Nekromanti Skjutvapen i fantasymiljö

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
skaraborgarn;n320641 said:
Trodde det var dvärgar som tillverkade skjutvapen...
Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varför ;)
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Makaron;n320646 said:
Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varför ;)
Kommer från den nordiska religionen/asatron. Dvärgarna smider vapen och smycken åt gudarna. Tolkien lånade konceptet och så har det rullat på.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
När jag skrev Gondica för 20 år sedan var jag inspirerad av renässansen och upplysningstider. Det blev oceanfarande musketörfantasy med värjor, musköter, kanonbestyckade segelfartyg, och magisk finmekanik. Funkade bra i den världen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag har alltid med skjutvapen som standard. Det är väldigt speciella settings som jag kör utan åtminståne flintlås pistoler. De fyller en bra mekanisk funktion i det att de slår igenom rustningar men inte gör lika mycket skada som magiska närstridsvapen. Så du har en pistol för att döda riddare och ett svärd för att mörda bönder.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
God45;n320730 said:
Så du har en pistol för att döda riddare och ett svärd för att mörda bönder.
Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Mundo;n320734 said:
Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.
Jag ser det här som den största av komplimanger :D
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
skaraborgarn;n320621 said:
Skjutvapen nästan lika tabu som att ha sex med en skäggig dvärgkvinna!
Det vill säga helt okej om det är din grej.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Grisodlar'n;n320645 said:
Jag säger nog nej till arbalestbredsidor också. Tunga pjäser kan man ha i fören. Men armborstskyttar/bågskyttar/spjutkastare funkar nog finfint i en bredsida. Man får hämta lite inspiration från Ospreyböcker.
Det gäller ju även kanoner, och har nog mer med skeppstyp att göra. Medelhavsgalärer hade bara ett par pjäser i fören långt i på 1700-talet
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Slagfält med kanoner och artilleri är automatiskt coolare än slagfält utan desamma.

Men handpistoler och sånt känns inte helt rätt. Det är något med de gigantiska pjäserna som känns okej i min fantasy, men inte de handburna varianterna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns skjutvapen i Fantasy! (för den som vill), men på en ganska primitiv nivå, luntlås och dylikt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n320623 said:
Jahapp. Jag/Vi skippade även avsnittet om krutvapen från Krigarens handbok.
Fanns det ett där med? Det hade jag glömt. Men tror inte vi använde den i någon större utsträckning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Krille;n320870 said:
Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.
Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag tycker det beror helt på vilken "smak" av fantasy jag är sugen på. Krutvapen har ju en tydlig plats i exempelvis Warhammer FRP, och det är skitcoolt! Jag hade inte kunnat tänka mig att plocka bort krutvapen från den världen.

Men ibland är jag istället sugen på mer Tolkienesk fantasy, och där tycker jag inte krutvapen, eller ens armborst, känns rätt.

För mig blir frågan lite som "ska vi pressa i några vitlökar?". Om vi ska äta stekt köttfärs; ja. Om vi ska äta glass: nej.

Och jag vet att det finns vitlöksglass. Jag står fast vid mitt uttalande.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Svarte Faraonen;n320874 said:
Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
skaraborgarn;n320883 said:
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
I de flesta fantasyvärldar så har all annan utveckling stått och stampat i ca 1000 år eller mer. Att samma sker med krutvapen känns i sammanhanget inte det minsta orimligt.

I Kopparhavets hjältar finns det f.ö en orsak till att utvecklingen inte tar de där stora stegen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
skaraborgarn;n320883 said:
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
Nej, men det gör väl inget för spelvärldens här och nu? Om man till exempel kör på att luntlåsmusköter är etablerade och hjullåsmusköter är det nya svarta för den som har råd -- ja, om vi ska jämföra med vår värld innebär det ändå att man har kring 250 års muskötutveckling kvar innan man börjar syssla med repetergevär och liknande. Dessutom gillar jag att spela i dynamiska världar som är stadda i förändring, så jag har inte mycket till övers för den där fantasytropen med teknologisk stasis i tusentals år.
 
Top