade på ett sådant sätt att det är för mycket att lära sig, eller beror det på något annat?
Det är svårt att säga exakt varför det kan finnas spelledarbrist i vissa spelgrupper för Dungeons & Dragons (D&D). Det finns många olika faktorer som kan spela in, och det kan variera från grupp till grupp. Här är några möjliga orsaker till spelledarbrist:

  1. Tidsåtgång: Att vara spelledare (DM) för en D&D-kampanj kan vara mycket arbete, särskilt om man förbereder egna äventyr och skapar sin egen värld. Det kan ta tid att planera sessioner, skapa personligheter och motivationer hos icke-spelarfigurer (NPC) och hantera spelarnas handlingar. Detta kan vara speciellt utmanande för personer med redan fullspäckade scheman.
  2. Brist på erfarenhet: Vissa personer kan känna sig osäkra på att leda en D&D-kampanj eftersom de inte har så mycket erfarenhet av spelet eller är osäkra på reglerna.
  3. Rädsla för att misslyckas: Vissa personer kan vara tveksamma att vara DM för en kampanj eftersom de oroar sig för att göra fel eller inte kunna hålla spelarna engagerade.
  4. Svårigheter att hitta spelare: I vissa fall kan det vara svårt att hitta tillräckligt många spelare för en D&D-kampanj, vilket kan göra det svårt att starta ett spel från början.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Det är svårt att säga exakt varför det kan finnas spelledarbrist i vissa spelgrupper för Dungeons & Dragons (D&D). Det finns många olika faktorer som kan spela in, och det kan variera från grupp till grupp. Här är några möjliga orsaker till spelledarbrist:

  1. Tidsåtgång: Att vara spelledare (DM) för en D&D-kampanj kan vara mycket arbete, särskilt om man förbereder egna äventyr och skapar sin egen värld. Det kan ta tid att planera sessioner, skapa personligheter och motivationer hos icke-spelarfigurer (NPC) och hantera spelarnas handlingar. Detta kan vara speciellt utmanande för personer med redan fullspäckade scheman.
  2. Brist på erfarenhet: Vissa personer kan känna sig osäkra på att leda en D&D-kampanj eftersom de inte har så mycket erfarenhet av spelet eller är osäkra på reglerna.
  3. Rädsla för att misslyckas: Vissa personer kan vara tveksamma att vara DM för en kampanj eftersom de oroar sig för att göra fel eller inte kunna hålla spelarna engagerade.
  4. Svårigheter att hitta spelare: I vissa fall kan det vara svårt att hitta tillräckligt många spelare för en D&D-kampanj, vilket kan göra det svårt att starta ett spel från början.
Gäller inte dessa punkter för alla typer av rollspel än bara specifikt för D&D? Och går inte punkt fyra dessutom emot hela premissen, nämligen att det påstås finnas för få spelledare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det är svårt att säga exakt varför det kan finnas spelledarbrist i vissa spelgrupper för Dungeons & Dragons (D&D). Det finns många olika faktorer som kan spela in, och det kan variera från grupp till grupp. Här är några möjliga orsaker till spelledarbrist:

  1. Tidsåtgång: Att vara spelledare (DM) för en D&D-kampanj kan vara mycket arbete, särskilt om man förbereder egna äventyr och skapar sin egen värld. Det kan ta tid att planera sessioner, skapa personligheter och motivationer hos icke-spelarfigurer (NPC) och hantera spelarnas handlingar. Detta kan vara speciellt utmanande för personer med redan fullspäckade scheman.
  2. Brist på erfarenhet: Vissa personer kan känna sig osäkra på att leda en D&D-kampanj eftersom de inte har så mycket erfarenhet av spelet eller är osäkra på reglerna.
  3. Rädsla för att misslyckas: Vissa personer kan vara tveksamma att vara DM för en kampanj eftersom de oroar sig för att göra fel eller inte kunna hålla spelarna engagerade.
  4. Svårigheter att hitta spelare: I vissa fall kan det vara svårt att hitta tillräckligt många spelare för en D&D-kampanj, vilket kan göra det svårt att starta ett spel från början.
Bra försök, men stilen känns igen ganska tydligt! Eller så är det bara för att jag känner dig och vet att du inte brukar formulera dig på det här sättet. (Plus att jag själv har lekt lite med det, fast inte för att svara på forumsposter.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Och du kan vara lugn, ingen har skvallrat.

