Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Njaä - man kunde ha muslimska slavar om man var muslim, man fick bara inte förslava de som redan var muslimer (utan det här skulle man ju inte kunna ha något slaveri värt namnet).

Ja, det var ju det jag skrev. En muslim fick inte bli förslavad av en annan muslim, men en slav som varit icke-muslim när hen förslavades kunde fortsätta att vara slav även sedan hen konverterat till islam. Däremot, som sagt, föddes hens barn då som muslimer och därmed fria.

Det kan säkert ha varierat på olika håll, det rör sig ju om stora områden och lång tid. Jag hämtade uppgiften från Dick Harrisons trilogi om slaveriets historia och det var nog i kapitlet om den medeltida muslimska världen.

Det kan säkert ha varierat på olika håll, det rör sig ju om stora områden och lång tid. Jag hämtade uppgiften från Dick Harrisons trilogi om slaveriets historia och det var nog i kapitlet om den medeltida muslimska världen.
Som minimum uppmuntrades man verkligen att frige muslimska slavar, i alla fall. (I viss utsträckning andra slavar också, men måste man välja...)

Koranen verkar vara litet som Bibeln - tillåter slaveri utan att vara direkt för det, och med en del fokus på hur man får behandla sina slavar. (För Paulus del är det mest att det är irrelevant om du är slav, världen kommer ändå snart att gå under och även slaven kan räddas andligt.)

Back