Varulv [Snapphanarna] Runda 1.1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Nä, det är nog inte lika rödande, eftersom sannolikheten att vara grön är högre än att vara röd. Nå, poängen med att skicka dig med Impe var ju främst att ni är kopplade till varandra, inte att du är grön.

Men det är typ Monty Hall-problemet. Först får Impe av ren slump kortet. Impe har 1/3 chans att vara röd, 2/3 grön. Detta är helt slumpat. Är han röd så väljer han en röd kompis. detta vet vi, för annars hade du skvallrat. Så där får vi 1/3 rödhetsrisk för dig också. Är han grön (2/3 chans) så har han ingen aning om vem som är röd, och väljer på slumpen, så 1/3 röd 2/3 grön. Sannolikheten att du är röd är alltså 1/3 + (2/3 * 1/3) = 3/9 + 2/9 = 5/9. Det är faktiskt mer än hälften, bara baserat på ren sannolikhet!

Som sagt, detta tar inte hänsyn till beteende i övrigt, men jag vågar nog påstå att detta gör dig (lite) mer sannolik att vara röd än grön.

Vete fan vad det innebär om min röstning på Sidds förslag, dock …
Det här får någon matematiskt begåvad titta på för you lost me at Monty Hall.

Jag känner igen det här brunsmetandet som Genesis håller på med från sist det begav sig då du som ulv drevade mot mig för en skitsak och fick mig utröstad.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
På allvar nu, skulle det vara bra att du fick dricka mäsken? (Ej på en fredag dock! Då blir det fina grejer)
Jag kommer ju inte sabba uppdraget och har inga problem att det blir offentligt och inte ändringsbart via mäsken - om Sidd är röd tvingas han då agera som jag skrev tidigare och är han grön är ju uppdraget klart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Det här får någon matematiskt begåvad titta på för you lost me at Monty Hall.

Jag känner igen det här brunsmetandet som Genesis håller på med från sist det begav sig då du som ulv drevade mot mig för en skitsak och fick mig utröstad.
Jag tvekade lite inför att posta det, för jag tänkte att folk skulle tycka att det rödade mig. Och kalkylen förändras ju lite beroende på hur grön vi tror att Impetigo är. Hade vi varit 100% säkra på att han är grön så hade vi inte kunnat säga något om din färg. Men är vi mindre än 100% säkra så ökar din risk motsvarande, eftersom vi vet att om han är röd så är du det också (men är han det inte så säger det inget om dig) och jag tycker inte att vi kan säga 100%.

Men jag tycker baserat på hans spel om inget annat att Impe känns ganska grön, så ser man bortom statistiken så minskar det din rödhetsgrad. Jag tyckte framförallt att det var fascinerande, och kommer att vilja diskutera detta i teori-forumet efter spelet!

Jag höll absolut på med brunsmetande på dig i Mörkret mellan stjärnorna, men det var ju knappast baserat i statistik utan i ditt beteende (som jag såklart villigt misstolkade i högsta grad och drevade hårt på). Jag tycker inte att man kan säga att jag beter mig likadant nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
På allvar nu, skulle det vara bra att du fick dricka mäsken? (Ej på en fredag dock! Då blir det fina grejer)
Jag tror som sagt att mäsken hellre sparas till en senare omgång, om vi inte tror att en snapphane skulle våga rösta rött den här omgången. Tror vi att det är en risk så kan vi använda den, men tror vi att danskarna inte vågar visa sina kort ännu utan hellre bygger förtroende så har ju mäsken ingen effekt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
@BiobunkerVII: Varför skulle du som lojalist tjäna på att Basse använder mäsken på dig? Du vet ju att du är grön i alla fall. Tror du att snapphanarna kommer att försöka rösta ned det här uppdraget, speciellt när Impe, som du tycker är så himla grönad, är med? Det vore väl livsfarligt av en snapphane-Sidd att sabotera när bara du och han är osäkra kort i uppdraget?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Absolut kan mäsken sparas till ett senare tillfälle.
Så länge vi köper Impetigos grönhet så bör väl han vara med på alla uppdrag?
Det kommer alltså alltid bara vara 2 andra med, sen kanske det är orimligt att hanarna agerar redan på första uppdraget och då ska givetvis inte mäsken användas nu. Jag har aldrig spelat resistance förut och fattar inte varför det skulle vara mindre risk att de sabbar första uppdraget dock
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Jag börjar hålla Geneis som rödare och rödare. Du är lite sådär lagom slick och subtil när du skriver saker som ”som du tycker är så himla grönad”. En spelare kan väl knappast vara mer grönad än att SL skriver det!

Och nja gällande Sidds eventuella sabbande - genom att du blandar korten kan ju Han-Sidd luta sig på ditt misstänkligörande av mig och i förlängningen Impe.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Absolut kan mäsken sparas till ett senare tillfälle.
Så länge vi köper Impetigos grönhet så bör väl han vara med på alla uppdrag?
Det kommer alltså alltid bara vara 2 andra med, sen kanske det är orimligt att hanarna agerar redan på första uppdraget och då ska givetvis inte mäsken användas nu. Jag har aldrig spelat resistance förut och fattar inte varför det skulle vara mindre risk att de sabbar första uppdraget dock
Nu vet vi faktiskt inte att det funkar så i det här spelet, men i vanilj-Resistance krävs det fler och fler personer i uppdragen, så senare uppdrag är "säkrare" att sabba. Jag gissar att det kommer att vara samma sak här. Men ja, vi kan knappast vara säkra på att de inte kommer att försöka sabba.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag börjar hålla Geneis som rödare och rödare. Du är lite sådär lagom slick och subtil när du skriver saker som ”som du tycker är så himla grönad”. En spelare kan väl knappast vara mer grönad än att SL skriver det!
Fast det är ju bara du som har fått den infon från SL. Vi andra vet ju inte att han är grön, eftersom ni två skulle kunna vara röda tillsammans. Och det är ju det som är viktigt när det gäller huruvida Sidd skulle våga sabba uppdraget eller inte. I andras ögon är inte Impetigo nödvändigtvis helgrön, även om han såklart är det i dina.