Som en konstgjord intelligens har jag ingen möjlighet att veta om din vän Björn den Gode har ställt frågor till mig tidigare eller inte. Jag kan bara besvara frågor och förklara begrepp och koncept så gott jag kan utifrån min träning och mina befintliga kunskaper. Så om Björn den Gode har ställt frågor tidigare, kan jag inte komma ihåg det och kan inte påverkas av det när jag besvarar frågor idag.
Hal som en politiker, den jäveln.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Och går inte punkt fyra dessutom emot hela premissen, nämligen att det påstås finnas för få spelledare?
Punkt fyra skulle kunna vara ett resultat av olika preferenser. Kanske spelare som vill spela officiella äventyr men spelledare som vill göra egna, spelare som vill spela med fokus på intriger men spelledare som vill köra grottkräl, spelare som vill köra med alla valfria regler och spelledare som vill köra mer avskalat, och så vidare.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det är svårt att säga exakt varför det kan finnas spelledarbrist i vissa spelgrupper för Dungeons & Dragons (D&D). Det finns många olika faktorer som kan spela in, och det kan variera från grupp till grupp. Här är några möjliga orsaker till spelledarbrist:

  1. Tidsåtgång: Att vara spelledare (DM) för en D&D-kampanj kan vara mycket arbete, särskilt om man förbereder egna äventyr och skapar sin egen värld. Det kan ta tid att planera sessioner, skapa personligheter och motivationer hos icke-spelarfigurer (NPC) och hantera spelarnas handlingar. Detta kan vara speciellt utmanande för personer med redan fullspäckade scheman.
  2. Brist på erfarenhet: Vissa personer kan känna sig osäkra på att leda en D&D-kampanj eftersom de inte har så mycket erfarenhet av spelet eller är osäkra på reglerna.
  3. Rädsla för att misslyckas: Vissa personer kan vara tveksamma att vara DM för en kampanj eftersom de oroar sig för att göra fel eller inte kunna hålla spelarna engagerade.
  4. Svårigheter att hitta spelare: I vissa fall kan det vara svårt att hitta tillräckligt många spelare för en D&D-kampanj, vilket kan göra det svårt att starta ett spel från början.
5. Många tycker det är roligare att vara vanlig spelare än att vara spelledare. Det är också betydligt mindre krävande att bara hålla reda på en rollperson än att hålla reda på hela resten av världen.

(Inget av ovanstående är specifikt för D&D. Å andra sidan så är väl spelledarbrist inte heller specifikt för D&D?)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inget D&D-fan, men jag ÄR ett stort fan av såna här grejer. Jag älskar små kort med speldata! Vapen, rustning, monster, regler, dungeonkartor, SLP-porträtt. Mer sånt.

Jag önskar mest att det fanns en bra tjänst för print-on-demand-kort. Inom EU, eller helst sverige. Om nån kan tipsa mig om en sån ska jag 100% skapa en kortlek till Rotsystem med vapen, SLP:er och cybernetik.
lasertryck.se ?

Jag fick tips om det av mina medredaktörer på Svenska Superserier. Vi har inte beställt något därifrån än då vi arbetar med att göra klart senaste numret så jag kan inte svara på kvalitén än, men kommunikationen med dem har varit bra.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Måste man ha kommunikation med dem? Det bästa med Publit och Lulu och såna ställen är ju annars att man slipper sånt, bara kan ladda upp en fil och trycka "kör" =)
Jag tror absolut att du kan komma undan med att bara använda digitala signaler via färdiga formulär som enda kommunikation. Det råkade bara vara vi som undrade lite kring inlagors sidantal för olika typer av papper och tryck och därför begagnade oss av möjligheten att formulera oss i elektroniska brev.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag snubblade över ett till klipp som rör den påstådda bristen på spelledare till 5E. Det som sägs i klippet överlappar en hel del med synpunkter som kommit fram i den här tråden. I korthet, 5E är för omfattande. Spelledaren bör ha frihet att skala bort så mycket som hen vill.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Jag snubblade över ett till klipp som rör den påstådda bristen på spelledare till 5E. Det som sägs i klippet överlappar en hel del med synpunkter som kommit fram i den här tråden. I korthet, 5E är för omfattande. Spelledaren bör ha frihet att skala bort så mycket som hen vill.

