Nekromanti Småpraten inaktiverad

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
!Paxen said:
Ge genus och politik ett eget forum så att man kan sätta det på ignore?
Alternativt bara ha en "blacklist" med diskussioner man inte får ha om det inte har direkt rollspelsanknytning?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
!Paxen said:
Jarl said:
Varför inte bara stänga ner OT-forumet då? Det är ju högst sällan det leder till något vettigt. Ämnena perifera till rollspel (film, musik, spel) kan man ju prata om i Kultur-forumet.
Ge genus och politik ett eget forum så att man kan sätta det på ignore?

Utan OT-forumet så finns det ingenstans att ställa historiefrågor och snacka om hur högt varvtal man kan gå utan skärvätska och utan att förstöra verktyget!
Här är mitt förslag: skapa ett "Hjälp"-forum istället. Där kan man få hjälpa med vad som helst som forumiter kan bistå med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
!Paxen said:
Utan OT-forumet så finns det ingenstans att ställa historiefrågor och snacka om hur högt varvtal man kan gå utan skärvätska och utan att förstöra verktyget!
OT-forumet är dessutom viktigare än de andra för att skapa en gemenskap och en sammanhållning. De andra är viktigare för hobbyn, men för att bli kompisar så är OT-forumet bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Troberg said:
!Paxen said:
Utan OT-forumet så finns det ingenstans att ställa historiefrågor och snacka om hur högt varvtal man kan gå utan skärvätska och utan att förstöra verktyget!
OT-forumet är dessutom viktigare än de andra för att skapa en gemenskap och en sammanhållning. De andra är viktigare för hobbyn, men för att bli kompisar så är OT-forumet bättre.
Det kanske är så, men jag vet inte om det här är precis rätt dag att säga att det är kompisar folk blir i OT-forumet... =)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Magnus Seter said:
Troberg said:
De andra är viktigare för hobbyn, men för att bli kompisar så är OT-forumet bättre.
Med "kompisar" menar du förstås "fiender"?

/M
Utan OT-snack/vrållådan hade jag knappast räknat 20-talet personer jag träffat här till mina vänner.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Nej, Troberg har rätt, gemensamma fiender skapar vänner.
Eller: man reder ut vem man är kompatibel med. Länge sig något om vem folk är som person, vad deras värderingar är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Magnus Seter said:
Troberg said:
De andra är viktigare för hobbyn, men för att bli kompisar så är OT-forumet bättre.
Med "kompisar" menar du förstås "fiender"?
Nej, fiender träffar man inte så. Fiender träffar man med en sån här:


Skämt åsido, nej, man behöver inte bli ovänner för att man tycker olika.

Jag har många här som jag haft rejäla duster med, men som jag ändå skulle räkna som vänner, tex (utan någon speciell ordning och utan att räkna upp alla):

* Arfert
* Ymir
* Oldtimer
* Krille
* Rising
* Walium (är han fortfarande här, har inte sett honom?)

osv.

Återigen, formen för hur man diskuterar är viktig. Jag kan tycka att någons åsikt är fel, men då är det sakfrågan jag argumenterar, inte personen. Oldtimer och jag hade olika politiska åsikter förr (lustigt nog står vi på samma ställe politiskt idag), men vi argumenterade fakta och tolkningar av dem, inte varandra som person. Gör man så kan man respektera personen och hans argumentation, även om man inte delar åsikten. Då blir det inte infekterat, och då är det lätt att "Agree to disagree".

Det är först när man når stadiet "Du tycker X, så du är helt dum i huvudet och en värdelös sumprunkare och baggbölare som saknar existensberättingande." som det blir riktig osämja. Det är den nivån som moderatorerna bör (och gör) hålla koll på.

Visst finns det folk jag hatar i andra sammanhang, men då är det inte på grund av miningsskiljaktigheter, då är det att de lämnat en kniv stickande ur ryggen på mig, bildligt talat (och i ett fall är det inte så långt från bokstavligt talat heller...).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag gillat vrålhålet, och som chrull sa så hade jag troligen inte heller träffat så mycket folk som jag har gjort här.

Men det är ett problem att det är svårt att moderera samt att fom beter sig värre där än på andra delar av forumet.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
!Paxen said:
Ge genus och politik ett eget forum så att man kan sätta det på ignore?
Alternativt bara ha en "blacklist" med diskussioner man inte får ha om det inte har direkt rollspelsanknytning?
Är det skillnad på det och att stänga OT-forumet? (seriös fråga)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Hans E Magnusson said:
själv på erebaltors.se chat och skriver förvirrat nu.... fatta allvaret
Själv sitter jag och försöker lista ut hur man hittar erebaltor.ses chat, fatta allvaret! (jag gissar på att man måste registrera sig, riktigt så långt orkar jag nog inte gå).

Sen var väl inte det här riktigt värt ett inlägg, men jag hade ju inget ställe att småprata om det.

Hoppas det löser sig.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Björn den gode said:
Själv sitter jag och försöker lista ut hur man hittar erebaltor.ses chat, fatta allvaret! (jag gissar på att man måste registrera sig, riktigt så långt orkar jag nog inte gå).
halv osynlig gömd mini-icon på kartan (on the banner).
men ja, man måste registrera sig. det gör inte jag heller - det vore ju lite desperat.

/gizmo - som nu outat sig vara desperat nog att iaf ha kollat..


Tillägg:
Man skulle kunna samla alla som känner utsättningssymptom på en google+ hangout? jag har aldrig testat den funktionen, då skulle man samtidigt lära sig något nytt och hålla sig uppdaterad med den nytida teknologin (det är viktigt i högre ålder)..
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Nässe said:
!Paxen said:
Ge genus och politik ett eget forum så att man kan sätta det på ignore?
Det här skulle funka jättebra för mig.
Problemet är bara delvis politik och genus. Grundproblemet är att det finns ett antal personer på forumet som inte kan prata om det i ett rimligt tonläge.

Med det sagt tycker jag att det rent allmänt är begripligt att folk blir upprörda när rent fascistiska åsikter öppet vädras i chatten.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Konsten att vara snäll

Nordanvinden och solen grälade om vem som var starkast. De beslutade att avgöra saken genom att tävla om vem som kunde få av rocken på en man som vandrade på en väg. Nordanvinden blåste allt vad den kunde, men detta ledde bara till att mannen drog rocken tätare om sig. Sedan strålade solen intensivt. Mannen blev varm och tog av sig rocken.

Sensmoral: Om vi vill uppnå något så har vi större möjligheter att göra det genom att vara varma och kärleksfulla.

------------------------

"Det är lite genant att ha ägnat sig åt det mänskliga dilemmat hela livet för att mot slutet inse att man inte har mer att erbjuda i form av råd än 'försök vara lite snällare.'"
//Aldous Huxley
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Eller genom att grilla folk som ett gigantiskt brinnande heliumklot ...

:gremgrin:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Dante said:
Eller genom att grilla folk som ett gigantiskt brinnande heliumklot ...

:gremgrin:
Tänk att allt man säger ska dras till ytterligheter på det här forumet! *himlar med ögonen* :gremwink:

"konsten att vara snäll" - Einhorn, Stefan.

Mycket tänkvärd bok av en mycket klok man.

:gremlaugh:

/Tjavva, som saknar praten och lovar att bete sig när Dante öppnar den igen *ser bedjande ut*
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Dante said:
Eller genom att grilla folk som ett gigantiskt brinnande heliumklot ...

:gremgrin:
Solen, ett väteklot vars värme produceras genom fusion, känner sig inte träffad.

PS: Helium brinner inte.
 
Top