Varulv [Snapphanarna] Runda 1.1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Den 29 juni 1676

r1karta.png

Då Impetigos förslag ej vinner majoritet går kopralskapet vidare enligt ordning. Rundan förlängs med 14,5 timmar! (förlängningen kommer att skilja för att passa in möjlighet för spel och administration morgonar, lunchraster och kvällar!)


Observera att korpraler i samma huvudrunda som det redan röstats "NEJ" en gång (1.1, 1.2, 1.3) EJ får tillgång till nya förmågor, detta ges endast i varje ny huvudversion av runda (2, 3, 4, 5)!


Den danska hären landstiger vid Helsingborg, kriget är här! Kronobergs regemente drar mot fronten men skogarna fyllda av Snapphanar och annat andra trolltyg. Den första utmaningen är att möta upp med den svenska hären men kommer ni att hinna i tid innan Dansken slår till!? Till råge på allt har det framkommit att TRE av NIO medlemmar i er trupp i själva verket är förklädda Snapphanar!

Nu börjar spelet! PM är utskickade. Har ni frågor kring något så PM:a mig eller skriv i pre-game-tråden.

I Runda 1.1 är Sidd korpral!

Rundan börjar med att Korpral Impetigo ska nominera tre soldater att bilda förtruppen. När Impetigo lagt fram sitt förslag på formen:

FÖRSLAG: [spelare 1], [spelare 2], [spelare 3]

...röstar ni på följande form:

RÖST: JA - Vilket innebär att ni stödjer Impetigos förslag.
RÖST: NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er Impetigos förslag.

Rundan pågår till onsdag morgon kl 12:30 och fram till dess kan ni rösta hur många gånger som helst MEN Korpralen kan när som helst välja att avsluta rundan om alla deltagare har lagt minst en röst. Det går INTE att rösta blankt!

Korpralen får endast lägga fram ett förslag en gång, lagt förslag ligger.

Den listige Impetigo har dock ett par trick i bakfickan för att lösa gåtan med de tre Snapphanarna i truppen!

Dessa två förmågor har slumpats fram och Impetigo har två beslut att fatta!


1. Kärleksnästet. Impetigo är vanligtvis charmig men som Korpral är han oemotståndlig! Impetigo väljer en spelare att ta med till sitt kärleksnäste, denne kommer att få veta om Impetigo är Snapphane eller trogen svensk soldat! Detta sker omedelbart!

2. Spetsa morgongröten. Impetigo har en flaska fin mesk som han kan ge bort till en annan spelare för att spetsa någons morgongröt och göra denne oförsiktig. Spelaren som ges flaskan får förmågan att efter att en uppdragsgrupp satts samman och röstats igenom men innan uppdraget genomförts tvinga en av uppdragsdeltagarna att skicka in sitt deltagande i uppdraget ("Hjälpa uppdraget"/"Sabotera uppdraget") offentligt. Impetigo måste omedelbart ge bort flaskan men förmågan kan sparas av den som fått flaskan.
(ej använd men utdelad!)


Turordningen med vilken korpralskapet kommer att rotera är som följer:

korpralr11.png

Inget citerande av PM, inget snack utanför tråden om spelledaren inte ger er förmågan att göra det.

PM är standardiserade och ser (med reservation för slarvfel när jag skickat iväg) ut såhär:


Gröna

Du är en soldat i Kronobergs regemente trogen Sverige. Ditt mål är att lyckas med tre uppdrag

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.


Röda

Du är en Snapphane förklädd till svensk soldat i Kronobergs regemente. Ditt mål är att få tre uppdrag att misslyckas.

Snapphanar får inte kommunicera utanför tråden förutom när spelledaren anger detta samt vilka villkor det får göras under.

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

De tre snapphanarna är:

1

2

3

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.



OM det visar sig att spelet drar iväg väldigt i tid kommer jag att ingripa och minska antalet omröstningar per uppdragsrunda som får göras från fyra till tre. Detta påverkar balansen något men om vi tillsammans tar ansvar för att inte dra ut spelet i onödan så slipper vi det <3

Varsågoda att börja runda 1.1!
@Sidd
@Basenanji
@BiobunkerVII
@Genesis
@Andersson
@Martin3
@Vimes
@Octagonal
@Impetigo

FÖRTYDLIGANDE: KORPRAL AVSLUTAR RUNDAN GENOM PM TILL MIG NÄR/ OM DENNE VILL!
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jahapp. Vad hände med det här??

"Kärleksnästet. Impetigo är vanligtvis charmig men som Korpral är han oemotståndlig! Impetigo väljer en spelare att ta med till sitt kärleksnäste, denne kommer att få veta om Impetigo är Snapphane eller trogen svensk soldat! Detta sker omedelbart!"

Vem vill bekräfta att Impetigo är en snel hest? (Med ursäkter i förhand om det skrevs i förra tråden.)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Jag kan bekräfta att Impetigo är en pålitlig karl av god kronobergsk härkomst, gudfruktig och god vandel har han oppvisat å
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Sedan tänker jag att Impetigo som är grön, väljer ut Biobunker för uppdrag lite snabbt plus mig och Genesis var något av en drömöppning. Genesis ger mig illgröna vibbar plus två gröna.

