Nekromanti Småpraten inaktiverad

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Jag inaktiverade småpraten nyss för att folk inte kan hålla sig i fucking skinnet.

Jag är inte alls förtjust i det diskussionsklimat som uppstått sen igår. Jag är inte alls förtjust i användare som förklarar för mig att jag bör banna folk som har »fel« åsikt. Jag är inte alls förtjust i användare som förolämpar varandra.

Om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel.

Så get with the fucking program.
Ok.

Det är några saker med det där meddelandet som jag förstår och inte förstår.

1. Jag förstår att småpraten är inaktiverad.
2. Jag uppskattar att redaktionen kan ha vilka skäl de vill för att utforma sin sajt, inklusive att inaktivera en funktion såsom småpraten.
3. Jag förstår inte "om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel". Betyder det att alla måste prata rollspel överallt på forumet? Betyder det att alla, utan undantag, anklagas för att ha felat? Betyder det att redaktionen hotar med något och påstår att det är allas fel om det blir så?
4. Jag förstår inte "get with the fucking program". Vad betyder get with the fucking program?

I detta sammanhang finner jag anledning att pröva innebörden av regel 0, "redaktörer och moderatorer bestämmer, deras ord är lag". Normalt är det riksdagen, i egenskap av folkets främsta företrädare, som bestämmer vad som gäller för alla här i landet, dvs vad som är lag. Att påstå att redaktörer och moderatorer här har ord som innebär lag innebär alltså ett uppenbart skämt och regeln måste alltså innebära någonting annat. Detta verkar redaktörer och moderatorer också förstå genom att de i regel 3 hänvisar till svensk lag. Innebär regel 0 att vi måste göra precis som redaktörer och moderatorer säger hela tiden? Nej, det vore fullständigt absurt då de skulle kunna säga "gå och öppna din post" eller "köp en burk tomatsoppa i din närmaste livsmedelsbutik", vilket redaktörer och moderatorer uppenbarligen inte har något att säga till om. Innebär regeln att yttrandefriheten är begränsad på detta forum. Ja, det verkar vara den rimligaste tolkningen, nämligen att förbjudna uttryck som sagts gälla för alla ska följas. Har alltså redaktörer och moderatorer i forumet sagt till om något konkret som inte får sägas, t.ex. "du är dum i huvudet", "dina bananer är rökta" eller något annat uttryck som är konkret, då får användare inte säga ett sådant uttryck med mindre än att bestraffning i form av avstängning på kortare eller längre tid kan följa.

Uttryck som "om inte bättring", "program" och förolämpning är inte konkreta avseende en yttrandefrihetsbegränsning. Uttrycket förolämpning skulle kunna vara det om det finns ett uttryck som anses påvisa en sådan. Kända uttryck för förolämpning, vilka kan antas gälla här också, är "hora" och "jävla svartskalle". Det framgår inte av meddelandet om något sådant uttryck använts.

Däremot innebär regeln att redaktörer och moderatorer får göra precis vad de vill på forumet, t.ex. stänga av småpraten, eftersom det står att redaktörer och moderatorer "bestämmer". Redaktörer och moderatorer kan emellertid inte kräva av medlemmarna annat än att följa de konkreta förbudsuttryck som begränsar yttrandefriheten på detta forum.

Vilka uttryck? Sedan tidigare finns ett uttryck angående sossar som inte får sägas, vilket dock inte hänvisats till i meddelandet. I övrigt lämnas frågan öppen.

Rent konkret bör meddelandet alltså tolkas som enbart att småpraten är inaktiverad. Ok till det.
 
G

Guest

Guest
chrull said:
Magnus Seter said:
Troberg said:
De andra är viktigare för hobbyn, men för att bli kompisar så är OT-forumet bättre.
Med "kompisar" menar du förstås "fiender"?

/M
Utan OT-snack/vrållådan hade jag knappast räknat 20-talet personer jag träffat här till mina vänner.
Fuck yeah. Den här siten är till 90% off-topicsnack med folk i lådjäveln och 10% rollspel. Ungefär som mitt liv i övrigt med andra ord...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg. Är det en fråga om varför lådan har stängts av och om den kommer sättas igång igen, eller ville du bara säga att det är inte tillåtet att säga vad man vill på wrnu (vilket inte är så konstigt, begränsningar i yttrandefriheten finns irl också).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Save said:
Jag inaktiverade småpraten nyss för att folk inte kan hålla sig i fucking skinnet.

