Nekromanti Skypespel Unknown Armies

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hej alla, jag är lite sugen på att dra igång en Unknown Armies kampanj över Skype. Jag har SL:at en hel del och är peppad på att dra igång en kortare eller längre kampanj. Folk får gärna skicka PM ansökningar om att vara med, jag ser gärna folk som inte har förkunskap om spelet.

Googla gärna runt på spelet ifall ni är intresserade, det är nutid, kretsar runt magi och identitet. Det är i princip BRP med lite mods. Regelsystemet kommer inte vara några problem.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
när du pratar om skype spel är det chatt via skype?
Prata med mic via skype?
kamera via skype?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Men tyvärr går det inte att videosamtala för då måste man ha nån extra-grej.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Ni var alla i ett stort behov av hjälp. Det kan ha varit ett förstort banklån, det kan ha varit ett fängelsestraff som ni behöver klara er undan, ett hot mot ert liv ni måste få undan röjt, ett barn vars cancer som vägrade svara på cellbehandlingen, ni kanske måste försvinna från jordens yta, det kanske finns saker ni vill kunna glömma eller något ni vill kunna minnas.

De flesta bland er är söndriga själar, människor som av någon anledning fick ett ett val och där det vanliga livet inte var ett alternativ. Vi blir alla förstörda av att leva, vissa mer än andra.

Av någon anledning har ni satt er i skuld hos en organisation. Organisationen heter TNI, alla vet inte vad förkortningen betyder och de spelar ingen roll. Vissa av er får lön och information, ni andra blir bara kontaktade när ni behövs.

Era kunskaper kan vara det mesta, är du en duktiga undersköterska? Kan du läsa gammelhebreiska? Kan du döda någon i kallt mod utan fälla en tår? Ni alla behövs.

Några av er har varit smarta nog att inte säga Candyman tre gånger i speglen, några av er har skrattat åt tarotkort och åt godchannel, det kvittar. För nu är de "övernaturliga" rakt i ert ansikte. Ni har ingen aning om vad det är och ärligt talat verkar inte er organisation veta det heller, men det är där och någon måste titta på det och förstå och någon måste skjuta det i huvudet tills de slutar och försvinner.


Häng med på en transnationell resa i sandlådemodell, skratta, grått och offra djur tillsammans. Ni får skapa vilka karaktärer ni och får ha pysslat med vad ni vill, tänkt inte på spelvärden utan tänkt karaktär. Mekaniken fixar vi senare. Ni kommer ha hemligheter för varandra, ni tycker antagligen inte om de andra i gruppen, det är inte vad som för er samman. Vill du vara nazist? Go ahead, pedofil? Varför inte, vill du vara en helylle-undersköterska som samlar på Hello-kitty? Fuck yeah.

Det centrala är:

1. De befinner sig i USA
2. De har inte någon närmre relation till någon
3. De har accepterat att världen är mer komplex än vad den ser ut att vara.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Ni kommer spela som en grupp. Gruppen är inte jämlik, det kommer finnas olika roller. Beroende på vad ni kan för något kommer gruppens uppgift att bestämmas. Hur längesedan ni började arbeta åt organisationen bestämmer ni själva, men inte mer än 2 år. Vad ni har gjort under den tiden bestämmer jag. Det kommer göra er trasigare, men ni kanske vet mer. Allt har ett pris.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hur man skapar en karaktär!

Del I


Namn:
Det första ni gör är att välja ert namn. Ni har riktiga namn och alla kommer också behöva ett Alias, det får vara precis så töntigt ni kan tänka er. Det är möjligt att ert Alias är det ni är kända för. Jag ser helst att era Alias är översatta och fungerar på svenska. Allt annat blir så jävla töntigt.

Rage, Fear och Noble:

Rage. Något får er karaktär att bli förbannad, så jävla förbannad att du har svårt att hålla tillbaka knytnävarna. Exempel barnmisshandel, bögar eller skatter.

Fear. Något får er att bli rädda, så jävla rädda att ni backar undan, flyr, kräks eller paralyserat står och stirrar. Exempel hundar, blod eller närhet.

Noble. Något får er att vilja vara ert bättre jag, något som du anser är gott, något som alla borde ha. Något som du anser gör dig till en bättre människa.
Exempel utbildning åt alla, hjälpa en svagare, öka den friamarknaden.

