Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Ordet "Vret" eller "Vreta" fångade mitt intresse eftersom det finns flera ortsnamn med -"vreta" i här omkring.

Visar sig att det betyder inhägnad åker (i vissa fall/områden liten avsides åker i skogen). Det intressanta med det är att man inhägnade åkern för att skydda den från de kringströvande djuren. Alltså precis tvärtom från idag när vi bygger hagar till djuren.

Det kan vara något att tänka på när man designar sin typiska medeltids- eller fantasyby. Det är åkrarna som är inhägnade och djuren strövar mer eller mindre fritt.

Ordet "Vret" eller "Vreta" fångade mitt intresse eftersom det finns flera ortsnamn med -"vreta" i här omkring.

Visar sig att det betyder inhägnad åker (i vissa fall/områden liten avsides åker i skogen). Det intressanta med det är att man inhägnade åkern för att skydda den från de kringströvande djuren. Alltså precis tvärtom från idag när vi bygger hagar till djuren.

Det kan vara något att tänka på när man designar sin typiska medeltids- eller fantasyby. Det är åkrarna som är inhägnade och djuren strövar mer eller mindre fritt.
Framför allt så är det ju för att andra transporterar sina djur på deras fötter. Ska du ha in ett gäng får (/grisar/kor/hästar/etc) till marknaden för att sälja köttet, så är det mycket lättare att låta djuren gå dit, och sen slakta dem (antagligen låta en slaktare fixa det) där, än att slakta dem hemma och sen transportera köttet. Men för alla som har åkrar längs vägen, så riskerar de då att dina djur ser deras säd som prima färdkost...

Den här mannen var inte en Bond-skurk, utan den kanske viktigaste av forskarna som avkodade Maya-skriptet (Yuri Knorozov).

1760959254950.jpeg

Om rollpersonerna behöver träffa honom någon gång på femtiotalet och spelarna får den här bilden, tror jag inte att de kommer att lita helt på honom...

Heksenfluit (häxflöjt) ca 1850

Skall enligt av mig overifierade källor (Bluebell Raven på twitter) befinna sig på Museum aan de Stroom i Antwerp och är gjord av en råttfot och en oidentifierat benbit.

Enligt samma källor har den inkvarvade besvärjelser och var till för att kalla ihop häxorna till sabbat.

Så till nästa karaktär; nöj dig inte med en flöjt gjord av ben! Dekorera den med någon annan djurdel och karva in något inspirerande på den.

1761578014138.jpeg

Udo Proksch är en av de ballaste människor jag efterforskat på sistone. Han var prokurist på Wiens berömda konditori Demel på 60-70-talet, och den österrikiska societetens enfant terrible. Han gick igenom äktenskap med en skådespelerska, en adelskvinna och Richard Wagners barnbarnsbarn. Till hans mer excentriska idéer hör att lösa platsbristen på kyrkogårdar genom att kapsla in de döda i plaströr och sänka ned dem i havet, samt att på avspärrade områden låta människor ”leka krig” med riktiga vapen och skarp ammunition. Han hade kontakter djupt in i den österrikiska staten, som hjälpte honom efter att han bokat ett skepp för att transportera ”värdefull urananrikningsutrustning” (läs: värdelöst metallskrot) och planterat en tidsinställd bomb på det så att det skulle sjunka och han kunde håva in försäkringspengarna. Hans politikerkontakter hjälpte honom så att han kunde fly till Filippinerna och plastikoperera sig, men han arresterades till sist 1985, nästan tio år efter brottet. När han dömdes ropade han ut ”Heil Hitler!” till journalisterna.

1761584739810.png

Hur man använder honom i rollspel: Man spelar besättningen på skeppet Lucona, som fraktar ”urananrikningsutrustningen” och sedan smäller bomben och man slumpar vilka rollpersoner som dör. Eller ja, det är så jag har använt honom, men andra kan säkert få användning för honom som en skurk eller så, antar jag.

Den här mannen var inte en Bond-skurk, utan den kanske viktigaste av forskarna som avkodade Maya-skriptet (Yuri Knorozov).

View attachment 26294

Om rollpersonerna behöver träffa honom någon gång på femtiotalet och spelarna får den här bilden, tror jag inte att de kommer att lita helt på honom...
Den mannen gillade inte kameror...

Jo, jag minns rökrutan på högstadieskolan också. Dock var det rätt få elever som rökte. Det var i slutet på 80-talet.

Vill dock minnas att det inte fanns någon rökruta på gymnasieskolan som jag gick på sedan, men det är ju 30 år sedan....

Jo, jag minns rökrutan på högstadieskolan också. Dock var det rätt få elever som rökte. Det var i slutet på 80-talet.

Vill dock minnas att det inte fanns någon rökruta på gymnasieskolan som jag gick på sedan, men det är ju 30 år sedan....
Minns också rökrutan från högstadiet, och där var det rätt mycket folk.

Gymnasiet hade ett rökrum i cafeterian. Där är man glad att man aldrig gick in (har aldrig tagit ett enda bloss på en cigg).

Minns också rökrutan från högstadiet, och där var det rätt mycket folk.

Gymnasiet hade ett rökrum i cafeterian. Där är man glad att man aldrig gick in (har aldrig tagit ett enda bloss på en cigg).
Det var väl rätt stora antirökkampanjer under denna tiden. Jag tror t o m att det var så att man kunde få bidrag till t ex skolresa om ingen elev i klassen rökte. Vill minnas att det var en extra anledning till att folk smög med det.

Jag minns att min far ville att jag skulle köpa ett paket folköl när jag gick och handlade, och affären vägrade sälja eftersom jag inte var 18. Det måste varit runt 96 det med.

Min far blev mycket irriterad på affären för detta.

Jag minns att min far ville att jag skulle köpa ett paket folköl när jag gick och handlade, och affären vägrade sälja eftersom jag inte var 18. Det måste varit runt 96 det med.

Min far blev mycket irriterad på affären för detta.
Just det, jag köpte folköl till föräldrarna någon gång när jag var 15 eller 16 när jag handlade annat. Skulle väl knappast gå nu.

Men vad jag minns så var det väl även åldersgräns på smällare då, men det var inte svårt att köpa innan man var 15.

Back