Spärra en flod för båtar?

lupmet

Hero
Jag har nyligen läst Jarlens sekel av Dick Harrison om svenskt 1200-tal, där berättas det om flera borgar eller fästen som ligger för att "låsa" ett vattendrag. Jag undrar hur en medeltida borg kan hindra båtar från att fara på ett vattendrag? De uppenbara sätten är att skjuta pilar eller slå ned pålar i vattnet som hinder. En metod som ofta antyds är att spänna en kedja över vattendraget men är det verkligen effektivt? Jag utgår ifrån att den kan inte vara för lång utan behöver kombineras med t.ex. pålar för att inte vara ohemuligt dyr eller kräva en enorm installation för att orka sin egen vikt (det var först på 1200-talet som vi fick masugnar och kunde bryta annat än myr- och sjömalm). Jag kan förstå en förvuxen eka får problem med en kedja men större båtar – särskilt med segel – borde väl kunna ramma den med större skada på kedjan än på egna fartyget? Jag har ingen uppfattning om hur tjock kedjan kan tänkas vara.

På ett par ställen i boken tolkar jag texten som att det fanns andra sätt att stoppa båtarna än pålar e.dl. och kedja men ingen antydan till hur detta sker. Vilka metoder kan det röra sig om?

Att sätta pålar ser jag som ekvivalent till att sänka gamla båtar, bygga stenrösen osv.

Jag håller på att få inspiration till en OSR-fantasykampanj och det känns viktigt att gå till botten med det här…

Kedjor användes på många håll under både antiken och medeltiden, och även senare, och verkar ha varit rätt effektiva med tanke på hur ofta de användes.
Ett av de mest kända historiska exemplen var den stora kedja som skyddade infarten till Gyllene Hornet i Konstantinopel.
Visst gick det att ramma sönder sådana kedjor, men det var nog inte så lätt.

Mej veterligen är det ju främst större skepp man vill åt, dvs handelsskepp med varor att beskatta och då fungerar ju kedjan över vattnet väldigt bra

Det där är inte några krav heller - den som håller stället har ju egna båtar, kan skjuta från stranden, och så vidare.

En annan historisk blockad som är effektiv är bron, särskilt om befäst (det var en grundläggande fransk strategi mot vikingarna).

Last edited:
Mej veterligen är det ju främst större skepp man vill åt, dvs handelsskepp med varor att beskatta och då fungerar ju kedjan över vattnet väldigt bra

Men ett större skepp väger ju massor med ton och har de vind i seglen krävs det en rätt tjock kedja (skall titta på länkarna @erikt gav) och då borde den i sig väga en del och sammantaget blir kraven på infästningen ganska rejäl – eller är skeppen så sköra i fören att även en ganska vek kedja stoppar? Det är som sagt ganska många ton och bordläggningen är bara veka plankor men stäven själv är inte vidare kraftig.

Men ett större skepp väger ju massor med ton och har de vind i seglen krävs det en rätt tjock kedja (skall titta på länkarna @erikt gav) och då borde den i sig väga en del och sammantaget blir kraven på infästningen ganska rejäl – eller är skeppen så sköra i fören att även en ganska vek kedja stoppar? Det är som sagt ganska många ton och bordläggningen är bara veka plankor men stäven själv är inte vidare kraftig.

Exakt hur tjock kedja som behövs eller vad den väger vågar jag inte uttala mig om, men vi vet från historiska källor att sådana där kedjor var ett effektivt försvar mot fiendeskepp, och att det vanligaste sättet att ta sig förbi sådana kedjor var att inta någon av de befästningar på endera sidan som kedjan var fäst i.
Så det kan inte varit särskilt enkelt att ramma sönder den.

Tror man ska tänka något i linje med vägbommen till parkeringshuset. Mer en social kontroll än att den fysiskt stoppar någon.

Sådana där kedjor användes till stor del som del av militära försvarsanläggningar. Många av dem var främst till för att stoppa fientliga krigsfartyg.
Att de fungerade som fysiskt hinder var alltså betydligt viktigare än som social markering - för det senare räcker det ju med ett vanligt rep.

