Den här tråden påminner mig om att jag borde läsa D&D 4E någon gång.
Tycker allmänt att "spelighet" är alldeles för godtycklig, eftersom rollspelare brukar vara accepterande mot vissa spelelement (som tärningar) men inte andra, och att detta ofta beror på vilka spel de började med.
Mmm, säkert så att spelighet betyder olika beroende på vem man pratar med. Som så mycket annat.
DnD4 är speciellt för så som jag ser det kom det som ett svar på MMORPG:er när det kom ut. Spel som WoW "tog alla" spelare, också från bordsrollspel så man ville tävla med det segmentet. Min tolkning iaf, och vet att inte alla håller med. Så det är mycket crunchigt och det avdelas en del sidor till hur man bör sätta samman gruppen med olika (namngivna) roller i gruppen. Kommer inte ihåg detaljerna med det var väldigt likt hur man resonerade kring olika datorspel med dps/striker, tank, controller, support osv. osv. och hur dessa roller skulle representeras i en "optimal" grupp (man använde säkert inte ordet optimal men ungefär så).
Monster hade liknande upplägg men deras roller hade lite andra namn iirc.
Förmågor som man hade (kallades Powers) var ofta avhängiga olika förutsättningar som position i ett rutnät eller vissa keywords (man gjorde extra eldskada om X eller om någon var känslig mot thunder kunde någon särskild bonus delas ut osv.). Så det gällde att hitta kombos både i gruppen och per RP där förmågor gav bra utdelning om man skulle bidra så bra som möjligt i striden.
För mig är det lite 'peak' spelighet bland de rollspel jag stött på och när jag läste det kände jag dels att jag ALDRIG skulle orka ta mig an detta som SL. Det var för mycket försök till detaljstyra någon sorts av datorspelig balansövning mellan förmågor ffa i rutnätsstrid. Men coolt att spela, men då kanske mer som jag ser på brädspel av typen Descent eller Gloomhaven där hjältarna rör sig över ett rutnät och bashar monster samt funderar över vilka resurser man har att tillgå och när det kan vara rimligt/lämpligt att spendera dem.
Andra spel kan vara speliga på lite andra sätt (maxa någon sorts kombo av förmågor som i Symbaroum, hur man väljer förmågor på trädet i Star Wars Edge of the Empire eller vilka karriärer man tänker sig vandra genom i Warhammer 2).
Så D&D4 var ett intressant experiment som (tyvärr) delade fanbasen i D&D ganska hårt och bittra editions-krig utspelade sig på olika rollspelsforum...
Cog.