Nekromanti Snyggaste omslagen

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det är inte så att den är ful, vakterna och magieffekterna ser ju läckra ut och flickan är väl helt OK men varför måste de trycka upp den där jättemuffen i nyllet på en? Det enda bilden drar upp ur ens hjärna är ju den där sura och svettiga lukten.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Jag föreslår omslaget till Shadowrun version 1 och 2 som snyggast. Det är en bra stämningsskapande bild av Larry Elmore.

För bäst känsla säger jag nog Skymningshem: Andra imperiet. Den är snygg och Krille lyckas bra med den stilen anser jag.

/Ulfgeir
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Nobilis har ett snyggt och stilrent omslag.

Jag gillar också Vampire:the Masquerade med sin ensamma ros (hmmm, är det en Ankh med där också?).

C.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Snyggast: Jag har tre fn, den ena är så partisk men det skiter jag i, och det är Noirs omslag. Jag är förälskad i henne. Det är stilrent och klassiskt. Det andra är boxomslaget till Neotech v1-boxen. Jag tycker det är ett jäligt coolt och passande omslag som är helt rätt (och med en story dessutom!). Det tredje är till Spycraft v1, ett stilrent, snyggt och otroligt inspirerande omslag. Jag köpte spelet bara tack vare omslaget. Därefter köpte jag allt till spelet plus tre regelböcker till så där ser man vad ett omslag kan göra.

-
-



Fulast, jag har två kandidater, dels Spycraft v2.0, där omslaget är rörigt, fjantigt och har ett manér jag inte tål. Kvinnan ser ut att vara böjd i en helt omöjlig vinkel, exempelvis. Blärg! Det andra är DoD Trudvang-boxen som jag tycker är ett härke i otydlighet, usel komposition, uselt fokus och intetsägande design. Vad är det, liksom? För båda dessa anser jag också att logotyperna är under all kritik, av olika skäl. Spycrafts är klatschig medan DoDT är så murrig så den är i det närmaste oläslig.

-
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eon? Bläääch! De där bilderna är så standard att det nästan är fantasy clip-art, och har inget med Mundana att göra.

Jag tänkte nominera Nobilis och Noir, som redan nämnts dock... Men jag passar på att ge ett hedersomnämnande till bubblaren Primetime Adventures som gått från det här avskräckande:



Till det här urläckra:



Orkworld har ett fult omslag. Bra spel ändå. Twilight Imperium RPG är också fult, men det är gräsligt rakt igenom. Brädspelet, som rollspelet är en spinoff på, är tusen gånger mer stämningsfullt och coolt.

http://spaceship.brainiac.com/FantasyFlight/twilight-imperium-rpg.jpeg
http://www.sff.net/people/dbassing/reviews/orkworld-72.jpg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker nog allra bäst om WWs stilrena, enkla omslag, man blir inspirerad bara av att titta på dem: Mage Sorcerer's Crusade, Encylopedia Vampirica, Mummy The Resurrection, Vampire The Masquerade, Vampire Kindred of the East, och bäst av allt; Vampire Dark Ages 1st ed. De är romantiska, estetiska, tilltalande i sin enkelhet, och dessutom inget man skäms över att ha i bokhyllan. Jag får väl sälla mig till majoriteten och säga att Nobilis är snyggt av samma anledning; men jag stör mig på dess format. Ars Magica 4th ed och Tribe 8 har också schyssta omslag i detta stuk.

Snyggast av alla rollspel är alltså:


Vad gäller rollspel med lite mer...'föreställande' omslag är Guide to the Sabbat och Guide to the Camarilla snygga och fyndiga; i det att de har samma sceneri, men i Sabbatboken har viccissitude-varelsen liksom slaktat hela interiören och bakgrunden står i ljusan låga. Witchcrafts omslag är också helt klockrent, snyggt, elegant, och väldigt representativt för spelet:



Me like. Den lilla subtila svarta glorian runt tjejens huvud är kronan på verket.

