Varulv [Snapphanarna] Runda 1.1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Bra poäng. Vilka skulle du skicka om du får korpralmössan, Basse?
Tack för (bra) fråga!

Just nu tycker jag att de grönaste för närvarande är Impetigo, Biobunker, Sidd, Genesis och Martin. Förnuftigt, förståeligt spel. Jag känner igen dem.

De jag har sämre koll på är Octagonal, Andersson och Vimes.

Å andra sidan är jag alltid superskraj för Vimsan så det kan vara lite bias. Men jag blir inte glad över det här senaste spontana utspelet som verkar lite "jag har sett genom illusionen och nu vet jag vem som är vem". Dessutom är det lite dålig team spirit med den där "alla kan vara onda!!!1!!"-grejen.

Eller så vill du bara ge lite bränsle till en annars lågmäld brasa. Och det kan ju vara listigt. Hade jag varit siare, hade jag siat Vimes.

Så vilka kommer jag nominera till uppdrag när jag får korpralshatten? Det beror ju förstås på utfallet av den här rundan, men jag hade nog skickat Impetigo, Biobunker och mig själv. Jag hade också gett mäsk till Biobunker för att säkra klarat uppdrag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
@Andersson tänker du rösta eller har jag missat det? Vad har du för syn på spelet? Om du får peka ut några tänkbara snapphanar, vilka blir det?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Hur kommer det sig att ni alla svänger nu helt plötsligt?
I första omröstningsdiskussiinen var det superviktigt att vi utnyttjar så många omröstningar som möjligt men nu helt plötsligt så är alla med på tåget?
Den enda anledningen någon angett med någon vett och sans är att de inte vill ge bb sista möjligheten då han anses troligast snapphane pga en avancerad matematisk monty hall-uträkning som bygger på en enda mätpunkt där han (typ) inte har ett val. Borde vi inte släppa det till basse om ni nu vill maxa infon?

Jag känner mig rätt övertygad att några av snapphanarna nu har börjat agera vilket verkar väldigt klumpigt såhär tidigt och jag är rätt säker på att det här uppdraget kommer lyckas fast minst en snapphane är med på uppdraget.

Jag kommer fortsätta rösta ja men det är väldigt märkligt spelat av @Andersson @Genesis @Vimes och @Octagonal. Det är någon mer som ändrat sin röst.. basse, BiobunkerVII?

Jag tror just nu att vi gör ett stort misstag. Vi analyserar det här som ett varulvsspel men det är inte vad som kommer hända. 1. Ingen blir utröstad. Vi kommer aldrig veta om vi identifierat en snapphane (möjl. Får vi en hög sådana förmågor men inte jättetroligt). Det gör att alla gissningar inte leder till ett svar.
I Resistance är det här scenariot väldigt vanligt:
Runda 1:
1,2,a blir valda
Uppdraget utförs lyckat.
Runda 2:
1,2,a,3 blir valda
Uppdraget misslyckas.
3 blir utpekad som snapphane
1,2,a,4 blir valda
Uppdraget misslyckas.
Anarki utbryter och folk vet inte längre vad dom ska rösta på för konstellation.
1,5,b,c blir valda.
Uppdraget misslyckas.

a,b och c är snapphanar medan siffror är svenskar.

Det andra vanliga scenariot är:
1,2,3 väljs R1 (lyckas)
1,2,3,a väljs (misslyckas)
1,2,3,4 väljs (lyckas)
1,2,3,4,5 väljs (lyckas)

De här mönstrena tror inte jag vi kan bryta med inläggsanalys ala varulv för vi bygger snabbt bias med och mot folk med det men förkastar lätt logik för en känsla.

Det är också så att vissa blir ett ospelat kort eftersom man hellre tar med de som redan agerat än riskerar att ta in en okänd.

Det är iaf min uppfattning av Resistance när jag spelat det. Sen testar en del olika taktiker som tar ett helt nytt lag men jag har inte sett det komma igenom omröstningarna jätteofta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
@Vimes, betänk att röstar vi ned detta förslag så har vi att välja mellan att rösta igenom Basses och ge BB specialförmågor, eller rösta ned Basses och ge BB frikort att lägga fram valfritt förslag som vi måste rösta igenom.
Det hade jag inte tänkt på! Bra påpekande. Jag får ändra mig.

Röst: JA
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Jag kommer fortsätta rösta ja men det är väldigt märkligt spelat av @Andersson @Genesis @Vimes och @Octagonal. Det är någon mer som ändrat sin röst.. basse, BiobunkerVII?
Är du synsk eller?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
I Resistance är det här scenariot väldigt vanligt:
Runda 1:
1,2,a blir valda
Uppdraget utförs lyckat.
Runda 2:
1,2,a,3 blir valda
Uppdraget misslyckas.
3 blir utpekad som snapphane
1,2,a,4 blir valda
Uppdraget misslyckas.
Anarki utbryter och folk vet inte längre vad dom ska rösta på för konstellation.
1,5,b,c blir valda.
Uppdraget misslyckas.

a,b och c är snapphanar medan siffror är svenskar.

