Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag får nog mest säga att jag har väldigt svårt att se på den rollspelsmarknad vi har just nu, den enorma bredd och kreativitet som finns, och se det som att det skulle finnas några egentliga problem med bristande originalitet. Jag tycker verkligen inte att det saknas nyskapande eller nya intressanta perspektiv på gamla grejer. Det finns absolut några heartbreakers och semi-kloner, men det har det alltid funnits och kommer alltid att finnas. De dominerar inte, liksom.
Ingen kulturell marknad mår bra av ett monopol. Det stympar kreativitet och mångfald. Rollspelsmarknaden lider under det kanske värsta monopolfenomen jag nånsin stött på, som jag undrar om ens figurspelsmarknaden kan överträffa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
jag har nog även jag sett star wars original trillogin 100 ggr minst men jag blir mer eld och lågor om det skulle släppas en ny star wars film än om det skulle göras en remake på return of the jedi
Alltså, en viktig grej här är ju var man drar den där gränsen. En "ny star wars-film", är inte det att gå till samma brunn, att återuppfinna hjulet? Nej, tydligen är det – för dig – tillräckligt mycket nytt för att det ska räknas som "nytt".


Det känns, för mig, som att du helt enkelt har en personlig, känslomässigt grundad och egentligen ganska arbiträr standard för vad som är "nytt" respektive "bara en upprepning", och sedan argumenterar du utifrån att spelmakare gör fel som inte tar hänsyn till denna standard.

Återigen – jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan se på den enorma mångfacetterade explosion av nya produkter som kommer hela tiden och utifrån det tycka att rollspelsmakandet är stagnerat och "ooriginellt". Som jag sagt tidigare, det skapas absolut en del produkter som är lika andra produkter, men det skapas ju OCKSÅ en himla massa produkter som INTE är speciellt lika andra produkter.


Eller som åtminstone är tillräckligt olika andra produkter för att man ska kunna se dem mer som "en ny star wars-film" snarare än "bara en remake". Fast du drar såklart gränsen däremellan var du vill, och ingen hindrar dig från att skapa vad du tycker är fantastiskt nyskapande produkter.

För egen del tänker jag nog fortsätta skapa vad jag tycker är nya produkter, och ärligt talat inte bry mig speciellt mycket om vad du tycker är nya produkter. För jag håller inte med om din gränsdragning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, en viktig grej här är ju var man drar den där gränsen. En "ny star wars-film", är inte det att gå till samma brunn, att återuppfinna hjulet? Nej, tydligen är det – för dig – tillräckligt mycket nytt för att det ska räknas som "nytt".


Det känns, för mig, som att du helt enkelt har en personlig, känslomässigt grundad och egentligen ganska arbiträr standard för vad som är "nytt" respektive "bara en upprepning", och sedan argumenterar du utifrån att spelmakare gör fel som inte tar hänsyn till denna standard.

Återigen – jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan se på den enorma mångfacetterade explosion av nya produkter som kommer hela tiden och utifrån det tycka att rollspelsmakandet är stagnerat och "ooriginellt". Som jag sagt tidigare, det skapas absolut en del produkter som är lika andra produkter, men det skapas ju OCKSÅ en himla massa produkter som INTE är speciellt lika andra produkter.


Eller som åtminstone är tillräckligt olika andra produkter för att man ska kunna se dem mer som "en ny star wars-film" snarare än "bara en remake". Fast du drar såklart gränsen däremellan var du vill, och ingen hindrar dig från att skapa vad du tycker är fantastiskt nyskapande produkter.

För egen del tänker jag nog fortsätta skapa vad jag tycker är nya produkter, och ärligt talat inte bry mig speciellt mycket om vad du tycker är nya produkter. För jag håller inte med om din gränsdragning.
Självklart utgår jag ifrån mig själv och mina preferenser för vad jag vill ha när jag är konsument , jag skall trotts allt spendera mina pengar på era produkter och då vill jag ha vad JAG vill ha . Jag säger inte att du eller andra spelmakare gör fel , det står er fritt att skapa precis vad ni vill men utifrån mina preferenser så är det eventuellt fel för just mig.