Generiska beställningsomslag a'la Eon suger (även om 'North Watch' är väldigt snygg som så), men det gör Paul Bonner-omslagen hos Riotminds med. Snubben har taskig koll på proportioner, och verkar inte ens -kunna- teckna kvinnor...för att inte tala om realistiska vapen.

- Ymir, ska gå och förlora Warhammer-oskulden
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
En rolig sak

Omslagen till Player's Handbook, Dungeon Masters' Guide och Monster Manual baseras på foton av skulpterade förlagor. De tog in en konstnär som fick bygga böckerna på nått magiskt sätt, med fejkstenar, kedjor och rubbet.  :gremlaugh:

/M
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Snyggast: gillar DoD:s omslag särskilt det på Trudvangs Hjältar. Vissa av Eons böcker som t ex: Mystik och Magi har snygga omslag.

Fula: Grundreglelböckerna till D&D har jättefula omslag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,598
Location
Helsingborg
"...och det är Noirs omslag. /.../ Det är stilrent och klassiskt."
Hmm, kan du vidareutveckla?

Stilrent? Hela framsidan befinner sig i grym obalans. Hade du velat få det stilrent så hade kvinnan centrerats istället, eller så hade hon skjutits än mer till vänster och så hade texten varit på höger sida, för att balansera upp det hela.

Klassiskt? Hon ser lite alvlik ut (öronen), och jag förstår att du menar en vacker kvinna och mycket svart är klassiskt, men själva målningsstilen känns inte så klassiskt med tjocka linjer och stora ljuskontraster á la goth. Fast jag är inte så kunnig på området.

---

Till mina egna nomineringar: själv gillar jag framsidan på Äventyrspaket 1 till DoD som innehöll äventyren Svart duell och Skönheten och odjuren. Det som fångar mig är tjejens utseende på framsidan. Hon är banne mig perfekt; hennes fina drag i ansiktet, hennes svallande, blonda hår som faller ner över hennes fasta bröst och min blick fortsätter vandra ner över hennes smala midja, den välformade magen och hennes lår. Och sedan har hon småfåglar och små gröna knytt (svartfolksaktiga) vid sin sida.

Min fantasi sätter genast igång i vilka scenarion som hon utspelar sig i (inte på det sättet!). Sedan har vi en ful snubbe och fladdermöss. Hela framsidan andas stämning och lockar till ett annorlunda och magiskt äventyr; synd bara att båda äventyren är skit - jag spelade inte dem ens när jag var 17 år gammal.

Ok, lite "gubbsjukt", men det är ju inget mot det här omslaget. Fy fan, och det värsta är att spelet säkert har sålt på omslaget och att köparen har visat för andra killar och skrockat "Kolla bara, vilken brud" medan han drägglar lite på sin vita skjorta som mamma har strukit.

Eon har snygga omslag; Keith Parkinson är en skicklig konstnär, men det känns lite att veta att omslagen pryder fantasyböcker också, vars värld och stämning har föga med Eon att göra.

/Han som i princip aldrig har häpnat av ett rollspelsomslag
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu kom jag på ett!

Jag gillar Fireborn. Ganska enkelt, och det coola är hur spelledarboken och spelarboken matchar varandra!



FUSION!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Call of Cthulhu - nuvarande version 6 visar på människans obetydlighet i sammanhanget...

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: En rolig sak

Omslagen till Player's Handbook, Dungeon Masters' Guide och Monster Manual baseras på foton av skulpterade förlagor. De tog in en konstnär som fick bygga böckerna på nått magiskt sätt, med fejkstenar, kedjor och rubbet.
När du säger "baseras på" menar du då att det är fotona som syns på omslagen eller har man bara byggt en bild med dessa som grund?

Coolt hursomhelst!