Besatthet:

Din karaktär är besatt av något, det finns något du älskar att göra eller hatar att inte göra. Du gör det ofta och du skulle påstå att det du är bäst på. Detta är en central del av din personlighet. Tänk noga på de här och formulera det i ett ord.

Attributer:


Det finns 4 attributer Body, Speed, Mind, Soul. Detta är ett värde från 25-85, där 25 är handikappat och 85 är på snudden på övernaturligt.

Body: Fysisk styrka och tålighet. Hur mycket sprit kan du dricka, hur bra är du på att vara i en fight. Hur många smällar kan du ta och hur presterar du i sängen?

Speed: Koordination och rörlighet. Hur bra är du på att kasta pil, köra bil, skjuta pistol och snatta?

Mind: Intellegens och perception. Hur duktig är du på att lösa korsord, upptäcka detaljer och förlösa kavlar?

Soul: Hur när är du ditt jag. Hur duktig är du på att ljuga, förföra, kyssas och spå i teblad?

Färdigheter:

I spelet är alla färdigheter knutna till en attribut. Så mycket du har i en attribut får du lägga på dina färdigheter. Man får 15 i två färdigheter till varje stat gratis.

Body: General Athletics 15%, Brawl 15%

Speed: Drive 15%, Dodge 15%

Mind: Notice 15%, General Education 15%

Soul: Charm 15%, Lie 15%

Du får ha vilka färdigheter du vill. Du döper dom till vad du tycker de ska göra och du ger dom ett värde. Har man över 20% i något lyckas man utan slag ifall situationen inte är stressad. Jag kommer godkänna alla färdigheter och dessto mer specifika dom är dessto bättre kan dom vara.

Exempel, om du har färdigheten Jakt på Speed eller Mind så kommer jag låta dig använda den för att spåra och känna igen djur och skjuta gevär. Endast gevär. Har du däremot färdigheten Skjuta, då gäller det allt.

Har du färdigheten Jazz and Communism(ett faktiskt exempel för en färdigskriven SLP) så kommer du fan kunna allt om båda samt kunna spela en del saxofon. Har du färdigheten Slita sönder handklovar, så klart som fan du kommer kunna göra det, men inte något annat med den.

Helt enkelt är systemet lätt att oppta, jag skiter i sånt. Vill ni göra mördarmaskiner kör på, ni kommer ändå dö i strider. Vill ni ha freakiga färdigheter är det lugnt jag kommer nog godkänna det mesta, ett exempel från en kampj är färdigheten Se när personen grät senast.

Filura lite på det där.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Cassius said:
Hur man skapar en karaktär!

Del I


Namn:
Det första ni gör är att välja ert namn. Ni har riktiga namn och alla kommer också behöva ett Alias, det får vara precis så töntigt ni kan tänka er. Det är möjligt att ert Alias är det ni är kända för. Jag ser helst att era Alias är översatta och fungerar på svenska. Allt annat blir så jävla töntigt.

Rage, Fear och Noble:

Rage. Något får er karaktär att bli förbannad, så jävla förbannad att du har svårt att hålla tillbaka knytnävarna. Exempel barnmisshandel, bögar eller skatter.

Fear. Något får er att bli rädda, så jävla rädda att ni backar undan, flyr, kräks eller paralyserat står och stirrar. Exempel hundar, blod eller närhet.

Noble. Något får er att vilja vara ert bättre jag, något som du anser är gott, något som alla borde ha. Något som du anser gör dig till en bättre människa.
Exempel utbildning åt alla, hjälpa en svagare, öka den friamarknaden.

Besatthet:

Din karaktär är besatt av något, det finns något du älskar att göra eller hatar att inte göra. Du gör det ofta och du skulle påstå att det du är bäst på. Detta är en central del av din personlighet. Tänk noga på de här och formulera det i ett ord.

Attributer:


Det finns 4 attributer Body, Speed, Mind, Soul. Detta är ett värde från 25-85, där 25 är handikappat och 85 är på snudden på övernaturligt.

Body: Fysisk styrka och tålighet. Hur mycket sprit kan du dricka, hur bra är du på att vara i en fight. Hur många smällar kan du ta och hur presterar du i sängen?