Det andra vanliga scenariot är:
1,2,3 väljs R1 (lyckas)
1,2,3,a väljs (misslyckas)
1,2,3,4 väljs (lyckas)
1,2,3,4,5 väljs (lyckas)

De här mönstrena tror inte jag vi kan bryta med inläggsanalys ala varulv för vi bygger snabbt bias med och mot folk med det men förkastar lätt logik för en känsla.
Jag håller med att detta är vanliga mönster, så bra inlägg. Men om vi inte kan bryta detta genom analys, vad är ditt förslag istället? Ditt inlägg i övrigt är ju fullt av analys, och din föreslagna taktik var ju tidigare ”Rösta igenom R1 så snabbt som möjligt”.

Så vad är ditt förslag? Inte menat som konfrontativt utan jag är genuint intresserad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Det andra vanliga scenariot är:
1,2,3 väljs R1 (lyckas)
1,2,3,a väljs (misslyckas)
1,2,3,4 väljs (lyckas)
1,2,3,4,5 väljs (lyckas)
Jag fattar inte, kommer man skicka ut tre personer först och därefter fyra? Vad har jag missat? Gäller det i det här spelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag håller med att detta är vanliga mönster, så bra inlägg. Men om vi inte kan bryta detta genom analys, vad är ditt förslag istället? Ditt inlägg i övrigt är ju fullt av analys, och din föreslagna taktik var ju tidigare ”Rösta igenom R1 så snabbt som möjligt”.
Det enda sätt jag kan komma på att identifiera snapphanar (förutom via något sorts sieri) är efter ett misslyckat uppdrag. Om A, B och C genomför ett uppdrag som misslyckas kan man dra slutsatsen att minst en är snapphane.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Ditt inlägg i övrigt är ju fullt av analys, och din föreslagna taktik var ju tidigare ”Rösta igenom R1 så snabbt som möjligt”.
Det konstiga (som jag varit inne på tidigare) är ju att taktiken inte på något sätt följer av den här analysen. Jag håller helt med Martin om att det är så det brukar se ut, men förstår inte hur det här leder till att det bästa är att rösta igenom första förslaget direkt. I värsta fall är den extra informationen som fler nomineringar producerar oanvändbar, men mitt case är alltså att även till synes irrelevant information har, på grund av forumformatet med sparade inlägg, potential att bli användbar senare i spelet. Precis som i ett varulvsspel är det den informerade minoriteten mot den oinformerade majoriteten. Jag ser inte hur vi i majoriteten förlorar på att försöka tvinga fram mer information, även om vi inte vet (just nu) hur man bäst ska tolka den.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Sen: jag tror egentligen inte det gör så mycket om BioBonker (även om han är 5/9 snoppis) får lägga förslag eller får förmågor. Detta just för att uppdraget denna runda sannolikt kommer lyckas oavsett hur många snoppkillar som skickas. Och får Bonker förmågor att leka med kan vi analysera hur han använder dem. R1 är informationsproduktion ffa. Så, jag ändrar mig (igen (stäm mig)):

Röst: NEJ
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag håller med att detta är vanliga mönster, så bra inlägg. Men om vi inte kan bryta detta genom analys, vad är ditt förslag istället? Ditt inlägg i övrigt är ju fullt av analys, och din föreslagna taktik var ju tidigare ”Rösta igenom R1 så snabbt som möjligt”.

Så vad är ditt förslag? Inte menat som konfrontativt utan jag är genuint intresserad.
Jagvill se hur folk röstar i runda 2. Här börjar det bli intressanta röster för om första omgången lyckas så har vi tre starka personer att gå vidare med. Troligtvis är en fortfarande snapphane men är den inte det så måste snapphanarna börja försöka påverka spelet mer och varje röst från dom kommer behöva vägas på guldvåg. De får ju inte prata jämt med varandra och min egna teori är att dom har något i stil med: innan förslaget tas fram så får dom prata i varje omgång. Så hade iaf jag löst det om jag hade velat att dom pratar ihop sig begränsat vilket RasmusL ändåsäger med sitt första inlägg. Sen är det alltid fingertoppskänsla när det kommer till om det är den nytillkomna som saboterar elller en tidigare sabotör som gömmer sig i de första tre men den informationen tror jag inte vi får från runda 1s omröstningar. Inte på samma sätt som i varulvsspel
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Hur kommer det sig att ni alla svänger nu helt plötsligt?
I första omröstningsdiskussiinen var det superviktigt att vi utnyttjar så många omröstningar som möjligt men nu helt plötsligt så är alla med på tåget?
Den enda anledningen någon angett med någon vett och sans är att de inte vill ge bb sista möjligheten då han anses troligast snapphane pga en avancerad matematisk monty hall-uträkning som bygger på en enda mätpunkt där han (typ) inte har ett val. Borde vi inte släppa det till basse om ni nu vill maxa infon?

