Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

På sjutton- och artonhundratalet svor folk med näcken. Alltså som förstärkningsord, som vi idag använder "X utav bara helvete" eller "det var då själva fan". Ungefär.

Näcken ta mig istället för tammefan; Hvad näcken är det jag ser? istället för vaffan är det där, etc. Rätt skoj ändå. Här kommer lite mer från SAOB för de intresserade.

1762433555218.png

Ny, lång video från Modern History TV (vid ett par tillfällen glömmer han bort var han har mikrofonen, och ljudet blir lite muffligt, men överlag bra!);

Det är mest lyssna inte titta, så jag lyssnade med jag fixade och åt lunch. De huvudpunkter jag fastnade extra för (även om flera av dem redan var kända av mig sedan innan);

OBSERVERA; Videon handlar specifikt om England, 12:e-14:e århundrandet. Alla källor är av mig som vanligt overifierade. Jag vet att det finns andra som hävdar andra saker än vad den här videon säger. Men det här är vad jag fick från just den här videon;

• Han nämner att en genomsnittlig by hade runt 50 invånare. 200 för en "town". London gick från ca 10.000 till 100.000 invånare under perioden, med en dipp runt pest-utbrotten.

• Vatten dracks mycket och var överlag säkert att dricka, med en gigantisk brasklapp om var man var; floder som går genom städer bör man överlag undvika och inte ens bada i (då det inte bara var skit som hamnade där, utan allt möjligt från graverier och slaktare och annat som hamnar i floden). Egen observation; jag misstänker att vattnet i london överlag borde undvikas också oavsett varifrån det kom, på grund av befolkningstätheten och bristen på kunskap om bakterier och dylikt.

• Öl (ale) dracks förvisso också i stor utsräckning, men då kanske mer ur näringssynpunkt som "flytande bröd" snarare än för att vattnet inte gick att dricka (peronlig notering; förutom i london och dylikt stora städer, gissar jag). Ölet var sällan särskilt alkokolstarkt, och oftast väldigt grumligt.

• De flesta personer gjorde en pilgrimsfärd nån gång i livet (han nämnde dock inte hur lång den pilgrimsfärden kunde vara).

• "The hue and cry" - i brist på polis var alla skyldiga att larma om de bevittnade ett brott, och alla (män) var skyldiga att släppa vad de än höll på med och komma till undsättning/assistans om gripa förövaren.

• Utöver "pennies" (som vanlgitvis var i silver) så var de flesta valörer enbart bokföringsbegrepp för att hantera större summor. Gemene person skulle troligtvis inte ha någon uppfattning om vad ett guldmynt var värt (annat än "mycket").

• En resande biskop hade för vana att ha med sig silvertackor när han reste genom europa, och skulle han stanna någonstans en längre tid gick han till traktens myntverk och lät mynta upp lite lokal valuta.

• Resor gick vanligen från by till by. Att sova utomhus sågs som suspekt och man kunde bli arresterad för lösdriveri. I gengäld var folk väldigt generösa att erbjuda sovplats i lador och annat, mot en väldigt liten eller ingen ersättning.

• Cod latin - en slags pidginvariant på latin med förenklad/förvanskad/ignorerad gramatik och troligtvis förvrängda ord som var rätt vanlig bland sånna som förväntades kunna latin.

• Ingen tobak! Min bild av folk som bolmar på churchwardenpipor är tydligen mycket mer sentida =( (fast det var i vår värld; inget som hindar en fantasyvärld att ha kommit i kontakt med tobak tidigare).

• Kaffe var i princip helt okänt i England, och te var mycket dyrt och exotiskt vid denna tid.

• Människor med annan hudfärg var ovanligt men kunde absolut träffas på. Folk från afrika, mellanöstern och till och med mongolien kunde absolut dyka upp, i synnerhet i större hamnstäder i södra england. Rasism var inte riktigt en grej på den tiden. Troligtvis handlade det mest om resenärer, men jag ser alltså ingen anledning till varför inte en del av dem skulle kunna ha bosatt sig i england. Förutom att jag inte kan komma på varför någons kulle vilja göra det =D. Mångfald - historiskt korrekt!
Mångfald brukar väl inte vara ett problem när det är en mycket liten grupp. Men judar och romer har väl inte haft det jättekul i europa?
Eller, för att citera en helt fiktiv släkting: "förr gick det ju bra med invandrarna när det bara var en, men nu är dom ju så många!"

