Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Ja, i det läget är det förstås ointressant med system (utom möjligen att 5E tar upp väldigt mycket utrymme med sitt system också - mer sidor att bläddra förbi?).
Jag äger det förra Hellboyrollspelet. Större delen av grundboken ägnas åt GURPS.

Jag håller nog dessutom inte med om att 5E är speciellt dominerande. Kanske beror på var man kollar, hur ens filter så att säga är inställda.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,863
Location
Marjura
Lite OT men det fanns ett Barbarians of Lemuria-hack till Hellboy som made perfectly sense.
Jag gillar att det finns flera system/liknande settings så man välja och vraka och cherry-picka.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Anekdotiskt men jag har fler spel än jag hinner/orkar spela. Inget av dem har något med 5e att göra.

Jag tittar f.ö också gärna på nya filmer, även westerns, nutidsthrillers och scifi, även om jag redan sett en uppsjö filmer på samma eller liknande tema.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Att D&D dominerar den kommersiella marknaden är inte samma sak som att andra rollspel inte ges ut eller spelas. Huruvida det är en intressant fråga känns baserad på om man vill leva på rollspel, och det kan man inte (med extremt få undantag).

Huruvida rollspel kan få spridning om de inte liknar andra rollspel - det är som med film. Experimentell film får oftast inte något genomslag. Originella filmer kan bli stora, dock oftast om de har anknytning till något som redan är populärt (som deckare). Filmstudios tenderar att vilja satsa på vad de ser dom säkra kort (nostalgi och franchises, manus ses oftast inte som något viktigt). Böcker är som tur är billigare att göra än filmer, så det finns möjlighet till mer experiment än film... Så länge man kan överleva förlusten av pengar, så klart.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Att D&D dominerar den kommersiella marknaden är inte samma sak som att andra rollspel inte ges ut eller spelas. Huruvida det är en intressant fråga känns baserad på om man vill leva på rollspel, och det kan man inte (med extremt få undantag).

Huruvida rollspel kan få spridning om de inte liknar andra rollspel - det är som med film. Experimentell film får oftast inte något genomslag. Originella filmer kan bli stora, dock oftast om de har anknytning till något som redan är populärt (som deckare). Filmstudios tenderar att vilja satsa på vad de ser dom säkra kort (nostalgi och franchises, manus ses oftast inte som något viktigt). Böcker är som tur är billigare att göra än filmer, så det finns möjlighet till mer experiment än film... Så länge man kan överleva förlusten av pengar, så klart.
Det reflekterar väl också en splittring inom nördkulturen, vilken både har en gren som är starkt orienterad mot obskyr, svårtillgänglig kultur (ofta som medskapare) och en som är starkt orienterad mot en roll som "hyperkonsument" av stora, kommersiella mediaspektakel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Anekdotiskt men jag har fler spel än jag hinner/orkar spela. Inget av dem har något med 5e att göra.

Jag tittar f.ö också gärna på nya filmer, även westerns, nutidsthrillers och scifi, även om jag redan sett en uppsjö filmer på samma eller liknande tema.
Problemet är ju inte att se 300 westernfilmer utan problemet är att se tex high plains drifter 300 gånger i olika adaptioner.

en handfull dollar är en ren ripp off av yojimbo och senare gjorde korpen flyger samma sak och ännu senare last man standing . Behöver vi samma story återberättad 3 gånger men i olika utföranden , kan man inte hitta på nått nytt ist för att recycla samma story om och om igen
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Problemet är ju inte att se 300 westernfilmer utan problemet är att se tex high plains drifter 300 gånger i olika adaptioner.

