Nekromanti Snyggaste omslagen

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fotografier

Jag snackade med Marco om den här tråden idag, och han tyckte att Nobilis var ganska trist. "Jae, motivet är kanske inte så speciellt men det är ju vitt.. och design, liksom" tänkte jag. Sen kom jag på att Nobilis-omslaget faktiskt är ett foto:



Ganska modigt med tanke på att spelet är långt från verkligt. Och ett lyckat omslag också! Jag kan inte komma på några andra fotoomslag förutom Dungeons and Dragons, kan ni? Och ännu viktigare: Vad tycker ni om dom?

D&D 3.0-3.5-böckerna ser ganska gräsliga ut, men jag vet inte... Jag gillar dom. Det är en skön idé, och det är perfekt för vulgofantasy. D&D är som bäst när man låter det vara en amerikansk värld i ett fantasyfilter, tycker jag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Nobilis, lajvboken till Nobilis, Jorges bestiarium och Dictionary of Mu. Bland "föreställande" omslag ligger nog Elric-bilden från DoD2-4 (samt någon Stormbringer-utgåva, väl?) bra till, men inte i närheten av de ovannämnda.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Fotografier

Bakgrunden till Jorges bestiarium är väl Dantes läderjacka om jag inte missminner mig. :gremlaugh:

Jag gillar foton om de ger ett "abstrakt" intryck (Nobilis, till exempel), men annars är jag nog rätt skeptisk. Helst ser jag bara typografi och enstaka grafiska element. Bilder infogas ofta på ett sådant fult sätt och får dominera ytan helt.


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
varför måste de trycka upp den där jättemuffen i nyllet på en? Det enda bilden drar upp ur ens hjärna är ju den där sura och svettiga lukten.

Du umgås med fel tjejer. Om det är sur och svettig lukt som möter dig så, om du nu inte går igång på det, meddela detta.

Sedan minns jag att jag reagerade på omslaget, så som omslag är det klockrent - att fånga blick och uppmärksamhet i det jytter som brukar vara en butikshylla.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Femme Fatale

Jag håller med. Hennes position här ger henne också ett lite falskt intryck, lite undglidande, manipulerande. En femme fatale helt enkelt.

Jag blir väldigt glad och nöjd av att läsa detta, för det var min mening med omslaget. För mer noir-klassiskt än en femme fatale finns väl knappast?

Sedan fick MiG henne perfekt, både i drag, form, detaljer och färger (den starka kontrasten och strukturen från pappret (vilket inte syns på jpg-en ovan)). De lätt slaviska dragen styr tankarna åt öst, vilket också är väldigt rätt i sammanhanget.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
personligen gillar jag noirs omslag... möjligen är inte loggan helt klockren, men man vänjer sig...

Kul att du gillar omslaget! Loggor är svåra. Först hade vi en i typiska 40-talsaktiga linjärer, vilket hade varit bra om det vore ett film-noir-spel. Men den nuvarande loggan tycker jag bryter av och visar på det gotiska i världen och miljön - lite 1800-tals greve Dracula eller något, sade en utomstående som tittade på den.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Fotografier

Jag kan inte komma på några andra fotoomslag förutom Dungeons and Dragons, kan ni?

Jo, *hostharkel* på spelledarskärmen till Neotech v1 finns ett fotomontage på undertecknad och CJ Ström, hållandes soft-airguns (en Uzi och en Desert Eagle tror jag), iklädda solglasögon och annat "coolt". In i bilden lades senare in polisbrickor och headsets.

Nåja, vi hade iaf jävligt kul när vi gjorde den.

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Visst fångar den blicken.

Men sen finns ju alltid tanken i bakhuvudet:
"Visst, det kan vara ett bra spel. Men vågar man visa den här boken för kompisarna/andra besökare, eller kommer man att halvt skämmas till döds för att ens ha den i sin bokhylla"


Kort sagt, den fångar blicken men sen när den har fångat blicken är ju omslaget direkt negativt för lusten att köpa boken innanför omslaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Loggor är svåra.
Måste tyvärr säga att Noirs logotyp för mig mest för tankarna till någon dussinfont från nätet. Att den på många bilder jag sett grisats ner av rätt fula photoshopeffekter (lite som menyerna på Noirs hemsida) gör den inte snyggare direkt... Men bilden är fin.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Äh, ge dig. [NT]

Var inte den egentliga anledningen att du blev bannad att du retades konstant med D&D-spelarna?
Jag retades inte med någon, jag bara redogjorde för hur jag skulle reagerat i Kranks läge. Inte konstigare än att Krank beskrev hur han sålde det, eller för den delen hur någon D&D-fanboy beskriver hur de med självande händer öppnar paketet med senaste supplementet. Vi har alla våra små ritualer kring vårt spelande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Wastelands

Fast även om Wastelands var jävligt snyggt uppfattade jag det inte som speciellt "rätt"? Omslaget kändes väldigt USA och väldigt lite Europa i mitt tycke.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Kan ni inte klistra in en bild på Wasteland. Kan inte riktigt placera det.

Torbjörn - efter katastrofen - kom att tänka på Mutant 2 boxen. Inte speciellt snygg!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Omslaget kändes väldigt USA och väldigt lite Europa i mitt tycke.

Vari ligger det amerikanska, tycker du?
För mig känns den dels väldigt typisk för spansk omslagskonst (Maren borde fö vara klart mer känd än han är imho), dels ganska typisk Håkan Jonsson. Fast det kan ju vara vad jag vet om bilden som spökar, snarare än vad jag ser.

(Den senare var iofs rätt hårt inspirerad av rockabilly- och raggarkultur i sitt WL-artwork, och det står väl på ganska amerikansk grund.)

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kan ni inte klistra in en bild på Wasteland. Kan inte riktigt placera det.

Bara en tumnagel, men det var den enda jag hittade på rak arm:



Målad av Mariano Perez Clemente (aka Maren) efter skisser av Håkan Jonsson.

--
Åke
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Ett spel som ingen har nämnt, men vars omslag är inget annat än underbart kontruerat, är Trot2d. Carl-Johan W, som gjorde de flesta av illustrationerna i boken, arbetade i helt perfekt sync med typografisten, och placeringen av karaktärerna är stilren och samspelar väl med spelets logga. Fokusen faller lätt på den hotfulla figur som lurar över hjältarna, och man får liksom ett iver inom sig – man känner sig manad att gå in och ta över en av rollerna, vilket är det bästa betyg jag kan ge ett omslag. Introduktionstexten som man bemöts av på spelets första sida förstärker denna starkt.

Många hävdar att de föredrar bakside-bildens detajrikedom. Lite underligt att inte ha någon text på baksidan, utan istället en bild av en fullt armerad soldat på väg upp ur skyttegraven, men jag gillar det, liksom många andra. Faktum är att de i SF-bokhandeln hade vänt baksidan framåt för att flasha den bilden istället! :gremgrin:

Diskussionen var hetlivad då illustratören tvingades korrigera bort den rent-ut-talat provokativa kvinnan på omslaget. Det cirkulerar en ocensurerad bild på internet, men det får ni bannemig googla på själva, så att jag inte blir moderator-varnad för mitt länkande :gremwink: Snacket gick ockå kring resten av karaktärerna på omslaget minns jag. De sades vara totalt rippade från nån obskyr fantasybok eller nåt; jag har aldrig fått klarhet i det hela.

Stämningsskapande eller bara kontroversellt? Jag säger: både och!
Hus som helst så är det ett alldeles fantastikt omslag.
 
Top