Jag är inte alls förtjust i det diskussionsklimat som uppstått sen igår. Jag är inte alls förtjust i användare som förklarar för mig att jag bör banna folk som har »fel« åsikt. Jag är inte alls förtjust i användare som förolämpar varandra.

Om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel.

Så get with the fucking program.
Ok.

Det är några saker med det där meddelandet som jag förstår och inte förstår.

1. Jag förstår att småpraten är inaktiverad.
2. Jag uppskattar att redaktionen kan ha vilka skäl de vill för att utforma sin sajt, inklusive att inaktivera en funktion såsom småpraten.
3. Jag förstår inte "om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel". Betyder det att alla måste prata rollspel överallt på forumet? Betyder det att alla, utan undantag, anklagas för att ha felat? Betyder det att redaktionen hotar med något och påstår att det är allas fel om det blir så?
4. Jag förstår inte "get with the fucking program". Vad betyder get with the fucking program?

I detta sammanhang finner jag anledning att pröva innebörden av regel 0, "redaktörer och moderatorer bestämmer, deras ord är lag". Normalt är det riksdagen, i egenskap av folkets främsta företrädare, som bestämmer vad som gäller för alla här i landet, dvs vad som är lag. Att påstå att redaktörer och moderatorer här har ord som innebär lag innebär alltså ett uppenbart skämt och regeln måste alltså innebära någonting annat. Detta verkar redaktörer och moderatorer också förstå genom att de i regel 3 hänvisar till svensk lag. Innebär regel 0 att vi måste göra precis som redaktörer och moderatorer säger hela tiden? Nej, det vore fullständigt absurt då de skulle kunna säga "gå och öppna din post" eller "köp en burk tomatsoppa i din närmaste livsmedelsbutik", vilket redaktörer och moderatorer uppenbarligen inte har något att säga till om. Innebär regeln att yttrandefriheten är begränsad på detta forum. Ja, det verkar vara den rimligaste tolkningen, nämligen att förbjudna uttryck som sagts gälla för alla ska följas. Har alltså redaktörer och moderatorer i forumet sagt till om något konkret som inte får sägas, t.ex. "du är dum i huvudet", "dina bananer är rökta" eller något annat uttryck som är konkret, då får användare inte säga ett sådant uttryck med mindre än att bestraffning i form av avstängning på kortare eller längre tid kan följa.

Uttryck som "om inte bättring", "program" och förolämpning är inte konkreta avseende en yttrandefrihetsbegränsning. Uttrycket förolämpning skulle kunna vara det om det finns ett uttryck som anses påvisa en sådan. Kända uttryck för förolämpning, vilka kan antas gälla här också, är "hora" och "jävla svartskalle". Det framgår inte av meddelandet om något sådant uttryck använts.

Däremot innebär regeln att redaktörer och moderatorer får göra precis vad de vill på forumet, t.ex. stänga av småpraten, eftersom det står att redaktörer och moderatorer "bestämmer". Redaktörer och moderatorer kan emellertid inte kräva av medlemmarna annat än att följa de konkreta förbudsuttryck som begränsar yttrandefriheten på detta forum.

Vilka uttryck? Sedan tidigare finns ett uttryck angående sossar som inte får sägas, vilket dock inte hänvisats till i meddelandet. I övrigt lämnas frågan öppen.

Rent konkret bör meddelandet alltså tolkas som enbart att småpraten är inaktiverad. Ok till det.
Oj, nä jag tror du missförstår vad de menar faktiskt. Jag tror (det är ju bara min tolkning) att de menar att om man kommer hit för att bråka, brösta upp sig och klanka ner på andra i största allmänhet så är man inte välkommen, och då finns det säkert andra forum där man kan bete sig illa.

Nisse
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Dante said:
DU kan vara fusion.
Din mamma kan vara fusion! :gremsmile:

Skämt åsido, funkar det så är oftast en "Grabbar, kan ni lugna er lite nu..." bättre än storsläggan, på samma sätt som, om det inte räcker, en mindre påföljd är att föredra framför en allvarligare.

Det är en sak att i stundens hetta säga något oöverlagt, det ska inte behöva få så allvarliga konsekvenser om det händer ibland, fast då bör man också vara man (eller kvinna) nog att be om ursäkt. Det naturligtvis är en annan sak om man medvetet driver en hatkampanj mot en användare.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Förslag till redaktionen

Mina förslag till redaktionen är som följer:

1) Låt småpraten vila i minst en vecka
Säkert trist för snubbar som Hans E Magnusson som aldrig är otrevliga, men igår var det ett par folk som var fruktansvärt otrevliga och tyvärr drabbar detta folk som inte är det. Men sånt är livet...