Speed: Koordination och rörlighet. Hur bra är du på att kasta pil, köra bil, skjuta pistol och snatta?

Mind: Intellegens och perception. Hur duktig är du på att lösa korsord, upptäcka detaljer och förlösa kavlar?

Soul: Hur när är du ditt jag. Hur duktig är du på att ljuga, förföra, kyssas och spå i teblad?

Färdigheter:

I spelet är alla färdigheter knutna till en attribut. Så mycket du har i en attribut får du lägga på dina färdigheter. Man får 15 i två färdigheter till varje stat gratis.

Body: General Athletics 15%, Brawl 15%

Speed: Drive 15%, Dodge 15%

Mind: Notice 15%, General Education 15%

Soul: Charm 15%, Lie 15%

Du får ha vilka färdigheter du vill. Du döper dom till vad du tycker de ska göra och du ger dom ett värde. Har man över 20% i något lyckas man utan slag ifall situationen inte är stressad. Jag kommer godkänna alla färdigheter och dessto mer specifika dom är dessto bättre kan dom vara.

Exempel, om du har färdigheten Jakt på Speed eller Mind så kommer jag låta dig använda den för att spåra och känna igen djur och skjuta gevär. Endast gevär. Har du däremot färdigheten Skjuta, då gäller det allt.

Har du färdigheten Jazz and Communism(ett faktiskt exempel för en färdigskriven SLP) så kommer du fan kunna allt om båda samt kunna spela en del saxofon. Har du färdigheten Slita sönder handklovar, så klart som fan du kommer kunna göra det, men inte något annat med den.

Helt enkelt är systemet lätt att oppta, jag skiter i sånt. Vill ni göra mördarmaskiner kör på, ni kommer ändå dö i strider. Vill ni ha freakiga färdigheter är det lugnt jag kommer nog godkänna det mesta, ett exempel från en kampj är färdigheten Se när personen grät senast.

Filura lite på det där.

Hur mycket får man ha i attributen? Är det typ, 150 poäng att sprida över de fyra attributen, eller slår vi tärningar eller hur gör vi? =)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
220 poäng till att sätta ut på attributerna och sen kommer ni få 20 fria poäng att sätta ut på färdigheter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Ska man posta sin karaktär i tråden när man är klar eller vill du ha den i PM? :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Darn, det hade man ju velat prova, men mitt hem är på väg ner i en flyttkartong där det kommer stanna nån månad. :gremfrown:

Angående videokonferens, räcker det ju med att en person har premium-skype för att det ska gå. Kostar femti spänn i månaden eller nåt sånt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Darn, det hade man ju velat prova, men mitt hem är på väg ner i en flyttkartong där det kommer stanna nån månad. :gremfrown:

Angående videokonferens, räcker det ju med att en person har premium-skype för att det ska gå. Kostar femti spänn i månaden eller nåt sånt.
Vem jobbar? :gremsmile:

Inte jag.. :gremfrown:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som ni kanske märker i PM är jag lite allergisk mot väldigt otroliga karaktärer. När jag kommer med feedback eller kritik så ta det inte som att SL säger till er utan att jag kommer med förslag på vad som jag uppfattar som "coolare".
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det är en väldigt trevlig grupp karaktärer som håller på att växa fram. Det ska bli spännande att se dom in action.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Skapa karaktär!

del II


Den andra delen av era karaktärer är ert psyke. I detta spelet fungerar det så att ni har en rad kategorier, dessa kategorier representerar konflikter inom er. Varje gång ni konfronteras med någon av dessa kategorier måste ni testa mot Mind för att se hur du hanterar det. Varje gång du testar så får du ett kryss i antingen Harden eller Failed. Det ska representera om du kunde tackla konflikten utan att bryta ihop. När du har en Harden behöver du inte slå på nivå 1 konflikter, när du har två harden behöver du inte slå mot nivå 2 konflikter osv.

När du gör din karaktär så får du en Harden i valfri. Ifall du vill ha fler Harden så måste du också sätta ut en failde i vilken som helst. Kom ihåg, ni har alla gått igenom skit.

Våld, Hjälplöshet, Isolation, Självbild, Övernaturlig.