Visst vore det najs om de förekom i @Sidds uppställning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag funderar på om det vore bra med att skicka ut antingen Sidd, Bio och Impetigo eller Genesis, Bio och Impetigo. Sedan är jag bra sugen att tvinga i Bio mäsken bara för att.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Korpral Sidd äntrar stiligt kasernen och mannarna ställer sig genast i givakt!
Sparkar av sig lite hästskit från kängorna och myser inombords när han mönstrar regementets mannar.
Tänker att jag lägger fram ett nytt förslag imorgon fm så att ni kan lägga ut texten ordentligt och förklara er.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag funderar på om det vore bra med att skicka ut antingen Sidd, Bio och Impetigo eller Genesis, Bio och Impetigo. Sedan är jag bra sugen att tvinga i Bio mäsken bara för att.
Kaosa inte nu Basse med mesken bara för att du har kontroll på den.
Den ska användas när vi vill ”styra en röst”!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Korpral Sidd äntrar stiligt kasernen och mannarna ställer sig genast i givakt!
Sparkar av sig lite hästskit från kängorna och myser inombords när han mönstrar regementets mannar.
Tänker att jag lägger fram ett nytt förslag imorgon fm så att ni kan lägga ut texten ordentligt och förklara er.
tänk på att omröstningen tar slut 12;30 och innan dess måste alla få en möjlighet att rösta. Om du lägger ut förslaget imorgon fm tror jag inte jag kommer hinna rösta innan 12:30. Sitter i möte från 9:30-12+. Jag kommer dock fortsätta rösta ja eftersom jag vill förbi runda 1 så jag har något att diskutera… men kan tänka mig att flera kan vara i samma situation med tighta tider.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Nu är jag tillbaka från min kurs. Har läst ikapp, men sktivandet kan dröja. Spontant känner jag att det är märkligt att folk tror att en snapphane-impe självklart hade valt att bjuda in en grönis till tacomiddag och därmed avslöjat sig direkt. Hade jag hamnat i den soppan som hane så hade min instinkt varit att bjuda in en dansk kumpan.

Annan grej att fundera på för framtiden: Om vi röstar igenom ett förslag får nästa person specialförmågorna. Så tror vi att X är röd så ska vi vara försiktiga med att ge denne förstakorpralskapet. Ännu har vi inte så mycket att gå på, men värt att notera.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Lägg upp ett förslag redan nu, @Sidd. Så jäkla annorlunda kommer läget inte vara imorgon bitti (spec som det inte finns något förslag att diskutera).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Okej, så jag vet inte riktigt om det här resonemanget håller i verkligheten, men från statistikens kalla synvinkel så är faktiskt tacokvällen snarare rödande för BB. Såhär:

Om BB är grön så är Impe grön.
Om BB är röd så är Impe antingen röd eller grön.
Detta är grönande för Impe.

Samma resonemang för BB ger:
Om Impe är röd så är även BB röd.
Om Impe är grön så är BB antingen röd eller grön.

Detta är, utan att ta hänsyn till deras beteende i övrigt, lika rödande för BB som det är grönande för Impe.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Okej, så jag vet inte riktigt om det här resonemanget håller i verkligheten, men från statistikens kalla synvinkel så är faktiskt tacokvällen snarare rödande för BB. Såhär:

Om BB är grön så är Impe grön.
Om BB är röd så är Impe antingen röd eller grön.
Detta är grönande för Impe.

Samma resonemang för BB ger:
Om Impe är röd så är även BB röd.
Om Impe är grön så är BB antingen röd eller grön.

Detta är, utan att ta hänsyn till deras beteende i övrigt, lika rödande för BB som det är grönande för Impe.
Jag håller inte med om att det är lika rödande för mig som det är grönande för Impetigo. Jag tycker däremot att det på intet sätt säger mer om min färg än vad vi visste innan Taco-kvällen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Mannarna står förståligt som förstummade inför Korpral Sidd.
Endast den som brukligt lite sturske @Vimes som vågar höja rösten lite trevande😉

Vi behöver förstås skicka ut förtruppen NU!

Förslag: @BiobunkerVII @Impetigo @Sidd

Det här ska vi klara ut så att vi kommer vidare med framgång.

RÖST: JA

Ni får stå kvar här i givakt tills ni röstat JA.

Rösta nu så kan jag stänga ihop detta ikväll👍
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag håller inte med om att det är lika rödande för mig som det är grönande för Impetigo. Jag tycker däremot att det på intet sätt säger mer om min färg än vad vi visste innan Taco-kvällen.
Nä, det är nog inte lika rödande, eftersom sannolikheten att vara grön är högre än att vara röd. Nå, poängen med att skicka dig med Impe var ju främst att ni är kopplade till varandra, inte att du är grön.

Men det är typ Monty Hall-problemet. Först får Impe av ren slump kortet. Impe har 1/3 chans att vara röd, 2/3 grön. Detta är helt slumpat. Är han röd så väljer han en röd kompis. detta vet vi, för annars hade du skvallrat. Så där får vi 1/3 rödhetsrisk för dig också. Är han grön (2/3 chans) så har han ingen aning om vem som är röd, och väljer på slumpen, så 1/3 röd 2/3 grön. Sannolikheten att du är röd är alltså 1/3 + (2/3 * 1/3) = 3/9 + 2/9 = 5/9. Det är faktiskt mer än hälften, bara baserat på ren sannolikhet!

Som sagt, detta tar inte hänsyn till beteende i övrigt, men jag vågar nog påstå att detta gör dig (lite) mer sannolik att vara röd än grön.

Vete fan vad det innebär om min röstning på Sidds förslag, dock …
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Röst: Ja
Impetigo är grön, jag kan dricka mesk det skulle nämligen vilja tvinga Snopphane-Sidd att antingen komma ut som röd eller låta bli att sabba.
 
Top