Snabbguider för kunskapsområden

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Så mycket av jobbet handlar om att hitta vad du tror är rätt komponent för ditt projekt… och förstå varför den fungerar.
Äsch, det står ju på Stackoverflow! (SO för de insnöade.)

För att låtsas vara en erfaren programmerare kan du alltid fråga ”Okej… men hur skalar det där?”.
Du glömde förkortningarna! Precis som i alla andra branscher ("men vår bransch är speciell!") fullständigt kryllar det med engelska TLA:er. "Skriv en TR för CRE med IC30 så vi hinner committa den före PRG." TLA står för Three Letter Acronym och i en självironisk anda som slår hem som en femkilos slägga kallas fyrbokstavsförkortningar för ETLA – Extended Three Letter Acronym.

Folk anser sig vara kreativa men kallar en modul för Fast Communication Device, FCD, nästa version kallas för Very Fast Communication Device, dvs. VFCD. Vad tror ni andra den tredje versionen kallas?
Very VFCD, eller VVFCD vilket optimeras till V2FCD (för V²FCD är för svårt att skriva), eftersom det är ett V färre, eller – om de är riktigt kreativa – till WFCD.

Egentligen är det ganska enkelt att låtsas kunna något om teknik, de flesta begreppen kryper in i nyhetsrapporteringen och det finns garanterat en Wikipediaartikel om det det. Tag valfritt engelskt substantiv, uttala det på amerikansk svengelska och låtsas som att det begreppet är det nya svarta som redan tagit över världen. Pluspoäng om du lyckas göra det till ett verb utan att staka dig eller få fnissattacker. "Det där löses hur lätt som helst i Table™®" eller "Om du tablar det får du bättre prestanda och klarar dig på bara tre VM:ar om elvahundra GB RAM var". Om du får någon annan att använda ditt påhittade ord eller TLA kan din chef presentera dig för andra som varande Expert inom ditt område, har du dessutom jobbat länge (mer än fyra-fem år) på avdelningen (dvs. ingen annan arbetsgivare vill ta i dig med tång) kan du stolsera med Senior Expert (även om du uppfann TLA:n i förra veckan).

De som jobbar med teknik har inte drag av bitterhet, självironi och allmän folkfientlighet – särskilt inte de som jobbar som projektledare eller liknande roller.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Jag har flera gånger funderat på något vettigt att skriva … vad är det jag kan och är bra på…? Varje gång slår det mig att rollspelare och brädspelare är ju något jag kan skriva något om 🤩 … men så tänker jag 🤔 … och inser 😞 … det funkar ju inte. 🤦‍♂️

Det var många år sedan jag var scoutledare men några reflektioner (som kanske är relevanta för t.ex. Tales from the Loop etc.):

  • Äppelkäcka scouter finns bar på film. De är så ovanliga att om någon visar sådana tendenser reagerar alla runt om och sannolikheten är god att denne är känd i de flesta av grannkårerna.
  • Scouterna i Sverige har genomgått en stor organisationsförändring, det var i samband med att jag slutade så jag inget säga om det men bara gamlingar säger minior, junior och patrullscout numera.
  • Scouter är inte präktiga och ordentliga. De kan sprida ut all sin utrustning över 15 ㎡ och inte hitta något de står på. Någon gång runt övre tonåren sker en transformation och de kan sitta i en stor hög och tycka "meh" till att göra något men bli inte förvånad om maten är lagad, disken diskad, vindskyddet spänt så du kan spela fiol på linorna och elden brinner muntert med gröna lågor när du kommer tillbaka för att säga att de måste börja med maten för att hinna innan kvällspasset börjar.
  • Tänk dig att du är ute på en "teambuilding" e.dl. med jobbet och det blev lite längre/jobbigare promenad är tänkt och alla är trötta när ni kommer tillbaka till kursgården ni håller till på. Om en av dina kollegor ordnar fram kaffe, gärna ett par bullar, ser till att alla kan sitta under ett tak, ordnar fram skavsårsplåster till kollegan med nya skor och först sedan minst lika trött som ni andra sjunker ned i stol, då kan kan det vara läge att lite diskret fråga vilken kår denne är med i. Scouter har en tendens till att veta att du kan inte vila förrän du är färdig – det är inte kul att sätta upp tält i mörker, lika bra att göra det nu med en gång även om alla är trötta efter vandringen.
  • Vanliga ordspråk: "Går det bra, eller går det som vanligt?", "Fel gör ont", "Learning by doing", "Learning by pain"
  • Vanliga kommentarer till nybörjare: "Kan du hämta rökvändaren?", "Sisalet är för kort, kan du hämta flaskan med långelin?", "Du kan få en tablett Cepofan för värken, men det är starka tabletter så du måste dricka minst tre kåsor vatten nu med en gång."
  • Något jag alltid varit imponerad av: Du kan ordna ett läger för 1500 deltagare och 200 funktionärer. En redig mängd av funktionärerna har inte träffat sina kollegor förrän de står på lägerängen. Förvånansvärt mycket funkar ändå och folk är ofta seriöst mer lösningsorienterade än på många arbetsplatser. Mycket går fel men det mesta löser sig tack vare att många fokuserar på problemet och att lösa det snarare än att hålla på prestige eller hierarkier.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag har en fråga om modern Asatro som jag alltid velat ha svar på men aldrig haft chansen att fråga. Så jag tänker köra nu och så behöver du inte svara om det är en dum fråga eller alla frågar 1000 gånger:

Om någon försöker råna dig på din plånbok, är det då det rätta att slåss till döden istället för att ge rånaren plånboken eftersom man kommer till Valhalla då?
Alltså, jag skulle väl säga att det är upp till var och en? Jag är inte typen som slåss överhuvudtaget. Det finns myter som påpekar värdet av försvar och hämnd och mod... men också verser som pratar om att "ej till någon nytta är liket" och att man inte ska göra dumma saker bara för att. Vill också poängtera att det där svartvita med antingen Valhall eller Hel är inte riktigt korrekt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Alltså, jag skulle väl säga att det är upp till var och en? Jag är inte typen som slåss överhuvudtaget. Det finns myter som påpekar värdet av försvar och hämnd och mod... men också verser som pratar om att "ej till någon nytta är liket" och att man inte ska göra dumma saker bara för att. Vill också poängtera att det där svartvita med antingen Valhall eller Hel är inte riktigt korrekt.
Men om det är en tro är det väll inte upp till var och en? Det har väll konsekvenser vad man gör?

Så vad är det bra efterlivet och hur kommer man till det om det inte är Valhalla om man dör i strid?
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Men om det är en tro är det väll inte upp till var och en? Det har väll konsekvenser vad man gör?

Så vad är det bra efterlivet och hur kommer man till det om det inte är Valhalla om man dör i strid?
Fast... åh, vart ska jag börja. D: För det första så fokuserar vi inte på tro. För det andra så är modern hedendom starkt individualistiskt.

Jag satsar på att komma till Folkvang och sedan bli återfödd. En del vill hamna i Valhall, vissa i Trudvang, vissa i Fensalar... Listan är lång och återfödelse också en möjlighet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Fast... åh, vart ska jag börja. D: För det första så fokuserar vi inte på tro. För det andra så är modern hedendom starkt individualistiskt.

Jag satsar på att komma till Folkvang och sedan bli återfödd. En del vill hamna i Valhall, vissa i Trudvang, vissa i Fensalar... Listan är lång och återfödelse också en möjlighet.
Okej, jag tänker vända på det. Vem hamnar i Hel och varför? Eller har man skippat den super metal nagelbåten i den moderna versionen?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag känner inte att jag kan eller orkar sammanfatta men.. Om det är någon som har frågor kring svensk psykiatri så kan jag försöka svara på dem.
Om du skulle vara en SLP, och diskuterar med en kollega, vad för lösrykta mysko termer svänger ni med?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Eller har man skippat den super metal nagelbåten i den moderna versionen?
Det lär väl bero på vilken modern version man tittar på?

Sedan är väl poängen just inte så mycket vad man "tror på" utan det viktigaste är hur man agerar… Det här med att bry sig om vad folk tror liksom på insidan är väl ett sentida (judeo)kristet påhitt, vad jag förstår. Inget som varit speciellt vanligt rent generellt genom historien.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Det lär väl bero på vilken modern version man tittar på?

Sedan är väl poängen just inte så mycket vad man "tror på" utan det viktigaste är hur man agerar… Det här med att bry sig om vad folk tror liksom på insidan är väl ett sentida (judeo)kristet påhitt, vad jag förstår. Inget som varit speciellt vanligt rent generellt genom historien.
Stämmer, generellt är det väl riten som varit viktigare. Du lever din religion i andra delar av världen, i Sverige (med flera andra länder) tror du din religion. Väldigt enkelt förklarat.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Lab/molekylärbiologi/genetik/mikrobiologi

Slår ihop dem under en rubrik. Jag utgår här från kliniska lab, dvs, sådana som analyseras prover från vården. Det är något annorlunda i utbildnings- och forskningslab. Utbildningslab är mycket mindre nogräknade, eftersom resultaten bara kommer hamna i någon students rapport ändå.

På alla kliniska lab är det viktigt att nya analyser och instrument (dvs, apparater som analyserar saker) valideras. Dvs, testas med en massa prover där man redan vet svaret. Dessutom behövs det skrivas en arbetsbeskrivning och en metodbeskrivning, för alla rutiner måste finnas på papper. Flera instrument och verktyg kan behöva regelbundet kalibreras, t ex så man är säker på att mikropipettens volymangivelser stämmer. Man kan desinficera något med sprit/desinfektionsmedel (ofta kallat ytdes), men vill man vara helt säker på att något är sterilt så autoklaverar man det. Vissa material klarar inte av autoklaven, men kan klara av UV-behandling. På ett lab kan det jobba folk med många olika utbildningar/bakgrunder. T ex läkare, biomedicinska analytiker (BMA), kemister, ingenjörer, molekylärbiologer osv. Exakt vad som står på namnskylten/kontraktet behöver inte nödvändigtvis spegla ens utbildning, undantaget legitimerade yrken. Så jag har en examen i molekylärbiologi, men på mina namnskyltar har det stått laborant och ingenjör.

