Nekromanti Sluta röka

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Hjälp. Jag menar det. Jag skämtar inte. Endera så hjälper ni mig eller så får mina närmare spelarvänner donera mig till naturhistoriska museet i en tvångströja. Så här ligger landet:

Vavva är arbetslös. Det suger. Eftersom jag lever under "äktenskapslikande former" med en sambo så har jag noll rätt till soc. och eftersom jag främst varit student har jag inte rätt till någon a-kassa alls. Resultat? En vuxen kvinna tvingas leva på en sambo hon inte ens delar ekonomi med. Yay...

Eftersom ovan nämnda sambo bara har en last han inte pallar med, och det är just rökning, så vägrar han låna ut pengar så att jag kan köpa cigg för att elda på mitt beroende. Mitt sista paket tog slut imorse. Var placerar detta då mig? I helvetet!

12 timmar efter min sista cigg kan jag inte tänka på något annat än cigarettrök och det underbart perversa i att sluta lång- och pekfinger runt en avlång, slank cigarett och njutningsfullt sluta läpparna om den och dra in den lena röken. Tre hekto godis och två knytnävar i väggen senare har svettningarna börjat. Och overklighetskänslorna. Och driften att göra allt, typ nästan prostituera sig, för en cigarett. Jag har sett en kompis tända av på heroin en gång och det känns som om jag snart har en aning om avd hon gick igenom. Kanske inte helt, men lite...

Vad gör man? Någon av er som lyckats sluta som har några tips? Det vore ju trevligt att inte gå upp 20 kilo heller om det går att undvika.

//Alva - klättrar på väggarna

P.s. Ni som spelar rollspel med mig. FLY! Jag kan avslöja så mycket som att Jean kommer att sluta röka samtidigt för den ultimata inlevelsen. Och ni vill INTE se henne med nikotinabstinens. Speciellt Pendragon. Låt Gabriel ha influensa nästa spelmöte. D.s.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Sluta röka.

Jag självmedicinerade mig med nikotintuggummi (den svagaste och billigaste sorten) när jag slutade snusa. Närhelst jag kände nikotinsuget tuggade jag lite tuggummi och lät tuggummit ligga under läppen en stund. Sedan petade jag tillbaka det i kartan. Ett tuggummi kan på så vis räcka en hel dag. Efter en karta - eller om det var ett paket - var det bra.

I och för sig hade jag gradvis trappat ned snusandet under en lång tid genom att först gå från smaksvagare snus till smakstarkare (en prilla räcker längre) och sedan från portionssnus till lössnus. Portionssnus är konstruerat för att skapa ett beroende. Det är diskret, renligt och man kan ha en portionssnus inne när som helst - när man dricker, äter eller sover. Lössnus är kladdigt, ser motbjudande ut och kan inte användas när man äter eller sover. Möjligen dricker. Det är alltså lättare att snusa mer med portionssnus.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Lasternas summa är konstant. Med andra ord, kompensera genom att öka andra laster, i ditt fall lämpligtvis de som är gratis.

Se positivt på det, det här är en chans att byta ut rökning mot en hälsosammare och roligare last.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Det som funkade för mig var "pussstopp", en smart sambo som förvägrade mig all form av läppkontakt om jag hade rökt.

Under den kreativa persiod som jag sista gången slutatade så rörde jag mer på mig och var lite extra översocial, speciellt med ickerökare. Att ha en tidsslukande fritidssysselsättning där inga andra rökte var också en fördel (i mitt fall ett spex).

Och så skulle jag rekomendera att toksöka jobb och ta vilket kneg som helst för att bryta rytmen (okej jag vet vilken tid det kan ta att hitta ett jobb). Under tiden så kan hårdträning vara ett bra alternativ, ut och spring mycket, det funkar mycket bättre utan rök i lungorna.

Och undvik saker som du förknippar med rökandet (själv drog jag temporärt ned på kaffet och drack vin heldre än öl på krogen, pga asseitioner).

-Gunnar (rökfri i nu typ tio år)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vad gör man? Någon av er som lyckats sluta som har några tips? Det vore ju trevligt att inte gå upp 20 kilo heller om det går att undvika.
Lasternas summa är konstant. När jag slutade röka blev jag i stället storkonsument av coca cola och choklad. Det blev helt enkelt ett djävla småätande som ledde till svällebuk. Hade jag inte gillat att jogga hade det kunnat sluta illa.

Fast ett tag senare flyttade jag ihop med min dåvarande flickvän (min nuvarande fru) som hatar cigaretter och småföraktar rökande människor. Så där hade jag ett fullgott skäl att inte börja röka igen.

Så den bästa lösningen är väl att skaffa en flickvän som avskyr rökning.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det blir lättare sen.

Det handlar bara om att överleva tre dagar helt cold turkey. Du som är arbetslös kan ju ligga inne och angsta, svulla, eller vad du nu behöver göra för att klara dig. Klarar du tre dagar så klarar du dig hur länge som helst sen.

GL HF. :gremcool:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
På de flesta vårdcentraler finns numera någon som jobbar särskilt med rökavvänjning (beror iofs lite på var du bor). Oftast är det en sjuksköterska med vidareutbildning.
Så... om du inte föraktar professionell hjälp tycker jag absolut att du ska ta kontakt med din vårdcentral. Det är inte så sjukt som det låter.

Gordeg
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Det blir lättare sen.

Det handlar bara om att överleva tre dagar helt cold turkey.
Så sant, efter någon vecka hade jag ny motivation i att jag inte ville gå igenom en sån vecka igen. Varje tid efter första dagarna är lindrigare och snart kan man titta tillbaka på första timmarna, det var riktigt j-vliga, kalrade man det klarar man att fortsätta hålla upp. Och så blir man lite stolt över sig själv också!