På sjutton- och artonhundratalet svor folk med näcken. Alltså som förstärkningsord, som vi idag använder "X utav bara helvete" eller "det var då själva fan". Ungefär.

Näcken ta mig istället för tammefan; Hvad näcken är det jag ser? istället för vaffan är det där, etc. Rätt skoj ändå. Här kommer lite mer från SAOB för de intresserade.
Sådant här vill jag gärna att dem som skapar fantasyserier på tv läser in sig på, istället för att alla bara säger "fuck" hela tiden.

Framför allt så är det ju för att andra transporterar sina djur på deras fötter. Ska du ha in ett gäng får (/grisar/kor/hästar/etc) till marknaden för att sälja köttet, så är det mycket lättare att låta djuren gå dit, och sen slakta dem (antagligen låta en slaktare fixa det) där, än att slakta dem hemma och sen transportera köttet. Men för alla som har åkrar längs vägen, så riskerar de då att dina djur ser deras säd som prima färdkost...
Under senmedeltiden förekom höstliga "cattle drives" från Ungern och omkringliggande regioner till västtyska städer, dvs ungefär som i westernfilmer. Städernas styresmän köpte nötkreatur "på hov" för att bygga upp matlager inför vinter och vår. Hungerkravaller var ju det sista de ville se. Därav de tyska korvtraditionerna.

Mångfald brukar väl inte vara ett problem när det är en mycket liten grupp. Men judar och romer har väl inte haft det jättekul i europa?
Eller, för att citera en helt fiktiv släkting: "förr gick det ju bra med invandrarna när det bara var en, men nu är dom ju så många!"
Jag vet inte riktigt vad det är för diskussion du är ute efter, men jag tror inte det är något jag tänker ge mig in i.

Det finns folk som skriker "woke" och tuggar fradga så fort det hintas om nån med annan hudfärg i historiska settings. Själv ser jag det som fullkomligt rimligt och är glad för att andra också tycker det finns belägg för det. That is all.

Last edited:
Sådant här vill jag gärna att dem som skapar fantasyserier på tv läser in sig på, istället för att alla bara säger "fuck" hela tiden.
IIRC -- i den där tidsrese/1600-talsserien av Flint mfl upptäcker de moderna människorna att 1600-talstyskarna blir upprörda av svordomar med "kristligt" innehåll: man ska ju inte vanhelga Guds namn. Å andra sidan blir de moderna störda av tyskarnas sexuella frispråkighet. Återigen IIRC.

Jag vet inte riktigt vad det är för diskussion du är ute efter, men jag tror inte det är något jag tänker ge mig in i.

Det finns folk som skriker "woke" och tuggar fradga så fort det hintas om nån med annan hudfärg i historiska settings. Själv ser jag det som fullkomligt rimligt och är glad för att andra också tycker det finns belägg för det. That is all.
Det jag försöker säga är egentligen bara att historisk rasism inte brukar uppstå för att folk spontant “freakar ur” när de ser en person som ser annorlunda ut. Fördomar i Europa har nästan alltid handlat om sociala, ekonomiska och religiösa motsättningar, inte bara utseende.

Judar och romer är ju bra exempel: de såg inte alltid annorlunda ut, men hade andra roller i samhället, andra traditioner och ibland ett avvikande juridiskt status, vilket skapade friktion, syndabockstänkande och politisk propaganda. Det är där den mer systematiska fientligheten kommer ifrån.

Att det fanns enstaka personer från Afrika, Mellanöstern eller Asien i historiska miljöer är helt rimligt och historiskt belagt. Men min poäng var bara att mångfald i sig inte brukar skapa konflikter när det rör sig om en liten grupp, det är när grupper uppfattas som stora nog att påverka ekonomi, kultur eller religion som strukturell rasism tenderar att uppstå.

Inte mer dramatiskt än så.

Back