Du får som sagt skapa exakt vad du vill och ignorera vad jag som konsument vill ha men då förlorar du också mig som konsument.

Angående ditt exempel med star wars och ösa ur samma brunn , jag har ju tidigare nämnt att jag har inte problem med att tex Pelle , Olle , Kalle ,Lisa skapar varsitt skräckspel och jag har heller inte problem med att dom skapar varsitt skräckspel som har vampyrer som tema men om dom alla fyra skapar något som ligger nära vampire i smak och lukt och utseende då känner jag att det skapats fyra rollspel för mycket som aldrig borde sett dagens ljus .
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Ingen kulturell marknad mår bra av ett monopol. Det stympar kreativitet och mångfald. Rollspelsmarknaden lider under det kanske värsta monopolfenomen jag nånsin stött på, som jag undrar om ens figurspelsmarknaden kan överträffa.
Hur då? Skulle du vilja utveckla?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Jag vill säga att du helt enkelt har fel i hur lika de båda spelen är.

De är båda rollspel där man tillhör en organisation som bekämpar övernaturligheter under ett diffust »1800-tal«. Så långt har du rätt.

Utöver det så är allt annat olika: regelsystem, setting, typ av övernaturligheter, sätt att konstruera mysterier, etc.
Dessutom fokuserar Elosos Chock: Åter från graven på de tre epokerna 1940-tal (Beredskapstid), 1980-tal (Märk hur vår skugga; Basker Blå), och nutid (Folktrons fasor).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Ingen kulturell marknad mår bra av ett monopol. Det stympar kreativitet och mångfald. Rollspelsmarknaden lider under det kanske värsta monopolfenomen jag nånsin stött på, som jag undrar om ens figurspelsmarknaden kan överträffa.
¿Qué? Förklara det där, por favor.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu hann Gurgeh förre men det har gått inflation i DnD produkter och spel som använder sig av regelmekaniken ifrån DnD
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag kan också tycka att dom är helt ok men om vi tex tar Disney/Marvel så säger vi att dom skall släppa en ny film , vad ser du helst ytterliggare en Avengers film i högen med multipla avgengers filmer eller ser du helst en film med en en marvelkaraktär som ännu inte fått sin stund i rampljuset . Jag går hellre och ser nya Shang-chi än ytterligare en Avengers film.
Jag förstår din poäng, men originalitet är inte ett självändamål för mig, precis lika lite som reproduktion är det. Men jag tror inte att något av dem är en garant för kvalitét. Hantverksskicklighet, yrkesstolthet, fingertoppskänsla osv är betydligt viktigare. Jag ser gärna en till Disney/Marvel-film, om den är bra. Precis som att jag kommer välja bort Shang-chi (vad det nu är) om den inte träffar mig rätt.

Jag tycker helt enkelt att det är ytlig analys. "X är rätt lik Y, alltså är X dålig". Jag tror inte på det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår din poäng, men originalitet är inte ett självändamål för mig, precis lika lite som reproduktion är det. Men jag tror inte att något av dem är en garant för kvalitét. Hantverksskicklighet, yrkesstolthet, fingertoppskänsla osv är betydligt viktigare. Jag ser gärna en till Disney/Marvel-film, om den är bra. Precis som att jag kommer välja bort Shang-chi (vad det nu är) om den inte träffar mig rätt.