2) Förbjud politiska diskussioner fram till årsskiftet
Jag gillar att tjöta politik, men politiska diskussioner har inte direkt förbättrat forumklimatet här. Utvärdera om en månad om ett sådant förbud skall permanenteras.

3) Förbjud icke-rollspelsrelaterade genusdiskussioner fram till årsskiftet
Genusdiskussioner verkar få folk att fullständigt tappa sina koncept. Men jag tror att det vore hämmande att förbjuda genusdiskussioner i en rollspelsrelaterad kontext, eftersom väldigt många rollspelsdiskussioner kan ses som genusrelaterade. För att konkretisera så tycker jag att diskussioner av typen "att chain-mail bikinis ger +2 i rustningsvärde är orealistiskt" bör vara helt OK, medan diskussioner av typen "man bör införa kvoterad föräldraförsäkring" inte bör vara det. Utvärdera om en månad om ett sådant förbud skall permanenteras.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Förslag till redaktionen

Hunk said:
Mina förslag till redaktionen är som följer:

1) Låt småpraten vila i minst en vecka
Säkert trist för snubbar som Hans E Magnusson som aldrig är otrevliga,
Ska väl påpeka att jag visst kan vara otrevlig, kan jag bara är otydlig :gremsmile: men ska sägas att jag skäms som fan varje gång jag är det.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Förslag till redaktionen

Hans E Magnusson said:
Hunk said:
Mina förslag till redaktionen är som följer:

1) Låt småpraten vila i minst en vecka
Säkert trist för snubbar som Hans E Magnusson som aldrig är otrevliga,
Ska väl påpeka att jag visst kan vara otrevlig, kan jag bara är otydlig :gremsmile: men ska sägas att jag skäms som fan varje gång jag är det.
Jag kanske borde skrivit "har aldrig varit otrevlig här på forumet i inlägg jag har läst och kommit ihåg att han skrivit". Eller så borde jag inte ha nämnt någon specifik person över huvud taget. Jag kan ju inte veta om du har moldaviska slavarbetare instängda i din källare som du piskar dagligen :gremtongue:.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Förslag till redaktionen

Hunk said:
Mina förslag till redaktionen är som följer:

1) Låt småpraten vila i minst en vecka
Säkert trist för snubbar som Hans E Magnusson som aldrig är otrevliga, men igår var det ett par folk som var fruktansvärt otrevliga och tyvärr drabbar detta folk som inte är det. Men sånt är livet...

2) Förbjud politiska diskussioner fram till årsskiftet
Jag gillar att tjöta politik, men politiska diskussioner har inte direkt förbättrat forumklimatet här. Utvärdera om en månad om ett sådant förbud skall permanenteras.

3) Förbjud icke-rollspelsrelaterade genusdiskussioner fram till årsskiftet
Genusdiskussioner verkar få folk att fullständigt tappa sina koncept. Men jag tror att det vore hämmande att förbjuda genusdiskussioner i en rollspelsrelaterad kontext, eftersom väldigt många rollspelsdiskussioner kan ses som genusrelaterade. För att konkretisera så tycker jag att diskussioner av typen "att chain-mail bikinis ger +2 i rustningsvärde är orealistiskt" bör vara helt OK, medan diskussioner av typen "man bör införa kvoterad föräldraförsäkring" inte bör vara det. Utvärdera om en månad om ett sådant förbud skall permanenteras.
Först och främst så är jag nog den som lider mest av att praten är avstängd. Men om redaktion också tycker att praten ska hålla stängt i en vecka, so be it.

Ang att förbjuda olika diskussioner, bör även möjliga diskussioner som "DnD är inte ett rollspel" förbjudas? Ämnena är inte vad som skapar bråken, det är folket bakom inläggen. Så, jag tycker att det är okej så länge det inte bryter mot regler eller lagar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
!Paxen said:
Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg. Är det en fråga om varför lådan har stängts av och om den kommer sättas igång igen, eller ville du bara säga att det är inte tillåtet att säga vad man vill på wrnu (vilket inte är så konstigt, begränsningar i yttrandefriheten finns irl också).
Det Save försöker säga är att han inte förstår vad Dante vill att vi ska göra, eftersom det inte är tillräckligt konkret uttryckt, och att han därför väljer att tolka Dantes inlägg som enbart en upplysning om att vrållådan är nedstängd.