Det var väl en lite dum formulering, men min poäng var att du inte bör utgå ifrån att alla håller Impe som lika grön som du gör, eftersom vi andra inte har fått ett PM från SL.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Jag har ju som ovana att tidigt uttala tvärsäkra anklagelser på lösa boliner (nån gång kommer jag ha rätt!). Så jag tänkte gör det här också.

Sidd, den snopphanen, har förstås tänkt skicka alla sina snoppkompisar på uppdraget. Alltså är våra fiender Sidd, Impetigo och BioBonker. Sidds plan är att de låter uppdraget gå igenom och för att på så sätt stänka grönfärg på hela snoppgänget.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Det var väl en lite dum formulering, men min poäng var att du inte bör utgå ifrån att alla håller Impe som lika grön som du gör, eftersom vi andra inte har fått ett PM från SL.
Vilket är en poäng jag aldrig ifrågasatt, jag har redovisat vad jag fick reda på i tältet gällande Impetigos färg. Men du är för skarp för att ”råka” formulera dig ”lite dumt”.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Jag har ju som ovana att tidigt uttala tvärsäkra anklagelser på lösa boliner (nån gång kommer jag ha rätt!). Så jag tänkte gör det här också.

Sidd, den snopphanen, har förstås tänkt skicka alla sina snoppkompisar på uppdraget. Alltså är våra fiender Sidd, Impetigo och BioBonker. Sidds plan är att de låter uppdraget gå igenom och för att på så sätt stänka grönfärg på hela snoppgänget.
Så slumpen gjorde att 2 snoppkompisar är först ut som korpraler OCH slumpen gör också att förste snopptorsk får förmågan att genom tredje SK gröna sig själv? Känns inte som lösa boliner, känns som du inte har varit nära några boliner på jävligt länge.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Jag har ju som ovana att tidigt uttala tvärsäkra anklagelser på lösa boliner (nån gång kommer jag ha rätt!). Så jag tänkte gör det här också.

Sidd, den snopphanen, har förstås tänkt skicka alla sina snoppkompisar på uppdraget. Alltså är våra fiender Sidd, Impetigo och BioBonker. Sidds plan är att de låter uppdraget gå igenom och för att på så sätt stänka grönfärg på hela snoppgänget.
Nu gräver du väl ändå lite väl djupt i gyttja @Vimes
Visst: Jag önskar verkligen att jag skulle kunna klura ihop nått sånt snajdigt specialsmart som skulle lura upp alla på läktaren.

Men är det inte lite väl att det som diskuterats fram av flera i och med situationen med Impetigos första ”Kärleks”-förmåga som denne skickar till BB7 och så den av SL upplagda ordningen på Korpraler skulle landa i denna trio?
Att alla dessa tre vore bus skulle typ betyda att SL är på ulva-laget!
Den motivering får du väl ändå backa lite på?

Nästan Bassekaosning på den spaningen.
Vill du inte att uppdraget ska skickas?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Är inledningsvis positiv då Impetigo och Bio är med på tåget.

Kommer inte @Basenanji med ett bättre förslag han lovar köra på nästa vända tänker jag rösta för detta.
Tror inte heller vi bör dra ut på det för länge. Vi har lite att analysera och att vänta tills sista rundan tror jag är för länge. Framförallt då vi MÅSTE rösta igenom det förslaget oavsett hur dåligt det är.

Så tills vidare,

RÖST: JA
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Kommer inte @Basenanji med ett bättre förslag han lovar köra på nästa vända tänker jag rösta för detta.
Tror inte heller vi bör dra ut på det för länge. Vi har lite att analysera och att vänta tills sista rundan tror jag är för länge. Framförallt då vi MÅSTE rösta igenom det förslaget oavsett hur dåligt det är.
Bra poäng. Vilka skulle du skicka om du får korpralmössan, Basse?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
@Vimes, betänk att röstar vi ned detta förslag så har vi att välja mellan att rösta igenom Basses och ge BB specialförmågor, eller rösta ned Basses och ge BB frikort att lägga fram valfritt förslag som vi måste rösta igenom.

Jag har svårt att se något rödande på Sidd. BB har jag stångats med nu, men vill undvika att låsa fast mig på såhär tidigt. Det är farligt att göra, för risken är ändå rätt stor att vi är två lojalister som bråkar.

Impe ser jag inte som helt grönad, men i brist på alternativ håller jag honom för grönast just nu.

Röstar vi igenom detta förslag så ger vi Basse specialförmågor nästa runda. Vet inte om han är så grön (han har ju inte sagt så mycket alls), men jag ger nog honom hellre korten än ger dem till BB just nu.

Blir lite konstigt resonemang att rösta igenom ett förslag med BB i, men sabbar han uppdraget så har vi i alla fall bra analysmaterial, för då står det nog mellan honom och Sidd, och då håller vi kanske båda dessa utanför framtida uppdrag.

RÖST: JA
 
Top