-Gunnar (rekomenderar inte att byta till annan form av nikotion, det skiftar bara skit)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Det blir lättare sen.

Det handlar bara om att överleva tre dagar helt cold turkey.
Agreed. Att hålla sig upptagen under de tre dagarna är dessutom väldigt viktigt - annars går det nästan säkert åt helsikke (man springer ut och ber någon granne, forgängare, eller lodis om en cigg typ).

Det fysiska behovet är inte lika illa som det psykiska. Vanans makt är sjukt stor - man måste vänja sig av med efter-matenciggen, morgonciggen, när-man-är-irriterad-på-något-ciggen, etc etc...


Vavva har iaf ett strålande tillfälle. En sån där spark i baken är förbannat praktisk. Själv har jag det motsatta - en inneboende som går ut och röker en gång i timmen, och som därmed i stort sett förintar alla planer på att sluta. Det är svårt att sluta när cigg finns inom räckhåll och när dess innehavare frågar en en gång i timmen om man ska med ut...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Eller så köper man helt enkelt nikotinplåster.
Risken är att man bara fastnar där istället. Min morsa har tuggat nikotintabletter i 10 år...

Roligare för vem? (-;
Båda två. Du vet, tjejer kan också gilla sånt...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har slutat röka tre gånger det senaste året. Det blir svårare och svårare för var gång.. så om du lyckas sluta, ett tips, börja inte igen.
Feströka ska man heller inte göra om man lyckats sluta.

Håll fingrarna upptagna med någonting annat. Spela tv-/datorspel och sov utan att lämna soffan/stolen/golvet i tre dagar. Håll dig upptagen. Ligg inte och angsta, då slutar det med att du förmår dig själv med att 'ta ett bloss eller två'..

Sedan är det väl kanske litet subjektivt.. vad som fungerar för en fungerar inte för den andra.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Båda två. Du vet, tjejer kan också gilla sånt...
Eh... Jag tror att alla mina tre älskare (ja, de känner till varandra och är goa och glada) kan instämma i att jag inte ska öka DEN lasten... *går och gömmer sig i ren skam och genans*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Eh... Jag tror att alla mina tre älskare (ja, de känner till varandra och är goa och glada)
Tja, om inte annat så har du ju ett oslagbart argument för att du inte lever under "äktenskapslika" förhållanden där...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Samlat svar

Tack alla som svarat i min tråd medan jag sov en kemisk sömn. Jag håller på att bli galen... Igen.

Jag har slutat en gång förrut, just för att jag blev gravid. Då var jag 14. Nu är jag 26 och det vete fan varför jag började igen... I vilket fall så minns jag vagt de första tre dagarnas helvete och de kommande veckornas konstanta malande i bakhuvudet. Jag blir gråtfärdig bara vid tanken på att aldrig mer kunna avnjuta en Black Devil till min 6:a Diablo på lördagskvällarna...

Det sjukaste (jepp det här är sjukt) är att jag känner mig så grymt OSEXIG utan en cigg i käften. Trots att jag vet att rökning är något av det mest avtändande som finns för icke-rökare.

Så, här är planen: Jag har vattenpipan som nödåtgärd. Max en om dagen, och det bara när abstinensen håller på att döda mig. Resten av tiden pimplar jag kaffe som en idiot, försöker dra över allt som råkar vara i närheten (utom Pendragon som är officiellt utsedd till gospappa), trakasserar oskyldiga katter, tar ut min vrede på min sambos orc-armé i WHFB och försöker skriva vidare på min artikel till Drunoks Drängar. Jag ska bara försöka undvika att låta mina kära huvudpersoner frossa i cigarettliknande laster...

Viktproblemet kommer av två saker:
1, Jag är f.d. anorektiker. Min ämnesomsättning är redan FUBAR.
2, Jag hatar att motionera. Jag menar det. Jag skämtar inte. Jag HATAR det! Min vackert blekfeta lekamen är formad av ett liv fritt från alla former av hälsoyttringar, brännmärkt av ett otillbakahållet eftergivande för alla de laster jag kunnat hänge mig åt, be it cigaretter, sprit, sex, choklad, svält, rollspel eller kaffe.

Så, något motionerande kan bli svårt att genomföra. Men kanske går det att dra ner på chokladen efter de första, skälvande dygnen...

//Alva - Venusformad (Willendorf då, inte Botticelli)
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tja, soc tycker tyvärr att en förlovning är en förlovning, oavsett om båda får lov att ligga runt. ;)
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Samlat svar

Min vackert blekfeta lekamen är formad av ett liv fritt från alla former av hälsoyttringar

Alltså... hur många killar som beskriver sig som "blekfeta" kan stoltsera med tre älskarinnor?

Det är fan inte rättvist. Brudar får ligga vad de än gör... :gremwink:

/Sax, jämställdhet?
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Samlat svar

Alltså... hur många killar som beskriver sig som "blekfeta" kan stoltsera med tre älskarinnor?

Det är fan inte rättvist. Brudar får ligga vad de än gör...
Tja, en tidigare (högst ovetenskaplig) undersökning utslagen på ungefär 25 killar och 25 tjejer visade att båda grupperna trodde att den andra gruppen fick jättemycket sex. Jag skyller på det där med grönare gräs. ;)

Och om en kille kan ragga med ett visst mått av empati och självdistans, är välpiercad och har påtagligt stora... eh... företräden utan att gå över gränsen för vad som ser udda ut så kvittar det nog om han är blekfet eller inte. Jag vet i alla fall att han hade fått mig. :p
 
Top