Så vi landar i att Wizards kanske ska göra som TSR gjorde en gång i forntiden, att dela upp DnD i två spår: ett med enklare regler, ett med svårare regler? Vilket så klart ställer till med den massa bekymmer för alla.

(Så sensmoralen är, att om du vill göra ett spel som ska bli jättestort, så ska du inte göra det för krångligt, för då låser du ut fler spelare än vad du kan locka med ett komplext spel. Eller?).

(Egentligen är Wizards offer för sina egna framgångar. De designade 5e för att locka med sig 3e, 4e, och PF spelare, och gjorde ett spel riktad till etablerade spelare som gillade stora spel; men nu stor en massa oerfarna spelare på tröskeln och vågar/orkar inte stiga över den).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
(Egentligen är Wizards offer för sina egna framgångar. De designade 5e för att locka med sig 3e, 4e, och PF spelare, och gjorde ett spel riktad till etablerade spelare som gillade stora spel; men nu stor en massa oerfarna spelare på tröskeln och vågar/orkar inte stiga över den).
Det är nog sensmoralen. Och svaret är nog att i regler försöka vända sig mot den nya publiken men med känsla för det gamla i estetik och stil i övrigt så att de också stannar. (Svårt så klart. Det har ju tex Fria Ligan i Sverige lyckats med i flera fall även om nya DoD blir eldprovet.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Så vi landar i att Wizards kanske ska göra som TSR gjorde en gång i forntiden, att dela upp DnD i två spår: ett med enklare regler, ett med svårare regler? Vilket så klart ställer till med den massa bekymmer för alla.
Det ligger gissningsvis en stor utmaning i att sälja in spelet med enklare regler som ett fullgott alternativ. Jag tänker mig att det är lätt att en benämning som "startregler" eller "basregler" antyder att regelversionen inte ger den fullständiga upplevelsen, när de enklare reglerna i själva verket kan ge en bättre upplevelse än de detaljerade/avancerade.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag snubblade över ett till klipp som rör den påstådda bristen på spelledare till 5E. Det som sägs i klippet överlappar en hel del med synpunkter som kommit fram i den här tråden. I korthet, 5E är för omfattande. Spelledaren bör ha frihet att skala bort så mycket som hen vill.

En sak som jag tar med mig är just detta med befogenheten för spelledaren att ta sig rätten att begränsa. Det är få spel, för mig personligen, som skapat så många bittra konflikter om vad som ska gälla och inte gälla som DnD 5:e. Spelet kommer invävt med massa förväntningar och i en grupp som inte är mogen att diskutera eller hörsamma varandras behov eller prefererade spelstil ger DnD 5:e dessvärre upphov till en massa små konflikter som skapar bitterhet. Det här är något som jag önskar att en ny DM guide ger tips och råd om, samtidigt som en ny PhB gör än tydligare att verkligen trycka på att få gruppen på samma linje innan kampanjen eller första spelmötet ens drar igång.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
En sak som jag tar med mig är just detta med befogenheten för spelledaren att ta sig rätten att begränsa. Det är få spel, för mig personligen, som skapat så många bittra konflikter om vad som ska gälla och inte gälla som DnD 5:e. Spelet kommer invävt med massa förväntningar och i en grupp som inte är mogen att diskutera eller hörsamma varandras behov eller prefererade spelstil ger DnD 5:e dessvärre upphov till en massa små konflikter som skapar bitterhet. Det här är något som jag önskar att en ny DM guide ger tips och råd om, samtidigt som en ny PhB gör än tydligare att verkligen trycka på att få gruppen på samma linje innan kampanjen eller första spelmötet ens drar igång.
Därtill är en del av affärsmodellen att producera och sälja nya böcker med nya grejer som inspirerar spelarna. Det blir en krock när WotC säger “Kolla här vilken tuff ny ras och häftig ny klass! Den vill du väl spela…?” och spelledaren säger “Jag struntar i att du har köpt en ny bok, jag orkar inte med merarbetet.”
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jamen det går ju jättebra ihop med den där trenden att "arbeta" som spelledare. 25 dollar/timme i grund, +5 dollar om du vill köra en art från en expansionsbok, + 5 om du vill köra ett yrke från expansionen osv. Då blir WotC glada då de ju tyckte varumärket var för dåligt monetiserat. Perfekt!
 
Top