Spelledarbrist för D&D?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Dave Thaumavore brukar göra rätt trevliga rollspelsrecensioner. I ett alldeles färskt klipp tar han dock upp 5E på ett sätt som åtminstone delvis knyter an till den här trådens ämne.


Det smyger sig också in ett par korta, positiva omnämnanden om svenska rollspel.

Och för dig som inte orkar se hela klippet bjuder jag på ett litet citat:

"The problem at the core is that 5E is a bloated mess for GMs to run."
Han har ett antal intressanta och viktiga poänger. Framförallt vad gäller det att rollspel är så mycket mer än bara D&D. Det är verkar vara extra viktigt att framhålla i en amerikansk kontext. Jag noterade även hans påstående att det att hobbyn hela tiden måste växa för att kunna överleva är en myt. Det ligger nog en hel del i det. Visst, alla vill väl öka sin vinst men det är ju inte så att hobbyn står och faller med WotCs eventuella röda siffror.

Men andra saker han säger tycker jag är helt uppåt väggarna. Jag håller inte med honom om att 5e skulle vara den sämsta utgåvan av D&D. Jag tycker personligen tvärtom att den är den bästa. Och jag förstår inte hans kritik om att det skulle vara extra svårt att spelleda. Jag tycker inte det är bökigare att ratta 5e än någon annan tidigare version av spelet. (Visst, Basic D&D är enklare att spelleda då det är, i alla fall vad gäller regeldelen, ett mycket enklare spel. Men det är en annan fråga.) Detta är visserligen bara min personliga åsikt. Och det verkar han hålla med om. Att "bäst" i det här fallet är subjektivt. Men det efter att han just som sagt förklarat att 5e är kasst och att det däremot är en objektiv sanning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker mig ändå se en trend här: i Mordenkainen-monsterboken fick alla RP-arter och alla monster betydligt kortare flufftexter än vad sådana har fått i tidigare produkter. Min spaning är att 1DnD-monsterboken kommer att gå vidare i detta spår. Till detta kommer att mycket av fluffet i DMGn kommer från FR, och nu ska ju spelet skrivas om från ett multiversum-persepktiv, vilket gör det lätt att dumpa en massa bagage från FR. Detta kommer då alltså något sänka ribban för den som vill spela spelet.
Eller så får du ännu mer att hålla reda på när kreti och pleti och fan och hans moster och hela multiverse skall tas med ?

Tidigare var det forgotten realms att hålla reda på nu tolkar jag ifrån det du skriver att det blir ett enda stort pottpuri av allt multiverse innehåller .

För mig låter det ju betydligt enklare att hålla reda på saker ifrån en setting än saker ifrån flera settingar i multiverse eller har jag fattat fel ?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Eller så får du ännu mer att hålla reda på när kreti och pleti och fan och hans moster och hela multiverse skall tas med ?

Tidigare var det forgotten realms att hålla reda på nu tolkar jag ifrån det du skriver att det blir ett enda stort pottpuri av allt multiverse innehåller .

För mig låter det ju betydligt enklare att hålla reda på saker ifrån en setting än saker ifrån flera settingar i multiverse eller har jag fattat fel ?
Jag tror att man i framtida produkter mer kommer att betona att varje DM äger sin värld, och det är det som är det viktiga, inte någon kanon .