Ni hann skriva innan jag kunde uppdatera mitt inlägg: De två senare sidorna @erikt länkade till hade dels bilder på Konstantinopels kedja och dels en del sifferuppgifter generellt. Ett vattendrag på 20-30 m kräver inte mer än en kedja på något ton och det verkar vanligt att lägga pontoner för att lyfta upp kedjan. Ett sund på 150 m skulle betyda en kedja på 3,75 ton, en dragkraft på 14 ton på respektive sida och en höjd på kedjan på fem meter (se andra länken) – mycket mindre än jag befarade. Jag tolkar det som att kedjan (och även pållar) stoppade båtar dels för att båten är ganska vek och för att det inte finns någon friktion emot underlaget (vatten). Det är helt enkelt alldeles för svårt att ramma sönder kedjan (kräver bra medvind eller årkraft, helst medström och ett riktigt tungt fartyg – och sannolikheten att få till alla dem samtidigt är för liten) fö att vara värt att satsa på.

Men som sagt, jag fick intrycket av texten att det fanns andra metoder än pålar och kedjor och det undrar jag vad det kan ha varit? Jag tror inte fientliga flottor bryr sig så mycket om att de skriks ilskna förolämpningar efter dem… Pilar och bordningsförsök är såklart en möjlighet.

Ni hann skriva innan jag kunde uppdatera mitt inlägg: De två senare sidorna @erikt länkade till hade dels bilder på Konstantinopels kedja och dels en del sifferuppgifter generellt. Ett vattendrag på 20-30 m kräver inte mer än en kedja på något ton och det verkar vanligt att lägga pontoner för att lyfta upp kedjan. Ett sund på 150 m skulle betyda en kedja på 3,75 ton, en dragkraft på 14 ton på respektive sida och en höjd på kedjan på fem meter (se andra länken) – mycket mindre än jag befarade. Jag tolkar det som att kedjan (och även pållar) stoppade båtar dels för att båten är ganska vek och för att det inte finns någon friktion emot underlaget (vatten). Det är helt enkelt alldeles för svårt att ramma sönder kedjan (kräver bra medvind eller årkraft, helst medström och ett riktigt tungt fartyg – och sannolikheten att få till alla dem samtidigt är för liten) fö att vara värt att satsa på.

Men som sagt, jag fick intrycket av texten att det fanns andra metoder än pålar och kedjor och det undrar jag vad det kan ha varit? Jag tror inte fientliga flottor bryr sig så mycket om att de skriks ilskna förolämpningar efter dem… Pilar och bordningsförsök är såklart en möjlighet.
Kanske att katapulter och eld kunde vara till nytta? Annars gillar jag idén i Jan Lööfs Morfar är sjörövare: en gubbe simmar under fartyget och borrar ett hål i botten : )

Jag kan hålla med om att det känns konstigt med kedjor, men de är ju väl belagda som fungerande försvarsverk.

Innan effektiva kanonbatterier får man nog tänka sig att bordning från land i små båtar ingick, och kanske brandangrepp. Att skjuta pil var nog inte en huvudtaktik - innan the Age of Sail var bordning kung

Jag inbillar mig att man lätt kan blockera en flod mot icke-militära fartyg bara genom att länka samman ett antal båtar tvärs över den?

Att man inte alltid kan hålla en flod mot militära angrepp visar vikingarna gång på gång, både mot London och Paris.

Att ha folk som bara kostar och inte jobbar för maten vill man nog undvika större delen av tiden (om det inte är direkt fara eller krig). Så frågan kan nog också vara hur stor enhet man har på plats för det mesta.

Att ha folk som bara kostar och inte jobbar för maten vill man nog undvika större delen av tiden (om det inte är direkt fara eller krig). Så frågan kan nog också vara hur stor enhet man har på plats för det mesta.
Borgen torde vara byggd vid floden, så din garnison är där och dina riddare i närheten.

Borgen torde vara byggd vid floden, så din garnison är där och dina riddare i närheten.

Pratar om att de inte jobbar för att äta, vilket de gör bäst på fältet, gården o.s.v. Så hur många kan tänkas man har på plats, (kontra kostnaden av att de ”bara kostar för de vaktar istället för att odla”) lär ju behövas ett par stycken.

Pratar om att de inte jobbar för att äta, vilket de gör bäst på fältet, gården o.s.v. Så hur många kan tänkas man har på plats, (kontra kostnaden av att de ”bara kostar för de vaktar istället för att odla”) lär ju behövas ett par stycken.
De måste ha en del garnison till borgen i vilket fall, menar jag. Tvärtom drar de ju in extra pengar nu när du också kan förtulla floden.

Back