Våld
Test:
1. Bli attackerad med ett vapen, beskjuten eller huggen.
2. Du bevittnar tortyr
3. Bli beskjuten helt oväntat.
4. Döda någon i en strid.
5. Vara närvande i ett slag, hundratals döda på båda sidor.
6. Utföra tortyr.
7. Medvetet döda ett hjälplöst offer.
8. Bli torterad i över en timme
9. Bevittna en massavrättning
10. Se någon du älskar bli torterad till döds

Failed i våld:
1. Du mår bra, ingen noterar att du har ett trauma. Du blir lite obekväm när någon riktar sin kökskniv mot dig.

2. Du är väldigt medveten om våld, både att de finns och hur de ser ut. Du blir ofta förvånad över att folk inte förstår att våld på film är overkligt.

3. Du blir obekväm varje gång du ser blod, även dåligt fakeblod i en skräckfilm. Ibland drömmer du mardrömmar.

4. Du reagerar instinktivt med att göra dig redo för försvar vid höga ljud eller höjda röster. Du drömmer ofta mardrömmar om våld. Du har svårt att titta på folk utan beräkna vad du skulle göra om dom attackerade dig.

Harden i våld:
1-3 Du är som de flesta.
4-5 Ditt ansikte visar din relation till våld varje gång det dyker upp som samtalsämne. Du blir kanske nervös eller tycker det är spännande.
6-7 Du tänker ofta på våld, du reagerar inte på att samtala om våld, andra reagerar ofta på de här.
8-9 Ifall du inte anstränger dig så märker folk att din relation till våld är störd. Det kanske är ditt sätt att prata, eller dina ögon.
10. Folk har lätt att förstå att deras sjukaste tankar om tortyr eller mord inte är främmande för dig. Du har svårt att dölja din relation till våld. Död eller liv, ditt eget eller andras är ingen stor grej för dig. Livet är något abstrakt, det saknar värde.

Hjälplöshet
Test:
1. Att göra bort sig för många personer.
2. Att få sparken från sitt drömjobb
3. Misslyckas med något som var väldigt viktigt att lyckas med.
4. Bli nerslängd i ett hål med maskar.
5. Vara en månad i fängelse.
6. Se en film på när din partner är otrogen.
7. Sättas i en situation där du måste såga av en kroppsdel eller dö.
8. Se någon du älskar dö.
9. Se någon du älskar dö efter att du försökt rädda dom och misslyckats.
10. Bli besatt och var medvetande när din kropp gör fruktansvärda saker.

Fail i hjälplöshet:
1. Vid den här nivån är du relativt normal. Du kanske är lite väl försiktig med att försöka undvika misslyckande.
2. Du har en tendens att bli irrationelt nervös och pessimistisk när saker går fel.
3. Du hatar överraskningar även bra sådana.
4. Du har väldigt svårt att lyta på något, dina vänner, din egen förmåga även dina minnen kan när som helst svika dig.

Harden i hjälplöshet.
1-3 Du är normal. Du är kanske lite väl pessimistisk och fatalistisk.
4-6 Din fatalism har ökat. När saker går fel ordentligt eller när problem kommer från oväntade håll reagerar du inte nämnvärt.
7-9 Du är övertygad om att ödet pissar på dig. När dåliga saker händer antar du att det endast är din brist på tur.
10. Du separerar inte medvetet och omedvetet, saker händer och det bara gör dom. Du kan inte påverka dom och det bara att acceptera att världen skiter på dig.

Isolation
Test:
1. Spendera en dag utan att träffa någon.
2. Spendera 5 timmar i ett helt slutet rum utan sinnesintryck.
3. Spendera 3 dagar utan att se en annan människa.
4. Bli instutionaliserad av någon du älskar och litar på.
5. Spendera 1 vecka i isoleringcell
6. Se någon du trodde du kände bra bete sig på ett helt annat sätt än vad du förväntar dig.
7. Spendera 1 månad i ett land där ingen pratar ditt språk och där du inte kan göra dig förståd oavsett hur mycket du försöker.
8. Bli allvarligt och smärtfullt förådd av någon du älskar.
9. Bli behandlad som en främling av din närmsta vän.
10. Spendera en månad i ett rum utan några sinnessintryck.

Failed i Isolation.