FR är svår som värld för nybörjare, i alla fall en viss typ av personer (sådana som mig, som vill veta allt, och göra rätt) eftersom mängden info som finns är enorm.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Många pratar om hur svårt 5e men det känns skumt. Spelet är en medvetet lättare än 4, 3.5, 3 och Pathfinder. Spelet är strömlinjeformat jämfört med alla sina nära kusiner på nästan alla sätt. Alltså, det är inte OSR lätt, men det är inte 3.5.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Många pratar om hur svårt 5e men det känns skumt. Spelet är en medvetet lättare än 4, 3.5, 3 och Pathfinder. Spelet är strömlinjeformat jämfört med alla sina nära kusiner på nästan alla sätt. Alltså, det är inte OSR lätt, men det är inte 3.5.
Visst, det är strömlinjeformat, men det är stort - och dåligt skrivet, både språkligt och (när vi talar om DMG i alla fall) dispositionsmässigt (PHBn har ett vettigt upplägg).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Många pratar om hur svårt 5e men det känns skumt. Spelet är en medvetet lättare än 4, 3.5, 3 och Pathfinder. Spelet är strömlinjeformat jämfört med alla sina nära kusiner på nästan alla sätt. Alltså, det är inte OSR lätt, men det är inte 3.5.
Att 5e skulle vara lättare och mer strömlinjeformat än 4e, har jag svårt att hålla med om. Men, visst, alla sådana bedömningar är subjektiva. Vi tycker väl bara olika här.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
[
Personligen skulle jag säga enklare. Dungeoncrawls med stridsfokus och problemlösning är det enklaste som finns.
Jag håller med om att grottkräl i grunden är enkelt att spelleda, men det går onekligen att försvåra på olika sätt, och det är just det jag tycker att 5E och dess kusiner gör.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Till detta kommer att mycket av fluffet i DMGn kommer från FR, och nu ska ju spelet skrivas om från ett multiversum-persepktiv, vilket gör det lätt att dumpa en massa bagage från FR.
5E hade med nått till nästan allt i grundböckerna med åtminstone gudslistor över utgivna världar och historiska religioner. Det kan lika gärna gå åt andra hållet att det är med mer. Om en grundbok ska täcka alla världar blir det en väldig massa arter exempelvis.

Jag tycker det var väldigt lite FR-fluff i DMGn, om något var det dimensionerna som fick "mycket" plats. Helst vill jag inte ha fluff alls i grundböckerna, det får hålla sig till grundvärldsböckerna.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag tycker inte att det egentligen är mycket man måste läsa på i 5E. Nu har jag inte boken här, men det är mest kapitel 7, 8, 9 och eventuellt 10 i PHB som man behöver kunna. Och då är det mycket i kapitel 8 man kan skippa och 10 är mest vad som är aktuellt för de rollpersoner som man använder. Det är fortfarande relativt många sidor, väldigt låg informationstäthet och framför allt behöver man (?) läsa igenom en massa för att inse att det hade räckt med de kapitlen.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker inte att det egentligen är mycket man måste läsa på i 5E. Nu har jag inte boken här, men det är mest kapitel 7, 8, 9 och eventuellt 10 i PHB som man behöver kunna. Och då är det mycket i kapitel 8 man kan skippa och 10 är mest vad som är aktuellt för de rollpersoner som man använder. Det är fortfarande relativt många sidor, väldigt låg informationstäthet och framför allt behöver man (?) läsa igenom en massa för att inse att det hade räckt med de kapitlen.
Fast hur mycket erfarenhet behöver man ha för att avgöra det? Problemet är väl att spelare inte vågar ta steget att börja SLa för de tror de måste kunna allt. Speciellt om de är relativt nya i hobbyn. Jag säger inte att du har fel, bara att en nybörjar-SL inte har erfarenheten att komma fram till den slutsatsen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Som sagt. Det är inte att lära sig PHB folk inte vill göra. Det finns ett överskott av spelare som uppenbarligen har lärt sig PHB-reglerna och ett underskott av spelledare. Det är varken "ett annat spel" eller "grottkräl" de i snitt vill spela utan snarare vad Critical Role gör. De vill spela D&D och tror att man måste vara Matt Mercer för att spelleda i det formatet. Det har ingenting till väldigt lite med reglerna att göra och svaret på frågan vad spelledarbristen är är inte "de borde spela något annat".

Det är som om folk som börjat lyssna på Metallica för tio år sedan som hade svårt att få tag på deras musik för att den inte finns på Spotify och någon bara "Du ska lyssna på Bon Jovi istället, det är mindre komplext och mer lättsmält för nybörjare". Ok tack för åsikten och omyndigförklarandet men det har ingenting med hur jag får tag på Metallicas musik att göra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Fast hur mycket erfarenhet behöver man ha för att avgöra det? Problemet är väl att spelare inte vågar ta steget att börja SLa för de tror de måste kunna allt. Speciellt om de är relativt nya i hobbyn. Jag säger inte att du har fel, bara att en nybörjar-SL inte har erfarenheten att komma fram till den slutsatsen.
Jag håller med, men jag tycker att det egentligen är presentationen snarare än innehållet som är problemet.

