Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Asså för att försöka förklara min stance så är den ungefär såhär att jag har inget emot att det görs nya skräckfilmer det får gärna göras 500 nya skräckfilmer per år men när 499 av dom är är Dracula 2,5 , Dracula the beginning , Dracula the Transylvania story , Dracula 3d , Dracula vs the wolfman , Draculas cousin , Dracula goes to America osv osv osv då är det lite som att återuppfinna hjulet 499 gånger och ist för att göra det så kan man uppfinna motorn och ratten och växellådan .
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Så har hela mitt rollspelsliv varit. Otroligt mycket som jag upptäckt i rollspel och tyckte var coolt kommer från andra källor. Och jag, glad ung människa som jag var, trodde det var nytt! Sen hittar man något någon annanstans och inser att allt är en remix.

"Vaddå? Var inte Tainted Love med Soft Cell originalet?"-effekten, kan man kalla det. :D
Ja, att hitta vem som var först är en fråga för arkeologer, inte användare.

(Och just som jag skriver det här går Hurt med Nine Inch Nails igång från min spellista ... )
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Asså för att försöka förklara min stance så är den ungefär såhär att jag har inget emot att det görs nya skräckfilmer det får gärna göras 500 nya skräckfilmer per år men när 499 av dom är är Dracula 2,5 , Dracula the beginning , Dracula the Transylvania story , Dracula 3d , Dracula vs the wolfman , Draculas cousin , Dracula goes to America osv osv osv då är det lite som att återuppfinna hjulet 499 gånger och ist för att göra det så kan man uppfinna motorn och ratten och växellådan .
Det ökar å andra sidan chansen att man hittar ett hjul man verkligen gillar.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Asså för att försöka förklara min stance så är den ungefär såhär att jag har inget emot att det görs nya skräckfilmer det får gärna göras 500 nya skräckfilmer per år men när 499 av dom är är Dracula 2,5 , Dracula the beginning , Dracula the Transylvania story , Dracula 3d , Dracula vs the wolfman , Draculas cousin , Dracula goes to America osv osv osv då är det lite som att återuppfinna hjulet 499 gånger och ist för att göra det så kan man uppfinna motorn och ratten och växellådan .
Problemet är väl att motorn, ratten och växellådan också redan är uppfunnet. Det man däremot kan göra är att förfina växellådan så hela körupplevelsen påverkas till det bättre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Asså för att försöka förklara min stance så är den ungefär såhär att jag har inget emot att det görs nya skräckfilmer det får gärna göras 500 nya skräckfilmer per år men när 499 av dom är är Dracula 2,5 , Dracula the beginning , Dracula the Transylvania story , Dracula 3d , Dracula vs the wolfman , Draculas cousin , Dracula goes to America osv osv osv då är det lite som att återuppfinna hjulet 499 gånger och ist för att göra det så kan man uppfinna motorn och ratten och växellådan .
Jag tycker att perspektivförskjutningar har de bästa förutsättningarna för att skapa det 500:drade verket. Som Dracula, perspektivförskjutningen att rollpersonerna inte slogs mot vampyrer, utan att de var vampyrer, skapade något nytt. Även om idén kanske strikt inte var 100 % unik så blev ju Vampire något helt nytt, i alla fall för de flesta av oss.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker att perspektivförskjutningar har de bästa förutsättningarna för att skapa det 500:drade verket. Som Dracula, perspektivförskjutningen att rollpersonerna inte slogs mot vampyrer, utan att de var vampyrer, skapade något nytt. Även om idén kanske strikt inte var 100 % unik så blev ju Vampire något helt nytt, i alla fall för de flesta av oss.
Jag har inga problem med att nån såg på Dracula och gav oss vampire eller tex Night blacks agents där mitt problem ligger är när en spelskapare sitter hemma på kammaren och knåpar på sitt spel och hmmm vad skall jag hitta på Jo men jag vill göra ett spel om vampyrer och sen skapar hen vampire en gång till fast under annat namn och i annan klädnad - a cat in a different coat is stil a cat och i det fallet även the same cat .
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Jag har inga problem med att nån såg på Dracula och gav oss vampire eller tex Night blacks agents där mitt problem ligger är när en spelskapare sitter hemma på kammaren och knåpar på sitt spel och hmmm vad skall jag hitta på Jo men jag vill göra ett spel om vampyrer och sen skapar hen vampire en gång till fast under annat namn och i annan klädnad - a cat in a different coat is stil a cat och i det fallet även the same cat .
Jo, jag har förstått det och ifrågasätter inte det. Jag föreslog helt enkelt ett sätt att borra en ny brunn.

