Nekromanti Snyggaste omslagen

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Nu är väl kanske inte en rollspelsboks omslag och framsida det mest avgörande, men helt oviktigt är det väl ändå inte att ha en bild som dels är snygg och dels förmedlar känslan i själva innehållet. Så vilka rollspel tycker ni generellt har de snyggaste omslagen? Eller mest udda? Eller rent av fulast?

Själv tycker jag att

Snyggast: Eon ligger bra till - genomgående mycket vackra omslag och dessutom med samma känsla på nästan alla böcker.

Mest annorlunda: Ars Magica 5 ed. är mitt val. Udda men de håller iaf samma tema. Vet inte om jag skall tycka de är geniala eller gräsliga.

Minst snygga (=fulast): Deciphers Lord of the Rings är ingen höjdare. Bilder från filmerna vinner inga stilpoäng hos mig.

Någon mer som vill tycka till? Helt onödigt men kul ändå.

Torbjörn - gillar onödigt (nördigt) vetande
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Några förslag

Drakar och Demoner v2 - Elric-bilden där han höjer Stormbringer över huvudet

Jorges Bestiarium - ingen illustration, men ett jäkla snyggt omslag

Drakar och Demoner v6 - de flesta omslagen där men speciellt den första regelboken och Snösaga

Call of Cthulhu - v2 och v6

Stormbringer v2

Dungeons&Dragons Basic Set, Expert Set, Companion Set och Master Set - Fantastiska omslag av Larry Elmore

Draconomicon till D&D3e

Och Planescape ... och Nobilis ... och jag stannar där!  :gremlaugh:

/Magnus
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Players Handbook 1ed.

Demonstatyn, tjuvarna som stjäl ädelstenarna statyn har till ögon, de två som diskuterar nästa steg, trollkarlen som står och drömmer, och gänget som släpar de nyligen dräpta ödlegubbarna upp på ett altare, kanske för att offras.

Det är tvättäkta grottröj in action.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jo, de är verkligen förbannade med uselt sinne för vad som är vackert. Jag vägrar länka till deras Runequest-rollformulär, så vidrigt fult är det. Med tanke på att problemet i stort sett nämns så fort Mongoose diskuteras borde de dessutom vara medvetna om att de flesta anser att deras produkter är skitfula, så att de inte ens tycks försöka göra något åt det får väl ses som ett tecken på ren arrogans.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
dom kanske gillar att ge oss fingret... och ännu mer sur blir jag med tanke på den kvalitetskänsla man fick av de gamla RQ-produkerna! (jag tillhör för övrigt dom som gillade Avalon Hill-boxen)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
In Nomine. Enkel, stilren, bra symbolik och bra anslag.

GURPS Riverworld. Inte speciellt exceptionell eller korrekt med tanke på innehållet, men fantasieggande och köplockande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Snyggast - Nobilis, utan tvekan.

Fulast - Neotech 1 ligger bra till. Dungeons and Dragons - players handbook och alla de andra. Photoshoppade låtsasläder-med-ädelstenar ser inte alls snyggt ut. Ursch och blä.

Tråkigast - Gemini
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Re: Några förslag

Drakar och Demoner v2
Av gamla DoD-omslag måste också Döda Skogen nämnas! Man riktigt känner spänningen och stämningen krypa ut från bilden. Är det möjligen Magiker Vindhand man smygit sig på i gläntan. Man vill ju gärna tro det...

Torbjörn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Snyggast:
Det mesta ifrån Riotminds.. De gör förbanat snygga bilder helt enkelt.

Mest annorlunda:
Vet faktiskt inte.. Just att en bild eller ett omslag är annorlunda kan göra att jag blir mer nyfiken på vad det är för rollspel.

Minst snygga (=fulast):
Har faktsikt inte hittat nårr som kan katogiresera som fult faktsikt. Änte ännu iaf..
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ang Ars

Mest annorlunda: Ars Magica 5 ed. är mitt val. Udda men de håller iaf samma tema. Vet inte om jag skall tycka de är geniala eller gräsliga.
Jag kategoriserar dem under: Bra idé – uselt utförd.

För allvarligt alltså, Ars Magica har dragits med ursunkiga illustrationer allt sedan fjärde editionen.

//erik. sugen
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Visst att glamoröst och romantiserat och andra tillrättalagda varianter av det mesta kan vara tilltalande men det kan väl finns något mer rätt än antalet kroppsdelar? :) ;-) :p
 
Top