Det finns en intressant motsättning i att all detaljerad beskrivning som jag misstänker finns där för att förenkla för nybörjare samtidigt blir en vägg av text som gör spelet mindre tillgängligt för nybörjare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
... uppenbarligen har lärt sig PHB-reglerna ...
Vet vi att spelarna lärt sig PHB-reglerna, eller kan det vara så att dessa nya, spelledarlösa spelare förväntar sig att spelledaren också lär ut reglerna?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Alla dessa" som nu tror att de måste vara som Matt Mercer för att spelleda, tror de att de måste kunna lira gitarr som Kirk Hammet för att få spela gitarr i ett band, agera som Harrison Ford för att få vara med i en teateruppsättning i en lokal amatörteater? Har de möjligheten att youtuba sig till Let's Plays med ett gäng kändisar, skådespelare och röstskådespelare, men missar alla andra videor där andra spelleder, eller som har videos om hur man börjar spela och spelleda?

Vi kan väl ge dem lite mer cred än så?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
"Alla dessa" som nu tror att de måste vara som Matt Mercer för att spelleda, tror de att de måste kunna lira gitarr som Kirk Hammet för att få spela gitarr i ett band, agera som Harrison Ford för att få vara med i en teateruppsättning i en lokal amatörteater? Har de möjligheten att youtuba sig till Let's Plays med ett gäng kändisar, skådespelare och röstskådespelare, men missar alla andra videor där andra spelleder, eller som har videos om hur man börjar spela och spelleda?

Vi kan väl ge dem lite mer cred än så?
Jag tror absolut det finns en hel del folk därute som låtit bli att gå med i ett band, en teateruppsättning etc för att de har orealistiska krav på hur bra man måste vara för att kunna vara med i ett band/amatörteateruppsättning baserat på hur duktiga ens idoler är. Jag själv har testat på att försöka skapa elektronisk musik när jag var i sena tonåren men jag la ner nästan direkt för att låtarna jag skrev var så jävla dåliga. Att alla är kassa i början och att man måste träna för att komma någonstans var ingenting jag förstod då utan jag tänkte att jag bevisligen inte hade den talang som krävdes för att det skulle vara värt att syssla med.

Übereil
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,618
Location
Huddinge
Jag tycker DnD5e är jobbigt att spelleda på samma grund som jag tycker de flesta DnD spel är jobbiga.
Jag upplever det som väldigt svårt att improvisera saker.

Eller iallfall strider, jag kan inte bara på plats hitta på lite stats på fienden och köra på. Utan jag känner att jag måste slå i böckerna och plocka fram statsblock innan vi kan börja slåss.

Jag har lite inställningen att om jag ändå måste förbereda innan mötet så spelar det ingen roll om jag måste gå 3.5 galna nivå av npc byggande eller om jag kan ta 5e enklare lösning.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
... jag kan inte bara på plats hitta på lita stats på fienden och köra på. Utan jag känner att jag måste slå i böckerna och plocka fram statsblock innan vi kan börja slåss.
Där hade ju 4E ett elegant hjälpmedel "Monster on a Business Card" som jag har stulit till Dunder &Drakar. Ett litet kort (lite större än ett visitkort) som snabbt ger speldata för ett godtyckligt monster.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Där hade ju 4E ett elegant hjälpmedel "Monster on a Business Card" som jag har stulit till Dunder &Drakar. Ett litet kort (lite större än ett visitkort) som snabbt ger speldata för ett godtyckligt monster.
Jag är inget D&D-fan, men jag ÄR ett stort fan av såna här grejer. Jag älskar små kort med speldata! Vapen, rustning, monster, regler, dungeonkartor, SLP-porträtt. Mer sånt.

Jag önskar mest att det fanns en bra tjänst för print-on-demand-kort. Inom EU, eller helst sverige. Om nån kan tipsa mig om en sån ska jag 100% skapa en kortlek till Rotsystem med vapen, SLP:er och cybernetik.
 
Top