en handfull dollar är en ren ripp off av yojimbo och senare gjorde korpen flyger samma sak och ännu senare last man standing . Behöver vi samma story återberättad 3 gånger men i olika utföranden , kan man inte hitta på nått nytt ist för att recycla samma story om och om igen
Behöver och behöver.
Folk kommer att fortsätta göra variationer på gamla berättelser så länge det finns folk som vill se/läsa/höra dem. Och det kommer det alltid att finnas, för det finns alltid någon som inte har stött på någon annan variant av just den berättelsen ännu.
Folk hittar även på nya saker då och då, men det är ju svårare att veta i förväg om någon kommer att gilla.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Behöver och behöver.
Folk kommer att fortsätta göra variationer på gamla berättelser så länge det finns folk som vill se/läsa/höra dem. Och det kommer det alltid att finnas, för det finns alltid någon som inte har stött på någon annan variant av just den berättelsen ännu.
Folk hittar även på nya saker då och då, men det är ju svårare att veta i förväg om någon kommer att gilla.
Jag som konsument (och det är ett tips till alla spelutvecklare som man kan göra som man vill med) vill se nya fräscha idéer inte samma gamla goja recyclad 20 gånger men i olika utföranden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Problemet är ju inte att se 300 westernfilmer utan problemet är att se tex high plains drifter 300 gånger i olika adaptioner.

en handfull dollar är en ren ripp off av yojimbo och senare gjorde korpen flyger samma sak och ännu senare last man standing . Behöver vi samma story återberättad 3 gånger men i olika utföranden , kan man inte hitta på nått nytt ist för att recycla samma story om och om igen
Jag har hitills uppskattat alla Yoyimbo adaptioner jag sett så ja, det är helt ok för mig!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,258
en handfull dollar är en ren ripp off av yojimbo och senare gjorde korpen flyger samma sak och ännu senare last man standing . Behöver vi samma story återberättad 3 gånger men i olika utföranden , kan man inte hitta på nått nytt ist för att recycla samma story om och om igen
Och från början var Kurosawa inspirerad av isländska sagor. Så varvet går längre runt än man kan tro. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har hitills uppskattat alla Yoyimbo adaptioner jag sett så ja, det är helt ok för mig!
Jag kan också tycka att dom är helt ok men om vi tex tar Disney/Marvel så säger vi att dom skall släppa en ny film , vad ser du helst ytterliggare en Avengers film i högen med multipla avgengers filmer eller ser du helst en film med en en marvelkaraktär som ännu inte fått sin stund i rampljuset . Jag går hellre och ser nya Shang-chi än ytterligare en Avengers film.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag kan också tycka att dom är helt ok men om vi tex tar Disney/Marvel så säger vi att dom skall släppa en ny film , vad ser du helst ytterliggare en Avengers film i högen med multipla avgengers filmer eller ser du helst en film med en en marvelkaraktär som ännu inte fått sin stund i rampljuset . Jag går hellre och ser nya Shang-chi än ytterligare en Avengers film.
Jag har inte sett någon av Avengers-filmerna - och nästan inga andra av de senaste decenniernas superhjältefilmer heller, så för mig är det skit samma vilket de släpper.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inte sett någon av Avengers-filmerna - och nästan inga andra av de senaste decenniernas superhjältefilmer heller, så för mig är det skit samma vilket de släpper.
Implementera samma resonemang på nått du är intresserad av ist då . Om det nu är musik vill du att gruppen du gillar släpper samma platta 20 gånger om eller vill du se att dom utvecklas och släpper nått nytt . Skulle du se en serie på Netflix där varje avsnitt i en 6 säsonger lång serie är en repeat av pilotavsnittet om och om igen
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag tror också det kan vara värt att tänka på hur mycket jobb det är att skapa något nytt - vilket redan berörts en del. Om man vill ha nyskapande och bra så kan det vara en del jobb som kanske inte har några berörningspunkter för de man tänkt sig som målgrupp.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Implementera samma resonemang på nått du är intresserad av ist då . Om det nu är musik vill du att gruppen du gillar släpper samma platta 20 gånger om eller vill du se att dom utvecklas och släpper nått nytt . Skulle du se en serie på Netflix där varje avsnitt i en 6 säsonger lång serie är en repeat av pilotavsnittet om och om igen
En personlig observation.