Jag litar på att övriga forumiter förstår vad Dante vill, och vad uttryck som "get with the program" innebär.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Kanske det, men kan det inte vara trevligt att förtydliga i alla fall? Även jag är lite vilsen kring vad som förväntas och vad det var som fick småpraten att stängas av.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Tungt. Vrållådan är i mina ögon rollspel.nu's största selling point. Jag hoppas att den kommer tillbaka, annars finns inte mycekt skäl för mig att hänga här jämfört med engelskspråkiga sidor.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Förslag till redaktionen

!Paxen said:
Ang att förbjuda olika diskussioner, bör även möjliga diskussioner som "DnD är inte ett rollspel" förbjudas? Ämnena är inte vad som skapar bråken, det är folket bakom inläggen. Så, jag tycker att det är okej så länge det inte bryter mot regler eller lagar.
Jag har själv inte märkt att det har varit särskilt mycket bråk i rena rollspelsdiskussioner (förutom dem där genus har diskuterats) det senaste året, men jag läser inte alla trådar så jag kan mycket väl ha fel. Dessutom är väl huvudsyftet med det här forumet att diskutera rollspel och därför tycker jag att man kan ha högre tolerans för hetsiga rollspelsdiskussioner jämfört med hetsiga politiska diskussioner.

Många rollspelsforum har förbud mot diskussioner om politik och religion, eftersom det är ämnen där diskussioner ofta urartar, och det verkar funka hyfsat på de forumen. Men jag säger inte att redaktionen nödvändigtvis måste införa ett politikförbud permanent, men tycker att det är en metod som kan prövas under en period för att utvärdera om det skulle förbättra forumklimatet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Elmrig said:
Tungt. Vrållådan är i mina ögon rollspel.nu's största selling point. Jag hoppas att den kommer tillbaka, annars finns inte mycekt skäl för mig att hänga här jämfört med engelskspråkiga sidor.
Hej!

Vrållådan kommer att komma tillbaks. Just nu är den stängd för att vi inte vill att det som hände häromdagen ska fortsätta, alltså vi vill inte att de användare som väljer att vara otrevliga mot varandra ska diktera forumsklimatet.

Och tyvärr blev vrållådan kanalen för just det. Så vi har stängt den, för vi hann inte med allt skit som sades i den.

Lådan kommer tillbaks.

Då hoppas jag att vi alla hjälps åt så att den trevliga stämning som råder här alla andra dagar än just igår är den som alla tänker på när de tänker på rollspel.nu.

MVH

/Magnus
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Tack.

För övrigt vill jag tillägga att vrållådan vanligtvis används till rakt motsatta saken enligt mina erfarenheter. Folk sitter och mördar varandra i forumet och sedan sitter de och småpratar och dummar sig i chatten för att lätta på trycket. Ibland kan definitivt chatten spåra ur dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Re: Förslag till redaktionen

Hunk said:
Mina förslag till redaktionen är som följer:

1) Låt småpraten vila i minst en vecka
[...]

2) Förbjud politiska diskussioner fram till årsskiftet
[...]

3) Förbjud icke-rollspelsrelaterade genusdiskussioner fram till årsskiftet
[...]
Jag tycker att alla de här åtgärderna är rimliga och vettiga. Se bara vilken jävla fart det blev på andra trådar när småpraten försvann! Vi diskuterar rentav rollspel på siten.

Utifrån den Dantiska Deklarationen, vilken alltså kan TL;DRas till "detta är ett rollspelsforum" så tycker jag att det är hemskt rimligt att åtminstone för en tid tvinga folk att söka sig till andra platser för sina politiska kickar.

Och en månad är ganska kort tid.


Sedan måste naturligtvis ovanstående hanteras med viss finess; helt gröna användare bör informeras snabbt och vänligt men bestämt av moderatorer, ifall de dyker upp och börjar prata genus på ett aggro och inte rollspelsrelaterat sätt. Medan folk som borde veta bättre får en något skarpare tillsägelse.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Re: Förslag till redaktionen

Nu är ju 6/10 trådar i Senaste inlägg gnäll om saker som inte har med rollspel att göra. Så jag vet inte hur det är med det där om fart i andra trådar.

WRNUs problem är att man är alldeles för försiktiga med att banna bort användare som saboterar för den skötsamma 99%:iga majoriteten.

Forumet är ett privilegium, inte en rättighet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Re: Förslag till redaktionen

wilper said:
Nu är ju 6/10 trådar i Senaste inlägg gnäll om saker som inte har med rollspel att göra. Så jag vet inte hur det är med det där om fart i andra trådar.
Jag tittar, som alla civiliserade människor, givetvis bara i Bevakade forum. Och det HAR blivit fler aktiva ickegnälltrådar, oavsett hur den senaste statistiken för inlägg ser ut.
 
Top