Grafik Snygga omslag, snygg grafik, snygga spel

Börjar med ett omslag jag såg idag. IMG_2282.jpeg

The book itself is about 70 pages long - the rules (being 24XX derived) are pretty minimal, so most of the other content is character traits, magical items, locations, baddies, NPCs, some adventure seeds, and a fleshed-out intro adventure.

Here's a some info taken directly from the rulebook - hopefully it helps to give the game more context:

Secret People is a Roleplaying game set in a modern(ish) setting where people possessing uncanny abilities exist amongst normal folk. Don’t expect the flashiness of mutant superheroes, or an established society of hidden, educated wizards. Secret People are scarce and discreet.

They exist and connect through hidden messages, unseen urban thoroughfares, and clandestine laundromats. A strange, second world lies beneath the banal surface of the modern, rat-race world. This is a game about normal people with extraordinary powers living in a world both mundane, and wildly uncanny.

In this hidden world, just beyond the door of normal society, are those with extraordinary powers. Some wish to silently aid humanity and better the world, others wish to plunder and profiteer at their expense. In the end, the characters you’ll be playing just want to belong - with other secret brethren, and the world at large.

WHEN

Before cell phones, after trains, guns, and soda. After color TV, and slow computers, before electric cars. After World War 2, before the third one. After just a little bit of reality TV and Britanny Spears. Before YouTube, after MySpace.

A SECRET MINORITY

Secret People are rare, and have a natural tendency towards discretion. Yet, somehow they always seem to cross paths with one another. You might wonder why they haven’t risen up to seize the world with their uncanny powers - there simply aren’t enough of them, and like regular folk, most have no aspirations for world domination.

MAIN CONFLICT

In the hidden world that lies just beyond the door of normal society are those with extraordinary powers. Some wish to silently aid humanity and better the world, others wish to plunder and profiteer at their expense.

If you need a Big Bad, the Central Fixture should fill that niche. Their motto? “Eliminating the Unexpected”.

The heroes of Secret People are a decentralized, grassroots, organic network of humanity who happen to possess strange and powerful abilities. The Central Fixture represents the ambition to consolidate power, systematize, catalog, and control. To Joe Six-Pack, Central Fixture is a reputable manufacturer of consumer goods of the electrical variety. Behind the scenes, however, the Central Fixture is the primary Western power that seeks to unify SP for its own contorted ends.

Last edited:
Asså Darkest Dungeon är ju toksnyggt i min värld.
3a69--darkest-dungeon-s-pvp-mode-is-available-today.jpeg.webp

...även Shadowdark.
f609aa2349422a3b9880d9ab4be2100d_original.png

Heroes of Cerulea är ju fantastiskt snygg och tematiskt stilren (och funkar också bra att bläddra i).

1000010046.png

Sen är jag ju svag för Vindsjälsomslaget. Det andas verkligen äventyr, friska vindar och en varm känsla. Bläckfiskarna är helt enkelt rätt bra på det här med det visuella.

1000010045.jpg

Heroes of Cerulea är ju fantastiskt snygg och tematiskt stilren (och funkar också bra att bläddra i).
Älskar Ceruleas design, och då brukar jag ändå ha svårt för "gimmickig" formgivning (är t.ex. inte särskilt såld på Skjut dom i huvudet).
Cerulea har ett slags förståelse för formen som genomlyser hela boken, kan inte förklara det bättre än så.

Älskar Ceruleas design, och då brukar jag ändå ha svårt för "gimmickig" formgivning (är t.ex. inte särskilt såld på Skjut dom i huvudet).
Cerulea har ett slags förståelse för formen som genomlyser hela boken, kan inte förklara det bättre än så.
Det värmer oerhört i ett informationsdesignerhjärta. 💙

Ah! Det finns alltså dom som inte gillar den där VHS-designen? Kan du utveckla varför? Som förläggare är jag kluven: å ena sidan är det sjukt snyggt och totalt episkt men det kanske borde finnas en version som är mer "bläddervänlig"? Vad säljer mest liksom..?

Jag tänkte först att jag skulle köra den här i gissa bilden-spelet, men nä, den förtjänar att visas i sin helhet. Den och Savant and Sorcerer till Exalted är de två snyggaste omslagen jag känner till.

pic622666.webp

Attachments

• 1773918084113.png
    1773918084113.png
    616.2 KB · Views: 3
  • 1773918124938.png
    1773918124938.png
    616.2 KB · Views: 3
Först och främst tycker jag Nobilis är svårslagen som ”coffee table”-bok…
Sedan får jag medge att jag är svag för den sorts omslag på rollspel som här får exemplifieras av ”Kult: Divinity Lost”, ”The One Ring 2ndEd”, och ”Urban Shadows 2ndEd”. I mina enkla ögon har dessa tre dessutom mycket god layout…