Jag har tittat på Star Wars kanske 100 gånger eller mer. Så jag är en sådan som gärna ser samma sak om och om igen. :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En personlig observation.

Jag har tittat på Star Wars kanske 100 gånger eller mer. Så jag är en sådan som gärna ser samma sak om och om igen. :D
jag har nog även jag sett star wars original trillogin 100 ggr minst men jag blir mer eld och lågor om det skulle släppas en ny star wars film än om det skulle göras en remake på return of the jedi
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
I grundfrågeställningen så jämförs Väsen med Chock (eller Chill, men det har jag aldrig läst eller spelat) två väldigt olika rollspel som delvis delar en gemensam premiss. 25 år av rollspelsinnovation gör dock stor skillnad, och spelen spelas på väldigt olika sätt, är skrivna på olika sätt, ger helt olika redskap och väldigt olika setting sin ursprungliga likhet till trots. Vi som rollspelare har dessutom också utvecklats (om inte annat genom ålder och livserfarenhet) om vi varit aktiva under denna tid och spelar därmed rollspel på olika sätt. Upplevelsen av att spela Chock 1990 och Väsen 2021 kommer vara helt olika.

Implementera samma resonemang på nått du är intresserad av ist då . Om det nu är musik vill du att gruppen du gillar släpper samma platta 20 gånger om eller vill du se att dom utvecklas och släpper nått nytt . Skulle du se en serie på Netflix där varje avsnitt i en 6 säsonger lång serie är en repeat av pilotavsnittet om och om igen
Det jag tror du behöver, om du vill uppleva något helt nytt är att titta åt ett helt annat håll, finna en ny passion, nya upplevelser, nya känslor. Kanske släppa det du vet att du går i gång på helt ett tag och uppleva något som för dig kommer vara helt nytt. Fågelskådning, bilmeckande, pianoplinkande, romcom-serier, indie-rollspel eller precis vad som helst som du tror du skulle kunna gilla. Det är dock lättare sagt än gjort att hitta det där innan du gör det.

Ett annat alternativ är att uppleva något väldigt bra igen, men att aktivt leta efter dimensioner eller detaljer som du tidigare missat. Vissa böcker, filmer, spel och serier kan upplevas på nytt och ge något mer när du har facit i hand och kan slappna av i det du upplever och lägga märke till andra detaljer som gör helheten bättre och upplevelsen annorlunda.

Jag spelade lite TV-spel under mitten av 90-talet; Metroid, Zelda - A Link to the Past, Sonic, Shining Force, UFO Enemy Unknown och allt det där. Sen uppehåll tills för 3 år sen då jag köpte en Nintendo Switch och spelade Zelda - Breath of the Wild för första gången. Den överväldigande känslan att klivar ur grottan i början kan jag inte få tillbaka. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer känna så igen med ett TV-spel, om jag inte gör ett nytt uppehåll i 20 år och därefter ger det en ny chans. För andra som spelat allt som finns att spela under hela den här tiden var det säkert inte så märkvärdigt. Förväntningar, erfarenheter och sånt dämpar den där förälskelsen, likt kärleken i ett förhållande förändras och utvecklas med tiden.

--

Så utvecklingen och innovationen du söker sker runt omkring dig hela tiden, men när du lever mitt i den kanske du har svårt att se den? Jag tänker att det måste vara en oerhörd tröskel att komma på något nytt och fräscht hela tiden. Det är både ekonomiskt riskabelt och kreativt omöjligt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,857
Location
Stockholm
Konspirationsteoretikern i mig vill ju säga att det kan ju inte vara en ren slump att väsen och shock är såpass lika varandra.
Jag vill säga att du helt enkelt har fel i hur lika de båda spelen är.

De är båda rollspel där man tillhör en organisation som bekämpar övernaturligheter under ett diffust »1800-tal«. Så långt har du rätt.

Utöver det så är allt annat olika: regelsystem, setting, typ av övernaturligheter, sätt att konstruera mysterier, etc.
 
Top