Jag känner mig rätt övertygad att några av snapphanarna nu har börjat agera vilket verkar väldigt klumpigt såhär tidigt och jag är rätt säker på att det här uppdraget kommer lyckas fast minst en snapphane är med på uppdraget.

Jag kommer fortsätta rösta ja men det är väldigt märkligt spelat av @Andersson @Genesis @Vimes och @Octagonal. Det är någon mer som ändrat sin röst.. basse, BiobunkerVII?

Jag tror just nu att vi gör ett stort misstag. Vi analyserar det här som ett varulvsspel men det är inte vad som kommer hända. 1. Ingen blir utröstad. Vi kommer aldrig veta om vi identifierat en snapphane (möjl. Får vi en hög sådana förmågor men inte jättetroligt). Det gör att alla gissningar inte leder till ett svar.
I Resistance är det här scenariot väldigt vanligt:
Runda 1:
1,2,a blir valda
Uppdraget utförs lyckat.
Runda 2:
1,2,a,3 blir valda
Uppdraget misslyckas.
3 blir utpekad som snapphane
1,2,a,4 blir valda
Uppdraget misslyckas.
Anarki utbryter och folk vet inte längre vad dom ska rösta på för konstellation.
1,5,b,c blir valda.
Uppdraget misslyckas.

a,b och c är snapphanar medan siffror är svenskar.

Det andra vanliga scenariot är:
1,2,3 väljs R1 (lyckas)
1,2,3,a väljs (misslyckas)
1,2,3,4 väljs (lyckas)
1,2,3,4,5 väljs (lyckas)

De här mönstrena tror inte jag vi kan bryta med inläggsanalys ala varulv för vi bygger snabbt bias med och mot folk med det men förkastar lätt logik för en känsla.

Det är också så att vissa blir ett ospelat kort eftersom man hellre tar med de som redan agerat än riskerar att ta in en okänd.

Det är iaf min uppfattning av Resistance när jag spelat det. Sen testar en del olika taktiker som tar ett helt nytt lag men jag har inte sett det komma igenom omröstningarna jätteofta.
Jag kanske har missat men.
Jag får en magkänsla 😇av att du argumenterar för (tror jag) för att säga nej.
Glömde du rösta eller drar du bena efter dig med flit?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag röstar JA framför allt föatt det aktuella förslaget innehåller mig själv. Vi är fyra till fem av nio som vet att jag är grön (jag, biobunker och två eller tre snapphanar) och för övriga så finns det mycket som talar för att jag är grön. Snapphanar behöver sticka ut hakan längre för att sabba ett uppdrag där jag är med och blir lättare att ringa in.

Sannolikheten att Biobunker är snapphane är 3/8.

Jag håller med Genesis resonemang om att det är (1/3*1 + 2/3*3/8=7/12) allt annat lika men jag vet ju att jag själv inte är röd så då blir matten mycket enklare.

Jag hade som snapphane inte valt att peka ut en annan snapphane med tacokväll. Känslan var att det skulle leda till en situation med 1 snapphane kvar bland 7 spelare vilket kändes katastrofalt (även om alternativet kändes nästan lika illa). Jag blrv väldigt lättad när jag kom på att jag inte var snapphane utan missförstått roll-PM.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag fattar inte, kommer man skicka ut tre personer först och därefter fyra? Vad har jag missat? Gäller det i det här spelet?
I Resistance ökar antalet som ska med på varje uppdrag efterhand
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag kanske har missat men.
Jag får en magkänsla 😇av att du argumenterar för (tror jag) för att säga nej.
Glömde du rösta eller drar du bena efter dig med flit?
Nej men jag förstår inte varför alla helt plötsligt bytt till Ja istället för nej. Jag tänkte rösta ja men för mig blev det väldigt märkligt när alla gick från: Vi ska ha 4 omröstningar! Till, nu tar vi 2 omröstningar! Och den enda förändringen som jag ser är att du @Sidd är med på uppdraget vilket gör mig väldigt misstänkt. Det kanske var bra med flera omröstningar om det nu visar sig att snapphanar passade på att byta sida när de insåg att deras kandidat blev inbytt… I så fall har vi ju fått ut väldigt mycket information.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Jag blrv väldigt lättad när jag kom på att jag inte var snapphane utan missförstått roll-PM.
Det här har du nu lyft två gånger.
Jag blev förvånad första gången och nu när du tar upp det igen så tycker jag det är konstigt för jag har inte tvekat från första början när jag värvades om min lojalitet och vad jag ska lyckas med.
 
Top