Nekromanti Skypespel Unknown Armies

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag tror att detta är effekten av hardened:

Du klarar av denna nivå.
Har du sedan tidigare 1 hardened i violence klarar du ett test, som du annars fått rulla för, om du utsätts för en attack.

Har du 4 hardened i violence klarar du dig utan att rulla tärningar ifall du råkar döda någon i strid.

Man börjar alltså på nivå 1, och sedan 2 osv. Samtidigt som man blir härdad för vissa saker blir man, i omvärldens ögon, märkligare. 1-3 hardened i violence märks inte så mycket, men i nivåerna som följer blir din inställning till, din erfarenhet av, eller din kärlek till våldet allt tydligare och mer skrämmande för andra.

*min tolkning av reglerna efter att ha bläddrat i regelboken, men cassius har ju självklart sista ordet i detta*
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det stämmer, det är inte bra att ha harden och failed. Jag kommer vilja att ni spelar ut er psykiska hälsa.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Va? Har man failed? Alltså att man har med sig failed senare oxo på nåt vis? Jag trodde det var som en temporär grej medan harden var nåt mer permanent...

Självklart ska det spelas ut men jag hoppas att man kan få ett par ögonblick att fundera ut hur man bör approacha sin karaktärs drabbning av det jobbiga. :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jo, man tar med sig dem. Det är ju rollpersonens långsamma (eller snabba) färd mot galenskap. Det går dock att behandla genom terapi, ifall man så vill, även om det nog tar lång tid.

Så jag, som ska spela en polis, kommer att ha hardened i violence, men för att väga upp detta måste jag ta failed också. Ska bli spännande att se vad man får ihop :gremmad:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Börnmo said:
Jo, man tar med sig dem. Det är ju rollpersonens långsamma (eller snabba) färd mot galenskap. Det går dock att behandla genom terapi, ifall man så vill, även om det nog tar lång tid.

Så jag, som ska spela en polis, kommer att ha hardened i violence, men för att väga upp detta måste jag ta failed också. Ska bli spännande att se vad man får ihop :gremmad:
Måste man ta failed oxo... Jag förstår inte... va?
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag är oklar kanske, det beror på att jag ägt boken i nästan 10 år men knappt läst den och än mindre varit sl eller ens spelat det.

Man börjar med 1 valfri hardened. Nivå 1.

Vill man ha fler, så gäller principen 1 hardened extra för 1 failed. Failed måste inte placeras i samma man tar hardened på.

Min rp som exempel:
som polis kan man ju antaga att han varit med om, utsatts för och utdelat till andra en hel del våldsamheter. Jag vill alltså ha hardened i violence, då det passar karaktären.
Jag kikar i tabellen, och ser att nivå 4 vore lagom. Om han varit i en eldstrid och skjutit någon så denna dött vore detta nog passande. Då måste jag alltså ha 3 extra nivåer i hardened. För att få dessa måste jag kryssa i tre failed också, men där kanske jag väljer att ta från andra än just violence, beroende på hur jag utformar min bakgrund.

Detta är hur jag uppfattat det hela, men katten kanske har andra regler eller förklaringar, jag har, tvärt emot vad jag själv oftast tror, inte alltid rätt :gremgrin:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Att ha 4 i violence är högt. Då kan man se på när någon blir torterad utan att blinka.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tycker det här spelet verkar häftigt.

Men Cassius borde lägga till den där övernaturliga grejen oxo, den listan.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Cassius said:
Att ha 4 i violence är högt. Då kan man se på när någon blir torterad utan att blinka.
Att ha typ 2-3 i harden på våld och isolation, och 2-3 i failed på hjälplöshet, är det för mycket?

Kan vi ha något i övernaturligt alls från start?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det är högt, men inte för högt. Men det gör dig ganska störd. När jag kan skriva på en dator kan jag svara mer utförligt. Det är inget plus att ha harden eller fail, tänk inte på det på sättet. Utan som att de gör de tvingande. Mer än en harden i onaturlighet är konstigt, men tänk omen, spågummor, spöken osv.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Börnmo said:
Jo, 4 ÄR högt. Men tortyren är ju redan på 2:an... Vad är en lämplig nivå tycker du då? :gremsmile:
Jag skulle "tycka" att en lämplig nivå för en snut är en 2 harden och 1 faild på våld. Du har varit med om en del, det har varit jobbigt och de har härdat dig.

Det kan vara viktigt att tillägga att när man blir för störd blir ens karaktär ospelbar och räknas som tillhörande spelaren.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som ni vet är jag en väldigt upptagen man, så nu måste jag flytta speltillfället från onsdag till torsdag om det är okej med alla?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Cassius said:
Som ni vet är jag en väldigt upptagen man, så nu måste jag flytta speltillfället från onsdag till torsdag om det är okej med alla?
Helt ok :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Är det för att du fortfarande kommer vara bakis på onsdag?
:gremsick:
I sådana fall är det helt ok!

Och det är helt ok även om det nu inte skulle råka vara så...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Cassius said:
Som ni vet är jag en väldigt upptagen man, så nu måste jag flytta speltillfället från onsdag till torsdag om det är okej med alla?
Just den här veckan passar torsdag mig bättre.

Übereil, som varit bortrest och därför inte hunnit göra några matlådor
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Just den här veckan kan jag tyvärr inte alls :gremfrown:
Jag har störda mängder skolarbete, och nästan ingen tid att göra arbetet på, så jag måste ta ledigt. Men ni kan ju spela utan mig första seddionen?
 
Top