Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Nu vill jag även att folk tar till sig att jag på inget sätt säger att väsen är ett dåligt spel eller att vi inte hade roligt med väsen när vi spelade det och att det inte gjorde sin grej eller gjorde det dåligt .

Min spelare påpekade att hen tyckte att väsen var shock i en annan kostym vilket fick mig att tänka kring detta och se saken på hens sätt , detta betyder inte att jag anser att spelet på något viss skulle vara ett kasst spel .
Jag förstår, och jag tror inte att du är en dålig fördömande människa. Jag försöker bara påvisa att ditt perspektiv i den här frågan inte är hållbart. Det finns alltid något som har kommit före som kan anses vara Orginalet. Alltid. Det är så mänsklig utveckling fungerar och alltid har fungerat.

Sedan kan man naturligvis anse att man inte behöver göra någon musik efter Beatles, Metallica eller vad det nu kan vara, eller fler spel efter Nightlife. Men då står vi där med en massa untapped kreativitet. Vad är poängen med det? Vill vi alltid vid varje given situation stöta på något vi aldrig sett innan? Jag tror inte det. Vi vill inte det. Vi klarar inte av det. Alternativet är att kulturen avstannar. Det finns de som tycker det, men jag tillhör verkligen inte den falangen, och det tror jag egentligen inte att du gör heller.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Alltså, alldeles bortsett från det kreativa behövs aktualitet i ganska mycket kultur för att den ska kännas relevant för publiken. Min dotter gillar nya låtar från Melodifestivalen som hon växt upp med, inte äldre med samma slags sound.
Här kommer något väldigt viktigt fram. Det här diskuteras till exempel i skolan och särskilt när det kommer till nytappning av äldre verk. Ungarna idag skulle aldrig se saltkråkan (tar det som exempel då det kommer en re-make på just den serien) för den ligger för långt ifrån deras verklighet. Även om re-maken nu blir samma premiss så behövs uppdateringen om vi vill att en ny generation ska ta till sig av verket. Samma gäller somliga av de andra verken som jag själv växte upp med, dessa ligger på tok för långt ifrån ungarnas verklighet idag och om de ska leva vidare så måste vi vara beredda att modernisera dem då kulturen ständigt förändras och utvecklas. Det är inte så att vi skapar så mycket nytt, det handlar i grund och botten om att vi konstant utvecklar den kultur vi har och det arv vi förvaltar. Det som är nytt och unikt är sällan så nytt och unikt som vi tror, istället handlar det om ett skickligt hantverk att återskapa och förändra delarna i de äldre verken till en modern tid.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,655
Location
Värnhem, Malmö
Här kommer något väldigt viktigt fram. Det här diskuteras till exempel i skolan och särskilt när det kommer till nytappning av äldre verk. Ungarna idag skulle aldrig se saltkråkan (tar det som exempel då det kommer en re-make på just den serien) för den ligger för långt ifrån deras verklighet. Även om re-maken nu blir samma premiss så behövs uppdateringen om vi vill att en ny generation ska ta till sig av verket. Samma gäller somliga av de andra verken som jag själv växte upp med, dessa ligger på tok för långt ifrån ungarnas verklighet idag och om de ska leva vidare så måste vi vara beredda att modernisera dem då kulturen ständigt förändras och utvecklas. Det är inte så att vi skapar så mycket nytt, det handlar i grund och botten om att vi konstant utvecklar den kultur vi har och det arv vi förvaltar. Det som är nytt och unikt är sällan så nytt och unikt som vi tror, istället handlar det om ett skickligt hantverk att återskapa och förändra delarna i de äldre verken till en modern tid.
Det är väl visserligen rätt individuellt. Jag hade aldrig några bekymmer med att ta till mig kultur som var skapad långt innan jag var född, såväl musik som film och böcker. Det blir en form av presentism att mena att unga människor enbart kan uppskatta sin egen samtid.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Det är väl visserligen rätt individuellt. Jag hade aldrig några bekymmer med att ta till mig kultur som var skapad långt innan jag var född, såväl musik som film och böcker. Det blir en form av presentism att mena att unga människor enbart kan uppskatta sin egen samtid.
Det är sant, jag skulle inte uttryckt mig så svepande. Det jag vill peka på var att det är en högre tröskel och det är något som observerats i skolor att steget ibland är väldigt långt mellan det som var förr och det som är idag. Samtidigt finns det ju verk från förr som fortfarande står sig och fångar barn och unga. Däremot så måste nog övergången börja i något som är bekant för barnen.

Mer utvecklat, om vi börjar med en modernisering så är det lättare att få barn och unga nyfikna på ursprunget :)

Jag uttryckte mig klumpigt i mitt tidigare inlägg.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,655
Location
Värnhem, Malmö
Det är sant, jag skulle inte uttryckt mig så svepande. Det jag vill peka på var att det är en högre tröskel och det är något som observerats i skolor att steget ibland är väldigt långt mellan det som var förr och det som är idag. Samtidigt finns det ju verk från förr som fortfarande står sig och fångar barn och unga. Däremot så måste nog övergången börja i något som är bekant för barnen.