Här är lite material och facktermer att strössla med
Mikrobiologi: agarplattor, blodflaskor, buljong, glycerolrör, peroxidtest, MRSA, "staffar" (Staphylococcus), Candida, inkubationstid.
Klinisk kemi: Serumrör, antikroppar, kolekalciferol, glykos, "blotta" (utföra t ex Western blot), IGRA.
Genetik/molekylärbiologi: proband/index, exon, sekvensering, dubbeltoppar, PCR, polymeras, 96-hålsplatta, restriktionsenzym.

Hört på labbet:
"Är det någon som vill ha min gel? Jag har massor av brunnar över, och har redan laddat på en ladder"
"Har du motläst ordentligt innan du skickade den vidare för konfirmering? Den var ju iofs bara lågt positivt, så det lär ändå inte vara något."
"Hur mycket hästblod har vi kvar? Vi har fått en akut perikardvätska."
"Vi har gonorré över hela golvet... Det är väl bara att ta natriumhypokloriten och torka upp det. Igen."
"Jag odlade urin hela dagen igår eftersom odlingsroboten gick sönder."

Vanliga problem och konflikter:
  • Något material är slut. Om det är slut hos tillverkaren (vanligt under covid-tiden), så måste det ersättas med något annat, tillräckligt likt material. Men även om t ex det vore samma storlek och material på provröret, behöver man validera in det, om det kommer från en annan tillverkare.
  • På alla lab finns det uppgifter som är opopulära att utföra. Ofta någon form av tidskrävande disk eller städ, t ex att rengöra maldi-tof-plattor med syra, eller fysiskt ansträngande, som att flytta på stora gasflaskor.
  • Felförvarade prover eller material. Många prover är lite kinkiga med vilken temperatur de kan stå i utan att bli dåliga. T ex får IGRA-prov absolut inte bli för kalla, emedan prov för bakterieodling ska förvaras i kylskåp om man inte kan ta hand om samma dag. RNA är det mest känsliga, och hålls ofta på is t o m under tiden man håller på med provet.
  • Kontamination och provförväxlingar är en återkommande rädsla. Om det börjar växa mögel där det inte ska växa mögel, någon bakterie från ens hud förstör den där dyrbara fibroblastodlingen eller etiketten ramlar av rören så att man inte vet vilken som är vilken, så är det katastrof. Börja om från början.
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Okej, jag tänker vända på det. Vem hamnar i Hel och varför? Eller har man skippat den super metal nagelbåten i den moderna versionen?
Du ställer en massa frågor om tro. Folk tror på alla möjliga sätt. Jag tänker mig att alla hamnar hos Hel (t o m Balder gör ju det), och sen kan man bli vidaresorterad. Men åsikterna går isär. Vad man tror är inte viktigt för hedningar, sådana detaljer tar vi ganska löst på. T ex skiljer sig synen åt ganska rejält på "vad är en gud" eller "hur fungerar gudarna" även inom en och samma lokala grupp, utan att det orsakar problem. Och Nagelfar är inte särskilt viktig i dagligt liv heller. Även om de memats en del om den en hednisk memgrupp på facebook jag är med i.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Kan lägga till lite här:

Lab/molekylärbiologi/genetik/mikrobiologi
De storskaliga analyserna i ett laboratorium utförs i regel utav instrument som utför merparten av arbetet på egen hand. De som arbetar i laboratoriet servar mest instrumenten med prover och reagens och kontrollerar att resultaten som kommer ur instrumenten är rimliga. Det är ofta ett bra mycket mer fysiskt ansträngande arbete än de flesta föreställer sig, med dunkar med systemvätskor som väger 20kg+ och tusentals prover som behöver laddas manuellt.


Vanliga problem och konflikter:
  • Ett av instrumenten har gått sönder och landets enda serviceteknikern är i Luleå. På bänken står ett berg av prover som väntar på att analyseras. Kan de på labbet laga maskinen på egen hand innan prover förolyckas eller kommer de att förstöra en maskin värd många miljoner kronor?
  • Den nya reagensen såg så bra ut vid verifieringen, men under första dagen i drift så blir nästan hälften av proverna positiva och svar har redan gått ut till beställare. Hur säkerställer man att provresultaten är riktiga och om det visar sig vara något fel, hur når man alla beställare innan de fattat beslut utifrån de felaktiga provresultaten?
  • UPS bestämde sig för att skicka några känsliga prover till Tyskland istället för till labbet. Att skicka dessa prover över en landsgräns är olagligt utan tillstånd och UPS är inte villiga att skicka tillbaka dem då de inte har rätt att göra det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Okej, jag tänker vända på det. Vem hamnar i Hel och varför? Eller har man skippat den super metal nagelbåten i den moderna versionen?
Det här kan låta udda från en kristen horisont, men det finns en hel del religiösa yttringar där vad som händer efter döden inte är vidare viktigt – judendomen är bland de mest prominenta där detta anses vara en rätt oviktig fråga.
 
Top