Jag tycker helt enkelt att det är ytlig analys. "X är rätt lik Y, alltså är X dålig". Jag tror inte på det.
Jag köper ditt resonemang om att x inte behöver vara dålig för att x är lika y där är vi överens . Jag anser dock att y z å ä ö icke behövs när x redan finns .
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag köper ditt resonemang om att x inte behöver vara dålig för att x är lika y där är vi överens . Jag anser dock att y z å ä ö icke behövs när x redan finns .
Behövs och behövs.
Den ursprungliga Star Wars filmen lånade stora delar av sin handling från Kurosawa filmen "The Hidden Fortress".
Trots att "Star Wars" på sätt och vis är en remake av "The Hidden Fortress" är jag rätt glad över att "Star Wars" blev till och lade grunden för allt övrigt som gjorts i det fiktiva universat.

Jag har tappat räkningen på hur många omtolkningar som har gjorts av klassiska sagor som "Askungen" eller "Snövit", men många av dessa omtolkningar är betydligt mer intressanta än originalen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men att säga att D&D har monopol bara för att det är det största/mest kända rollspelet är väl ändå inte korrekt va?
Är ju inte så att det finns några alternativ?
Hur stor del av den internationella rollspelsmarknaden utgörs av DnD när det kommer till produkter, konsumtion och spelande ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
2019 var spelade kampanjer på roll 20 lika 51,87% DnD 5:e och 54'44% av alla reggade konton spelade DnD 5:e
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ingen kulturell marknad mår bra av ett monopol. Det stympar kreativitet och mångfald. Rollspelsmarknaden lider under det kanske värsta monopolfenomen jag nånsin stött på, som jag undrar om ens figurspelsmarknaden kan överträffa.
Antar att du syftar på DnD, som många skriver ovan? Men det är ju utövandet som är ensidigt, inte spelskapandet. Det finns ju verkligen ingen brist på andra spel att välja på. Eller menar du att alla indirekt anpassar sig och att det därför blir likriktat? (Jag skulle för övrigt inte kunna bedöma om det var så.)
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Problemet är ju inte att se 300 westernfilmer utan problemet är att se tex high plains drifter 300 gånger i olika adaptioner.

en handfull dollar är en ren ripp off av yojimbo och senare gjorde korpen flyger samma sak och ännu senare last man standing . Behöver vi samma story återberättad 3 gånger men i olika utföranden , kan man inte hitta på nått nytt ist för att recycla samma story om och om igen
Varför är det fel att en handfull dollar och korpen flyger är en ripp off på Yojimbo när typ alla andra filmer som släpptes de åren inte var det? Kunde du inte ha tittat på någon av dem? Ta korpen flyger t.ex. Idén är ju mer eller mindre Yojimbo på ett vikinga-Island, mig veteligen har det aldrig gjorts någon film med den premissen varken före eller efter. Vill man inte se Yojimbo i vikingatappning så kunde man kolla på Terminator istället, en annan film från samma år.

De absolut flesta spelen påminner inte om Chock ens från dina lösa premisser. Så när du säger att just de spelen är för lika varandra för din smak, varför är det ett problem? Du har bokstavligt talat tusentals andra spel att välja på!

Jag som konsument (och det är ett tips till alla spelutvecklare som man kan göra som man vill med) vill se nya fräscha idéer inte samma gamla goja recyclad 20 gånger men i olika utföranden.
Jag misstänker att du inte har blivit nedringd av speltillverkare som vill ha fler marknadsanalyser?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Angående ditt exempel med star wars och ösa ur samma brunn , jag har ju tidigare nämnt att jag har inte problem med att tex Pelle , Olle , Kalle ,Lisa skapar varsitt skräckspel och jag har heller inte problem med att dom skapar varsitt skräckspel som har vampyrer som tema men om dom alla fyra skapar något som ligger nära vampire i smak och lukt och utseende då känner jag att det skapats fyra rollspel för mycket som aldrig borde sett dagens ljus .
Tror du att de rollspelsmakare som skapat Väsen själva tycker att de gjort en kopia av Chock? Eller tror du att de tycker att de gjort ett nytt spel som delar vissa drag?

Tror du att de tycker att de gjort en ny Star Wars-film eller tror du att de tycker att de gjort en remake?

