Spärra en flod för båtar?

Poängen med en kedja eller liknande är ju att de fientliga fartygen stoppas. De är inte rörliga mål. Och du vet nästan exakt var de kommer att stanna, så du kan skjuta in dig i förväg.
Fast om du fått stopp på ett fartyg tänker jag mig att man inte vill förstöra det. Antingen svälter man ut besättningen tills de ger upp, eller så slår man ihjäl dem om de försöker ta sig i land.

Och även om man får stopp på det så ligger det sannolikt inte helt still, och eventuella kastmaskiner blir likväl hopplösa att använda.

Bisarrt förresten att extremt starka rollpersoner i tidiga versioner av DoD kunde knalla runt i underjorden med en arbalest i famnen! :D
Ett läskigt encounter i Dorastor till RQ är en Walktapus med fyra arbalest (den har ju åtta tentakler!).

Jag har aldrig hört talas om att man sänker skepp med katapult. Jag tror inte det är en grej. Man kan skjuta sten och pil - men det drabbar manskapat. Man kan ramma och borda. Man kan tutta eld.

Att skjuta hål i skrovet så att skeppet sjunker är i min förståelse ffa en kanon/Age of Sail-grej.

Jag har aldrig hört talas om att man sänker skepp med katapult. Jag tror inte det är en grej. Man kan skjuta sten och pil - men det drabbar manskapat. Man kan ramma och borda. Man kan tutta eld.

Att skjuta hål i skrovet så att skeppet sjunker är i min förståelse ffa en kanon/Age of Sail-grej.
Typ så, sen fanns det säkert en massa fiffiga och spännande sätt att göra de där sakerna på, men kustartilleri innan eldrör tror jag inte var en grej.

Poängen med en kedja eller liknande är ju att de fientliga fartygen stoppas. De är inte rörliga mål. Och du vet nästan exakt var de kommer att stanna, så du kan skjuta in dig i förväg.
Pratar vi om en å nu, eller om Bråviken?

Back