Mer utvecklat, om vi börjar med en modernisering så är det lättare att få barn och unga nyfikna på ursprunget :)

Jag uttryckte mig klumpigt i mitt tidigare inlägg.
Jag tycker väl i allmänhet att om något inte kan stå på sina egna meriter utan måste moderniseras så kan man fråga sig om det inte lika gärna kan ersättas av något nyare.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag tycker väl i allmänhet att om något inte kan stå på sina egna meriter utan måste moderniseras så kan man fråga sig om det inte lika gärna kan ersättas av något nyare.
Det kan förvisso vara sant också, jag är lite generösare i mitt perspektiv då det kan handla om språkbruk som inte är gångbart längre och så vidare. Men det är en helt annan diskussion som inte berör trådens ämne. Jag delar dock generellt din uppfattning, men somliga verk är för distanserad pågrund av språkbruket vilket då skapar en tröskel till ett verk som kanske varit uppskattat om den språkliga tröskeln övervanns.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Det är sant, jag skulle inte uttryckt mig så svepande. Det jag vill peka på var att det är en högre tröskel
Det var också i de banorna jag tänkte. Samt att nyskapandet även kan behövas för att tilltala vissa av dem som redan konsumerat det gamla. Jag uppskattar som exempel De sju samurajerna och har sett den många gånger över livet men jag skulle nog ändå kunna bli intresserad av en rak nyfilmatisering. Jag kommer kanske inte att gilla den men det är inget som säger att den vore fel av upphovsmännen att försöka. Men inget är statiskt i den här diskussionen. Jag tycker även Gudfadern är en bra film men känner mig helt likgiltig inför en remake. Varför är det så? Jag vet inte ens själv, men det handlar väl om hur verket talar till mig i min samtid.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Ibland kanske man vill göra ett bidrag till en genre man gillar och brinner och visa upp siinawgne idéer. Sen är det väl så att har man ett företag så kanske man vill ha en del av kakan. Har man inget skräckspel kanske man vill ha ett i sitt utbud. Alla tv kanaler vill ha ett bra brett utbud, komedier, deckare och dokumentärer, det kanske spelar mindre roll om det är jätte unikt. Annars kanske man skulle tro att folk hade tröttnat på 2:a världskrigsdokumentärer och samma gamla burkskrattssitcoms.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, Dängrot jag förstår väl vad du stör dig på. Men jag tror frågan är felställd. Det är inget problem om X är likt Y. Problemet är om X inte tillför något.
Till en viss mån har du rätt i din analys , för mig tillför inte X något om det är för likt Y iom att upplevelsen jag får med X får jag redan sedan innan med Y alltså är X redundant.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Till en viss mån har du rätt i din analys , för mig tillför inte X något om det är för likt Y iom att upplevelsen jag får med X får jag redan sedan innan med Y alltså är X redundant
Återigen, min poäng är att det är ganska strunt samma om X är likt Y, frågan är om X tillför något intressant. Jag spelar mycket hellre ett nytt spel som nästan är en kopia av ett tidigare spel som har ett enda briljant grepp, än ett mediokert spel som försöker (och misslyckas, det är i princip omöjligt) att inte ha några influenser.

Dvs:
- Det viktiga är inte om det är likt, det viktiga är om det tillför något nytt. Det kan vara 99% samma om den sista 1% är strålande.
- Det handlar om kvalitet, inte kvantitet. Verkshöjd betyder inte att X måste vara väldigt annorlunda från Y, bara att det måste tillföra något kvalitativt nytt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
En personlig observation.

Jag har tittat på Star Wars kanske 100 gånger eller mer. Så jag är en sådan som gärna ser samma sak om och om igen. :D
I hear you brother! Samma sak här. Jag undrar ärligen om 100 ggr räcker över alla år av Star Wars (och med Star Wars menar jag 4-6...)

Jag tycker det är skriet efter orginalitet är lite svårt och känns oerhört subjektivt. Det är svårt upp till nästan omöjligt att vara helt orginell då SÅ mycket har gjorts och mycket ligger i betraktarens öga sas. Det som för den ene är orginellt är banalt för den näste och är till och med irriterande eller kränkande för nästa osv. osv. I hela den här diskussionen har jag så svårt att avgöra vad som faktiskt är o-orginellt för det är ganska mycket platityder och hyperboler som kastas runt att jag tror vi/ni inte kommer komma någonstans utan det får landa i 'agree to disagree'...

Cog.
 
Last edited:

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
205
Jag förstår verkligen vad du menar, Dängrot. Självklart blir "en uppsjö att välja mellan" i mångt och mycket en fråga om kloner eller nytolkningar. Svärdets Sång återanvänder ju dessutom illustrationer från gamla DoD! Annars är det främst illustrationer (och regelsystem) som skiljer olika spel, låt oss stanna i fantasygenren, åt.

Vad jag personligen uppskattar i uppsjön är de detaljer som skiljer spelen åt. Det är där skaparna får vara kreativa (även om hjulet i sig är skapat av någon annan). När jag läste litteraturvetenskap var intertextualitet mitt favoritbegrepp - studien om hur olika texter samverkar. I uppsjön av flera spel i samma genre kan vi se vilka texter det är som påverkat just detta spel. I fallet Chock-Väsen funkar det just så. Vi kan se hur Väsen innehåller saker som påminner oss om Chock/Chill, men skillnaden i setting gör det (delvis) unikt.

Det var ett dravelinlägg, men jag kände att jag ville lämna mitt bidrag till diskussionen :)
 
Top