Konsten att vara historiker. Då talar om jag om leg.hist., alltså att vara FilDr och göra akademisk karriär.
Några disclaimers.
- Nedan gäller modern tid. Att vara historiker får hundra år sedan var något helt annat. Smickra mig, så gör jag en guide till att spela CoC-historiker.
- Nedan gäller historiker-historiker. Idéhistoria och ekonomisk-historia funkar delvis på andra sätt.
- Viss ironi/överdrift kan förekomma. Jag arbetar som historiker, men odlar ett visst utanförskap gentemot akademin.
Karriärstegen. Efter disputation kastas du åt vargarna. Det väntar år eller årtionden av postdocar, projektansökningar och "vikariat". Målet är att bli lektor, dvs fast anställd lärare på ett universitet eller en högskola. Den som är duktigt, tursam (ex att bli inlasad) eller kan sänka sig till att arbeta på en högskola kan nå detta på runt fem år. Andra kommer aldrig dit; de som är riktigt coola (som jag) vägrar ens att söka. Idag skulle jag säga att ett lektorat ofta söks av mellan 20 och 30 personer, ibland fler; och en av dessa får alltså tjänsten, som ofta tar ett till två år att tillsätta. Konkurrensen är alltså mördande och de som blir lektorer på de tunga universiteten (Lund, Uppsala, Stockholm, Göteborg) har i allmänhet 20+ års dokumenterad arbetsnarkomani. Eller som en kollega sa till mig i förbifarten "Jag har ju varit utbränd två gånger".
Okej, så du blev lektor - grattis nu är du undervisningsslav med rätt att forska på din fritid. Nu börjar en ny kamp, den för att slippa arbeta på ditt arbete. Här inträder ansökningshysterin. Det gäller nu att få forskningsmedel, stora sådana, och då är det Vetenskapsrådet eller Riksbankens jubiluemsfond som gäller. (Forte i vissa fall). Man kan se det här som att man lägger 30-300 timmar på att köpa en lott, och lotten har runt 7% chans att slå in! Den som fick pengar slipper vara undervisningsslav i tre eller fyra år, men efter redan ett behöver man börja fila på nästa ansökan ... den ansökan får man antingen skriva på sin fritid, eller på tid som finansieras av sitt nuvarande projekt.
Vetenskapen. Historiker är inte positivister, vi talar inte om data, utan om tolkningar. Källkritik är viktigt, ska du spela historiker kolla upp så att du kan de källkritiska kriterierna (närhet, tendens, beroende, äkthet). Lär dig också ordet "intersubjektiv prövbarhet", det räcker långt.
Sen är det teori. Att spela någon som är historiematerialist eller poststrukturalist är svårt; vi talar om stora paket med inte bara teori utan också ontologi och kunskapsteori. (Ingen historiker kallar sig postmodernist, btw). Satsa hellre på att spela en globalhistoriker eller någon som sysslar med kunskapscirkulation, det är vaga och lösa ramar som kan betyda nästan vad som helst. Ett tips här är att gå in på Historisk tidskrifts eller Scandias sidor och läsa några av artiklarnas Summaries, där kan man lätt få en kort introduktion till aktuella forskares ämnen.
En sak som också kan vara värd att lyfta är att rätt få historiker idag är renässansmänniskor som kan docera om allt från assyrier till riksbankens räntepolitik på 80-talet. Ämnet är balkansierat, och folk är experter på smala, ibland väldigt smala, områden. På de områdena har man djupa kunskaper, om källor, om tidigare forskning, om kontext. Själv vet jag t ex mycket mer om Sveriges regering 1900-1902 än dagens ... Även här tror jag man kan komma långt med att bara kolla på några artiklar i de stora tidskrifterna och se vad de bygger sina verk på.
Studenterna. Ja, dem! Universitetet i Bologna grundades 1088 (fritt ur minnet), och redan 1089 satt lärarna i fikarummet och sa att "studenterna var bättre förr". Drygt tusen år senare är studenterna alltså usla. Vanliga klagomål: 1) "Jag gjorde min vanliga diagnostiska test och den här gången var det sju studenter som inte visste när andra världskriget började." 2) "De läser inte. De är lata och festar bara. Idag sa jag till för tredje gången att det här är heltidsstudier." 3) "Två i den här gruppen är inte skrivkunniga. Jag kan inte fatta att de har blivit Godkända i svenska. Vad fan gör de på ungdomsskolan?"
Fikasnack. När historiker träffas, så pratar de så klart inte om det förflutna. De pratar om studenter, om kollegor, om institutionen, om universitetet. Några saker som folk brukar gå igång på:
- Tjänsten är skonumrad (dvs utlysningen är riggad för en specifik person).
- Man har valt fel sakkunniga till lektoratet, eller de sakkunniga har gjort ett dåligt jobb, eller HR fukkade upp och hen blev inlasad.
- HR är inkompetenta.
- Professor x är psykopat/narcissist.
- Jag är ett missförstått geni, och borde fått pengarna av VR/RJ eller tjänsten.
- Min teori/metod är bäst, det de där andra håller på med är knappt vetenskap.
(Eftersom alla är så medelklassiga och städade, så finns det typ aldrig något vettigt skvaller om sexuella relationer. Tråkigt, men sant).
Sen är ju folk allmänt intellektuella, och man kan mycket väl snubbla in i ett samtal om funktionalismen eller Proust eller vad som helst som intresserar medelklassiga människor. Årets nobelpristagare brukar vara en snackis. Jag har aldrig sett så tomma blickar som när jag sa "Jag läser bara böcker med svärd i"; man förväntas liksom Försöka Hänga Med I Det Litterära Samtalet.
Fast det håller kanske på att ändras. En av mina kompisar ser ut som Lemmy och lyssnar på Slayer ... Och vi är i alla fall två på min institution som har Drakborgen-tishor.
En tilläggsreflektion: historiker är i allmänhet humanister ut i fingerspetsarna, dvs tekniskt inkompetenta. Om man (som jag) använder Excel för att lagra data eller planera saker så blir man betraktad som en haxxor.