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Stilrent? Hela framsidan befinner sig i grym obalans. Hade du velat få det stilrent så hade kvinnan centrerats istället
Centrering är rent estetiskt inget bra val. Man brukar säga att det ger ett statiskt intryck; utan rörelse.
A A B A A

För mycket assymetri - ett blickfång som hamnar långt ute i kanten - anses inte heller så bra, då det ger vad man kallar för kaos:
A A A A B

Vad man (traditionellt sett) skall försöka uppnå är just en balans mellan det statiska och kaotiska som ger dynamik och rörelse:
A A A B A

Jag tycker att kvinnans assymetriska frisyr gör det omöjligt att centrera henne, och att det är helt rätt att placera henne som hon är placerad.

Klassiskt?
Jag tror han syftar på konceptet "mörkhårig modell mot mörk bakgrund", som tillsammans med den kontrastrika bilden framhäver ansiktsformen så stilistiskt att det nästan blir en ikon, en idealbild. Det är ett mycket klassiskt motiv.

---

Jag gillar Noiromslaget. Rent generellt tycker jag dock att nästan alla rollspelsprodukter har pinsamma omslag. Många är djäkligt fina bilder; såsom exempelvis Snösaga, men de är plottriga och inte ett dugg grafiskt slagkraftiga.

Jag kan faktiskt inte komma på någon jag gillar sådär himla mycket.

Bara som referens; det här tycker jag är ett snyggt omslag (inte det snyggaste eller särskilt anmärkningsvärt på något vis; bara en snygg och slagkraftig design):


Okejrå; Arvidos' förslag på Primetime Adventures var riktigt snyggt. Det snyggaste förslaget i tråden, enligt mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag tycker att kvinnans assymetriska frisyr gör det omöjligt att centrera henne, och att det är helt rätt att placera henne som hon är placerad.
Jag håller med. Hennes position här ger henne också ett lite falskt intryck, lite undglidande, manipulerande. En femme fatale helt enkelt.

Lite mer om varför man inte ska centrera finns i Trobergs fotoskola.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
personligen gillar jag noirs omslag... möjligen är inte loggan helt klockren, men man vänjer sig... gillar att det är så rent. Och håller med om att det hade blivit sämre om man centrerat tjejen... Då hade omslaget mist mycket av sin karaktär.

Sen gillar jag omslag som säger något om spelet snarare än att bara vara snygga. Nya CoC är ett bra exempel på det, eller Noir... Medan Eons omslag känns opersonliga eftesom de inte ger nån ledtråd om hur Mundana egentligen är... Jag har samma invändning mot gamla Drakar och Demoner-omslaget med Elric. Snygg bild, men i helt fel sammanhang.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
" Jag har samma invändning mot gamla Drakar och Demoner-omslaget med Elric. Snygg bild, men i helt fel sammanhang. "

Elric-bilden tillsammans med baksidetexten på Drakar och Demoner-boxen från 91 är närmast kriminellt missledande. Jag tycker väldigt mycket om både bild och text, och det är egentligen allt jag någonsin önskat från ett rollspel. Tyvärr är reglerna helt värdelösa på att emulera det som omslag och text visar. Fan, till och med namnet är missvisande. Det är helt hopplöst med såväl drakar som demoner i spelet.

Bra design, namnval och copy så till vida att det är inspirerande och säljande.Helt vedervärdigt med tanke på hur långt det befinner sig från produkten.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
varför måste de trycka upp den där jättemuffen i nyllet på en? Det enda bilden drar upp ur ens hjärna är ju den där sura och svettiga lukten.

Felet med bilden enligt dig är alltså att den är avtändande? :gremshocked:

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Det är den för mig med men inte för att jag håller med om doftassociationerna utan för att hon ser så konstig ut...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det är foton

Kolla noga på omslagen så ser du att det är foton. Kan vara specialskannade bilder också. De har troligen retuscherats och piffats upp rejält.

Fanns en artikel om det i Dragon tror jag. Alltnog, följ länken och kolla in hur mannen själv gör:

http://www.henryhigginbotham.com/studio.html

/M
 
Top