Jag har nyligen läst Jarlens sekel av Dick Harrison om svenskt 1200-tal, där berättas det om flera borgar eller fästen som ligger för att "låsa" ett vattendrag. Jag undrar hur en medeltida borg kan hindra båtar från att fara på ett vattendrag? De uppenbara sätten är att skjuta pilar eller slå ned pålar i vattnet som hinder. En metod som ofta antyds är att spänna en kedja över vattendraget men är det verkligen effektivt? Jag utgår ifrån att den kan inte vara för lång utan behöver kombineras med t.ex. pålar för att inte vara ohemuligt dyr eller kräva en enorm installation för att orka sin egen vikt (det var först på 1200-talet som vi fick masugnar och kunde bryta annat än myr- och sjömalm). Jag kan förstå en förvuxen eka får problem med en kedja men större båtar – särskilt med segel – borde väl kunna ramma den med större skada på kedjan än på egna fartyget? Jag har ingen uppfattning om hur tjock kedjan kan tänkas vara.
På ett par ställen i boken tolkar jag texten som att det fanns andra sätt att stoppa båtarna än pålar e.dl. och kedja men ingen antydan till hur detta sker. Vilka metoder kan det röra sig om?
Att sätta pålar ser jag som ekvivalent till att sänka gamla båtar, bygga stenrösen osv.
Jag håller på att få inspiration till en OSR-fantasykampanj och det känns viktigt att gå till botten med det här…
På ett par ställen i boken tolkar jag texten som att det fanns andra sätt att stoppa båtarna än pålar e.dl. och kedja men ingen antydan till hur detta sker. Vilka metoder kan det röra sig om?
Att sätta pålar ser jag som ekvivalent till att sänka gamla båtar, bygga stenrösen osv.
Jag håller på att få inspiration till en OSR-fantasykampanj och det känns viktigt att gå till botten med det här…