Attachments

• IMG_7660-compressed.jpeg
    IMG_7660-compressed.jpeg
    482 KB · Views: 8
  • IMG_7661-compressed.jpeg
    IMG_7661-compressed.jpeg
    920.3 KB · Views: 7
  • IMG_7662-compressed.jpeg
    IMG_7662-compressed.jpeg
    880 KB · Views: 8
  • IMG_7667-compressed.jpeg
    IMG_7667-compressed.jpeg
    573.8 KB · Views: 7
Ah! Det finns alltså dom som inte gillar den där VHS-designen? Kan du utveckla varför? Som förläggare är jag kluven: å ena sidan är det sjukt snyggt och totalt episkt men det kanske borde finnas en version som är mer "bläddervänlig"? Vad säljer mest liksom..?
Fortsätt med VHS:en! Klart en av de tuffaste böckerna jag köpt. Formgivningen är en stor selling point som gör att den sticker ut. Hade blivit lite ledsen om det blev till en vanlig bok.

Förvånad att ingen har nämnt Mörk Borg. Det var första gången jag blev uppriktigt ”mindblown” av en rollspelsbok. Det är förmodligen fortfarande min favorit när det kommer till grafisk design. Jag håller absolut inte med alla haters som säger att den är svår att läsa. Tycker den funkar klockrent.

IMG_5726.jpeg

Ultra Violet Grasslands
Omslaget till 2e är kanske inte riktigt lika snyggt, eller? Inlagan är dock riktigt cool, både vad gäller text och illustrationer. Lika mycket konstverk som rollspel. Om jag bara får spara ett av mina rollspel så blir det nog detta.
View attachment 29369
Wtf jag hade en post sparad som jag skulle göra färdigt om PRECIS den här 😄

Ultra Violet Grasslands
Wtf jag hade en post sparad som jag skulle göra färdigt om PRECIS den här 😄

Luka Rejec är jäkligt skicklig! Han är, om jag nu minns rätt, sloven bosatt i Sydkorea. På nåt sätt tycker jag att den mixen syns i hans bilder. De känns både asiatiska och europeiska.

Tycker Alec Sorensens Electric Bastionland-omslag är snyggt på ett besläktat sätt:

View attachment 29375

Jag tror att Moëbius är en gemensam inspirationskälla, men det här är ju också någon sorts isometrisk retro. Sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Är något gammalt datorspel inspirationen? Men det är också något i stilen (gradient-effekten i det röda) som känns mycket mer sentida. Det är hur som helst en fin bild.

Last edited:
Tycker Alec Sorensens Electric Bastionland-omslag är snyggt på ett besläktat sätt:

View attachment 29375
EB har helt klart snygga illustrationer (och är en grym bok). Men jag fattar inte varför typsnittet är så stort att man kan läsa boken från andra sidan rummet. De flesta sidorna är dessutom halvtomma. Den där boken borde ha varit A5 i storlek!

EB har helt klart snygga illustrationer (och är en grym bok). Men jag fattar inte varför typsnittet är så stort att man kan läsa boken från andra sidan rummet. Den där boken borde ha varit A5 i storlek!
Pga LYXIGT

Helt klart coffee table-design. Den där luntan har man inte med sig till bordet. Räcker väl i och för sig att skriva ut den handfull sidor regler som krävs för att spela det

Helt klart coffee table-design. Den där luntan har man inte med sig till bordet. Räcker väl i och för sig att skriva ut den handfull sidor regler som krävs för att spela det
Alltså den har ju idiotiskt många outnyttjade utrymmen, särskilt i de hundra misslyckade karriärerna. Men jag vet inte, jag kan gilla hur dumt det är, och hur stora bilderna därmed tillåts vara.

Sen ska det sägas att jag har haft med den till bordet när jag kört det, om inte annat så finns det inget mer effeltivt sätt att låta spelarna bekanta sig med Bastion än att låta de bläddra i karaktärsillustrationerna.

På tal om ”Skjut dom i huvudet!” finns det ju något charmigt nostalgiskt över paketering i lådor… Inte bara lådor i ”rimlig” storlek som säg ”Coriolis”, utan även den gigantiska sorten, som ”Torg: Eternity” hade några varianter av.

Pärmar känner jag väl spontant inte är särskilt inbjudande, men den stadiga ringpärmen i plast till ”Aeon” gillar jag (förmodligen mycket för det enkla anslaget).

(Förstår för övrigt inte hur jag lyckades förtränga Ultraviolet Grasslands, som också är en favorit i hyllorna…)

Attachments

• IMG_7712-compressed.jpeg
    IMG_7712-compressed.jpeg
    1.7 MB · Views: 12
  • IMG_7704-compressed.jpeg
    IMG_7704-compressed.jpeg
    1.8 MB · Views: 13
  • IMG_7708-compressed.jpeg
    IMG_7708-compressed.jpeg
    1.7 MB · Views: 12
  • IMG_7707-compressed.jpeg
    IMG_7707-compressed.jpeg