För om ditt "välvilliga råd" är att "sluta göra kopior, börja göra original istället" så måste du ju någonstans vara av uppfattningen att de du riktar rådet till inte redan tycker att de gör original?

Och det bygger ju på tanken att de som gör spelen delar din arbiträra uppdelning. Du har inte på något sätt förklarat varför gränsen ska dras just där du drar den. Du har sagt ungefär var du drar den i några olika sammanhang, men du har inte förklarat på vilket sätt dina exempel är analoga med varandra. Även om vi spelskapare nu skulle vara supersugna på att följa dina instruktioner så får jag säga att du inte gjort det speciellt lätt för oss.


Ska vi kanske fråga dig innan vi börjar skriva? Så att du personligen får "smaka, lukta och titta" så våra spel inte är för lika något existerande?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Varför är det fel att en handfull dollar och korpen flyger är en ripp off på Yojimbo när typ alla andra filmer som släpptes de åren inte var det? Kunde du inte ha tittat på någon av dem? Ta korpen flyger t.ex. Idén är ju mer eller mindre Yojimbo på ett vikinga-Island, mig veteligen har det aldrig gjorts någon film med den premissen varken före eller efter. Vill man inte se Yojimbo i vikingatappning så kunde man kolla på Terminator istället, en annan film från samma år.

De absolut flesta spelen påminner inte om Chock ens från dina lösa premisser. Så när du säger att just de spelen är för lika varandra för din smak, varför är det ett problem? Du har bokstavligt talat tusentals andra spel att välja på!



Jag misstänker att du inte har blivit nedringd av speltillverkare som vill ha fler marknadsanalyser?
Klarar du inte av att nån har en annan åsikt än dig ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror du att de rollspelsmakare som skapat Väsen själva tycker att de gjort en kopia av Chock? Eller tror du att de tycker att de gjort ett nytt spel som delar vissa drag?

Tror du att de tycker att de gjort en ny Star Wars-film eller tror du att de tycker att de gjort en remake?

För om ditt "välvilliga råd" är att "sluta göra kopior, börja göra original istället" så måste du ju någonstans vara av uppfattningen att de du riktar rådet till inte redan tycker att de gör original?

Och det bygger ju på tanken att de som gör spelen delar din arbiträra uppdelning. Du har inte på något sätt förklarat varför gränsen ska dras just där du drar den. Du har sagt ungefär var du drar den i några olika sammanhang, men du har inte förklarat på vilket sätt dina exempel är analoga med varandra. Även om vi spelskapare nu skulle vara supersugna på att följa dina instruktioner så får jag säga att du inte gjort det speciellt lätt för oss.


Ska vi kanske fråga dig innan vi börjar skriva? Så att du personligen får "smaka, lukta och titta" så våra spel inte är för lika något existerande?
Menar du att jag som konsument som den slutgiltiga länken i kedjan inte skall få ha en åsikt om det som jag lägger pengar på , skall jag sitta här redo med champagne och pokal och dunka er alla i ryggen så fort ni kommer ut med ett nytt spel ?

Du själv har recension av både spel och filmer här inne skall du inte få lov att ha en åsikt om spelen du spelar eller tittar på för jag är ganska säker på att dina recensioner om både filmer och spel inte alltid stämmer överens med regissören eller spelutvecklarnas åsikter om sina produkter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Nu ska vi se ...


@krank Du trådbannas för att du eskalerar diskussionen med passivt-aggressiva argument. Dr. Dängrot har varit väldigt tydlig med att han säger att han tycker så, inte att alla andra ska tycka som han.

@Dr_Dängrot och @Zire tona ner retoriken.

Alla ni andra ... om ni inte kan hantera att Dr_ Dängrot uttrycker en personlig åsikt och istället gör en halmgubbe om att han vill att alla ska göra som han vill, så posta inte i tråden.


/Magnus
 
Top