1. Du klarar dina dagar utan några större problem. Du kanske är lite blyg till en början.
2. Du är nervös runt nya människor.
3. Ifall du sover ensam så händer det att du får insomnia. Du gillar inte tystnad när du är själv, radion är ofta på. Det händer att du pratar med dig själv.
4. När du blir isolerad får du panik attacker.

Harden i Isolation:

1-3 Du är normal, du kanske är lite stel och avisande till en början.
4-5 Du kan vara väldigt oartig mot nya. Du har svårt för de sociala spelreglerna. Säger ofta vad du tycker utan tanke på konsekvenser.
6-7 Du har väldigt dålig tålamod mot andra. Du har svårt att förstå varför dom inte bara säger vad de vill ha sagt.
8-9 Ifall du inte koncenterar dig saknar du förmågan att föra konversationer. Du gillar inte när folk avbryter men du gör det ofta själv. Du har svårt att se poängen med sociala möten.
10 Du bryr dig inte vad folk tycker och framförallt kan du inte fatta varför andra gör det. Det är helt meningslöst, du är ö.

Självbild
Test:
1. Bryta ett inte så viktigt löfte.
2. Bli konfronterad med att din självbild inte är korrekt. Exempel: Du är ett jävla as som partner.
3. Tillåta dig leva ut en drift som är otillåten av din kultur och uppväxt. Exempel: Ha en sexuell relation med någon från ett annat land, när du är uppvuxen i en rasistisk familj.
4. Ljuga för att dölja en bit av din personlighet för någon som står dig nära.
5. Bestämma dig för att inte följa din "Nobel" för att det är "för farligt".
6. Medvetet lura eller dölja något från den du älskar som du vet kommer skada dom.
7. Upptäcka att du omedvetet har utfört kannibalism.
8. Medvetet göra en handling som fullständigt motsätter sig din "Nobel."
9. Döda någon du älskar.
10. Medvetet förstöra allt du har stött med ditt liv.

Failed i Självbild:
1. Du är rätt normal. Stundvis känner du dig alienerad från dig själv. Du vet inte riktigt vem du är.
2. "Vem-är-jag-ögonblicken" kommer ofta, du har svårt för begrepp som "sanning", "lögn" och "löfte".
3. Väldigt ofta känns dina handlingar och ord framtvingade. Som att du endast var en skådespelare.
4. Du känner ofta att det är som att du observerar dina handlingar från håll. Du tänker inte så ofta på vilja och vet inte riktigt vart du är på väg. Det är lite som att du endast åker med din kropp i sin handlingar.

Harden i Självbild:

1-3 Det är få yttre tecken på att du har en inre strid.
4-5 Det händer ofta att när du talar sanning som folk tror att du ljuger, du får ibland anstänga dig för att verka trovärdig.
6-7 Du har tappat kontakten till dom som tidigare var nära dig. Du kan förutsäga vad dina nära ska göra, men du har svårt att förutse vad du ska tycka om det.
8-9 För att du ska veta om du talar sanning måste du tänka efter. Sanning och lögn är inte alls lika viktigt som det var innan du slutade ljuga för dig själv.
10 Livet är endast de nödvändiga, du har inte längre åsikter om mat, musik eller klädstil. Du har förlorat förmågan att tycka om eller till tycka illa om saker.

Övernaturlighet:

Det skadar din hjärna att tänka på koncept som inte till hör din verklighet. Att föreställa sig oändligheten, se fakta på att 2+2 är 5, och att acceptera att magi faktiskt finns.
Det är mycket mer subtilt och störande än våld. Alla erkänner våldets existens även dom som är främmande inför det, men det övernaturliga, onaturliga ifrågasätter inte endast din känsla av trygghet, det ifrågasätter din självaste idé om världen.

Denna kategori kommer jag inte att beskriva fullt ut. För det är bättre för er att inte känna till den, då den är er främmande på många sätt.

Faild gör dig tvunget vidskeplig, harden gör dig paranoid och ifrågasättande.

Puss på er.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag förstår inte.

När du gör din karaktär så får du en Harden i valfri.
Harden är rankat 1-3, 4-5 etc. Får jag automatiskt en valfri nivå? Kan jag säga: Jag är 5. Eller sätter jag 1.

Och vad är effekten av harden?
 
Top