Jag tror att alla skriver under på att vi hellre får nytt fränt material än samma uppvärmda gröt igen. :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag får nog mest säga att jag har väldigt svårt att se på den rollspelsmarknad vi har just nu, den enorma bredd och kreativitet som finns, och se det som att det skulle finnas några egentliga problem med bristande originalitet. Jag tycker verkligen inte att det saknas nyskapande eller nya intressanta perspektiv på gamla grejer. Det finns absolut några heartbreakers och semi-kloner, men det har det alltid funnits och kommer alltid att finnas. De dominerar inte, liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Asså för att försöka förklara min stance så är den ungefär såhär att jag har inget emot att det görs nya skräckfilmer det får gärna göras 500 nya skräckfilmer per år men när 499 av dom är är Dracula 2,5 , Dracula the beginning , Dracula the Transylvania story , Dracula 3d , Dracula vs the wolfman , Draculas cousin , Dracula goes to America osv osv osv då är det lite som att återuppfinna hjulet 499 gånger och ist för att göra det så kan man uppfinna motorn och ratten och växellådan .
Är det här något du tycker beskriver rollspelsmarknaden år 2021?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
När jag och mina spelare spelade nordiska väsen så utbrister en av spelarna att men det är är ju shock/chill fast i en kostym . Ligan har snott shock och kört sin egen take på det var hens take away ifrån att spela väsen.
Och så har vi The Esoterrorists, som är som gamla Chock fast bra.

(Också intressant för att det var det första Gumshoe-spelet och antagligen det första riktiga post-9/11-spelet.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Är det här något du tycker beskriver rollspelsmarknaden år 2021?
Nä, 2021 är väl snarare ”allt ska vara 5E oberoende av hur illa det passar”? Som när det var de allra värsta D20-excesserna. Det är en bubbla som inte kan spricka snart nog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Nä, 2021 är väl snarare ”allt ska vara 5E oberoende av hur illa det passar”? Som när det var de allra värsta D20-excesserna. Det är en bubbla som inte kan spricka snart nog.
Va? Det kommer väl en hel del som inte är 5E? Inom OSR, indie och neotrad? Visst kommer det en och annan 5E-produkt, men det finns ändå en enorm bredd fortfarande.

Det går utmärkt att inte köpa en enda 5E-produkt om man inte vill ha dem, och fortfarande hitta gott om nya spel att köpa inom nästan varje genre.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Från utgivare som inte har några problem att få distribution kommer det egna grejer. Men kollar man på crowdfunding-marknaden är någonstans mellan 50 och 75 procent grejer som är till för att användas med 5e.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Va? Det kommer väl en hel del som inte är 5E? Inom OSR, indie och neotrad? Visst kommer det en och annan 5E-produkt, men det finns ändå en enorm bredd fortfarande.
Visst, det klart att det gör, men 5E är fånigt dominerande. Tag bara en sak som Symbaroum 5E - jag har inga problem med en snabb cash-grab, men det visar på ett systematiskt problem att man känner att man behöver.

(Eller först glädjen och sedan besvikelsen med Hellboy-rollspelet, inom loppet av några sekunder.)

1619717618374.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Visst, det klart att det gör, men 5E är fånigt dominerande. Tag bara en sak som Symbaroum 5E - jag har inga problem med en snabb cash-grab, men det visar på ett systematiskt problem att man känner att man behöver.

(Eller först glädjen och sedan besvikelsen med Hellboy-rollspelet, inom loppet av några sekunder.)
Äh, jag vet inte. För min del spelar det nog ingen större roll. Det är inte som att jag står ut med några andra köpe-rollspels regler heller liksom. Jag backade Hellboyrollspelet mest för dess bilder och i förhoppningen om att kanske få lite scenarioskapar-tekniker. Inte för att spel brukar ha speciellt mycket sånt, men jag lever på hoppet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Äh, jag vet inte. För min del spelar det nog ingen större roll. Det är inte som att jag står ut med några andra köpe-rollspels regler heller liksom. Jag backade Hellboyrollspelet mest för dess bilder och i förhoppningen om att kanske få lite scenarioskapar-tekniker. Inte för att spel brukar ha speciellt mycket sånt, men jag lever på hoppet.
Men hur mycket bättre hade det inte varit om det gjorts för ett system som inte var undermåligt till ändamålet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Men hur mycket bättre hade det inte varit om det gjorts för ett system som inte var undermåligt till ändamålet?
Det hade det ju sannolikt varit även om det inte vore 5E, så jag vet inte hur stor skillnad 5E gör i sammanhanget. Som sagt, det är inte som att jag tycker köpespel i allmänhet någonsin har system jag står ut med.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Det hade det ju sannolikt varit även om det inte vore 5E, så jag vet inte hur stor skillnad 5E gör i sammanhanget. Som sagt, det är inte som att jag tycker köpespel i allmänhet någonsin har system jag står ut med.
Tja, personligen jag hade köpt det om det varit SW eller kanske till och med 2D20. Men inte 5E.

Även om man inte gillar något kommersiellt system finns det grader i helvetet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Tja, personligen jag hade köpt det om det varit SW eller kanske till och med 2D20. Men inte 5E.

Även om man inte gillar något kommersiellt system finns det grader i helvetet?
Well, för mig är det ungefär lika lätt att bläddra förbi regelsystemskapitlen i en 5E-bok som det är i en 2D20-bok. Ingetdera är ett system jag kan tänka mig använda.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Well, för mig är det ungefär lika lätt att bläddra förbi regelsystemskapitlen i en 5E-bok som det är i en 2D20-bok. Ingetdera är ett system jag kan tänka mig använda.
Ja, i det läget är det förstås ointressant med system (utom möjligen att 5E tar upp väldigt mycket utrymme med sitt system också - mer sidor att bläddra förbi?).
 
Top